Toon posts:

TV wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo! Ik wil graag mijn TV aansluiten op mijn pc zodat ik op mijn HD Ready Plasma scherm naar bv. youtube kan kijken.

Ik heb daarom een HDMI kabel van 5 meter gekocht. Ik heb deze in de enige HDMI aansluiting van mijn PC gestopt en in de 2e HDMI aansluiting van de TV.

Vervolgens wilde ik het scherm gaan klonen maar ik kan maar kiezen uit 1 scherm (m'n pc scherm). De TV wordt niet herkend.

Ik heb daarom de nieuwe nvidia drivers geinstalleerd, maar helaas zonder resultaat.

1. Ik ga naar het NVidia-Configuratiescherm.
2. Ik kies voor "Meerdere beeldschermen instellen"
3. Ik klik op "Mijn beeldscherm wordt niet weergegeven"
4. Ik klik op de button "Rigoureuze beeldschermdetectie"
5. Ik krijg de melding: "Kon geen beeldschermen vinden..wilt u de televisieaansluiting inschakelen?"
6. Ik kies JA, OK, en doe vervolgens een Reboot
7. Ik zie geen verschil, ik begin weer opnieuw bij stap 1

Ik heb nog de resolutie van m'n pc-scherm aangepast maar dat maakt weinig verschil geloof ik. Nu weet ik dus ff niet meer wat ik moet doen...

Wat doe ik verkeerd? I guess I need some help :-)

p.s. Als ik met de afstandbediening van de TV de HDMI2 uitgang selecteer dan gaat wel m'n PC beeldscherm 1x flikkeren. Schijnbaar zijn ze dus wel goed gekoppeld (geen kapotte kabel gekocht).

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt wel een standaard HDMI-aansluiting op je moederbord hebben, maar op het moment dat je een dedicated grafische kaart hebt zonder HDMI-aansluiting heb je niets aan de onboard aansluiting.

Zoek in bovenstaand geval eens een DVI->HDMI verloopstukje en schroef die op je grafische kaart en probeer het nog eens. Vermeld ook even welke drivers je geïnstalleerd hebt en wat voor grafische kaart(en) het betreft.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een standaard MyCom PC (Vista 32-bit). Dat is volgens mij dus inderdaad een onboard videokaart. Ik heb er zelf niet nog een kaart bijgeprikt ofzo.

NVIDIA GeForce 7050 PV / NVIDIA nForce 630a
Current installed driver: 181.22
"Your PC currently has the latest driver installed for your GPU. No driver update is necessary at this time."

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook maar even de NVidia drivers van het moederbord geinstalleerd. Geen verandering overigens :-(

nForce 560 / nForce 520
Version: 15.23
Your PC currently has the latest driver installed for your motherboard. No driver update is necessary at this time.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38
Zit er ook een DVI aansluiting op het mainboard? Meestal heeft een chipset met integrated video één analoge en één digitale uitgang. Indien er ook een DVI aansluiting opzit moet je waarschijnlijk m.b.v. jumpers of de bios de digitale uitgang omschakelen naar HDMI.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit ook een DVI aansluting op ja. Die wordt nu gebruikt voor het PC-beeldscherm.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Kan je even met CPU-Z in het mainboard tabblad opzoeken wat het precieze type is van je moederbord, het kan namelijk zijn dat je onboard VGA, zoals Nielson zegt, of digitaal en analoog ondersteund maar niet 2x de digitale aansluiting tegelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het kunnen vinden geloof ik :-)

Manufacturer: ASUSTeK Computer Inc.
Model: M2N-VM HDMI (Rev x.xx)
Chipset: nVidia ID0547
Southbridge: nVidia ID0548
Sensor: ITE (IT8712)

BIOS
Brand: American Megatrends Inc.
Version: 0201
Date: 10/31/2007

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Kort samengevat, je hebt een Asus M2N-VM HDMI ;)
Even snel op de productpagina kijken geeft de volgende informatie:
quote: HDMI Interface
HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is the industry-supported, uncompressed, all digital audio and video interface via a single cable and is HDCP compliant allowing playback of HD DVD, Blu-ray Disc and other protected content. The interface of this motherboard supports dual VGA output both HDMI and RGB.
quote: DVI Interface
DVI (Digital Visual Interface) provides high visual quality of digital display devices such as LCD monitor. The interface of this motherboard supports dual VGA output both DVI-D and RGB.
Dus je bord ondersteund alleen D-Sub + DVI of HDMI en niet DVI + HDMI.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet hoe je dat uit die tekst haalt maar ik word dan ook niet geremd door enige technische kennis ;-)
Maarja, nu weten we in ieder geval waarom ie het niet doet!

