Problemen installeren 2400 Pro PCI

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Beste tweakers,

Ik heb 3 dagen geleden een ATi 2400 Pro besteld bij alternate en deze is een klein uurtje geleden aangekomen. Ik heb momenteel een HP Pavilion Slimline computer met een onboard grafische kaart. Vooraleer ik de nieuwe 2400 Pro heb geinstalleerd heb ik mijn oude drivers voor de onboard chip gedesinstalleerd om problemen te vermijden. Vervolgens heb ik mijn PC opnieuw opgestart en in de BIOS gegaan.

In de BIOS was ik van plan om de onboard grafische kaart te disablen en als primaire keuze het PCI slot te nemen. De 2400 Pro is een PCI kaart en geen PCI-e kaart. Raar genoeg stond het PCI slot al als eerste keuze en onboard als 2de (gewoon niet aangevinkt)

In de BIOS heb ik dus alles gelaten zoals het was en vervolgens mijn PC opnieuw opgestart. Daarna heb ik de bijgeleverde CD ingestoken en de drivers voor de 2400 Pro geinstalleerd, de 2400 stak ondertussen al in mijn PC.

Ik was echter vergeten de VGA kabel in mijn 2400 Pro te steken en toch had ik beeld. Mijn onboard chip werkte dus nog.

Hier werd het raar :(

Ik heb een Samsung SyncMaster met een DVI en een VGA ingang. Ik heb de VGA ingang van mijn beeldscherm aangesloten op de onboard chip en vervolgens de DVI kabel aangesloten op mijn 2400 Pro. Ze werkten allebij alleen had mijn DVI ingang geen startbalk.

Eerst dacht ik dat het aan de instellingen lag van windows zelf en heb ik dus Device Manager geopend en de onboard chip gedisabled en opnieuw opgestart. Na het opstarten had ik nog steeds hetzelfde probleem. De twee kaarten werkten nog.

Wanneer ik op het bureaublad rechter muisknop doe en dan op settings klik dan zie ik het volgende.

http://img407.imageshack.us/my.php?image=monitorsez0.png

Wat ik daaruit opmaak is dat mijn deftig beeldscherm (DVI ingang) (2048x1152) als tweede keus geselecteerd staat ook al staat "use this device as primary monitor" aangevinkt. Het beeldscherm 1 (de VGA ingang) met de prehistorische resolutitie staat als eerste keuze aangezien ik ook hier een startbalk heb etc. en op het tweede deel niet.

DVI = 2400 Pro
VGA = onboard

Wat me nog is opgevallen is dat het beeldscherm aangesloten op de VGA ingang (600x800) problemen heeft met scrollen wat dus wil zeggen dat hier geen drivers zijn geïnstalleerd. Op het andere beeldscherm, het scherm dat ik dus als primair wil hebben, heeft GEEN problemen met scrollen. Deze maakt dus wel gebruik van de drivers die ik het geïnstalleerd.

Ik heb absoluut geen id hoe ik dit kan oplossen. Ik had me een videokaart installeren toch net iets minder ingewikkeld verwacht maar ik had wel kunnen raden dat de onboard chip problemen ging geven.

Als iemand weet hoe ik mijn onboard chip volledig kan uitschakelen, zodat hij zelfs niet eens opstart, en zodat hij automatisch mijn 2400 aanspreekt dan mag je het altijd even laten weten. Toch denk ik dat het deels aan de drivers ligt? want mijn 2400 geeft geen beeld bij het opstarten, dan kiest het beeld automatisch de VGA ingang en de DVI ingang blijft zwart.

Ik zal proberen een kleine opname van het probleem te maken zodat het iets duidelijker wordt want ik vind het zelf allemaal redelijk ingewikkeld.

Alvast bedankt!

Tom

• n0valyfe
http://rapidshare.com/files/191560938/MOV00161.3GP.html

Hier is een filmpje dat ik snel naar rapidshare heb geupload.

Als ik op het eerste beeldscherm met startbalk zit en dat ATi Control Center open en vervolgens op system information click dan krijg ik het volgende:

http://img141.imageshack.us/my.php?image=beeldscherm1qm5.png

Ati Xpress 200 staat er dus nog steeds welke ik uitgeschakeld wil zien. In Device Manager staat deze nochtans aangevinkt als "disabled".

[ Voor 59% gewijzigd door n0valyfe op 30-01-2009 14:39 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:15
Ik heb een Samsung SyncMaster met een DVI en een VGA ingang. Ik heb de VGA ingang van mijn beeldscherm aangesloten op de onboard chip en vervolgens de DVI kabel aangesloten op mijn 2400 Pro. Ze werkten allebij alleen had mijn DVI ingang geen startbalk.
Sluit eens geen kabel aan op je onboard graka?

Specs

• n0valyfe
Wanneer ik de VGA kabel uit de onboard ingang trek terwijl ik op het tweede beeldscherm zit (DVI ingang) dan kan ik niet meer met muis buiten de grenzen van mijn display maar ik krijg geen startbalk of desktop icoontjes. Ik ga nog eens in de BIOS kijken of ik iets ben overgeslagen en ondertussen de vga kabel uittrekken.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:15
Je moet natuurlijk wel de primaire display juist instellen... ;)

Specs

• n0valyfe
Dat weet ik maar het scherm dat staat als primary (1) geeft geen startbalk weer, enkel een bureaublad. Ik heb ergens anders gelezen dat het ook aan de voeding zou kunnen liggen, dat deze niet genoeg stroom levert maar via de DVI ingang heb ik nochtans wel beeld dus de videokaart werkt.

