• InSaNe191
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-01 04:31
Hai,

even een vraagje mbt de resultaten van prime 95.

Heb mijn Q6600 op 9x333 staan (25% overclock), met als voltage 1.28125. (Asus Silent Knight 2)
(CPU-Z geeft een ietsjes lagere vcore aan, maar dat schijnt normaal te zijn?)

Liep allemaal prima, dus heb ik de FSB verhoogd naar 9x355. Het voltage heb ik op 1,30000 V gezet.
Ik kreeg bij Prime95 echter bijna direct foutmeldingen. --> Illegal sumout.

Ben verder niet echt een ervaren overclocker ofzo dus ik weet niet precies wat dit inhoudt. de readme van Prime95 word ik niet veel wijzer van. Heeft deze melding betrekking tot te laag voltage, of laat mijn hardware het misschien niet toe? (Dat lijkt mij eigenlijk vrij sterk, aangezien mn moederbord toch redelijke overclock-capaciteiten bezit....)

- Mobo: Asus P5Q Pro
- CPU: Q6600 Incl Asus Silent Knight 2
- Memory: 4 x 2GB DDR2-800 Buffalo Firestix, timings 4-4-4-12 (Everest geeft 5-5-5-18 aan, geen idee waarom)
Alles in de bios staat op Auto, behalve de FSB, multiplier, CPU voltage en PCIe frequency (100)

De temperatuurverschillen tussen idle en load verschillen ook erg. Idle rond de 36-37 graden en load 63. Is dit normaal?

Ik ga nog even verder proberen, kijken of ik hem stabiel krijg. Als iemand me antwoord kan geven op een paar van bovenstaande vragen dan ben ik zeer dankbaar.

Ciao!!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Houd je er wel rekening mee dat het overclocken niet alleen afhankelijk is van je moederbord, maar ook zeer zeker van je processor?!?
Lang niet elke Q6600 zal de 400MHz FSB halen (alhoewel veel het er wel halen).
Je kan gewoon net een rotte core hebben.

De foutmelding van Prime zegt, vrij simpel vertaald, dat er een rekenfout is gemaakt, er lijkt dus inderdaad iets niet goed te gaan in de processor.

Dat je geheugen verkeerd wordt gezien door Everest, zal waarschijnlijk komen doordat je geheugen op AUTO staat in het BIOS. In het BIOS kun je je geheugentimings ook allemaal handmatig instellen. Vaak moet je voor 4-4-4-12 het geheugen wel wat meer power geven, over het algemeen tussen de 1,9 en 2,1 V, maar dat zou wel op je modules moeten staan...

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11-2025
Heb mijn Q6600 op 9x333 staan (25% overclock), met als voltage 1.28125. (Asus Silent Knight 2)
(CPU-Z geeft een ietsjes lagere vcore aan, maar dat schijnt normaal te zijn?)
Dat noemen ze V-drop, is inderdaad normaal
Ben verder niet echt een ervaren overclocker ofzo dus ik weet niet precies wat dit inhoudt. de readme van Prime95 word ik niet veel wijzer van. Heeft deze melding betrekking tot te laag voltage, of laat mijn hardware het misschien niet toe? (Dat lijkt mij eigenlijk vrij sterk, aangezien mn moederbord toch redelijke overclock-capaciteiten bezit....)
Probeer je eerst even te verdiepen in overklokken. het vragen van de bekende weg wordt hier niet altijd gewaardeerd en kijk maar bij de link, dan snap je zo waarom hij foutmeldingen gaf. (werkt ook met C2Q)
http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/
- Memory: 4 x 2GB DDR2-800 Buffalo Firestix, timings 4-4-4-12 (Everest geeft 5-5-5-18 aan, geen idee waarom)
die 4-4-4-12 staan voor de vertragingn van je geheugen, hoe lager je vertraging, hoe sneller je ram. Kortom, optimaal is de maximale frequentie bij de laagste vertraging.
De temperatuurverschillen tussen idle en load verschillen ook erg. Idle rond de 36-37 graden en load 63. Is dit normaal?
Dit is inderdaad normaal, als je rond had gekeken in een overkloktopic zo je de verschillende temperaturen wel zijn opgevallen, dit wordt vaak wel aangegeven, (vaaak de load temp)

