Uitbreiding netwerk met Fritz Box 7170 als router

Pagina: 1
Acties:

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-02 23:25

Armada

-Wat wil je weten?-

Topicstarter
Hi all, ik heb een probleem met het werkend krijgen met mijn netwerk thuis. Omdat de VOIP via XS4all storing gaf met een te lange netwerkkabel naar boven, heb ik mijn modem beneden gezet. De storingen op de telefoonlijn zijn nu verleden tijd, maar ik zit nog met twee bekabelde computers boven.

Ik heb dus nog 1 lijn naar boven liggen, maar meerdere computers die er op moeten. Dus ik moet boven nog een verdeelkastje hebben. Nu heb ik nog een Linksys WRT54G v5 liggen die ik voorheen gebruikte als wireless verdeler voor mijn speedtouch. Het leek mij echter makkelijker om een zeer simpele switch te kopen. Dit heb ik nu dus wel gedaan, maar als ik mijn kabel die dus in 1 van de normale poorten van de fritz box doe en boven in de switch, de twee kabels naar de computers in de switch, dan werkt dit niet. Aangezien de fritz box de IP-addressen uit zou moeten delen ,begrijp ik niet helemaal wat het probleem is.

Ik heb dus ook geprobeerd om de Linksys dan maar als accesspoint te gebruiken. Van gateway in router stand gezet, dhcp uit, wireless uit en een ip-adres in de range van de fritz box gezet (192.168.178.254). Dit werkt echter ook niet.

Mijn vragen:
1) zou de simpele switch niet gewoon al moeten werken?
2) Wat kan ik nog fout gedaan hebben met de linksys als vervanger? Gaat de toe te kennen range van de fritz box niet zo ver (ik heb ook als laatste 110 gebruikt), ik kan de range van de fritz box niet vinden, of aanpassen zoals in de linksys? Of wordt er een andere range gebruikt voor wireless dan voor bedraad?

Alvast bedankt.

Aanvulling: natuurlijk heb ik ook de bekabeling getest, als ik 1 computer boven aansluit op de kabel, dan heeft die wel internet...

[ Voor 4% gewijzigd door Armada op 30-01-2009 16:47 ]

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Branden de lampjes op je modem en je switch als je deze op elkaar aansluit?
Als je switch geen uplink aansluiting heeft, moet je misschien een crossed UTP kabel gebruiken.

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-02 23:25

Armada

-Wat wil je weten?-

Topicstarter
waterwolf schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 00:49:
Branden de lampjes op je modem en je switch als je deze op elkaar aansluit?
Als je switch geen uplink aansluiting heeft, moet je misschien een crossed UTP kabel gebruiken.
Ja, alle lampjes doen het op de switch (power rood en verder 1 voor de kabel die vanaf het modem komt, en twee lampjes voor de twee computers) het is trouwens deze:
http://www.eminent-online...hp?dt=1&ps=00904410&pg=22
Deze switch heeft automatische cross-over detectie. Dat is toch dat het niet uitmaakt of je een crossed of niet crossed UTP kabel gebruikt?

[ Voor 8% gewijzigd door Armada op 31-01-2009 10:59 ]

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Als je je router als switch instelt
Geef deze een ip-adres buiten de dhcp-range, ander subnet kan ook, alleen moet je je pc in hetzelfde subnet zetten om je router te kunnen benaderen. Het ip van je router is in dit geval ook alléén nodig voor het benaderen van de webinterface voor instellingen.
Sluit alle netwerkapparatuur aan aan de lan poorten, gebruik je wan (internet) poort niet.
Zet DHCP uit.
Sluit deze eventueel met een twisted kabel aan, aan de modem of andere bovenliggende apparatuur.

Als je lampjes branden zouden de netwerkkabels fysiek goed aangesloten zijn.
Als je DHCP aanzet op je Linksys en dan je switch er aan hangt kan ik me niet voorstellen dat je een soortgelijk probleem hebt, dus ik denk dat er een instelling in je modem fout zit.
Kan je de pc's onderling wel benaderen als deze zijn aangesloten op je switch, eventueel met handmatig ip-adres of losgekoppeld van je modem?

Die 'Automatische cross-over detectie' (auto MDI/MDI-X) houd inderdaad in dat je geen cross kabel hoeft te gebruiken.