• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Hoi allen,

ik heb een vraag over het opnieuw installen van mijn pc, omdat ik een aantal dingen wil aanpassen zal ik de volgende stappen moeten ondernemen:

- BIOS update
- BIOS naar 1.9V wijzigen
- 8GB inklikken
- (Memtest)
- Smartfan aanzetten in BIOS (enabled) ( Boxed cooler vervangen voor een Arctic Cooling Freezer 7 Pro )
- E6850 vervangen voor een Q9650
- 64bit OS installen

Is dit ook de juiste volgorde?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07 06:46
Zal prima werken :)

Verwijderd

Smartfan mag je aanzetten als je er zin in hebt, dat hoeft niet op een bepaald moment.
En wat bedoel je met BIOS naar 1.9V wijzigen? Een voltage?

• SoundLab
moet ik wel alvast de cooler, de processor en ram inklikken voordat ik al deze stappen uitvoer?

• SoundLab
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 09:44:
En wat bedoel je met BIOS naar 1.9V wijzigen? Een voltage?
ja klopt inderdaad, ik heb gelezen op alternate dat de ram op 1.9V stabiel loopt, bij een lagere voltage kan hij instabiel lopen...

dit zijn mijn nieuwe ram reepjes:

https://www.alternate.nl/...B_DDR3-1333_Kit/-1071052/?

Edit: ik zie trouwens staan dat hij stabiel loopt tussen 1,7 Volt tot 1,8 Volt

[ Voor 25% gewijzigd door SoundLab op 30-01-2009 09:53 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

ik zou de volgorde nog net iets anders doen.

Laat die smart fan meuk achterwege en doe dat pas wanneer alles draait

Memtest kun je ook gewoon laten voor wat het is. Als er problemen zijn zou ik daar pas naar kijken

voltage wijzigen is niet noodzakelijk, de reepjes horen gewoon hun werk te doen onder "auto" waarden, ook hier, wanneer er problemen zijn verander je het voltage (een klein beetje!)

En je cpu vervangen kan op elk moment na de bios update (tenzij je huidige bios ook de nieuwe processor ondersteund)

verder zijn specs handig, en weet je zeker dat DDR3 het geheugentype is wat in je moederbord hoort?

-_-

• SoundLab
M2M schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 09:54:
ik zou de volgorde nog net iets anders doen.

Laat die smart fan meuk achterwege en doe dat pas wanneer alles draait

Memtest kun je ook gewoon laten voor wat het is. Als er problemen zijn zou ik daar pas naar kijken

voltage wijzigen is niet noodzakelijk, de reepjes horen gewoon hun werk te doen onder "auto" waarden, ook hier, wanneer er problemen zijn verander je het voltage (een klein beetje!)

En je cpu vervangen kan op elk moment na de bios update (tenzij je huidige bios ook de nieuwe processor ondersteund)

verder zijn specs handig, en weet je zeker dat DDR3 het geheugentype is wat in je moederbord hoort?
wat betreft smartfan en memtest zal ik je advies opvolgen, als ik echter problemen ervaar, zal ik deze stappen uitvoeren.

Hoe kom ik erachter of mijn nieuwe Q9650 word ondersteunt door mijn BIOS? gewoon proberen? of toch voor de zekerheid een update uitvoeren?

ik heb een P5e3 deluxe mobo, deze ondersteund alleen DDR3 reepjes, dus dat zit wel goed..

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-07 11:40
jou CPU wordt onderstuent vanaf BIOS 205 ;)

hier kun je zien wat allemaal en onder welke versie gaat werken
http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us

• SoundLab
oke,

dus als ik het goed begrijp:

- BIOS update ( indien nodig als mijn huidige BIOS de Q9650 niet ondersteund )
- 8GB inklikken
- 64bit OS installen

indien nodig bij problemen ervaren:

- Ram wijzigen naar 1.7V in de BIOS
- Memtest
- Smartfan in BIOS aanzetten

is dit de ideale volgorde?

[ Voor 10% gewijzigd door SoundLab op 30-01-2009 11:17 ]

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Shado-Beatz schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:14:
oke,

dus als ik het goed begrijp:

- BIOS update
- 8GB inklikken
- 64bit OS installen

- Memtest

is dit de ideale volgorde?
Yep, gaat gewoon werken :) . Succes - niet te druk maken, het kan niet echt fout gaan. Al zou je eerst de Q9650 plaatsen en hij boot even niet, geen man overboord. Gewoon lekker knutselen!