• InSaNe191
Brede P schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 09:11:
Houd je er wel rekening mee dat het overclocken niet alleen afhankelijk is van je moederbord, maar ook zeer zeker van je processor?!?
Lang niet elke Q6600 zal de 400MHz FSB halen (alhoewel veel het er wel halen).
Je kan gewoon net een rotte core hebben.
Das duidelijk natuurlijk. Maar het klopt toch dat de Q6600 toch over het algemeen bekend staat als goed overclockbaar, evenals de P5Q Pro. Ik zag bij Prime95 possible hardware failure staan bij die error, vandaar dat ik het me afvroeg.
PS, 400 FSB met Multiplier x9 is net iets te veel voor mijn silent knight 2... dan kan ik een eitje bakken op me pc. :P
[b][message=31434469,noline]
Dat je geheugen verkeerd wordt gezien door Everest, zal waarschijnlijk komen doordat je geheugen op AUTO staat in het BIOS. In het BIOS kun je je geheugentimings ook allemaal handmatig instellen. Vaak moet je voor 4-4-4-12 het geheugen wel wat meer power geven, over het algemeen tussen de 1,9 en 2,1 V, maar dat zou wel op je modules moeten staan...
Memory staat idd op auto. heb wel al geprobeert de timings op 4-4-4-12 te zetten, met het voltage op auto. Kreeg toen een error, kwam windows niet meer in. vandaar dat ik het ff op auto heb laten staan.
mrbigfield schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 09:53:
Probeer je eerst even te verdiepen in overklokken. het vragen van de bekende weg wordt hier niet altijd gewaardeerd en kijk maar bij de link, dan snap je zo waarom hij foutmeldingen gaf. (werkt ook met C2Q)
http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/

die 4-4-4-12 staan voor de vertragingn van je geheugen, hoe lager je vertraging, hoe sneller je ram. Kortom, optimaal is de maximale frequentie bij de laagste vertraging.
Ik ben me natuurlijk aan het verdiepen in het overklokken :) Heb al talloze guides doorgespit. Alleen zie ik soms ff door de bomen het bos niet meer, haha. Daarom dacht ik, vraag het aan de tweakers. my last resort. Maar ik ga natuurlijk mijn best doen om het helemaal te begrijpen.
Ik snap ook wel wat de memory timings inhouden. Vind het alleen raar dat volgens de manufacturer de timings 4-4-4-12 zijn, terwijl ik de timings niet zo in kan stellen in de bios met voltage op auto.

Anyway, die error bleek dus te liggen aan een te lage Vcore. tot nu toe nog geen errors gehad op 355 x 9 @ 1.3125 V.

Dan rest mij alleen nog 1 vraag.
Mijn temps zijn nu 37 graden idle en 64 full load. Kan ik deze laatste temp ook verwachten bij bijv. Crysis @ 1920 x 1200 met hoogste settings? Met andere woorden, gebruikt Crysis dan ook echt constant de volle 100% van je CPU vermogen, net zoals die torture test? Of toch wat minder.

Krijg binnekort mijn HD4870 X2, vandaar.. :)

nogmaals bedankt voor de replies!

• Jurek
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-08-2023
Vind het alleen raar dat volgens de manufacturer de timings 4-4-4-12 zijn, terwijl ik de timings niet zo in kan stellen in de bios met voltage op auto.
Het kan zijn dat het auto voltage van je moederbord lager is dan wat de fabrikant heeft gebruikt om die timings te krijgen. Ik zelf heb OCZ geheugen op 1066 Mhz met 5-5-5-15 timings. Op het doosje staat ook dat ik 2.2v daarvoor nodig heb, terwijl veel DDR2 geheugen maar 1.8v nodig heeft. Jouw moederbord zal waarschjinlijk ook 1.8v geven op auto, terwijl het geheugen eigenlijk 1.9v of zo nodig heeft.
Mijn temps zijn nu 37 graden idle en 64 full load. Kan ik deze laatste temp ook verwachten bij bijv. Crysis @ 1920 x 1200 met hoogste settings? Met andere woorden, gebruikt Crysis dan ook echt constant de volle 100% van je CPU vermogen, net zoals die torture test? Of toch wat minder.
By Crysis kán de CPU temp wel hoog worden, maar volgens mij wordt het zelden zo hoog als by Prime95 (als die uberhaupt ooit zo hoog wordt).

Q6600 3.4 Ghz (8*425) @ 1.37v (load) - OCZ Platinum DDR2 @ 1020 Mhz (5:6) @ 2.2v - DFI LP P45-T2RS Plus - TRUE Black CPU Cooler - Nvidia Geforce 9800 GX2 - 600Watt PSU - Antec 900

• InSaNe191
Ok man thnx ;)
Pagina: 1