Toon posts:

Asus Rampage boot niet (nieuw systeem) - power issue

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een Asus Rampage Formula gekocht en alles netjes aangesloten.
Na nog een laatste dubbel-check om te zien of alle connectors juist zitten, tijd om de power erop te zetten. Lampjes gaan allemaal netjes branden, en in eerste instant gaat alles draaien wanneer ik het systeem opstart; echter dit is maar van korte duur!
Een fractie van een seconde gaan alle fans draaien, lampjes gaan knipperen en drives komen tot leven, maar direct slaat alles weer af, gevolgd door een automatische herhaling na 2 a 3 seconden. de stroom staat er dus nog gewoon op, waardoor het systeem blijft proberen op te starten..lijkt haast alsof iets de stroom toevoer afkapt me regelmatige intervallen...

Het vreemde is dat het systeem wel 'normaal' draaid wanneer ik de 8 pins eatx 12v plug eruit trek, en dus alleen met de 24 pins connector opstart. Dit lijkt me nogal vreemd, temeer er in de manual vermeld staat dat de 4 of 8-pins eatx 12v connector moet zijn aangesloten omdat het systeem anders niet boot. Ik zeg bewust 'normaal', omdat het systeem nu wel continue van stroom wordt voorzien, en alle fans en drives dus goed draaien, maar krijg nog steeds geen BIOS te zien helaas...

Heb echt geen flauw idee meer waar het aan kan liggen; heb al een ander powersupply geprobeerd, heb verschillende kaarten losgekoppeld om te zien of de voeding niet sterk genoeg is, en ik heb alle connecties al 10x gecheckt, maar ik weet gewoon weg niet waar het probleem door wordt veroorzaakt.

Hopelijk is er iemand met een geniale ingeving die me op het goeie spoor kan zetten!

dit is het systeem:

Asus Rampage formula
Core 2 Quad Q9550 met Zalman Cooler
2x2 Gb Kingston Hyper-x 1066
2x Gigabyte HD4850 512 Mb
Coolermaster Extreme Plus 500W

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
FAQ leze met meest voorkomende problemen.

Zonder videokaart?
Andere hardware verwijderen, bijv hardeschijf, dan booten?
Geheugen 1 voor 1 testen, dus 1 eruit dan booten, en dan de ander?
Opzoeken of je bios de cpu aankan?

Dus zoveel mogelijk loskoppelen en weer testen.
Zonder cpu en/of zonder geheugen moet moederbord piepen, indien niet dan is moederbord vermoedelijk defect(wel checken of luidspreker werkt of aangesloten is).

Moederbord op een stuk karton leggen en opstarten, dus misschien verkeerd ingebouwd in de kast.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Is de Core 2 Quad Q9550 een nieuwere E0 stepping? Deze wordt nl. pas ondersteund vanaf Bios versie 0407. ;)

Heb je toevallig een oudere Core2Duo CPU liggen die je kan proberen, om daarmee het BIOS te Flashen naar de laatste BIOS-versie welke beschikbaar is op de Asus-website:
http://support.asus.com/d...s&model=Rampage%20Formula

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
beetje lastig om te zeggen of het E0 stepping is..enige (voor mij onbekende) detail dat op de doos staat is PCG: 05A, en is van april 2008

Was me er wel van bewust dat ik waarschijnljk zou moeten flashen, maar ik dacht dat je ook met een nieuwe cpu, die nog niet door je systeem wordt ondersteund, in ieder geval wel tot de bios moet kunnen komen, om zo te flashen..

Aangezien ik geen andere cpu heb om met die de boel te flashen, betekend dat ik een probleem heb dus...?

• Huuskes
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

Volgens mij is dat dan nog een C1 stepping ;) Ik neem trouwens aan dat je 8 pins bovenaan de moederbord erinsteekt o.i.d? Kwam je voeding met een 4 pins? Normaal kan je die er ook insteken.

[ Voor 61% gewijzigd door Huuskes op 31-01-2009 09:21 ]

Gentoo BTW

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 09:17:
beetje lastig om te zeggen of het E0 stepping is..enige (voor mij onbekende) detail dat op de doos staat is PCG: 05A, en is van april 2008

Was me er wel van bewust dat ik waarschijnljk zou moeten flashen, maar ik dacht dat je ook met een nieuwe cpu, die nog niet door je systeem wordt ondersteund, in ieder geval wel tot de bios moet kunnen komen, om zo te flashen..

Aangezien ik geen andere cpu heb om met die de boel te flashen, betekend dat ik een probleem heb dus...?
Wat staat er op het doosje van de processor bij 'S-Spec'?
Is dit SLAWQ (C1-stepping) of SLB8V ( E0-stepping)?

Overigens zou de Shop waar je de onderdelen hebt gekocht het moederbord kunnen testen cq. Flashen.

[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 31-01-2009 09:56 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Is SLAWQ, C1 dus inderdaad...maar op de asus site staat dat deze cpu ook pas wordt ondersteund vanaf een latere bios versie die ik nog niet heb dus...

