• Mwij
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-06-2016
Ik heb vanmorgen 2x 2GB DDR 3 geheugen laten testen via MEMTEST 86+ 2.11
Na 3 runs (3x herhaling) bleef mijn pc weer hangt vast.
Zie je hieronder een linkje naar mijn screenshot van MEMTEST 86+

http://img518.imageshack....6/memtest864gbddr3tb1.jpg

Hoeveel runs / pass normaal moet PC draaien met foutloos testen?

10x runs/pass?
13x runs/pass?
20x runs/pass?

Graag antwoord hoeveel pass/runs moet mijn pc draaien als geheugen foutloos en in orde zijn?

Deze geheugen blijken wel defect en ik zit nu al 1 reepje aan het testen.
Hoeveel runs per reep om te testen?

Mijn pc zijn:

Thermalake Toughpower 750 W
Asus P53E WS Professional
Intel Core Quad Q9550 2,83 GHZ
2x 2GB van OCZ: 4GB (2x2048MB) D/C Kit PN - OCZ3G16004GK (Dual Channel)
1x 640 GB
EVGA Geforce 260 GTX 896 MB

Toen na 4 uur spel spelen hangt mijn pc helemaal vast en komt door dat die defecte geheugen?
Of geheugenbanken van moederbord defect?
Of Processor is kapot?

[ Voor 33% gewijzigd door Mwij op 30-01-2009 14:37 ]

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53
Misschien heeft het wel wat meer voltage nodig (VDimm)? Overhit de northbridge chip niet? CPU/chipset niet overgeklokt?

• Mwij
Initial G schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:32:
Misschien heeft het wel wat meer voltage nodig (VDimm)? Overhit de northbridge chip niet? CPU/chipset niet overgeklokt?
Ik heb niet overgeklokt.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53
Ik dacht eraan, met name oververhitting omdat het pas na langere tijd optreedt.

• Mwij
Initial G schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:38:
[...]

Ik dacht eraan, met name oververhitting omdat het pas na langere tijd optreedt.
Mijn geheugen hebben Heatspreaders die laat
warmte geleiden.

Hier is het: http://www.ocztechnology....r3_pc3_12800_gold_edition

[ Voor 16% gewijzigd door Mwij op 30-01-2009 14:40 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maar heatspreaders doen doorgaans niet veel om het geheugen te koelen. Zeker de "standaard" heatspreaders niet. In het slechtste geval hinderen ze zelfs de warmteoverdracht.

Je hebt de juiste spanning ingesteld voor je geheugen? Om op 1600MHz te draaien hebben deze latjes 1,9V nodig wat behoorlijk wat boven de standaard spanning voor DDR3 ligt. Die is namelijk 1,5V.

Voor de rest is het mogelijk dat je geheugen niet helemaal compatibel is met je moederbord. Of andersom. Maar dat kan je alleen maar testen door ander geheugen te proberen. Misschien heeft een vriend nog wel wat liggen?

• Mwij
Admiral Freebee schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:50:
Maar heatspreaders doen doorgaans niet veel om het geheugen te koelen. Zeker de "standaard" heatspreaders niet. In het slechtste geval hinderen ze zelfs de warmteoverdracht.

Je hebt de juiste spanning ingesteld voor je geheugen? Om op 1600MHz te draaien hebben deze latjes 1,9V nodig wat behoorlijk wat boven de standaard spanning voor DDR3 ligt. Die is namelijk 1,5V.

Voor de rest is het mogelijk dat je geheugen niet helemaal compatibel is met je moederbord. Of andersom. Maar dat kan je alleen maar testen door ander geheugen te proberen. Misschien heeft een vriend nog wel wat liggen?
Bij BIOS instellen naar 1.5 naar 1.9 volt dan weergeeft CPU-Z dat 1.5 V staan.
AI-Tweakers, hoe moet ik instellen?
333 MHZ?
of zo?

[ Voor 5% gewijzigd door Mwij op 30-01-2009 14:52 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Check de documentatie (op site van geheugenfabrikant) en stel dat in. Zo moeilijk is het niet...

