Twee providers via één router: ik kom er niet uit?

Pagina: 1
Acties:

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik probeer al uren de volgende puzzel op te lossen. Misschien kan iemand mij een stapje verder helpen. Ik heb inmiddels alle forums doorgelezen maar ik kom er nog steeds niet uit.

Ik heb twee providers die ik via een Dual WAN router met mijn thuisnetwerk wil verbinden. De configuratie is als volgt:

1. De centrale router is een Linksys RV042: dual WAN met vier LAN poorten. IP adres: 192.168.1.1.
2. Motorola kabelmodem voor verbinding met Ziggo
3. Linksys WAG200G ADSL modem voor verbinding met XS4ALL. IP adres: 192.168.2.1

Het kabelmodem functioneert prima. Als ik mijn computer er direct op aansluit gaat het goed en ook als ik de verbinding via de RV042 laat lopen. Hier geen probleem dus. Het ADSL functioneert standalone ook goed. Als ik mijn computer er direct mee verbind, heb ik een prima internetverbinding.

Het lukt mij echter niet om het ADSL modem via WAN poort 2 van de RV042 connectie te laten maken. Ik blijf adres 0.0.0.0 terugkrijgen. Omdat de RV042 geen PPPoA ondersteunt, net zoals de meeste algemene routers overigens, kan ik het ADSL modem niet in bridge mode zetten. Ik heb het modem dus gewoon in routermode laten staan, want anders kan ik niet inloggen bij ADSL.

De RV042 biedt vier mogelijkheden voor zijn WAN poorten:
1. Obtain an IP automatically
2. Static IP
3. PPPoE
4. PPTP

Voor zover mijn kennis reikt, moet ik optie 1 kiezen en de DNS-adressen van XS4ALL invullen. Dat werkt echter niet. Alle andere opties heb ik ook uitgeprobeerd en die werken ook niet. Vervolgens heb ik alles nog eens een keer herhaald met het ADSL modem in bridge mode. Dat werkte ook niet. Toen heb ik nog een ander ADSL modem uitgeprobeerd, de Speedtouch 546, en dat werkte ook niet.

Mijn vragen:
1. ADSL modem in routermode of bridge mode?
2. ADSL modem: DHCP inschakelen of uitschakelen?
3. ADSL modem: NAT inschakelen of uitschakelen?
4. Welke van de vier verbindingsmogelijkheden van de RV042 moet ik kiezen?

Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer en zou het zeer op prijs stellen als iemand mij een stapje verder kan helpen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je de ADSL modem/router gewoon als router instelt, dus DHCP en NAT aan, dan moet je de RV042 instellen op optie 1. Als DNS moet je dan denk ik gewoon het LAN adres van je ADSL modem/router (192.168.2.1 dus) invullen. Aangezien die dat dan wel forward naar de DNS adressen die toegewezen worden door de ADSL provider en dus staan ingesteld in de modem/router.

Volgens mij zit er als je je ADSL modem/router instelt als router, met DHCP en NAT aan, weinig verschil tussen de eigenschappen van die verbinding en de verbinding via het kabelmodem. Je RV042 krijgt in beide gevallen automatisch een WAN-IP adres, netmask, gateway en DNS etc., hetzij van Ziggo hetzij van de WAG200G.

Enige nadeel is dan natuurlijk wel dat je daardoor twee routers achter elkaar hebt. Maar als de RV042 zelf niet overweg kan met het ADSL type dat jij hebt, dan is er niet echt een andere optie denk ik zo? Maargoed dat maakt ook vrijwel alleen maar uit voor het gemak waarmee je portforwards en dergelijke kan fixen en dat zal sowieso wel niet triviaal zijn met een dual WAN setup? :P

offtopic:
Ik heb verder weinig ervaring met ADSL en ook niet met de apparaten die je noemt, maar in principe moet het op die manier wel werken lijkt me

[ Voor 62% gewijzigd door Orion84 op 30-01-2009 20:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Har
Bedankt Orion,

Ik heb het geprobeerd, maar het werkt ook niet. Weet jij trouwens wat er met het PPPoA signaal gebeurt als je het modem in bridge mode zet? Wordt het dan PPPoE omdat aan de LAN zijde van het modem Ethernet draait? Of is dit een domme vraag?

