Nieuwe geluidskaart voor degelijke headset

Pagina: 1
Acties:

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:08
Ik heb sinds een tijdje een Sennheiser PC350. En daar ben ik erg blij mee, want ik had geen idee dat er zo'n geluid uit een headset kon komen. Nu hoor ik echter een verschil als ik m'n headset aansluit op m'n pc, stereo en TV. Voornamelijk vind ik dat uit de Stereo en TV een prettigere bass en middentonen komt. Als ik bijvoorbeeld wat Pendulum luister mis ik gewoon behoorlijk wat bass op de pc. Op m'n pc heb ik een sb live! 24-bit kaartje zitten, dus ik heb het vermoeden dat ik door die te vervangen een aanzienlijke winst kan boeken.

Daar vanuitgaand ben ik wat gaan rondneuzen, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Daarbij zit ik ook met een hoop vragen.

Zo is een collega erg onder de indruk van z'n X-Fi geluidskaart. Maar zo'n crystallize chip die het geluid upscaled - of weet ik het - doet voor m'n gevoel meer goed dan kwaad voor muziek. Maar daar kan ik niks over vinden, behalve dat ik hier nog nooit iemand een X-Fi kaart heb zien aanraden voor muziek.

Ik las ook dat je geen geluidskaart moet hebben die standaard alles resampled naar 48Khz. Klink logisch, maar ik zie eigenlijk bij geen enkele geluidskaart staan dat ze dat wel of niet doen. Of gaat het hier over de AD converter? Is dit anders eigenlijk wel van toepassing als je een kwaliteitskaart koopt?

En hoe staan bijvoorbeeld Audigy kaarten qua geluidskwaliteit t.o.v. zo'n sb live! kaartje wat ik er nu in heb zitten?

Door dit soort simpele vragen kom ik nieteens uit vragen zoals bijvoorbeeld of een Auzentech HDA 7.1 beter is dan een simpele audigy. Ik wil namelijk best wat aan een goede kaart uitgeven, maar dan wil ik wel het verschil horen.

Dus: kunnenez-vous op weg helpen mij?

Hallo met Tim

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik moet jouw collega gelijk geven. Ik ben zelf ook al een tijdje in het bezit van een X-Fi (Gamer) geluidskaart en heb nog geen tekortkomingen ondervonden. Ik ben zelf ook geen fan van de Crystallize functie, ook al schijnt deze best redelijk te zijn. Ik heb mijn instellingen op Bit-Matched playback staan in Audio Creation mode. Dit houd in dat de software het geluid niet aanraakt en door stuurt naar mijn versterker.

Zit je PC op een versterker aangesloten?

Verwijderd

Alles is zo goed als de bron en over geluid valt niet twisten. Maar er zijn ook andere mogelijkheden dan alleen maar geluidskaartjes. Een versterker en TV hebben nu eenmaal imo betere hardware voor hoofdtelefoons en een geluidskaart vaak minder, zeker gezien dat vele gebruikers goedkopere hoofdtelefoons gebruiken of een minder kritisch gehoor hebben, no offence.

Misschien dat dit wat voor je is voor op de lange termijn. Gebruik zelf al jaren een hoofdtelefoon versterker en zou niet meer zonder willen :

http://www.hifi.nl/recens...telefoon_versterkers.html

Misschien eens een keer beluisteren in een goeie HiFi zaak met je eigen favoriete cd's, of het je waard is of dat je uberhaupt het verschil merkt :)

Verwijderd

Wat ik mij altijd afvraag is of zo'n hoofdtelefoon versterker nou echt meerwaarde bied boven een gewone degelijke stereo versterker (2de hands NAD C340 of iets dergelijks). Dat laatste lijkt mij sowieso een leukere oplossing, kan je nog een stel speakertjes aanhangen. Heel de dag met een headset opzitten is ook niet zo prettig.

• Pkunk
M'n pc zit (nog) niet op een versterker aangesloten. Maar voorlopig is dat ook wel enigzins buiten het budget. Zo'n hoofdtelefoonversterken lijkt me op zich wel wat, en ik had er ook al wat over gelezen, maar is wel enigzins aan de prijs. Vandaar dat een geluidskaart een goede 1e stap leek. Zo'n extra versterker kan altijd nog.
Als je dat crystallize gebeuren uit kan zetten is een X-Fi misschien wel een aardige optie. Daar had ik nog niet aan gedacht, en daarbij ben ik ook een vrij fanatieke gamer dus dan is zo'n kaart ook mooi meegenomen. Maar nogmaal, de prio is muziek. En als ik dus voor hetzelfde geld een andere geluidskaart met beter geluid voor muziek kan krijgen krijgt die de voorkeur.