Mbt CPU-Z: tooltjes zijn leuk. Maar heb je je wel verdiept in wat ze aangeven?

Op exact welke pagina en bij welke value zie je die 1.5V staan. Zeker dat je niet gewoon de JEDEC DDR3 specs uit de SPD aan het lezen bent ipv waar ze daadwerkelijk op staan?

Oslik blyat! Oslik!

• Mwij
Ik heb memtest 86+ 2.11 gedaan voor 1 voor 1 geheugen

En 1e geheugen bij memtest 86+ gedaan, en geen errors na 10 pass

Bij 2e geheugen heeft error gevonden na 5 passes en bleef weer mijn systeem te hangen door die 2e defecte geheugen.
Hier is screenshot van Memtest van 2e geheugen die error heeft.

http://img142.imageshack....emtest862gbddr3nr2ev3.jpg

Ik vind dat na 10 runs voldoende voor hele geheugen te testen.

Helaas 2e DDR3 heeft na 10 pass niet gehaald om zonder errors te weergeven op de schermpje.

Zou ik die 2e geheugen terugsturen naar winkel?? is die wel defect of niet?

[ Voor 19% gewijzigd door Mwij op 30-01-2009 19:00 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Als memtest86 na 5 passes bij de ene reep met fouten komt terwijl bij een andere identieke module na 10 passes nog geen fout gevonden wordt, lijkt me logisch dat die module die fouten geeft ook daadwerkelijk stuk is.

Wat betreft terugsturen zal je met de winkel moeten overleggen. Veel winkels willen graag de hele kit terug, niet slechts 1 module.

• Mwij
_JGC_ schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 19:07:
Als memtest86 na 5 passes bij de ene reep met fouten komt terwijl bij een andere identieke module na 10 passes nog geen fout gevonden wordt, lijkt me logisch dat die module die fouten geeft ook daadwerkelijk stuk is.

Wat betreft terugsturen zal je met de winkel moeten overleggen. Veel winkels willen graag de hele kit terug, niet slechts 1 module.
Hoeveel runs/passes is beter om nieuwe geheugen te testen? 10 runs? 20 runs?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
Je moet niet in 'hoeveel runs?" denken om te weten of het 'goed' is. In principe mogen er helemaal geen fouten optreden. Echter is de praktijk dat geen enkel geheugen 100% foutloos werkt. Maar het minimaal wenselijk is toch wel dat er minder dat er maximaal 1 bitje omvalt per aantal uren dat je er zonder crashes achtereen mee wilt kunnen werken.

Persoonlijk denk ik dat een machine gewoon een nacht lang Memtest moet kunnen draaien zonder ook maar 1 fout te vinden en zonder ook maar 1 keer te crashen.

Overigens kan ook memtest crashen als gevolg van een instabiel systeem, maar als memtest crasht, ligt dat vaak eerder aan de geheugencontroller (CPU of NB) dan aan het geheugen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Mwij
kalizec schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 19:48:
Je moet niet in 'hoeveel runs?" denken om te weten of het 'goed' is. In principe mogen er helemaal geen fouten optreden. Echter is de praktijk dat geen enkel geheugen 100% foutloos werkt. Maar het minimaal wenselijk is toch wel dat er minder dat er maximaal 1 bitje omvalt per aantal uren dat je er zonder crashes achtereen mee wilt kunnen werken.

Persoonlijk denk ik dat een machine gewoon een nacht lang Memtest moet kunnen draaien zonder ook maar 1 fout te vinden en zonder ook maar 1 keer te crashen.

Overigens kan ook memtest crashen als gevolg van een instabiel systeem, maar als memtest crasht, ligt dat vaak eerder aan de geheugencontroller (CPU of NB) dan aan het geheugen.
Ik denk geheugen, processor en moederbord kapot is, zou ik die 3 weer vervangen naar nieuwe.

[ Voor 8% gewijzigd door Mwij op 31-01-2009 14:51 ]

Pagina: 1