[debian] php 5.3 installeren

Pagina: 1
Acties:

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Om gebruik te kunnen maken van nieuwe features van PHP 5.3 (vooral namespaces) wil ik deze graag installeren op een Debian Etch server.

Ik heb even rondgezocht, maar alle oplossingen duiden op het zelf compileren. Ik heb echter Apache, MySQL, de huidige PHP en alle andere dingen geïnstalleerd via apt-get/dpkg.

Nu vroeg ik me af, is er ook ergens een Debian package voor php 5.3 alpha beschikbaar? Zo ja, ik kan hem niet vinden. Waarschijnlijk is ie er dan ook niet.
Kan ik PHP zelf compileren en over de huidige versie installeren? Hoe veel gezeik met dependencies en zo zal ik krijgen?

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Je zal redelijk wat gezeik krijgen ermee, maar het is wel goed te doen, alles wijst zich tijdens het compileren wat er mist etc. En bijna alles aan libraries kan je gewoon vanuit je apt sources installeren. Verwijder wel eerst al jou oude php packages

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Daar heb ik twee vragen bij:

- Als ik PHP zelf compileer, komt het dan in dezelfde map als die van apt-get. Zodat er dus geen compatibiliteitsproblemen ontstaan
- Hoe zit dat met packages die van php5 afhangen? Kan ik die nog installeren?

Verwijderd

2playgames schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:20:
Daar heb ik twee vragen bij:

- Als ik PHP zelf compileer, komt het dan in dezelfde map als die van apt-get. Zodat er dus geen compatibiliteitsproblemen ontstaan
- Hoe zit dat met packages die van php5 afhangen? Kan ik die nog installeren?
Als ik jou was zou ik gebruikmaken van het ptrogramma 'checkinstall'

Eerst compileer je het pakket, en na de make doe je checkinstall ipv install waardoor je netjes een debian package krijgt.

Op deze manier komt php netjes in de package manager (apt-get) te staan, en kun je ook makkelijker up/downgraden mocht dat nodig zijn.

Door het feit dat de package manager netjes een php pakket heeft geinstalleerd kun je denk ik zonder problemen php afhankelijke paketten installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2009 15:28 ]

• Roconda
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 14:31
`Apt-get source <package>` is ook nog een optie. Dan kun je de source downloaden en er een dpkg pakket van maken.

Verwijderd

Als je als gewone gebruiker lid bent van de staff groep dan kun je php5.3 alpha gewoon in /usr/local installeren. De staff groep in Debian is er special voor om junior sysadmins rechten te geven om programma's in /usr/local te installeren.

Buiten /usr/local kan je dan niets installeren en je systeem niet verzieken. Dus ik zou zeggen gewoon als gewone user dit pakket compileren met staff groep rechten. Wil je van php5.3 alpha af dan verwijder je al het php spul uit /usr/local.
Pagina: 1