Hallo met Tim

• kort_lontje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-12-2025
Wanneer je de stereo versterker via SP/DIF of HDMI aansluit is dat een prima oplossing natuurlijk. Zo niet dan kan je beter een goede geluidskaart aanschaffen. Dit scheelt je weer een DAC. Kijk eens bij maudio, dat zijn prima interne kaarten en ideaal als je alleen stereo gebruikt.

Ik zelf heb een x-fi en heb hier voor gekozen omdat ik de bracket erbij prettig vond. Achteraf heb ik hier wel spijt van gehad. Het is namelijk niet mogelijk om DTS of AC3 bitstream via SP/DIF uit te sturen. Een Trust soundcard van 20 euro kan dit zelfs. Het is wel mogelijk om tot 7.1 analoge weg te sturen. Daarnaast upsampled de kaart alles naar 48khz en dat niet best. Toch klinkt het kaartje prima op degelijke headphones (beyerdynamic dt 880).

Ik zelf gebruik de crystallize chip niet. Deze functie is natuurlijk onzin :)

Trouwens, je zal altijd bass missen in headphones. Het is niet mogelijk om door zulke kleine speakers voldoende dBs in de lage frequenties te genereren

[ Voor 8% gewijzigd door kort_lontje op 31-01-2009 01:40 ]

Verwijderd

kort_lontje schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 01:36:

Trouwens, je zal altijd bass missen in headphones. Het is niet mogelijk om door zulke kleine speakers voldoende dBs in de lage frequenties te genereren
Dat is onzin.

Verwijderd

kort_lontje schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 01:36:
Wanneer je de stereo versterker via SP/DIF of HDMI aansluit is dat een prima oplossing natuurlijk. Zo niet dan kan je beter een goede geluidskaart aanschaffen. Dit scheelt je weer een DAC. Kijk eens bij maudio, dat zijn prima interne kaarten en ideaal als je alleen stereo gebruikt.

Ik zelf heb een x-fi en heb hier voor gekozen omdat ik de bracket erbij prettig vond. Achteraf heb ik hier wel spijt van gehad. Het is namelijk niet mogelijk om DTS of AC3 bitstream via SP/DIF uit te sturen. Een Trust soundcard van 20 euro kan dit zelfs. Het is wel mogelijk om tot 7.1 analoge weg te sturen. Daarnaast upsampled de kaart alles naar 48khz en dat niet best. Toch klinkt het kaartje prima op degelijke headphones (beyerdynamic dt 880).

Ik zelf gebruik de crystallize chip niet. Deze functie is natuurlijk onzin :)

De X-Fi kan prima Dolby D en DTS bitstreamen over de SPDIF. Wat jij hoogst waarschijnlijk bedoelt is Dolby Live and DTS Connect dat kan de X-Fi ook, software matig natuurlijk maar zeker niet zonder de krachtige X-Fi APU. Als je een Creative kaart hebt moet geloof ik extra betalen voor het Dolby Live pack. Als je een Auzentech kaart heb krijg je het er gratis bij en DTS connect in Vista.
En een 20 euro Trust kaartje kan echt geen Dolby Digital encode in realtime.

Dat hele Crystallize gebeuren is een software matige optie, er zit echt geen Crystallize chippie op de kaart.
Alles word gedaan door de X-Fi APU.

Dat bas headphone verhaal van je is echt bullcrap

• kort_lontje
Wanneer er lage frequencies uit mijn subwoofer komen dan klinkt en voelt dat toch iets anders dan wanneer ik dat beluister op mijn headphones. Heeft iets te maken met natuurkunde ;)

Verwijderd

kort_lontje schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 02:10:
Wanneer er lage frequencies uit mijn subwoofer komen dan klinkt en voelt dat toch iets anders dan wanneer ik dat beluister op mijn headphones. Heeft iets te maken met natuurkunde ;)
Wat heeft een subwoofer nu te maken met de bas van een headset :? Wat een geluidskaart veelal mist is een hoge lijn uitsturing die je normaliter heb bij een versterker of mengpaneel. Verder zijn er genoeg headsets die een goeie strakke bas kunnen weergeven maar die vind je veelal niet terug bij el cheapo merken, ander segment. Verder is een sub meer ter ondersteuning.

