Problemen met USB 2.0 poorten

Pagina: 1
Acties:

• Bignose
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Iemand heeft woensdag een nieuwe laptop aangeschaft (Acer Aspire 6920G, Vista Home Premium Edition) waarbij iets met de USB-poorten lijkt te zijn.

Hang ik er een externe schijf aan met eigen voeding, dan geeft hij het signaal dat er iets via een usb-poort is aangesloten. Ik moet het scherm van computerbeheer open hebben staan om de schijven te zien. Vervolgens zet ik de spanning op de externe schijf. Het signaal klinkt maar schijf wordt niet zichtbaar. Pas als ik de spanning eraf haal zijn de schijf details heel even zichtbaar.

De explorer blijft ook hangen (reageert niet) totdat ik de spanning van de schijf eraf haal.
Dit laatste geldt ook met usb-sticks. Hij herkent de stick echter wel, voltooid ook de installatie van de stick. Vervolgens kan ik wel de directory-structuur zien maar kan niet verder bladeren.

In de veilige modus werken de USB-sticks wel maar alleen erg traag.

Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem of een manier waarop ik de diagnose nog beter kan stellen?

Alvast bedankt,

Marco.

Greetz, Bignose

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 23:23
Verwijder de USBcontrollerdriver eens en start opnieuw op. Wat doet de schijf en de usb sticks op een andere computer?

http://specs.tweak.to/16567

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:29
Kijk eens wat er gebeurt als je de schijven aan sluit in een Linux Live-omgeving, dus Linux booten vanaf CD/DVD (zoals bijvoorbeeld Knoppix [klik voor de Engelse versie v.6.0, 2009]). En kijk ook even in je BIOS op welke speed je USB loopt, het hoort bij USB 2.0 op High Speed te lopen (480 mbit/s).

[ Voor 28% gewijzigd door Bitage op 30-01-2009 11:15 . Reden: Knoppix linkje ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM

• Bignose
Wat bedoel je daarmee? Verkeerde forum?

Greetz, Bignose

• Bignose
Bitage schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:12:
Kijk eens wat er gebeurt als je de schijven aan sluit in een Linux Live-omgeving, dus Linux booten vanaf CD/DVD (zoals bijvoorbeeld Knoppix [klik voor de Engelse versie v.6.0, 2009]). En kijk ook even in je BIOS op welke speed je USB loopt, het hoort bij USB 2.0 op High Speed te lopen (480 mbit/s).
Sorry, maar ik heb geen extra pc om Linux op te installeren.

Greetz, Bignose

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
Knoppix is een live cd ofwel je installeert niks alles draait vanaf de cd.

Staaner uitroeptekens bij apparaatbeheer?

• Bignose
skelleniels schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:08:
Verwijder de USBcontrollerdriver eens en start opnieuw op. Wat doet de schijf en de usb sticks op een andere computer?
Ik heb alle installaties van de usb-poorten ongedaan gemaakt zonder de drivers echt van de PC te verwijderen. Daarna laten zoeken naar gewijzigde apparaten en ze daarna weer geïnstalleerd. Is dat hetzelfde als jou optie? Want het probleem blijft namelijk.

Avé,

Marco.

Greetz, Bignose

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het kan wezen dat er iets niet helemaal goed gaat met het moederbord. IK zou je daarom willen aanraden om via http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_6920G.html het laatste BIOS voor je notebook eens te proberen. Wellicht wordt daarmee het probleem opgelost.

Een andere optie die zou kunnen werken is via dezelfde site de volgende driver te downloaden: Intel_PM965_GM965_8.3.0.1013_Vistax32x64. In dit pakket zitten de chipset drivers, en het kan zijn dat die het probleem verhelpen.

De drivers voor USB 2.0 zijn gewoon generic, dus ook al verwijder je alle apparaten, Windows zal opnieuw dezelfde build-in drivers gebruiken om de boel weer te installeren. Hier hoef je het imo dus ook niet te zoeken.

[ Voor 47% gewijzigd door rodie83 op 04-02-2009 21:55 ]

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:12
Je ziet de schijf dus wel in schijfbeheer maar niet in de verkenner.
Kun je dan niet even een drive letter toewijzen die nog vrij is?

