Coax systeem aanleggen, multitaps of verdelers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11-2022

Denga

The riding never stops....

Topicstarter
Goedenavond,

ik ben momenteel bezig met het renoveren van een woning. Nu is daarvoor ook alle elektra vervangen en ben ik nu begonnen aan de tv, radio en internet.

Nu heb ik in m'n hoofd een plaatje van hoe het moet komen alleen nu die ik bij Hirschmann verschillende zaken. Ik zie verdelers die beginnen met AFC ik zie verdelers met VFC en ik zie multitaps.

Wat gebruik je in welke situatie?

In mijn hoofd zou hoofd zou het plaatje er als volgt uit zien, alleen twijfel ik over de 2 verdelers zeg maar.

Afbeeldingslocatie: http://www.denga.nl/trompstraat/hirschmann.jpg

Klopt dit? Want 1 splitter of multitap is geen optie omdat ik door de geringe ruimte maar de mogelijkheid heb 1 kabel naar boven te trekken.
Verder staan er EDU 2902 C rijgdozen op als einddoos, deze worden "afgedopt" met weerstanden.

[ Voor 100% gewijzigd door Denga op 30-01-2009 01:50 ]

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10-2024
Wat een raar topic ...?

exop.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

Topicstarter
Was mijn fout, klikte verkeerd dus hij maakte een topic aan zonder inhoudt... My bad...

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Niet doen. Je gaat het signaal eerst splitsen, om het daarna te versterken (ofwel: je versterkt de ruis) en daarna weer splitsen. Beter is een multitap, dan wordt elk signaal apart versterkt vanaf het beginpunt en kan je beter rekening houden met je kabellengtes. Wil je geen multitap, dan moet je tenminste de versterker direct na het opname punt plaatsen. De regel is altijd "Eerst versterken, dan pas splitsen".

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 15:53
Microkid schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 06:30:
Niet doen. Je gaat het signaal eerst splitsen, om het daarna te versterken (ofwel: je versterkt de ruis) en daarna weer splitsen. Beter is een multitap, dan wordt elk signaal apart versterkt vanaf het beginpunt en kan je beter rekening houden met je kabellengtes. Wil je geen multitap, dan moet je tenminste de versterker direct na het opname punt plaatsen. De regel is altijd "Eerst versterken, dan pas splitsen".
Inderdaad. Als je na een splitsing gaat versterken versterk je ook de ruis.
Er is een tweetal mogelijkheden, een enkele versterker nemen en dan een multitap of een versterker met ingebouwde multitap.

Let er ook op, dat als je digitale kabel hebt, dan moet je een versterker hebben die retour geschikt is, om de code up to date te houden.
Je kan voor wat handleidingen over CAI installaties kijken op de site van Hirschmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Je hebt in feite aan het einde van je infrastrcutuur 4 eindpunten, ik zou dan voor de Hirschmann antenne versterker - GHV20M gaan, die is al voorzien van 4 uitgangen, ben je meteen klaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/27640.jpg

Dan dus: AOP (Tras 1000B) - GHV20M - 4x coaxkabel (KOKA799) - 4x EDU2902C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Simpel, stuur een mailtje naar hirschmann en leg je verhaal uit. Dit heb ik ook gedaan en kreeg hier perfect antwoord op, welke splitters en versterkers ik waar moest gebruiken. (bij bv kabelinternet moet je een versterker hebben met actief retoursignaal). Ze hebben op desite van hirschmann ook een handleiding (per mail sturen ze deze ook mee) met veel voorkomende situaties en welk materiaal je moet gebruiken.

edit, die GVM20 hierboven is dus niet geschikt voor internet.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 30-01-2009 10:49 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-05 18:44
Besef ook dat volgens je tekening je de modemaansluiting gebruikt als uitgang (die wat naar de ingang van je versterker gaat). Je kunt dus geen modem aansluiting op deze manier. Je moet aftappen van de COAX plug aan de voorzijde.

Ik heb zelf de versterker net achter het kastje van @home Ziggo zitten, en dit werkt perfect. Ik heb overal prima beeld.

[ Voor 22% gewijzigd door Skevdude op 30-01-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59
Wellicht dat die eerste splitter puur en alleen voor een kabelmodem is?Daar is dus die ETU-01 al voor. Dan hoef je je voor die 3dB ook weer geen enorme zorgen te maken natuurlijk.

Is een multitap equivalent met een meerwegsplitter trouwens?

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 30-01-2009 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door ik222 op 30-01-2009 11:02 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Wist ik veel dat die ETU-01 voor kabel internet dient, dat was ook niet expliciet gezegd.

Nee dan zou ik ook niet de GVM-20 nemen. Hij werkt waarschijnlijk prima, ook wel met internet, maar voor de zekerheid........

Hier staan ook verschillende schema's netjes en helder uitgelegd.
Dan wordt het dus gewoon een GHV830A of GHV820A met een multi tap meteen na deze versterker. Ik zou de AFC1641 nemen en dan al naar gelang de afstand ven de coax kabels na deze multitap de juiste uitgangen nemen (minste demping, langste kabel).
Afbeeldingslocatie: http://www.electronica-webshop.nl/b_279.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door kaajee op 30-01-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-07 17:12

Sharky

Skamn Dippy!