Bedankt,

Harrie.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heeft je ADSL modem/router aan de binnenkant het adres 192.168.2.1, en deelt hij ook adressen uit in deze range, en heeft je RV042 aan de binnenkant 192.168.1.1. Dat betekent dat als een van deze twee subnet 255.255.0.0 of 255.0.0.0 heeft, de RV042 niet meer kan routeren tussen je LAN en de ADSL modem.

Ik zou eens proberen om een van de twee een totaal ander subnet te geven, 10.0.0.x of zo.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:31
HarrieFrericks schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 20:46:
Bedankt Orion,

Ik heb het geprobeerd, maar het werkt ook niet. Weet jij trouwens wat er met het PPPoA signaal gebeurt als je het modem in bridge mode zet? Wordt het dan PPPoE omdat aan de LAN zijde van het modem Ethernet draait? Of is dit een domme vraag?

Bedankt,

Harrie.
PPPoA is Point-to-Point-over-ATM. ATM is de laag tussen je modem en DSLAM. Aangezien een router geen DSL koppeling heeft, kan ie logischerwijs ook niets met ATM.
PPPoE is vergelijkbaar, maar is dan over ethernet.

Als je een modem bridged krijg je je WAN-IP op je dual-wan routertje. Eigenlijk is het geen bridgen, dat wil niet met PPPoA (immers, er moet een connectie gemaakt worden over ATM), zodoende dat het ook spoofing genoemd wordt. Feitenlijk is dit een transparante verbinding, die functioneel hetzelfde is als een bridge.

Makkelijkst is om de modem te vervangen voor een Speedtouch, en deze in spoofing mode te zetten (zijn kant en klare configtools voor), zodat je beide wan-ips op je dualwanding krijgt.
Een speedtouch (546 oid) koop je voor 10 eur ofzo op martkplaats, en doet precies wat je wilt.
De rest van de WAG (Wireless/firewall) kun je in bridge niet of nauwelijks gebruiken dus dat boeit allemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 30-01-2009 20:51 ]

• Har
Ik heb het ADSL modem adres 10.0.0.1 gegeven, maar dat werkt ook niet.

Maar merkwaardige ontwikkeling: als ik de twee modems omwissel, dus ADSL modem op WAN poort 1 en kabelmodem op WAN poort 2, dan werkt WAN poort 1 correct met het ADSL modem. Toen kreeg ik de brainwave die uiteindelijk de oplossing bracht:

De RV042 router heeft twee Dual WAN modes: failover en load balancing. In het eerste geval werkt de router met WAN poort 1 en schakelt bij een storing over op poort 2. De RV042 stond hierop ingesteld en kennelijk wordt er dan geen connectie tot stand gebracht op WAN poort 2. Toen ik eenmaal load balancing had ingesteld kwam er ook een connectie tot stand op WAN poort 2.

Als iemand ooit nog eens tegen hetzelfde probleem oploopt, hierbij de samenvatting:

1. ADSL modem kan gewoon in routermode blijven staan, met DHCP en NAT aan. Wel een IP-adres geven dat anders is dan die van het kabelmodem. Linksys raadt aan om het derde octet een andere waarde te geven, vandaar mijn keuze voor 192.168.1.1. en -.2.1

2. De WAN-poort instelling op de RV082 voor het ADSL modem is gewoon "Obtain IP automatically"

3. De RV082 moet dus in load balancing mode staan. (System Management >> DUAL Wan)

Het interessante is dat na een dag frustrerend experimenteren deze brain wave kwam toen ik hulp aan anderen vroeg. Daar is al veel over geschreven, maar sparren heeft blijft iets magisch houden.

Iedereen hartelijk bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Har op 30-01-2009 21:27 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo zie je maar weer dat de oplossing vaak genoeg heel logisch is, maar net even in een hoekje zit waar je hem niet zocht en door jouw vraagstelling was er vermoedelijk ook niemand van ons op het idee gekomen om je naar die fail-over vs. load balancing setting te laten kijken :P

Mooi dat het werkt in elk geval :)

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 30-01-2009 23:46 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1