Ik heb even een nieuwe windows XP partitie aangemaakt en de drivers geinstalleerd. Alles werkt goed en hier heb ik dus WEL de startbalk op het primary scherm en het ander beeldscherm blijft gewoon uit, wat dus eigenlijk perfect is, nadeel: ik zie nog steeds niets op het primaire beeldscherm tijdens het booten.

Ik heb ook ondervonden dat mijn PC de oboard grafische chip ziet als: PCI slot 05.
Daarmee misschien dat hij deze als primary neemt omdat de 2400 als PCI 06 staat. Misschien dat hij dus eerst 05 neemt, welke werkt en dus gewoon hiermee blijft door werken.

Verder heb ik in mijn BIOS geen optie om de grafische chip UIT te zetten, en ik vrees of ik een update voor mijn moederbord ga vinden aangezien deze al lang niet meer gemaakt worden, (ASUS K9AE-LM).

• n0valyfe
Ik heb de drivers voor de 2400 op mijn primaire partitie verwijderd omdat het toch maar een grote rommel aan het worden was na 6 keer opnieuw de drivers moeten installeren en desinstalleren. Op mijn tweede XP partitie werkte de kaart wel vanaf de eerste keer, enkel krijg ik geen beeld tijdens het booten maar daarvoor heb ik de VGA kabel ook nog aangesloten zodat ik na het booten gewoon even moet switchen van input.

Ik heb eerst de driver geinstalleerd die met de videokaart meegeleverd was om er zeker van te zijn dat het de juiste driver was aangezien de bestandsnaam van de drivers van de ati site allemaal dezelfde zijn. Na het installeren van deze driver kon ik mijn resolutie opschroeven tot 2048x1152 waardoor ik dus ook dacht dat alles goed gegaan was.

Pas tijdens het surfen merkte ik toch een subtiele hapering wanneer ik scrollde. Toen ik de PC wou herstarten zag ik ook dat de optie "standby" grijs gekleurd was wat ik nogal heb meegemaakt op mijn laptop wanneer de video drivers niet goed of niet waren geinstalleerd. Er is dus toch iets niet goed gegaan.

Om eens te zien hoe mijn 2400 presteerd heb ik 3D Mark 05 gedraaid en deze vergeleken met andere benchmarks op het internet van de 2400. Ik heb een resolutie van 1024 op 756 (oid) geselecteerd zodat de benchmark toch iets deftig zou gaan maar al vanaf het begin kreeg ik framerates van om en bij de 8 FPS. Aangezien dit ongeveer de prestatie is van mijn onboard chip vroeg ik me af of ik wel degelijk gebruik aan het maken ben van de 2400 ookal is het beeld hierop aangesloten.

Ik heb niet zoveel ervaring met PC's (vergeleken met de gemiddelde tweaker hier) maar ik zou mezelf nu ook geen newbie noemen. Ik heb alles gedaan zoals het moest maar ik heb geen id hoe ik dit probleem kan oplossen. Eerst was het de onboard chip die tegenwerkte maar nu ik dat heb kunnen verhelpen, of aan de kant schuiven liever gezegd, zit ik met een driver probleem. Ik krijg geen melding van incorrecte drivers of hardware dus volgens XP klopt alles.

Wanneer ik GPU-Z open staat er wel degelijk :
2400 Pro PCI
256 Mb DDR2
400 MHz
800 MHz

Ook Everest spreekt over een 2400 Pro. Nu weet ik niet of deze programma's daadwerkelijk de hardware identificeren of dat ze gewoon afgaan op de geïnstalleerde driver.

Met andere woorden, ik ben gewoon helemaal radeloos. Ik ben men PC nu even 3D Mark aan het laten lopen en ga dan de score eens bekijken. Ik begin bijna te denken dat mijn onboard chip gewoon het werk doet en dit over het PCI slot via de 2400 naar het beeld brengt. :p

Ben er nu al een kleine 8 uur mee bezig, tijd voor een pauze (en een nieuwe PC).

• n0valyfe
Ga waarschijnlijk morgen een nieuwe voeding kopen en kijken of het hieraan ligt. Weet iemand of het mogenlijk is een kaart te beschadigen door een voeding te gebruiken die niet genoeg stroom levert?

Ik heb een 90 Watt voeding en denk dat dit niet genoeg is. Ik kreeg dus nog wel beeld met de 2400 Pro via DVI maar wil toch even zeker zijn dat ik mijn kaart niet deels heb verkloot.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 09:16
Op zich zou de voeding niets mogen uitmaken of je een startbalk ziet of niet. Maar haal toch maar 1 wat 90 watt is echt niks :X . Je moet gewoon de instellingen juist zetten. Desnoods met ultramon.

http://specs.tweak.to/16567

• n0valyfe
Dat probleem met de startbalk is ondertussen al verholpen door middel van een clean windows install op een andere partitie.

Ik vind het gewoon raar dat de kaart mij dus wel beeld geeft via DVI maar dat hij totaal niet goed presteerd. Ik heb zowel de drivers die er bij geleverd werden als de nieuwste ati drivers geprobeerd en geen van bijde laat de kaart toe om in slaapstand te gaan of om 720p af te spelen.

Dit laatste zou echt probleemloos moeten gaan aangezien deze daar voor gemaakt is. Dat ik games niet kan runnen tot daartoe maar HD Ready formaat afspelen zou echt easy moeten zijn voor deze kaart.

Ik dacht dat de kaart misschien net niet genoeg stroom kaart om deftig te kunnen werken maar wat ik dan weer raar vind is het feit dat ik wel beeld krijg... Maar goed.

Het is gewoon tijd voor een upgrade.

Toch zou ik deze kaart graag werkende zien te krijgen.
Pagina: 1