Is het niet op de een of andere manier mogelijk om te switchen tussen de HDMI en de DVI?
Stel nou dat ik nu even m'n plasma als monitor wil gebruiken. Kan ik dan niet ergens instellen dat het HDMI scherm moet gebruiken ipv het DVI scherm?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt je huidige scherm eens met een verloopstukje aan de D-Sub aansluiting hangen en kijken of ik daadwerkelijk gelijk heb ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je eigenlijk met D-Sub? Ik heb het over HDMI of DVI...hehe..

Verloopstukjes heb ik overigens niet dus mocht er een andere mogelijkheid zijn om eea te testen dan zou dat mooi zijn!

Zou wel zuur zijn als ik die HDMi kabel vanmiddag voor niks gekocht heb :-(

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

D-Sub is de blauwe aansluiting achterop je moederbord ;) : Afbeeldingslocatie: http://tbn2.google.com/images?q=tbn:1Y-CjA8wqNvx6M:http://www.kmc.go.tz/helpdesk/ITeducation/Basic/B4/image/dsub15.jpg

Hoogstwaarschijnlijk heb je dus wel de kabel voor niets gekocht, al zou de boel wel weer recht te breien kunnen zijn met een nieuwewetse grafische kaart met 2x DVI achterop, die hebben er tegenwoordig van die DVI -> HDMI verloopstukjes bij, en dan kan je dus wel 2 schermen digitaal aansluiten.

• Nielson
Tegelijk gaat inderdaad niet lukken, uit de handleiding:
Dual VGA output: RGB + DVI / RGB + HDMI*

* Due to the chipset limitation, simultaneous output for DVI and HDMI is not supported.
Met een jumper kan omgeschakeld worden tussen DVI en HDMI. Op wat voor een resolutie gebruik je je gewone monitor? Anders zou je deze misschien via de vga-aansluiting (d-sub) kunnen doen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 12:45
Clonen kan ook alleen als je op beide schermen dezelfde resolutie gebruikt.
Waarschijnlijk is dat je wilt extenden, of je TV in theatre-mode wilt. Dan worden DirectShow-overlays automatisch fullscreen op je TV getoont

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

frickY schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:24:
Clonen kan ook alleen als je op beide schermen dezelfde resolutie gebruikt.
Klonen werkt ook alleen als beide aansluitingen een signaal krijgen :+

Verwijderd

Topicstarter
Ja normaal hang ik m'n monitor inderdaad aan die d-sub. Geen idee waarom ik hem nu op DVI heb eigenlijk. Ik zal eens kijken of ik in de doos nog een passende d-sub kabel kan vinden dan. In dat geval is het opgelost toch? Dan doe ik m'n pc-monitor gewoon in de d-sub en de plasma in de hdmi.
Als dat niet kan dan heb ik de kabel idd voor nop gekocht.

Wat is het nadeel van d-sub tov DVI?

M'n resolutie is trouwens 1280x1024

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2009 23:39 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het nadeel van D-sub tegenover DVI is dat het een analoog signaal is. Op een TFT-scherm is een digitaal signaal rustiger aan de ogen, en op een goed scherm zelfs scherper.

In het geval dat je die D-sub kabel vindt is de HDMI-kabel niet voor niets gekocht, en anders zoek je via de Vraag & Aanbod naar een D-sub kabel die je voor 5 euro al kan overnemen.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb nu m'n pc-monitor aangesloten via een D-sub kabel. Ik zie niet echt verschil in scherpte ofzo, de kleuren lijken misschien wel iets anders. Ik kan er mee leven in ieder geval.

Helaas wordt alleen m'n plasma nog steeds niet herkend!