Die GHV20M heb ik thuis ook, heb alles aangesloten met lekker dikke coaxkabel en beeldkwaliteit is perfect, heb er zelf geen internet over lopen maar heb hem ooit uitgeleend aan iemand en bij hem werkte ook dat perfect. Dus dat apparaat is al geen miskoop.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zat die kabelmodem achter de V20M? Die heb ik zelf kort gehad maar geen internet (wel TV beeld etc). Nu heb ik de 830A welke wel werkt met kabelinternet. Ga alleen niet te hoog zitten met je versterker, dan versterk je niet alleen het signaal maar ook teveel ruis. Je telt de demping van aantal splitters en lengte kabel op, zoveel heb je nodig als versterker. (bij mij gaat dit over 25 meter en 3 splitters).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 12-07 20:43

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou het zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.jebbe.com/got/cai.png

Je modem kun je ook na de versterker aansluiten. Dat is beter dan pruts filters/kabels van je provider nog voor de versterker stoppen.

Voor het afregelen:
Ruis = te weinig signaal
Schaduwen = te veel signaal
Allebei = brakke kabels

[ Voor 65% gewijzigd door TheBorg op 30-01-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Dan heeft ie geen internet meer.................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59
kaajee schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 12:53:
huidige 2-weg splitter vervangen door 3-weg of extra 2-weg splitter toevoegen (meteen wat extra demping)

De GHV820A is een fijne maar ook vrij forse versterker trouwens. Ik heb de 820C met daarna een 6-weg splitter waarvan een naar het kabelmodem gaat. Geen enkel signaal trouwens gedempt ondanks dat de kabellengtes varieren van ca 1m tot 25m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik geloof dat het nu weer de beurt aan Denga is. Genoeg stof lijkt me,,,,,,,,

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 30-01-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 15:53
kaajee schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 12:53:
Dan heeft hij nog wel internet hoor...
Kijk maar op: de site van Hirschmann daar staat duidelijk dat hij retourweg instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Microkid schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 06:30:
Beter is een multitap, dan wordt elk signaal apart versterkt vanaf het beginpunt en kan je beter rekening houden met je kabellengtes.
Kijk dan meteen wat voor multitab, je hebt ze met verschillende dB waardes per uitgang of allen gelijk.
Als je rekent met de kabellengte kun je zorgen dat je zo het beste uitkomt zonder gebruik te maken van extra verzwakkers en toch de juiste sterkte over te houden.
Over het algemeen hebben die met gelijke waardes een veel te lage verzwakking.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Maarce schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 13:54:
[...]

Dan heeft hij nog wel internet hoor...
Kijk maar op: de site van Hirschmann daar staat duidelijk dat hij retourweg instelbaar is.
Zie jij in dat plaatje dan nog de 'kabel internet' splitter: ETU-01? Zonder dat ding echt geen internet hoor!

&
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:00:
[...]

Kijk dan meteen wat voor multitab, je hebt ze met verschillende dB waardes per uitgang of allen gelijk.
Als je rekent met de kabellengte kun je zorgen dat je zo het beste uitkomt zonder gebruik te maken van extra verzwakkers en toch de juiste sterkte over te houden.
Over het algemeen hebben die met gelijke waardes een veel te lage verzwakking.
Daarom schreef ik al: neem de AFC1641 (wel alles lezen als je toch wilt reageren.......) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

kaajee schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:05:
(wel alles lezen als je toch wilt reageren.......) :P
Buiten dat 2 keer confirmatie nooit kwaad kan, stond jouw reactie nog niet op mijn scherm toen ik submitte.. dus had ik hem ook niet kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
DukeBox schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:08:
[...]

Buiten dat 2 keer confirmatie nooit kwaad kan, stond jouw reactie nog niet op mijn scherm toen ik submitte.. dus had ik hem ook niet kunnen lezen.
2x confirmatie da's waar.
Dat andere lijkt me sterk want mijn post aangaande de mulittap was al om 11:11 uur:
Geplaatst op vrijdag 30 januari 2009 11:11...Door: kaajee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

Topicstarter
Zo heb wat verdiept, heb wat links en rechts gebeld want het probleem is dat ik maar 1 kabel naar boven moet trekken en dus geen multitap beneden kan maken...

Die 11m is de kabel naar boven.

Navraag bij Hirschmann leidde me tot onderstaande tekening. Ik denk dat ik wat dat betreft goed zit. Wat betreft de retourgeschikte versterker, die is enkel nodig bij het versterken van internet óf interactieve tv. In dit geval geen van beide sprake van.
De technicus bij Hirschmann gaf nog aan dat het plaatsen van de versterker na de ET-01 geen probleem zou opleveren omdat dat ook Hirschmann is en geen noemenswaardige ruis of demping opleverd.

De nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.denga.nl/trompstraat/hirschmann2.jpg

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

kaajee schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:17:
Dat andere lijkt me sterk want mijn post aangaande de mulittap was al om 11:11 uur:
Niet als je dit topic sinds 11:00 open hebt staan, bent gaan lunchen en dan pas op submit klikt ;)
(ja, lange lunch :P)

Overigens, eigenlijk wel raar dat je nergens op internet een (webbased) tool kan vinden waarmee je optimale versterker, verzwakker i.c.m. kabellengtes kan vinden. Zal eens kijken of ik de spec's van hirschman in tabel form kan vinden dan knutsel ik wat in elkaar.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

Topicstarter
Iemand nog op of aanmerkingen op m'n nieuwe geschetste situatie?

Anders bestel ik de resterende materialen en ga ik het trekken.

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

Topicstarter
Niemand meer?

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 16:59
Even mijn mening hier maar neer zetten. ;)
Als je geen gezeur wilt hebben met kabelinternet, dan moet je je modem aansluiten voor de 1e versterker.
Je hebt alleen een retour geschikte versterker nodig wanneer je in het tv gebied van UPC woont.
Ziggo stuurt geen signaal terug maar misschien veranderd dat ooit in de toekomst.
Tussen je Tras en je ETU moet je minstens 18cm kabel zitten en dat geld eigenlijk voor elke apparaat wat je aansluit ivm kans op zwevende lijn.

Waarom sluit je de versterker GHV niet rechtstreeks aan op je AFC en gebruikt je daarna de vrije aansluiting op je AFC om daarop een einddoos te monteren. Het signaal wat dan wordt verdeeld door je AFC is over alle poorten beter omdat er minder demping zit op het inkomende signaal.
^^ ik begrijp nu pas net goed dat het stukje van 11m op je tekening de kabel naar boven is.
Nu is het vast wel mogelijk om daar 2 kabels naar toe te krijgen alleen waarschijnlijk geen coax 12. Je zou kunnen overwegen omdat de afstand dat best wel toe laat, om kwaliteit coax18 daarvoor te gebruiken.
Het dempings verschil op je AFC is dan +/- 3.5Db (beter signaal op je AFC)
Als je dan de doorlus aansluiting van je AFC gebruiken (vaak aangeduid in een recht lijn vanaf de ingang naar 1 bepaalde uitgang) om weer je aansluiting beneden te bekabelen.
Je hebt dan op op de aansluiting beneden +/- 2.5db minder signaal maar dan is vanwege het gebruik van een versterker geen probleem.

Het voordeel van deze manier van aansluiten is dat je geen rijgdoos nodig hebt. Deze doosjes kunnen vaak voor sneeuw zorgen op je tv namelijk.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 16:36
ik zou die multitap dus echt niet op een rijgdoos aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

Topicstarter
klaasbram schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:02:
Even mijn mening hier maar neer zetten. ;)
Als je geen gezeur wilt hebben met kabelinternet, dan moet je je modem aansluiten voor de 1e versterker.
Je hebt alleen een retour geschikte versterker nodig wanneer je in het tv gebied van UPC woont.
Ziggo stuurt geen signaal terug maar misschien veranderd dat ooit in de toekomst.
Tussen je Tras en je ETU moet je minstens 18cm kabel zitten en dat geld eigenlijk voor elke apparaat wat je aansluit ivm kans op zwevende lijn.

Waarom sluit je de versterker GHV niet rechtstreeks aan op je AFC en gebruikt je daarna de vrije aansluiting op je AFC om daarop een einddoos te monteren. Het signaal wat dan wordt verdeeld door je AFC is over alle poorten beter omdat er minder demping zit op het inkomende signaal.
^^ ik begrijp nu pas net goed dat het stukje van 11m op je tekening de kabel naar boven is.
Nu is het vast wel mogelijk om daar 2 kabels naar toe te krijgen alleen waarschijnlijk geen coax 12. Je zou kunnen overwegen omdat de afstand dat best wel toe laat, om kwaliteit coax18 daarvoor te gebruiken.
Het dempings verschil op je AFC is dan +/- 3.5Db (beter signaal op je AFC)
Als je dan de doorlus aansluiting van je AFC gebruiken (vaak aangeduid in een recht lijn vanaf de ingang naar 1 bepaalde uitgang) om weer je aansluiting beneden te bekabelen.
Je hebt dan op op de aansluiting beneden +/- 2.5db minder signaal maar dan is vanwege het gebruik van een versterker geen probleem.

Het voordeel van deze manier van aansluiten is dat je geen rijgdoos nodig hebt. Deze doosjes kunnen vaak voor sneeuw zorgen op je tv namelijk.
toon volledige bericht
Daar heb je een heel goed punt !

Ik denk dat ik dat ga doen, dus vanaf de versterker naar de multitap boven en dan door de buis weer naar beneden...
zo heb ik alleen maar einddozen (mits ik ze afsluit met een 75 ohm weerstandje)...

Thanks !

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207172

Reactie verwijderd en nieuw topic gestart.

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 207172 op 01-04-2009 21:10 . Reden: Nieuw topic gemaakt. ]

Pagina: 1