Toon posts:

Wireless via twee routers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een 'nieuwe' router in huis gehaald. De meesten zullen 'em wel herkennen: de WRT54G (v2.2 om precies te zijn). Aangezien ik nog thuis woon en mijn oudertjes in de middeleeuwen zijn blijven hangen, kan (lees: mag) ik de oude router niet vervangen door deze Linksys.

Nu zit ik met het probleem dat mijn verstand van netwerken niet al te geweldig is. De routers aan elkaar klussen lukte nog wel, maar het wireless krijg ik niet aan de praat. Momenteel heb ik twee netwerken (tussen de twee routers en tussen mijn pc en de router) met een eigen DHCP-server (de beide routers dus); dit lijkt me niet het meest optimale, maar het werkt.

Voor de duidelijkheid nog wat geimproviseerde ascii art voor de visueel georienteerde mensen onder ons :P
Internet ===draadje=== Sitecom (type zoek ik nog op) ===draadje=== Linksys WRT54G >>>geen draadje>>> mijn draadloos spul

De grote vraag is nu hoe ik mijn draadloos verkeer via de WRT54G richting het internet gerouteerd krijg.

Alvast bedankt

Verwijderd

Misschien handig om iets beter uit te leggen wat het doel is. Wil je draadloos op 1 PC of meerdere (m.a.w. is NAT wel nodig op die 2e router).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat ik mijn verhaaltje inderdaad nogal haastig getypt heb.

De router die direct verbinding heeft met het internet is de Sitecom (deze heeft geen wlan).
Daarachter hangen een tweede router (Linksys) en 2 computers.

De Linksys router beschikt wel over wireless. Aan deze Linksys router hangen al mijn apparaten (pc (draadje), server (draadje), laptop (draadloos) en mobiel (draadloos)).

Al het wireless verkeer loopt dan dus via beide routers naar het internet. Tenminste, dat is het plan. De praktijk is even anders. Ik zie wel dat er een draadloze verbinding is, maar kan niet connecten. Na verder onderzoek blijkt ook dat het verkeer bij de Linksys router blijft hangen. Ik gok er dan ook op dat de routeringen niet helemaal goed zitten.

Nu zoek ik iemand die mij stap voor stap uit kan leggen hoe ik mijn wireless (of heel de WRT54G router) dien te configureren.

Verwijderd

Maar die bedrade PC's werken wel (internet)?

Ik bedoel dus jouw PC's, die 2 die je eerst noemt zijn niet van jou neem ik aan?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
De bedrade pc's (van beide routers) kunnen zonder problemen op het internet.
Om je vorige vraag te beantwoorden: NAT is wel ingesteld, maar eigenlijk niet perse nodig. Ik krijg de routeringen alleen niet in orde als ik de DHCP van mijn Linksys uitzet.

//edit
De pc's aan de Sitecom router zijn inderdaad niet van mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 13:11 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:31
Zet de linksys als AP in, dan heb je geen ellende met routeren enz.

1. DHCP uitzetten op de linksys
2. Linksys een IP geven in de range van je sitecom
3. Linksys op je draadje van de sitecom aansluiten met een LANpoort (WAN blijft leeg)
4. Internetten maar (uiteraard nog wel ff je wifi beveiligen)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:10:
NAT is wel ingesteld, maar eigenlijk niet perse nodig.
Wel als je een eigen netwerk (subnet) wil toch? Ik dacht dat dat juist de bedoeling was.. Anders idd gewoon geen WAN poort gebruiken en je bent klaar. IP van WRT54G boeit niet eens...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:31
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:18:
[...]

IP van WRT54G boeit niet eens...
Niet helemaal.. je moet m natuurlijk wel een uniek IP geven, standaard is 192.168.1.1, maar als je Sitecom ook dat IP heeft is dat niet handig. Zoiezo is het handig om m een ip te geven in je range, anders moet je later weer moeilijk doen als je een keer die linksys in wilt om (bv) je wpa key te wijzigen

Verwijderd

Topicstarter
> ip veranderd
> dhcp uitgeschakelt
> draadjes omgesnukt

Het internet via de draad werkt nog steeds (of weer).
Mijn draadloos doet echter nog steeds moeilijk. Dit keer krijg ik een 'Limited or no connectivity' fout terug.

//edit
Iemand een idee waar het verkeerd gaat?

Als ik WPA/WPA2 instel wordt er netjes om een key gevraagd. Daarna blijft hij wachten op een IP ('Acquiring network address'). En uiteindelijk krijg ik de 'Limited or no connectivity' foutmelding.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na logisch nadenken over een oplossing uiteindelijk toch maar over gegaan op 'bruteforcen'. Alle mogelijke opties aan of uitgezet. Het bleek uiteindelijk niet aan mijn netwerk, maar aan de volgende optie te liggen:

AP Isolation: On (Default: Off)

Ik schaam me echt kapot dat het aan zoiets onbenulligs ligt en ik daarvoor m'n hele netwerk heb zitten verbouwen.

grizzlybeer en DJSmiley, heel erg bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1