Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:24

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb twee Samsung HD642JJ's van de F1 serie in mijn computer zitten (2x 640GB) met de bedoeling om ze aan het begin in RAID0 te draaien, maar Vista 64 pakt geen SB700 64-bits drivers.
Enfin, dat is het probleem niet. Ik gebruik één schijf als Windows Vista/XP/7 beta schijf (in drie partities) en één schijf voor data, documenten e.d. waar alle drie de windows installaties gebruik van maken.

Het probleem:
Wat mij dus opvalt, dat als een individueel programma, of spel iets op wil slaan, zoals een save van NFS Undercover, zegt ie dat ie niet kan opslaan. Ook bijvoorbeeld bij Word, als ik dan iets op wil slaan in mijn documenten, dan kan die eerst de rest van de inhoud niet vinden, namelijk de hele map documenten incl. mappen zijn niet te vinden.
Enige oplossing die ik tot dusver ervoor heb, is gewoon naar Computer gaan en de D (data/documenten) schijf aanklikken en dan op documenten klikken.
En dan het volgende, dan hoor ik een schijf opspinnen zoals ze alletwee bij het opstarten normaal doen.
Het duurt ook even voordat ik direct alle bestanden zie. Bij de windows schijf kan ik direct alles doornemen.
Is dit nu een geval van een kapotte schijf, of een soort energie besparende functie ofzoiets?
Ik vind het heel irritant dat ik bijvoorbeeld eerst Mijn computer moet openen en dan hem moet horen laten opspinnen. Want als ik mijn PC opstart hoor ik ze wel één voor één opspinnen, en als ik bijvoorbeeld met het tooltje van Samsung dat ik op een CD-R gebrand heb beide schijfen laat testen, komt er geen fout tevoorschijn.
Ik heb trouwens in het BIOS gezocht naar een erergiebesparende functie, en tot zover kan ik niets bespeuren dat aanstaat.

Mijn computer betreft de volgende onderdelen:
MSI KA790GX AMD2+/SB700 moederbord
AMD Phenom 9950 X4 @ 2,6Ghz (stock) op Coolermaster Z600 met 2 Scyte Kaze Maru's
Club3D ATI HD4870X2 grafische kaart
Corsair DDR2 PC8500 (1066mhz) 2x2GB (geen Dominator, goedkoopste uit de Corsair PC8500 serie voor zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Ik heb vandaag Windows XP SP3 (32-bits) opnieuw geïnstalleerd, en nu is mijn toegang volledig geweigerd tot "Documenten" op schijf D, de data schijf. Ook m.b.v. cmd (dos van XP) krijg ik er geen toegang op.
Ik bedoel, het kan toch zeker niet dat één eerdere installatie (Vista/Windows 7 Beta) ervoor gezorgd heeft dat het ontoegankelijk is geworden, waardoor ik met een nieuwe installatie er niet meer op kan?
Het lijkt mij dat ik met een nieuwe installatie de restricties van de andere OS'en kwijt zou raken, en zover ik weet heb ik nooit iets in Vista en/of 7 Beta ingesteld om die map te beschemen, en stond zelfs toen open voor mijn netwerk van pc-pc-laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40
Lijkt gewoon een rechtenprobleem. Kun je niet (opnieuw) ownership pakken op de befreffende folders en files?

Voor het opspinnen: controleer eens direct na het booten of je dan wel bij je dataschijf kunt zonder vertraging. Heb je geen vertraging lijkt het wederom een software probleem, als je wel vertraging hebt zou ik de voltages en kabels checken, en eventueel een andere tool proberen om fouten op te sporen zoals HD Tune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
Fauna schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 22:11:
Lijkt gewoon een rechtenprobleem. Kun je niet (opnieuw) ownership pakken op de befreffende folders en files?

Voor het opspinnen: controleer eens direct na het booten of je dan wel bij je dataschijf kunt zonder vertraging. Heb je geen vertraging lijkt het wederom een software probleem, als je wel vertraging hebt zou ik de voltages en kabels checken, en eventueel een andere tool proberen om fouten op te sporen zoals HD Tune.
Ik zou ook even energiebeheer checken of ergens staat ingesteld dat je HDD's moeten uitschakelen als ze niet worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Fauna schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 22:11:

Het lijkt erop dat ik nu wel direct erop kan komen en bestanden kan wijzigen. De enige oplossing die ik tot nog toe heb gevonden, is de documenten map "sharen" op het netwerk, zodat ik er op kon, maar nog steeds niets kon veranderen, en sommige word documenten sloegen nog steeds ontoereikende rechten af.
Ik kon namelijk wel gewoon de bestanden (over)kopiëren naar een andere map, en heb vervolgens de documenten locatie daarnaartoe gezet. Daar kan ik wel alles veranderen/aanpassen en de hele mikmak.
Ik kan de map met het probleem dan nog steeds niet verwijderen.
Ik heb op eigenschappen door lopen zoeken, en ook nog wat nagespit in het configuratiescherm, maar daar zie ik geen enkele optie staan van rechten o.i.d. Het betreft n.l. wel Windows XP Professional, wat volgens mij wel vreemd is, en ik weet zeker dat ik de "enige" Administrator ben.
Flappie schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 23:04:
[...]

Ik zou ook even energiebeheer checken of ergens staat ingesteld dat je HDD's moeten uitschakelen als ze niet worden gebruikt.
Toen ik XP had geïnstalleerd, had ik dat als eerste gedaan, en alles op nooit/nooit/nooit ingesteld, omdat mij dat toch alleen maar ergert. Het probleem van de toegang tot de schijf bij benadering lijkt opgelost, alleen echter het probleem van Mijn documenten blijft heersen.