Ik dacht zelf even slim te zijn door gewoon m'n pc-monitor los te koppelen en alleen de plasma via de hdmi kabel aan te sluiten. Dan heb je dus toch maar 1 digitaal signaal en moet m'n pc toch alleen het plasmascherm herkennen? Ik heb het geprobeerd maar het werkte niet :-(

Wat kunnen we nog proberen?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zoals eerder gezegd is schijn je of de HDMI of de DVI te kunnen gebruiken. Dit valt te veranderen door een jumper/jumpers op het moederbord om te zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.harlinger.nl/HDMI-DVI.jpg
Bovenstaande afbeelding is uit de handleiding van je moederbord op pagina 1-23 (blz. 35).

Verwijderd

Topicstarter
Oh ok. Ik dacht dat ze wel standaard allebei actief zouden zijn maar dat je er maar 1 tegelijk kan gebruiken. Maar ik moet dus op het moederbord aangeven welke actief moet zijn en schijnbaar staat ie nu ingesteld op DVI.

Ik heb nog nooit een computer van binnen gezien dus dit wordt nog lachen ;-)

Ik heb trouwens geen handleidingen bij de computer gehad. Heb je misschien een linkie naar die handleiding van het moederbord?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 15:07:
Ik heb nog nooit een computer van binnen gezien dus dit wordt nog lachen ;-)
Bij deze succes gewenst ;)
Ik heb trouwens geen handleidingen bij de computer gehad. Heb je misschien een linkie naar die handleiding van het moederbord?
Zie: Nielson in "TV wordt niet herkend"
Tevens mijn post er bij houden, op die afbeelding moet je links van je CPU-koeler onder je voeding zoeken naar de jumpers die je om moet zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kast open gemaakt en ik zie inderdaad de HDJ1.

Het zijn pinnetjes met een zwart omhulsel. Wat moet ik daar nu precies mee doen? Dat zwarte omhulsel lijkt wel vast te zitten. Ik durf niet echt keihard aan te trekken.

Ik heb er maar even een foto van gemaakt:
HDJ1 Jumpers

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 15:51 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je moet het hele blokje recht omhoog er vanaf trekken en een plek naar links schuiven zodat de pinnetjes aan de rechterkant vrij zijn ipv, zoals nu, links.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus ik moet toch gewoon hard aan dat zwarte deel trekken. Maar dat kan er dus niet helemaal af? Ga het vanavond nog ff proberen.

Moet dat met je vingers of met een tangetje? Met m'n vingers lukt het niet echt en met een tangetje sloop ik het misschien. Hoe doe jij dat altijd?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Die jumper omzetten is natuurlijk leuk maar lost je probleem niet op, dan heb je immers alleen nog beeld op je televisie en niet op je PC scherm. Telkens als je een film wilt kijken die jumper wisselen is geen goed idee, want daar is het simpelweg niet voor gemaakt.

Beter kun je dus gewoon een losse videokaart kopen met 2 x DVI (hier zit dan een verloopstukje naar HDMI bij) en dan kun je wel gewoon beide tegelijk laten werken want een losse videokaart heeft daar doorgaans geen problemen mee. Zo'n kaartje hoeft niet duur te zijn, is simpel te plaatsen en verhoogt ook nog eens de grafische prestaties van je pc.

Dan kan je de onboard gewoon disablen in het bios.

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 31-01-2009 17:35 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

1. Ik heb het nog nooit hoeven doen ;)
2. Gewoon met 2 handen/vingers voorzichtig aan elk eind omhoog trekken/licht wrikken
3. het zwarte deel moet er helemaal af kunnen
4. mocht het echt niet lukken met redelijk hard trekken dan heel voorzichtig met een tangetje het zwarte deel omhoog proberen te trekken.

@ik222, als je goed gelezen had, had je kunnen lezen dat de TS zijn normale scherm op de D-Sub aangesloten heeft en dus de HDMI aansluiting nu wil gaan gebruiken ipv de DVI.

Wat dan dus wel kan helpen zonder het blokje te verzetten is gewoon een verloopstukje van DVI naar HDMI kopen/zoeken in de Vraag en Aanbod.

[ Voor 33% gewijzigd door Wiethoofd op 31-01-2009 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zijn we weer :-)

Het is gelukt om de jumpe te verzetten. Vervolgens heb ik m'n normale monitor aangesloten op deD-Sub en m'n plasma via de HDMI.

