• MikeKiller
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-01 12:14
Beste Tweakers,

Ik ben al tijden op zoek hoe ik een YPbPr/Component naar RGBHV/VGA converter kan maken, zonder een stroom-adapter erbij te zetten. Dus helemaal analoog.

Ik wil namelijk mijn Wii op VGA aansluiten, maar toch een Progressive doorkrijgen.

Als dit kan vraag ik me dit ook af: De meeste spellen geven een 480p signaal, maar wat nou als een spel alleen maar een 480i signaal heeft? Aangezien (volgens mij) VGA geen Interlaced signaal aankan.

Mvg.
Mike

• Lightning89
  • Laatst online: 10:57
Eerste Hit google: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html en dan iets onder het midden van de site (17 euro) (Zoeken op component to vga)

Je gaat me toch niet vertellen dat je moeite heb gedaan om je vraag te beantwoorden? (Ik bespeur hier enige vorm van luiheid)

PS: Groeten hoeft niet op GoT.

[ Voor 8% gewijzigd door Lightning89 op 31-01-2009 13:05 ]

• MikeKiller
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde, ik bedoel iets zonder een adapter erbij.
Nou heb ik wel iets gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1015/101537_9mg.jpg

Probleem is, VGA heeft toch horizontale en verticale sync?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er zijn drie varianten van VGA:
1. met losse H- en V-sync
2. met composite sync
3. met sync-on-green

Voor variant 1 en 2 kun je geen verloopkabel maken zonder extra componenten. Je zult dan altijd een extra voeding nodig hebben. Voor variant 3 kan het waarschijnlijk wel, maar dan is niet aan te raden wegens kwaliteit en demping.

Let ook op welke variant(en) de monitor ondersteunt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
MikeKiller schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 19:16:
Ik wil namelijk mijn Wii op VGA aansluiten, maar toch een Progressive doorkrijgen.
Daar heb je al een standaard kabel voor dus hoef je niet perse zelf een YCbCr -> (31Khz)RGB van te maken.
De meeste spellen geven een 480p signaal, maar wat nou als een spel alleen maar een 480i signaal heeft? Aangezien (volgens mij) VGA geen Interlaced signaal aankan.
Dat heeft er niets mee te maken. Ja, nagenoeg alle VGA monitors kunnen interlaced signalen aan. Wat ze echter niet kunnen is syncen beneden de +- 30Khz, sommige al niet eens beneden 31Khz. En laat 640x480i@60Hz na op 15Khz zitten. Zo laag kan je VGA monitor dus niet syncen. Zou je echter een 640x480i@120Hz hebben, dan zouden de meeste VGA montors dit kunnen weergeven.

Mvg.
Mike
[/quote]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm
http://www.vdigi.com/inde...temid=1&vmcchk=1&Itemid=1

Afbeeldingslocatie: http://www.vdigi.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/a56662435d0eddb7ab0ba5392b7a5126.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vdigi.com/images/M_images/products/wiivga/application.jpg
Easy to setup and use
Compatible with NTSC/PAL version Wii console, *backward compatible with Gamecube 480p supported games
Provide high quality VGA output
Clear crystal image quality
No external power needed
#Support wide range of CRT/LCD monitors

Iperf

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 23:50

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb nog een Component To VGA box liggen. 2 component (YPbPr) inputs, VGA doorlussen en VGA output.
Zie voor meer info de site van x2vga2 (http://x2vga.com/). Je mag hem hebben voor 30 euro inclusief verzending.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• MikeKiller
Ik zit dan eigenlijk nog steeds met het probleem van 480i, ik weet dan eigenlijk ook niet ook niet of mijn monitor (Samsung SyncMaster 2443BW) dit wel ondersteund, en kan dit ook nergens vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeKiller op 01-02-2009 20:08 ]

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 23:50

Twazerty

AVCHDCoder developer

MikeKiller schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:32:
Ik zit dan eigenlijk nog steeds met het probleem van 480i, ik weet dan eigenlijk ook niet ook niet of mijn monitor (Samsung SyncMaster 2443BW), en kan dit ook nergens vinden.
Op de site van x2vga kun je lezen dat 480i niet gaat werken. Je hebt wel beeld om te zien wat je doet maar geen mooi beeld. 480p gaat gewoon werken.