Heb namelijk hetzelfde met mijn externe schijf gehad die zag ik niet in de verkenner maar hoorde wel het geluid dat het apparaat aangesloten was. Het opnieuw toewijzen van de drive letter zou misschien de oplossing zijn.

Voor mij was dat het wel. Als dit niet werkt kun je altijd nog bovengenoemde opties proberen.

Succes

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Blonde op 04-02-2009 22:22 ]

• Bignose
rodie83 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 21:51:
Het kan wezen dat er iets niet helemaal goed gaat met het moederbord. IK zou je daarom willen aanraden om via http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_6920G.html het laatste BIOS voor je notebook eens te proberen. Wellicht wordt daarmee het probleem opgelost.

Een andere optie die zou kunnen werken is via dezelfde site de volgende driver te downloaden: Intel_PM965_GM965_8.3.0.1013_Vistax32x64. In dit pakket zitten de chipset drivers, en het kan zijn dat die het probleem verhelpen.

De drivers voor USB 2.0 zijn gewoon generic, dus ook al verwijder je alle apparaten, Windows zal opnieuw dezelfde build-in drivers gebruiken om de boel weer te installeren. Hier hoef je het imo dus ook niet te zoeken.
Hoi Rodie,

Bedankt voor je info. Ik zal eerst even de exacte specs opvragen en de nieuwste drivers van alles downloaden. Je hoort er meer van.

Greetz, Bignose

• Bignose
Op een andere PC met Vista staat hij wel onder schijfbeheer als 'onbekend'. Ik kan de schijf alleen maar initialiseren. Dan krijg je de optie MBR of GPT. Kies ik voor MBR (logische keuze omdat de schijf 200Gb groot is) verteld het systeem dat het apparaat niet klaar is.

Dus op deze PC blijven de explorer en schijfbeheer niet hangen.

De specs van de Acer op updates moet ik nog bekijken.

Greetz, Bignose

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Wel eerst stroom op de externe schijf zetten, even wachten, en dan pas de usb kabel erin doen(in de pc).

Bios checken tav van usb.

Gebruik je een usb hub, probeer eens zonder.

• Bignose
jan99999 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:05:
Wel eerst stroom op de externe schijf zetten, even wachten, en dan pas de usb kabel erin doen(in de pc).

Bios checken tav van usb.

Gebruik je een usb hub, probeer eens zonder.
Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie en voor mijn late actie maar ik ben er even tussenuit geweest. Ook bij jou mogelijke oplossing blijft de verkenner hangen. Bij een bevriend ICT-bedrijf hebben ze voor mij een aantal tests uitgevoerd en het blijkt dat de externe schijf het op alle desktops en notebooks doet behalve op die van Acer. En dit geldt zowel voor Vista en voor XP. Allebei hetzelfde probleem.

Ik ga nu eerst de Linux-test die Bitage voorstelde doen en dan meld ik mij hier weer.

Greetz, Bignose

• Bignose
Goed,

Ik heb dus de Linux CD gemaakt.

Op mijn Acer (met Vista Business) blijft deze na het opstarten vanaf de CD hangen op een zwart scherm. Ik zie heel even de Knop-IX plaatjes. Daarna wordt het zwart en stop de CD met draaien.

Daarna heb ik deze CD in mijn andere systeem gezet (zelf samengesteld en in elkaar laten zetten). Deze start Linux feilloos op waarna ik naar de grafische omgeving ben gegaan. Daar de 'verkenner' geopend. Dat ging zonder problemen. Vervolgens de externe schijf eraan gehangen (aan een USB-aansluiting aan de achterkant van de PC). De schijf werd toen niet herkent.
Vervolgens deze PC uitgezet met de externe schijf eraan met stroom erop en opnieuw opgestart met de schijf er nog steeds aan met stroom erop en weer vanaf de Linux CD op laten starten.

Weer de grafische omgeving ingegaan, de 'verkenner' opgestart en nu wordt de externe schijf wel herkent maar niet gepartitioneerd zoals onder Windows, maar dat lijkt mij logisch.

De Acer die ik hiervoor gebruikt heb is een Acer Aspire M3640 Desktop en niet de Acer Aspire 6920G Notebook

Iemand nog ideëen?

Greetz, Bignose

Pagina: 1