Maar ik dacht dat het geen probleem zou moeten zij om dan toch nog te kunnen flashen, ook met een cpu die (nog) niet ondersteund wordt...?

@ Tyr3ll:

De voeding komt met 2 losse 4-pins eatx 12V connectors (het bord heeft een 8-pins), en natuurlijk de 24-pins power-connector. Alleen wanneer ik de 24 pins in plug dan draait de boel stabiel (maar nog steeds geen boot). Zodra ik 1 van die 4-pins 12V in prik, dan doet het probleem zich weer voor.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 09:58:
Is SLAWQ, C1 dus inderdaad...maar op de asus site staat dat deze cpu ook pas wordt ondersteund vanaf een latere bios versie die ik nog niet heb dus...

Maar ik dacht dat het geen probleem zou moeten zij om dan toch nog te kunnen flashen, ook met een cpu die (nog) niet ondersteund wordt...?
De C1-stepping wordt vanaf bios 0108 ondersteund, Het zou dus gewoon compatible moeten zijn, aangezien 0219 het eerste BIOS is vanaf de release van dit moederbord. ;)

Dan moeten we het probleem dus ergens anders zoeken:
- Pootjes van de socket775 allemaal heel en correct, geen kromme/scheve pootjes in de socket? Heb je dat bij montage gecontroleerd? Heb je de processor voorzichtig en recht in de socket gezet?
- Geheugencompatibiliteit; is je geheugen wel compatible met dit moederbord? Staat dit geheugen op de QVL-lijst van je moederbord op de Asus website? Probeer eens met 1 latje te booten.

Anders zou je het setje (moederbord/geheugen/processor) terug kunnen sturen naar de Shop waar je het hebt gekocht, om deze aldaar te laten testen op een correcte werking.

Verwijderd

Topicstarter
ja, cpu is correct en probleemsloos geinstalleerd..en ik heb al gespeeld met het geheugen, maar daar lijkt het probleem niet te zitten..

mijn gevoel is toch dat de power-connectors het probleem veroorzaken..

Even voor de zekerheid, het is toch noodzakelijk om zowel de 24-pins EATXPWR, als de 4- of 8 pins eatx 12V connectors in te pluggen?
zonder de 12V connectors draait alles wel gewoon goed..(ook al kom het dan nog steeds niet tot een boot)

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 10:38:
ja, cpu is correct en probleemsloos geinstalleerd..en ik heb al gespeeld met het geheugen, maar daar lijkt het probleem niet te zitten..

mijn gevoel is toch dat de power-connectors het probleem veroorzaken..

Even voor de zekerheid, het is toch noodzakelijk om zowel de 24-pins EATXPWR, als de 4- of 8 pins eatx 12V connectors in te pluggen?
zonder de 12V connectors draait alles wel gewoon goed..(ook al kom het dan nog steeds niet tot een boot)
Voor een correcte Boot dien je zowel de 24 Pin connector alsmede de 4/8 Pin EATX connector aan te sluiten.
Omdat je een Quadcore processor erin hebt zitten, is het zeer zeker aan te raden om deze via de 8 Pin EATX connector van stroom te voorzien. (4/8 Pins EATX is om de Processor van stroom te voorzien)

Ander vraagje, was het moederbord ongebruikt cq. echt nieuw bij levering? Zat het IO-shield in een dichte plastic verpakking of lag deze los in de doos? Welke Shop heb je de onderdelen gekocht?

Kan je een andere sterke voeding proberen om deze uit te sluiten?
Je gaat CrossFire draaien met 2 grafische kaarten, dan zou ik zelf toch minimaal een 600Watt voeding van een A-merk kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door bitshape op 31-01-2009 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat de betreft de voeding heb je zeker gelijk, die ga/moet ik waarscjhijnlijk zeker opgraden straks, maar voor nu (met nog maar 1 kaart geinstalleerd) zou het nog wel genoeg moeten zijn lijkt me..

Ik vermoed dat het wellicht toch de CPU is, dan wel de cooler aangezien de boel wel geheel draait als ik die 4 pins 12V uittrek..Voor de zekerheid zal ik die Zalman nog eens deinstalleren, ook al was het al kunst opzich om hem op zijn plek te krijgen, met al die koperwerken op dit bord ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist het bord uitgebouwd, helemaal gestript, cpu-cooler afgekoppeld, en cpu gecheckt..alles in orde. Daarna met alleen cpu, zonder cooler, proberen te starten, maar zelfde probleem...even een fractie van een seconde stroom gevolgd door een onderbreking..

enige wat ik me nu nog kan voorstellen is een brakke voeding, maar wederom, de boel draait wel zonder de 12V stekker, dus wellicht is het bord gewoon gaar :(

zo maar eens naar de winkel om te laten checken, misschien weten ze er daar raad mee..

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Starten ZONDER cooler lijkt me niet zo slim hoor. :N

Maar verder succes, laat de winkel het maar testen op een goede werking. :)

Pagina: 1