De meeste mensen deugen!

• SoundLab
Cassius,

bedankt voor je bevestiging!

het word een leuk knutselwerkje :)

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-07 22:29

KoffieNT

banaan

Ik zou memtest even iets anders doen. Als je de 8GB tegelijk test, duurt het lang, en als er een probleem is weet je niet welk reepje/slot het is.

Het beste is er gewoon even speciaal een dagje voor uit trekken, en elk reepje in 1 of 2 slots proberen, en dan daarna nog een keer totaal.

Zo doe ik het iig altijd als ik nieuw geheugen of een nieuw moederbord heb. Goede zondagbesteding. :/ :9

@onder: Jup, kan ook :), maarja ik ben daar iets strenger/perfectionistischer in. :P

[ Voor 17% gewijzigd door KoffieNT op 30-01-2009 12:34 ]

:D

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:58
of je test het gewoon niet en als er dan iets fout is merk je het vanzelf en dan kan je altijd nog testen. Precies zoals Shado-Beatz al aangaf. Zijn volgorde van werken is nu goed.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:10

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het gekloot dat ik heb gehad met een kapot reepje ram weegt niet op tegen testen. Soms krijg je net windows geinstalleerd, je bent fijn je programmas aan het installen en baf! bluescreen.
Sinds die dag: Altijd memtest! het duurt een tijd maar het bespaart je zoveel frustratie. Een kapot reepje ram is echt niet zo zeldzaam als je denkt.

dus: testen testen testen :P

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

AtomicShockwave schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 12:58:
Het gekloot dat ik heb gehad met een kapot reepje ram weegt niet op tegen testen. Soms krijg je net windows geinstalleerd, je bent fijn je programmas aan het installen en baf! bluescreen.
Sinds die dag: Altijd memtest! het duurt een tijd maar het bespaart je zoveel frustratie. Een kapot reepje ram is echt niet zo zeldzaam als je denkt.

ik zou er de tijd niet voor uit trekken. Gaat het goed, dan is het goed, gaat het mis dan moet je toch een nachtje memtest draaien. Of je de tijd er nu voor uit trekt of niet. Onnodig langdurige zaken stel ik liever uit of doe ik liever helemaal niet dan dat ik ze doe en blijkt dat toch alles in orde is.

de kans dat een reepje het wel doet is groter dan de kans dat een reepje het niet doet, daarom zou ik dus geen memtest draaien tenzij de boel fout gaat. Het is niet zo dat je de hele pc hoeft te verbouwen voor memtest of dat je windows opnieuw moet installeeren om memtest te draaien.

Wat ik wel zou doen is even de ultimate boot cd downloaden en branden. Berg het ding ergens op en als er wat fout gaat heb je gelijk alle tools bij de hand om nagenoeg elk essentieel onderdeel in je pc te testen op fouten (zonder dat je windows in hoeft). Plus het is gratis!. Als extra veiligheid is een linux USB stick of linux live cd misschien ook een optie. Zo kun je altijd bij de data op je pc als je windows versie het weer eens af laat weten. (tenzij je HD echt stuk is, maar dat is goed te testen met de ultimate boot cd).

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 30-01-2009 13:34 ]

-_-

• SoundLab
AtomicShockwave schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 12:58:

hmm...dit laat mij weer twijfelen..

ik ga soieso 1 week verlof aanvragen, ook om onder andere dit systeempje te upgraden...

ik zal toch maar het zekere voor het onzekere nemen en de memtest uitvoeren, maar dan wijzigt de volgorde weer:

- 8GB inklikken
- Memtest ??
- 64bit OS installen

Is dit nu de goede volgorde?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-07 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

- 8GB inklikken

- Memtest ??

- 64bit OS installen

Memtest als laatste voor installeren, anders weet je nog niet of je op stabiele hardware installeert.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• SoundLab
M2M schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 13:32:
[...]

ik zou er de tijd niet voor uit trekken. Gaat het goed, dan is het goed, gaat het mis dan moet je toch een nachtje memtest draaien. Of je de tijd er nu voor uit trekt of niet. Onnodig langdurige zaken stel ik liever uit of doe ik liever helemaal niet dan dat ik ze doe en blijkt dat toch alles in orde is.

de kans dat een reepje het wel doet is groter dan de kans dat een reepje het niet doet, daarom zou ik dus geen memtest draaien tenzij de boel fout gaat. Het is niet zo dat je de hele pc hoeft te verbouwen voor memtest of dat je windows opnieuw moet installeeren om memtest te draaien.

