OS X 10.5 komt standaard met spyware?

Pagina: 1
Acties:

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 10:15
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik heb een macbook gekocht en omdat ik in het begin te fanatiek begonnen was heb ik hem 15 minuten geleden opnieuw geinstalleerd (helemaal from scratch). Nu is het zo dat ik nog helemaal niets heb gedaan behalve:
Safari openen - www.firefox.com - firefox installeren.
Daarna in firefox een url tiepen zoals ik het al jaren doe. Bijvoorbeeld google. Normaal kom je dan vanzelf op nl.google.com ofzoiets, maar nu ineens op http://searchportal.infor...d=94081&domainname=google .

Ofwel ik heb niets gedaan maar toch zit er al iets te kutten met mijn systeem. *blaster anyone*

Ik heb gekeken of het ook met andere systemen gebeurd die aangesloten zijn op de zelfde internet poort, windows pc, linux pc's en die hebben het allemaal niet. Dus het is mac specifiek in dit geval. Op internet vind ik alleen workarounds, zoals een andere DNS instellen. Dat is onzin natuurlijk als alles goed werkt bij mij behalve met mijn mac. Weet er iemand hoe je hier vanaf kunt komen?

Als antwoord op Daedalus:
macbook:~ ajong$ dig google

; <<>> DiG 9.4.2-P2 <<>> google
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 9838
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;google. IN A

;; AUTHORITY SECTION:
. 10800 IN SOA A.ROOT-SERVERS.NET. NSTLD.VERISIGN-GRS.COM. 2009013000 1800 900 604800 86400

;; Query time: 275 msec
;; SERVER: 131.174.60.21#53(131.174.60.21)
;; WHEN: Fri Jan 30 14:17:01 2009
;; MSG SIZE rcvd: 99

macbook:~ ajong$ nslookup google
Server: 131.174.60.21
Address: 131.174.60.21#53

** server can't find google: NXDOMAIN

En het zelfde probleem heb ik ook met safari, maar zoals gezegd als ik de utp kabel aansluit op een andere pc heb ik er geen last van in IE, FF, Opera en Konqueror.

[ Voor 29% gewijzigd door beefstick op 30-01-2009 14:23 . Reden: antwoord op Deadalus ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien het hier om een softwareprobleem gaat, een move naar ASD.

En om een antwoord te geven om je topictitel: nee, Leopard komt niet standaard met spyware. Dit lijkt meer op een 'service' van je ISP. Open Terminal 'ns en tik in dig google en nslookup google en post de resultaten hier. Heb je trouwens hetzelfde probleem in Safari?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

heb je een searchdomein ingevuld in system preferences/network/<netwerk adapter>/advanced/dns/search domains?

haal die eens leeg, klik op OK/Apply en probeer nog eens?

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 10:15
Damn ik ben er uit. Er zit een fout in mijn eigen DNS server search domain. Die heb ik nu veranderd naar google.com en het is ineens goed.

Blijft raar dat ik er niets van merk op al mijn andere systemen.

Dank voor de hint Deadalus, het was niet veel maar wel genoeg :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

beefstick schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:38:
Damn ik ben er uit. Er zit een fout in mijn eigen DNS server search domain. Die heb ik nu veranderd naar google.com en het is ineens goed.

Blijft raar dat ik er niets van merk op al mijn andere systemen.

Dank voor de hint Deadalus, het was niet veel maar wel genoeg :)
d:)b goeie tendentieuze titel wel, hulde.

Zoef