Toon posts:

Fan stekker aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell C521 systeem, alleen heb een vraag.
Een tijdje terug heb ik de stekker aansluiting van me cpu fan los gehaald,
alleen wil ik deze weer vast maken (ivm. met de automatische snelheidsregeling),
maar ik weet niet in welke volgorde ze het stekkertje in moeten.
Het gaat om 4 draden en een stekker met 5 aansluitingen, ook al een gek iets.

De 4 draden hebben de kleuren:
Zwart, rood, geel en blauw.

Ik heb al op internet gezocht maar nergens is hier iets over te vinden.

Hier onder wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.eelkeverboom.nl/11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.eelkeverboom.nl/12.jpg

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
De volgorde is in ieder geval: blauw, zwart, rood, geel. Nu alleen nog uitvinden hoe ze er in moeten; dus of blauw aan de ene kant of blauw aan de andere kant, ik vermoed dat in jouw foto blauw aan de 'bovenkant' moet (en dan dus geel aan de onderkant, bij die condensator).

Dit is evt. te checken door even met een mulitmeter uit te vinden wat de aarde is, dan heb je je zwarte draad te pakken. Dus een mulitmeter op de 'weerstand' (ohm) stand zetten, één pool/pin ergens aan een metalen gedeelte van je moederbord houden en met de andere pin de 4 pinnen van de fan connector langs lopen. Als de weerstand 0 (nul) is (of vrijwel 0) dan heb je de aarde pin te pakken. De rest is dan eenvoudig.

Hier een plaatje van de fan van een Dell C521
Afbeeldingslocatie: http://www.techexcess.net/images/products/dell/U7581-H92C12BGA7-07A02.jpg

(was op het net relatief makkelijk te vinden btw)

ps er zit toch altijd een plastic kapje om die stekkertjes/draadjes? Had je dat er (ook) afgesloopt? Dat plastic past nl. maar op 1 manier........(dom oortje) :P

[ Voor 8% gewijzigd door kaajee op 29-01-2009 17:42 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ik goed naar dat plaatje kijk, dan is de volgorde als volgt (in het plaatje van de topicstarter geplakt dan).

Geel - rood - zwart - blauw - niks

waarbij geel het dichtsbij de transistor op de foto komt te zitten.

Pin me er niet op vast maar het plaatje van die casefan heeft een stekker die gedraaid moet worden om goed in de aansluiting te passen en dus kom ik op bovengenoemde draadvolgorde.

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 29-01-2009 17:42 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Fan Stekker aansluiting
dubbel topic? :S
geel/rood/zwart/blauw/niets lijkt toch echte de goede volgorde, zie ook het plaatje hier..

• kaajee
Als ie even de aarde/gnd vindt is het een eitje.
Ik zeg toch ook geel aan de 'onderkant/zijde'? Ik zie nl. geen transistor, wel een condensator en dat beschreef ik al.....

Jij hebt wel gelijk over die vijfde, ongebruikte pin, die zit naast de blauwe............

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kaajee schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:50:... Ik zie nl. geen transistor, wel een condensator en dat beschreef ik al.....
:X My bad...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• kaajee
Irritant zeg, dat dubbele, zit ik hier voor jan lul te zoeken/typen/helpen...... 8)7 |:( :?

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, bedankt voor alle reacties!
Het heeft alleen niet gewerkt, maar heb nu toch een andere ''oplossing'' gevonden.
Pagina: 1