Toon posts:

Netwerkgebruik max. 2,5% na uptime van 6 uur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit nu met het volgende probleem:

Zet ik mijn pc aan dan is alles nog goed, maar na een uurtje of 6, of als ik in korte tijd meer dan 10gig gedownload heb, slaat mijn internet bijna volledig dood. In taskmanager heb ik dan nog een 'network utilization' van 0.5% tot een maximum van 2.5%.

Start ik de pc opnieuw op dan doet de ethernet adapter het weer perfect (tenminste, ik denk dat het daar aan moet liggen). Ik heb ook geprobeerd de verbinding te repareren, uit en weer aan te zetten, maar het probleem blijft dan. Het is alleen op te lossen door te rebooten.

Mijn pc is nu zo'n 6 jaar oud (processor is een AMD Athlon 2800+). De netwerk adapter is een VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter.

De pc is gisteren opnieuw geinstalleerd, dus malware/spyware sluit ik uit.
Kan het zijn dat de netwerkadapter gewoon brak is of moet ik dit probleem dieper zoeken?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
waarmee download je? Als je namelijk veel torrents binnenhaalt kan het zijn dat je router dichtslibt. Kan je nog wel pingen naar sites, kan je nog wel pingen naar je router of andere workstations als ie kapot is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op campusnet (UTwente), veel haal ik binnen van dit netwerk (gedeelde shares). Een router gebruik ik niet. Ook download ik bijna niets via torrents. Op het moment dat ik nog op 2.5% netwerkverkeer zit, kan ik verder wel gewoon internetten. Alleen als ik al een mp3tje van 3MB probeer te kopieeren, dan wil ie al dat ik er een half uur op ga wachten...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2009 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb een nieuwe netwerkkaart gehaald, de oude was trouwens een onboard-kaart. Heb de laatste tijd al meer problemen gehad met onboard-spul. Hoop dat het nu beter is.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 13:36:
Heb een nieuwe netwerkkaart gehaald, de oude was trouwens een onboard-kaart. Heb de laatste tijd al meer problemen gehad met onboard-spul. Hoop dat het nu beter is.
Eem Via Rhine is ook niet de meest prettige onboard-oplossing, de losse kaart lijkt me een goede solutie.

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe netwerkkaart helpt niet. Zal wel komen door het vele verkeer dat langs komt en het hebben van een oude pc die daar niet op berekend is. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat iets van cache (en dan bedoel ik niet van de browser oid, maar wss iets op de MB Als dat kan(???)) volgelopen is. Enig idee hoe dat dan (sorry, duidelijker omschrijving kan ik niet geven op dit moment) gereset kan worden?

heb zelfs "devcon restart PCI\VEN_1106*" in een batch-file gebruikt om de netwerkkaart te resetten (meer info: http://technet.microsoft....ary/cc776272.aspx#BKMK_18). D'r staat ook bij dat voor sommige componenten de pc opnieuw opgestart moeten worden. Dus dat betekend dat ik weer terug bij af ben. Ik wil het namelijk op kunnen lossen zonder te hoeven rebooten. Suggesties zijn welkom!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 15:04

chromeeh

the Gnome

Uhmmm.... Gebruik je een router oid?
Aangezien torrents erg veel losse connecties opzetten zou ik het probleem eerder in je router / modem zoeken.
Of merk je het alleen op LAN niveau?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Heb je al eens gekeken of je power management de boel niet verstoort?

Je netwerkkaart heeft vaak een optie ingeschakeld staan, waarmee hij zichzelf standby mag zetten
als hij een tijd niks doet. Wellicht dat daar iets misgaat?

Een andere optie die je kunt nakijken is of je in je BIOS de setting APIC aan of uit kunt zetten.
Heb een soortgelijk probleem erder gehad met een zgn. APIC (niet ACPI) setting in het BIOS.
Die geeft je meer IRQ mogelijkheden, maar in sommige gevallen kan je netwerkkaart dan wel eens gaan tegensputteren.

Overigens, na het wijzigen van deze APIC setting moest Windows wel opnieuw geinstalleerd worden (nooit uitgezocht waarom, dat meldde het forum waar ik de oplossing vandaan haalde voor deze niet werkende netwerkkaart.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2009 07:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me even wat lopen verdiepen in APIC/PIC en volgens mij is dit niet zozeer het probleem (Hij staat nu op APIC). Wat ik wel zag is dat de IRQ van de netwerkkaart gedeeld wordt met de videokaart EN de geluidskaart (in device manager > view > resources by type > irq). Dit lijkt me een beetje veel van het goede. Dit heb ik aangepast door simpelweg de NIC in een ander slot te steken. De netwerkkaart heeft nu z'n eigen IRQ, dus nu maar ff kijken of het probleem verdwenen is met deze aanpassing.

Overigens heb ik de instelling "allow the computer to turn off this device to save power" van de NIC ingeschakeld omdat ik Wake-On-Lan gebruik. Het is wel een beetje krom dat deze optie ingeschakeld moet zijn om WOL te kunnen gebruiken, dus ik hoop dat het probleem hier niet in zit.

Thnx voor alle feedbacks trouwens!

ps. Ik ben tegengekomen dat Windows niet geheel opnieuw geïnstalleerd hoeft te worden bij het veranderen van de PIC/APIC instelling. Het schijnt dat een repair-install genoeg moet zijn om alle eindjes weer aan elkaar te knopen, maar dit geheel terzijde.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:46:
Ik heb me even wat lopen verdiepen in APIC/PIC en volgens mij is dit niet zozeer het probleem (Hij staat nu op APIC). Wat ik wel zag is dat de IRQ van de netwerkkaart gedeeld wordt met de videokaart EN de geluidskaart (in device manager > view > resources by type > irq). Dit lijkt me een beetje veel van het goede. Dit heb ik aangepast door simpelweg de NIC in een ander slot te steken. De netwerkkaart heeft nu z'n eigen IRQ, dus nu maar ff kijken of het probleem verdwenen is met deze aanpassing.
Slim, dit zou het probleem wel eens kunnen oplossen. OVerigens kun je in je hardware eigenschappen bij geavanceerd ook gewoon een ander IRQ toewijzen.

Vicariously I live while the whole world dies

Pagina: 1