Verder heeft je opmerking ook niets met natuurkunde te maken omdat natuurkunde alleen niet bepaald of een bepaald geluid mooi of slecht is, aangezien het gehoor van de mens bij een ieder nu eenmaal anders is en de ene gebruiker wat kritischer is dan de ander.

Daarom is discussieren over geluid vaak een no go en is het beste advies dat degene zelf gaat luisteren, luisteren en nog luisteren, net zolang totdat er iets gevonden word wat men als prettig ervaart, waarbij vaak het budget de uitgangsfactor is ;)

• kort_lontje
De TS vergelijkt zijn headphones met zijn stereo set en zijn TV en komt tot de conclusie dat hij de bass mist. Daarom maak ik de opmerking dat hij altijd lage frequencies zal missen vergeleken met echte speakers.

Natuurlijk zijn er prima headphones die een degelijk bass na bootsen maar het is nooit de real deal. Je mist altijd de punch die je bij een degelijke driver wel krijgt.

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06-2025
kort_lontje schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 02:35:
De TS vergelijkt zijn headphones met zijn stereo set en zijn TV en komt tot de conclusie dat hij de bass mist. Daarom maak ik de opmerking dat hij altijd lage frequencies zal missen vergeleken met echte speakers.

Natuurlijk zijn er prima headphones die een degelijk bass na bootsen maar het is nooit de real deal. Je mist altijd de punch die je bij een degelijke driver wel krijgt.
Wat ik begrepen heb is dat hij het geluid van TV, Stereo én PC vergelijkt over de koptelefoon. Uiteraard neem je de bass anders waar over een koptelefoon dan door speakers/subwoofer.

Ikzelf ben helemaal geen voorstander van subwoofers en heb een hekel aan die dreunende woofers die het hele huis laten trillen. Dit vind ik een nare bijwerking van té veel bass. Daarom geniet ik ook veel meer van bass over mijn koptelefoon (HD595), heerlijk helder en duidelijk. Maar ook over mijn speakers is de bass gedoseerd en genoeg om muziek tot zijn volle potentie te beluisteren.

Maar goed, dit ligt allemaal aan je persoonlijke voorkeur. Voor veel mensen kan er geen genoeg bass aanwezig zijn.

Wat meer ontopic: Ik zou eerst even kijken naar een mooie versterker, hoeft niet duur te zijn maar koop niet direct de goedkoopste die je tegenkomt. Ik denk dat je daar al een goed stuk mee verder kan, en zoals eerder vermeld kan je er ook nog wat speakers op aansluiten in de toekomst.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 01:13:Misschien dat dit wat voor je is voor op de lange termijn. Gebruik zelf al jaren een hoofdtelefoon versterker en zou niet meer zonder willen :

http://www.hifi.nl/recens...telefoon_versterkers.html
ik heb zelf een AKG K271 Studio en een MacBookje, mijn vraag is, hoeveel gaat dit helpen? Ik ben meerdere audio dealers ingeweest (feedback in rotterdam bv.) en die hadden allemaal nog nooit gehoord van een koptelefoonversterker (ja eentje met 8 uitgangen...).

Vind 't concept wel intressant sinds ik nml wel een STUK meer geluid heb als'k het eerst door een normale receiver heentrap, of is dat voor 't meeste al voldoende?
Oh en mischien weet ook iemand hier waar ik van die kabeltjes kan vinden voor mn AKG O+ (muziekwinkels stellen me enorm teleur, zelfs de dure audiozaken waar ik ben geweest...)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

teh_twisted schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:51:
[...]

ik heb zelf een AKG K271 Studio en een MacBookje, mijn vraag is, hoeveel gaat dit helpen? Ik ben meerdere audio dealers ingeweest (feedback in rotterdam bv.) en die hadden allemaal nog nooit gehoord van een koptelefoonversterker (ja eentje met 8 uitgangen...).