Of de converter op je scherm gaat werken kan ik niet zeggen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Twazerty schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:34:
[...]

Op de site van x2vga kun je lezen dat 480i niet gaat werken. Je hebt wel beeld om te zien wat je doet maar geen mooi beeld.
Een aantal transcoders bevat tevens een scanline doubler. Deze geeft wel goed beeld voor 480i.

Bij veel 'kastjes' moet je wel uitkijken dat je een transcoder te pakken hebt (de x2vga is dat volgens mij) en geen converter. Een converter herken je meestal aan het feit dat ie alleen composite (via geel tulp plugje) accepteerd en in de regel geschikt is voor een hele reeks aan oude consoles zoals de PS1, Saturn en N64. Deze geven in de regel echter afschuwelijk beeld op een VGA monitor. Gewoon op je oude TV aansluiten ziet er dan nog 10x mooier uit.

Een transcoder doet een minimale bewerking op het signaal. YCbCr en RGB liggen heel dicht bij elkaar en voor 480p en VGA is de scan frequentie identiek (31Khz) dus veel hoeft er ook niet te gebeuren; het beeld blijft dan het mooist.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• MikeKiller
Ik heb uiteindelijk maar een simpel kabeltje gekocht van component naar vga, scherm herkent 'm. Alleen de kleuren zijn het probleem, er zit een groene kleur overheen. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met het Sync on Green, en denk ook dat dit te verhelpen is met een sync seperator. Kan iemand mij hierop bevestigen?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/5875/greenfl2.jpg
(Alleen zie ik bij mij wél de kleuren erbij)

• ari3
  • Niet online
MikeKiller schreef op maandag 18 mei 2009 @ 00:06:
Ik heb uiteindelijk maar een simpel kabeltje gekocht van component naar vga, scherm herkent 'm. Alleen de kleuren zijn het probleem, er zit een groene kleur overheen. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met het Sync on Green, en denk ook dat dit te verhelpen is met een sync seperator. Kan iemand mij hierop bevestigen?
Het ligt niet aan sync-on-green... Je voedt de monitor een kleursignaal dat niet RGB is maar YPbPr. De kleuren zijn letterlijk verschoven. Je hebt een transcoder nodig om van YPbPr naar RGB te komen.

Als je een stabiel beeld hebt is er overigens niets mis met je sync.

[ Voor 5% gewijzigd door ari3 op 18-05-2009 01:20 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• MikeKiller
Maar ik zie de kleuren wel, alleen zit er een groen veld op zeg maar...

• ari3
  • Niet online
MikeKiller schreef op maandag 18 mei 2009 @ 01:24:
Maar ik zie de kleuren wel, alleen zit er een groen veld op zeg maar...
Dat klopt ook. De volgende formule wordt gebruikt bij YPbPr:

Y =helderheid + sync
Pb = veschil tussen blauw en helderheid (B − Y)
Pr = verschil tussen rood en helderheid (R − Y)

Jij sluit het Y-signaal direct aan op de G ingang van de monitor waardoor het groen gaat overheersen. Er wordt bij YPbPr geen groen signaal meegezonden want deze kan worden afgeleid uit rood, blauw en helderheid.

[ Voor 10% gewijzigd door ari3 op 18-05-2009 01:35 ]

• MikeKiller
Maar dan zou je net zoals op het plaatje de kleuren niet zien, bij mij zie ik er wél kleuren bij. Is er geen simpele (en goedkope) manier om dit op te lossen, voor de rest werkt het namelijk perfect.
Pagina: 1