Wat ik wel zou doen is even de ultimate boot cd downloaden en branden. Berg het ding ergens op en als er wat fout gaat heb je gelijk alle tools bij de hand om nagenoeg elk essentieel onderdeel in je pc te testen op fouten (zonder dat je windows in hoeft). Plus het is gratis!. Als extra veiligheid is een linux USB stick of linux live cd misschien ook een optie. Zo kun je altijd bij de data op je pc als je windows versie het weer eens af laat weten. (tenzij je HD echt stuk is).
oei oei, zoveel verschillende antwoorden...

ik ga er ook eigenlijk van uit dat mijn reepjes niet stuk zijn, de kans daarvoor moet denk ik wel klein zijn..

ik kan dus met die boot cd ook gelijk checken wat er precies fout is gegaan in de pc?

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-07 22:29

KoffieNT

banaan

Wat ik je iig als advies geef is heel simpel; Als je de 8GB tegelijk gaat testen, en er komt een fout, dan moet je de reepjes alsnog 1 voor 1 controleren op welke module/slot er nu precies stuk is. Als je ze 1 voor 1 test kom je daar een stuk sneller achter.

Je volgorde is iig goed :), maar met Memtest zou ik het echt op mijn manier doen.

:D

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik dacht dat DDR3 altijd per paar van 3 ging (om tripple channel te gebruiken) of zit ik er naast ?
Als het namelijk wel zo is kun je 8GB nooit in tripple channel krijgen, wel 9 of 6.

• SoundLab
leuk_he schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 13:38:
- 8GB inklikken

- Memtest ??

- 64bit OS installen

Memtest als laatste voor installeren, anders weet je nog niet of je op stabiele hardware installeert.
ok ok...

nu is de volgorde dus:

- BIOS update
- 8GB inklikken
- 64bit OS installen

( indien nodig bij problemen ervaren ):

- Memtest

kan iemand begrijpen dat ik best confused raak van zoveel verschillende antwoorden 8)7

• SoundLab
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 13:54:
Ik dacht dat DDR3 altijd per paar van 3 ging (om tripple channel te gebruiken) of zit ik er naast ?
Als het namelijk wel zo is kun je 8GB nooit in tripple channel krijgen, wel 9 of 6.
dit is naar mijn weten niet waar..

ze worden gewoon verkocht in 1 2 4 en 8 GB...

• DukeBox
  • Niet online
Shado-Beatz schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 13:58:
[...]
dit is naar mijn weten niet waar..

ze worden gewoon verkocht in 1 2 4 en 8 GB...
Heb het ff opgezocht.. het kan beiden (mits je mainboard het ondersteund).
Echter wil je tripple chanel heb je dus 3 reepjes nodig.
3x3GB=9GB of 3x1GB + 3x2GB = 6GB in tripple chanel
8GB kun je niet delen door 3 dus altijd dual chanel.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Q9650 gebruikt toch helemaal geen DDR3? Oftewel, waar gaat de discussie nou heen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SoundLab
dit zijn mijn specs:

P5e3 deluxe ( ondersteund DDR3 )
Intel Q9650 ( ondersteund naar mijn weten ook DDR3 )
8800 GT zerotherm videocard
EMU1212m Soundcard

Waarom zou een Q9650 niet op DDR3 werken dan? dat is eigenlijk nieuw voor mij....
ik heb er nu een E6850 opzitten, die werkt perfect, echter wil ik hem uitbreiden voor de toekomst met een quadcore Q9650...

• DukeBox
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:05:
Q9650 gebruikt toch helemaal geen DDR3? Oftewel, waar gaat de discussie nou heen?
Dat hangt van het mainboard af.. maar idd ik kan geen mainboard vinden dat nog geen core7 is en wel tripple chanel is (wel dual).

• SoundLab
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:03:
[...]

Heb het ff opgezocht.. het kan beiden (mits je mainboard het ondersteund).
Echter wil je tripple chanel heb je dus 3 reepjes nodig.
3x3GB=9GB of 3x1GB + 3x2GB = 6GB in tripple chanel
8GB kun je niet delen door 3 dus altijd dual chanel.
ik heb 4 sloten zitten op mijn mobo,

ik zat dus te denken, 4 sloten keer 2GB ram = 8 GB

dat moet gewoon werken toch??