Vind 't concept wel intressant sinds ik nml wel een STUK meer geluid heb als'k het eerst door een normale receiver heentrap, of is dat voor 't meeste al voldoende?
Oh en mischien weet ook iemand hier waar ik van die kabeltjes kan vinden voor mn AKG O+ (muziekwinkels stellen me enorm teleur, zelfs de dure audiozaken waar ik ben geweest...)
Als je denkt over een hoofdtelefoon versterker dan is het een kwestie van luisteren of je het waard vind om er één te gaan gebruiken. Bij RAF hebben ze ze wel denk ik en anders kun je er één laten bestellen zonder verplichting tot aanschaf.

Omtrend je kabel, daar zijn type nummers voor :

http://www.akg.com/site/p...gory,42,_language,EN.html

Over het algemeen wel te bestellen bij een goeie audio zaak en anders even een mailtje naar AKG voor het telefoonnummer van de Nederlandse importeur of dealers. AKG kennende heb je kans dat je er zo 1 opgestuurd krijgt :) Ik bestel zelf dergelijke vaak via winkel voornoemd.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

OVer hoofdtel-ampjes: het hoeft niet duur te zijn hoor.
Zoiets als dit is vrij makkelijk te bouwen en kost bijna niets:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/7

Deze is wat beter maar duurder:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/114

Kost je wel een avondje (voor die eerste), maar dan heb je ook wat :).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
nice :) zal er even naar kijken, deze coiled kabel hier begint nml beetje zwak te worden (irritant en zonde vooral), maarja dat was een van de redenen dat ik deze koptelefoon kocht O-)
Boudewijn schreef op zondag 01 februari 2009 @ 02:32:
OVer hoofdtel-ampjes: het hoeft niet duur te zijn hoor.
Zoiets als dit is vrij makkelijk te bouwen en kost bijna niets:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/7

Deze is wat beter maar duurder:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/114

Kost je wel een avondje (voor die eerste), maar dan heb je ook wat :).
die eerste voor de begrote ≈€4 klinkt heel intressant als projectje :) zal er zeker ff naar kijken, zeker ik nu in de bergen van tijd zit hier ;) die andere is wel gelijk ff zo'n €96 duurder, maarja als die eerste lukt en tis nog 'net niet' kan ik altijd die proberen :)

thanks _/-\o_ oh en TS veel success ermee!

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Pkunk
Daarnaast upsampled de kaart alles naar 48khz en dat niet best.
Is dat zo? Ik kan er nergens iets over terug vinden. Het probleem met informatie over dit soort kaarten, is dat zo'n beetje alle reviews zijn gedaan vanuit het oogpunt van gamers, en dus muziek als bijzaak zien. Vaak is de conclusie dan ook: "Hele toffe kaart. Super geluid! En voor muziek is het ook wel ok.". En dat geeft mij te denken dat er in dezelfde klasse ook geluidskaarten zijn die beter zijn voor muziek. Maar gezien alle reacties kan ik beter gaan sparen voor een versterker heheh :p

Hallo met Tim

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben erg onder de indruk, ook met een vrij hoogimpedante hoofdtelefoon van mijn Auzentech X-Meridian. Wmb way beter dan die creative dingen (die hebben last met 300Ohm impedantie....) , alleen lastig verkrijgbaar (if at all....).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

kort_lontje schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 02:35:

Ook een headset driver heeft een punch en afhankelijk van het ontwerp en de gebruikte materialen krijg je een mooie weergave van het laag. Persoonlijk ben ik overgestapt op in ear hoofdtelefoons vanwege het comfort en ze niet onder doen voor conventionele headsets. Met name deze ontwikkeling heeft me versteld doen staan gezien de laagweergave die ze produceren tegenover de tegenwoordig conventionele headsets :)

En mjah, ook ik ben nog van het verleden en mis het "gevoel" van mijn vroegere JBL glijbanen ( basebins ) maar door de nieuwe materialen en meettechnieken hoeft een bass niet meer zozeer voelbaar te zijn, tov. de oude garde speakers van vroeger, welke over het algemeen bestonden uit grote magneten en papieren drivers. En door de nieuwe materialen heb je minder grote drukkamers nodig dan voorheen, materialen zijn veel stugger en stijver geworden maar bereiken hetzelfde effect :)
Pagina: 1