• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:44
Ik heb sinds een paar weken het probleem, dat, als ik mijn pc aan wil doen, hij begint te piepen. van die lange tonen, en dat gaat eindeloos door. Soms haal ik de batterij eruit, rommel ik wat met stekkers, en tik er tegen aan en dan doet ie het perfect. Dan doet hij het voor even (een paar dagen), en dan begint het weer. Ik moest even restarten voor een update, en ja hoor, weer de eindeloze beeps. Nu is het dus weer voorgekomen, maar nu krijg ik het niet meer opgelost. Ik heb alles geprobeerd;

- andere voeding - nee
- andere graka - nee
- andere RAM - nee
- BIOS reset/nieuwe batterij - nee
- moederbord los op bureau, met alleen CPU, één latje RAM (die goed is) en de voeding eraan - nee

(nee = nog steeds piepen)
soms dan piept hij ook niet; hij is dan gewoon aan, zonder beeld, en alleen de fans aan. En als ik wat druk rond de nForce 4 chipset dan piept hij weer.

Mij lijkt het dus dat het moederbord kapot is, of misschien toch CPU? Dat zijn de enige dingen die ik niet heb vervangen maar dat kan ik op dit moment ook niet (S939 :P )

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
Wellicht kun je iets meer info geven? Zaken als systeemspecs, maar ook de specs van de spullen die je gewisseld hebt. Verder kan het goed zijn dat je Nforce 4 te warm is geworden, kun je iets vertellen over de temperaturen in de kast, luchtdoorvoer, fan/blokje op je NB?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

al eens opgezocht wat die beepjes betekenen ? BIOS ? AMI , phoenix, ... :?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• maarud
pm1 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:05:
al eens opgezocht wat die beepjes betekenen ? BIOS ? AMI , phoenix, ... :?
tuurlijk :P Bad memory, maar dat is het niet...
kalizec schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 21:59:
Wellicht kun je iets meer info geven? Zaken als systeemspecs, maar ook de specs van de spullen die je gewisseld hebt. Verder kan het goed zijn dat je Nforce 4 te warm is geworden, kun je iets vertellen over de temperaturen in de kast, luchtdoorvoer, fan/blokje op je NB?
systeemspecs in mijn signature, nForce niet te warm, ook als hij koud is doet hij zo. wordt wel snel warm trouwens, na 5 seconden al niet meer aan te raken (direct op de core dan). Moederbord ligt op mijn bureau, dus niet in een kast, maar ook als alles koud is doet hij zo raar. Normaal kwamen temperaturen niet boven de 50 (cpu), 35 (hdd), 40 (GPU) en 36(mobo) uit....

[ Voor 61% gewijzigd door maarud op 29-01-2009 22:18 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen. Je hebt al eea geprobeerd, maar er is nog meer dan zat dat je kunt proberen om uit te zoeken welk onderdeel het probleem geeft.

Verder zijn volledige specs ook gewenst van het systeem.
maarud schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:16:
[...]

tuurlijk :P Bad memory, maar dat is het niet...
Waar baseer je dat op?

[ Voor 26% gewijzigd door TERW_DAN op 29-01-2009 22:17 ]

• maarud
Terw_Dan schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:17:
Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen. Je hebt al eea geprobeerd, maar er is nog meer dan zat dat je kunt proberen om uit te zoeken welk onderdeel het probleem geeft.

Verder zijn volledige specs ook gewenst van het systeem.

[...]

Waar baseer je dat op?
ik heb alle latjes al gecontroleerd in een andere pc (met memtest, 3 uur lang), en het heeft al 3 jaar zo gewerkt :P

Betere specs, tja, het is een ASUS OEM a8n-e, 2x infineon en 2x ValueRAM latjes, en een Athlon 64 3500+ S939 CPU.

Het leuke is, ook al stop ik er geen RAM of GPU in, dan piept hij soms wel, en soms niet :? En als ik hem uitzet en wat tikken geef aan de achterkant en een beetje druk rond de chipset, dan piept hij wel weer. Maar wel of geen RAM / wel of geen GPU, nog piept hij.

[ Voor 16% gewijzigd door maarud op 29-01-2009 22:21 ]

Verwijderd

Wat voor moederboard zit erin ?
Is het zo dat het board 25 seconden lang piept en dan weer ophoudt dan zou dit het kunnen zijn:

"LANG (1 lange pieptoon): Geheugen probleem.
Dit betekent vaak de de geheugenmodule niet goed in het slot zit, of dat het slot vuil is, of dat er een geheugenchip defect is op de geheugenmodule."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En wat levert Hangen en Opstartproblemen troubleshooter je verder op? Probeer eens een andere cpu of een ander bord etc.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:21:

Dit betekent vaak de de geheugenmodule niet goed in het slot zit, of dat het slot vuil is, of dat er een geheugenchip defect is op de geheugenmodule."
lees het topic aub, hij zegt al meermaals dat het niet aan het geheugen ligt }:O

volgens de ts ligt het aan de nforce chip, en idd dit zou kunnen, wanneer de temperatuur boven een kritische waarde stijgt.
Dan smelt het soldeersel onderaan de chip waardoor hij door een lichte verbuiging de contacten kan losmaken van het mobo, gevolg slecht contact.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• maarud
Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:21:
Wat voor moederboard zit erin ?
Is het zo dat het board 25 seconden lang piept en dan weer ophoudt dan zou dit het kunnen zijn:

het is een Asus A8N-e. De sloten heb ik al uitgestoft, en ander RAM geprobeerd. Geen succes.

Mobo en CPU is het enige wat ik niet kan vervangen... Maar nu de stukjes bij elkaar vallen denk ik dat het moederbord het probleem is. RAM is namelijk zeker goed, en als ik een beetje druk uitoefen op het bord dan piept hij wel, doe ik dat niet dan piept hij niet (en dus ook geen beeld)...

Maar even op zoek naar een leuk S939 bordje dan maar..

• maarud
pm1 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:25:
[...]

lees het topic aub, hij zegt al meermaals dat het niet aan het geheugen ligt }:O

volgens de ts ligt het aan de nforce chip, en idd dit zou kunnen, wanneer de temperatuur boven een kritische waarde stijgt.
Dan smelt het soldeersel onderaan de chip waardoor hij door een lichte verbuiging de contacten kan losmaken van het mobo, gevolg slecht contact.
AHA, dat is iets waar ik wat aan heb! Hij zou wel eens te heet kunnen worden, ik heb namelijk doe koelert vervangen door een heatsink (al wel meer dan 4 maanden geleden, maar goed). Misschien dus toch te heet ergens. Ik controleer de solderingen even !

hmzz dit moet eigenlijk hierboven }:O

dit komt in de buurt, maar goed, elk latje op elk mogelijk slot geeft nog een pieptoon...

Heb het mobo nu weer in de kast gehangen, ik dacht misschien maakt het wat uit als het mobo een massa heeft (heb hem met 3 schroefjes in mijn kast hangen nu) maar dat boeit ook niet..

misschien ligt het wel aan de southbridge... die regelt ook het geheugen toch? Als die inderdaad stuk is (of de solderingen niet goed) denkt hij dus dat het RAM kapot is, maar eigenlijk is de nForce chip niet goed meer...

[ Voor 30% gewijzigd door maarud op 29-01-2009 22:39 ]

Pagina: 1