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

My bad... :X Goed punt... Het wordt trouwens wel een kostbare aangelegenheid om 2 of 4 bankjes te vullen met DDR3; ik vraag me af of je de winst dan wel gaat merken... Maar ongetwijfeld heb je daar al onderzoek naar gedaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DukeBox
  • Niet online
Ik denk dat met flink overklokbaar DDR2 je vrijwel net zo snel maar veel goedkoper uit bent..

• SoundLab
ik geef je idd gelijk dat de verschillen nauwelijks te merken zijn met DDR2 en DDR3 qua prestaties,
toen de DDR3 werd gelanceerd had ik idd wel meer verwacht, maarja, ik heb nou eenmaal een mobo die DDR3 ondersteund, dus ja, het blijft voor mij toch met DDR3 werken..en ja ik ben ''voorbereid op de toekomst''

maar om even terug te komen op de hoofdvragen...

er worden heel veel verschillende antwoorden gegeven, dit geeft zo mijn twijfels,

ik wil jullie wel bedanken voor alle antwoorden, en ik zal toch zelf moeten kiezen welke adviezen ik ga opvolgen....

daar zal ik dus goed over na denken!!

Als iemand nog tips/trucs heeft....POST HET!!! :)

• DukeBox
  • Niet online
Shado-Beatz schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:28:
het blijft voor mij toch met DDR3 werken..en ja ik ben ''voorbereid op de toekomst''
Ken het gevoel.. maar als je in de toekomst een ander mainbord koopt met bijbehorende cpu enz.. denk je dan echt dat je er nog 'oud' geheugen in gaat stoppen ;)

• SoundLab
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 15:40:
[...]

Ken het gevoel.. maar als je in de toekomst een ander mainbord koopt met bijbehorende cpu enz.. denk je dan echt dat je er nog 'oud' geheugen in gaat stoppen ;)
ach..voorlopig ben ik nog wel een aantal jaartjes zoet met mijn machientjuh van alles....dus ik maak me niet druk...echter heb ik nog wel een aantal vraagtekens over dit topic..

ik heb namelijk nog geen concrete volgorde gehoord omdat iedereen verschillende dingen zegt...

wie o wie..??

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien komt dat omdat er geen specifieke volgorde bestaat? ;) Bekijk gewoon wat jij het handigste denkt te vinden en ga ervoor. Gaat het mis kan je altijd nog hier aan de bel trekken.

C:\>_

• SoundLab
Ok dan, ik zal uiteraard toch zelf moeten kiezen welk advies ik opvolg :)

zodra ik tegen probleem aan loop, weet ik jullie te vinden :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Shado-Beatz schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 16:52:

echter heb ik nog wel een aantal vraagtekens over dit topic..

ik heb namelijk nog geen concrete volgorde gehoord omdat iedereen verschillende dingen zegt...
Dat komt doordat iedereen er zijn eigen mening over heeft. Dat zou je ook eens kunnen proberen. ;)

Memtest draai je in principe als je verwacht dat het geheugen problemen veroorzaakt, vergelijkbaar met het draaien van een chkdsk indien de harde schijf kuren vertoont, of een benchmark voor het testen van de stabiliteit van een overklok. Je zou eventueel Memtest kunnen starten en het geheugen een of twee passes op Test # 5 laten doen. Als het daar doorheen komt is een Windows-installatie geen probleem.

Aangezien het een verse installatie betreft kan er weinig fout gaan en bovendien kun je Windows op een later tijdstip alsnog installeren indien het geheugen niet naar behoren functioneert.

En over het dual-/triplechannel verhaal: Alleen de Core i7, met zijn ingebouwde geheugencontroller, beschikt over drie geheugenkanalen. Voorgaande processoren zijn wat dat betreft afhankelijk van de in de northbridge gesitueerde controller en beschikken zodoende over slechts twee geheugenkanalen.
Zo ook de Asus P5E3 met zijn Intel X38-chipset.

Tot slot heeft het betreffende geheugen volgens OCZ een voltage van 1,7V nodig. Uiteraard geldt dit voor de standaardkloksnelheid van 667MHz (DDR3-1333) en waarschijnlijk draait het geheugen de eerste keer op een lagere snelheid, afhankelijk van de BIOS-instellingen omtrent de geheugendivider. Succes. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1