Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

de pc loopt vast

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn pc loopt na enkele uren vast. Het scherm is dan zwart, misschien omdat die vanzelf uitgaat na 20 min en dat ie dan zo blijft hangen. De pc doet dan helemaal niks meer. Moet de start knop gebruiken om opnieuw op te starten. Heb toen weleens een melding gehad de instalatie cd rom erin te doen en handelingen te ondernemen. Ik weet niet meer welke. Dit heb ik gedaan. Nu vraagt ie het niet meer maar blijft toch hangen.

Kan ik de specificatie ergens op m`n pc terug vinden?

Wat ik weet is het volgende:

Het is een AMD Athlon XP retail
videokaart sapphire ATI 6900 XT
Asus A&v*X-MX/LAN/ATA133

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat is niet bar veel informatie btw. Krijg je ook foutmeldingen in je logboeken (Start -> uitvoeren-> eventvwr)?
Misschien is dit wel een handige start om mee te beginnen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

Kan ik de specificatie ergens op m`n pc terug vinden?
Dit kun je onder andere terugvinden in apparaatbeheer, facturen en in de PC zelf. Dat laatste is de beste methode: de PC openschroeven en kijken naar namen, productnummers en achterhalen (m.b.v. Google!) wat het precies is :).

Zoals Outerspace zegt heb je weinig informatie gegeven. Wij kunnen om die reden dus ook niet zeggen wat het probleem is. Ergo: je moet zelf aan de slag en hier moet je eerst zien dat je de volgende vraag uizoekt: is het probleem hardware- of softwarematig?

Bij hardwarematig kun je met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter goed uit de voeten. Ook kun je zogenaamde burn-in test / stresstools downloaden om specifieke onderdelen van de PC te stressen. Denk aan 3DMark, Prime95, Orthos, Fur Rendering en wat al niet meer. Mocht de PC bij Prime95 of Orthos onherroepelijk crashen of rebooten dan is de kans een stuk groter dat het aan de hardware ligt. Immers testen die programma's de processor en de processor leunt zwaar op de voeding, het moederbord en eventueel het geheugen. In dat geval kun je dus controleren of de processor goed is ingesteld in het BIOS (dit staat in de troubleshooter!), het moederbord geen lekkende condensatoren heeft (dit staat ook in de troubleshooter!), de voeding de juiste spanning levert (idem!), het geheugen goed is (Memtest, idem!).

Enfin, er is eigenlijk nog genoeg te testen :).

Bij softwarematig (Bv. Windows gaar of driver problemen) moet je je afvragen of je onlangs iets geïnstalleerd hebt. Dit kan de boosdoener zijn. Zie ook de genoemde eventvwr waar veel informatie in staat :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Mischien gebruik maken van everest? Scheelt je weer om de pc open te schroeven.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
volgens mij is er iets mis met je videokaart, want het is een kruising tussen een ATI Radeon 9600 en een Nvidia Geforce 6900. Alle gekheid op een stokje, test je geheugen eens.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
oke iedereen alvast bedankt met de tips, ik zal eens aan de slag gaan.

Hoe test ik m`n geheugen?

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn m`n gegevens wat ik via tune up heb gevonden.

processor: AMD XP 2400 + 200 MHR
L2- cache:256 kb
geheugen: 1.536 MB (39% gebruikt)
moederbord: asus A7V8X-MX SE

Gaf kaart:ATI Radeon 9600/X1050 secondairy
Modus:1024X768 en 32 bits kleurdiepte

Verwijderd

Topicstarter
Ik inderdaad vroeger weleens eerder problemen gehad met m`n video kaart. Misschien niet de juiste drivers? Hoe kan ik kijken of ik de juiste drivers bij de juiste kaart heb? Als de pc het doet zie ik zelf geen problemen.
Modbreak:Meerdere keren achter elkaar posten is niet de bedoeling en is ook nergens voor nodig. Gebruik de edit-knop om info toe te voegen aan een post.

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 31-01-2009 18:30 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijder de drivers met Drivercleaner en installeer dan de juiste drivers van de ATi website :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:04:
oke iedereen alvast bedankt met de tips, ik zal eens aan de slag gaan.

Hoe test ik m`n geheugen?
Thandor meldde al:
Bij hardwarematig kun je met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter goed uit de voeten. Ook kun je zogenaamde burn-in test / stresstools downloaden om specifieke onderdelen van de PC te stressen. Denk aan 3DMark, Prime95, Orthos, Fur Rendering en wat al niet meer. Mocht de PC bij Prime95 of Orthos onherroepelijk crashen of rebooten dan is de kans een stuk groter dat het aan de hardware ligt. Immers testen die programma's de processor en de processor leunt zwaar op de voeding, het moederbord en eventueel het geheugen. In dat geval kun je dus controleren of de processor goed is ingesteld in het BIOS (dit staat in de troubleshooter!), het moederbord geen lekkende condensatoren heeft (dit staat ook in de troubleshooter!), de voeding de juiste spanning levert (idem!), het geheugen goed is (Memtest, idem!).
We blijven niet bezeig. Als je uitgebreide, behulpzame posts van anderen negeert heeft een topic weinig zin :o

Begin eens met de info hierboven (en achter de link) daadwerkelijk te lezen en daarmee aan de slag gaan. Loop je vast als je alles al geprobeerd hebt, dan mag je rustig een topic openen daarover. Maar we verwachten wel dat je echt zelf de moeite doet dingen die je niet begrijpt uit te zoeken - en om te melden exact wat je gezocht en geprobeerd hebt. Als je gelijk weer een topic opent waar die inzet niet uit blijkt, gaat een volgend topic helaas ook weer dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.