[Disc] Moeten sessies ook zonder cookies werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:31
Op dit moment ben ik voor mijn stage bezig met het maken van een klantenportaal. Op zich is dit niet echt een hele moeilijke opdracht, maar omdat ik toch wel wat wil leren heb ik er voor gekozen om het hele portaal zo uitgebreid mogelijk te maken.

Ik kwam er tijdens het schrijven van de Sessie handler achter dat mijn manier van werken alleen werkt met cookies (Nou ja, achter komen. Ik wist het wel, maar werd er weer even aan herinnerd.) en dat als ik het wil laten werken zonder cookies, ik het een en ander moet uitbreiden. Nu vind ik dit niet zo heel erg, want dat gaat me wel lukken. Ik zit alleen even met een punt.

Als ik op internet ga zoeken hoeveel mensen cookies blokkeren, kom ik uit op een gemiddeld percentage van ongeveer 10%. Aangezien het wel de bedoeling is dat eigenlijk iedereen zonder al te veel moeite gebruik moet kunnen maken van het portaal wil ik de gebruiker zo min mogelijk zelf laten doen. Een melding weergeven in de trend van 'cookies moeten aan staan voor deze site' is op zich niet heel erg denk ik zelf.

Ik stel dan de vraag: Hoe not-done is het om sessies alleen te laten werken met cookies? Ik kom hier niet echt uit. Aan de ene kant staan de instellingen van browsers standaard zo dat ze alle cookies accepteren en dat het portaal vlekkeloos zou moeten werken. Aan de andere kant hebben van die 10% een aantal mensen misschien geen mogelijkheid om cookies aan te zetten omdat ze in een bedrijfsnetwerk of iets dergelijks zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, je kan je ook afvragen of het niet anders kan. SSL-certificaatje uitgeven en klaar? Dat bepaalde mensen een cookie blokkeren, wil toch niet zeggen dat jij je niet aan bepaalde standaarden van een bepaalde programmeertaal mag houden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11

beany

Meeheheheheh

Je kan de sessie id die normaal in een cookie wordt geplaatst ook in de url opnemen. Zoveel anders is het niet om mee te werken. Het enige nadeeltje is dan dat de gebruiker een hoop mambo-jambo in de adresbalk ziet staan. Maar ja, als ze dat storend vinden moeten ze maar cookies toestaan ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt, als je het via de querystring als fall-back gebruikt (eerst detecteren of mensen cookies blokkeren), het wel netjes wegwerken als je url-rewriting inzet. Dat is het overwegen misschien ook nog wel waard. :)

Ik denk dat het trouwens niet "not done" is om te vereisen dat van zo'n portal een cookie wordt geaccepteerd.

Saved by the buoyancy of citrus