In het NVIDIA-configuratiescherm worden beide schermen nu herkend! Dat is dus mooi! Alleen heb ik nog steeds geen beeld op het plasma scherm. Ik heb de resoluties van beide schermen al eens heel laag gezet om te kijken of dat hielp..niet dus..

Hier een screendump van het configuratiescherm: Klonen

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je moet even de nieuwste nvidia drivers downloaden: meuk: Nvidia GeForce 181.22 WHQL
Deze is (helaas?) wel in het engels, maar wel de nieuwste en heeft een 'normaal' scherm om dual screensetups in te stellen.

Verder lijkt het me niet logisch om te gaan klonen. Je hoofdscherm is een 4:3/5:4 scherm (1280*1024) en je plasma lijkt me een 16:9 scherm. Je zult dan je desktop moeten 'extenden' (uitbreiden) om je tweede scherm van een normale resolutie te voorzien.

Rechtsklik eens op je bureaublad -> eigenschappen -> Instellingen -> tweede scherm selecteren en onderin het vinkje plaatsen bij 'Het Windows-bureaublad uitbreiden naar deze monitor'. Nu kun je voor het tweede scherm een andere resolutie instellen dan voor de hoofdmonitor en als je je muis er heen beweegt moet hij als het goed is beeld geven.

• Nielson
Zoals Wiethoofd al zegt, lang niet alle tv's accepteren op hun HDMI ingang niet-HDMI resoluties, dus test eerst eens met bijvoorbeeld 1280x720. Eventueel kun je 'm ook eerst op klonen laten staan, beeld zal er dan op je monitor wat afwijkend uitzien. Als je de TV als primary display insteld kun je waarschijnlijk alleen de ondersteunde resoluties instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren al de nieuwste drivers geinstalleerd, dus die lijken me nu goed toch:

NVIDIA GeForce 7050 PV / NVIDIA nForce 630a
Current installed driver: 181.22
"Your PC currently has the latest driver installed for your GPU. No driver update is necessary at this time."
"Rechtsklik eens op je bureaublad -> eigenschappen -> Instellingen -> tweede scherm selecteren en onderin het vinkje plaatsen bij 'Het Windows-bureaublad uitbreiden naar deze monitor'."
Ik heb bovenstaande geprobeerd maar welke resolutie ik ok kies voor het 2e scherm, ik krijg maar geen beeld op m'n TV. Ik kan dan inderdaad wel met m'n muis ver naar de rechterkant (buiten het scherm) bewegen. Maar helaas zie ik de muis niet op TV.

(bedankt voor jullie hulp trouwens, top!!)

• Nielson
Probeer eens op 1280x720 met clonen. Ook zou je HDMI1 van de tv nog even kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de HDMi aangesloten op de HDMI1 van de tv. Zonder resultaat, ook niet met klonen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

En wat dan als je alleen je tv aansluit, dus je normale scherm loskoppelt, krijg je dan wel beeld op je tv? Heb je trouwens bij het opstarten van je computer ook de POST en het windows laadscherm op je tv?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik alleen de tv aansluit dan heb ik ook geen beeld. Vervolgens had ik m'n pc-monitor weer aangesloten maar die schoot toen na het opstarten in een soort powersafe-mode. Vervolgens de HDMI ff losgehaald, opnieuw opstarten, en toen deed m'n pc scherm het weer.

Ik heb nog helemaal niets op m'n tv-scherm gezien. Geen opstartscherm, niks..

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Pak de grote tv-out FAQ er even bij, even zoeken in de VB FAQ. Controleer ook of je tv wel op het juiste kanaal staat. Ook zou je in de BIOS kunnen kijken of de instellingen mbt HDMI goed staan.

Zorg eerst dat je beeld op je tv krijgt voordat je gaat kloten met dualscreen setups etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om het op te geven. Is het niet makkelijker om :

1. M'n tv aan te sluiten via D-sub ipv HDMI
2. Een andere videokaart te kopen

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je voor optie 2 gaat zou ik bij optie 1 D-sub in DVI veranderen :)

Bij een nieuw type grafische kaart met 2x DVI aansluiting zit er als het goed is een DVI-HDMI verloopstukje bij, dan kan je alsnog je tv digitaal aansluiten (mbv verloopstukje) en ook je hoofdscherm digitaal aansluiten.

Pagina: 1