Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Bij openen USB drive opent verkenner in Mijn Documenten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dubbelklik op een USB mass-storage-device in Deze Computer, opent de Verkenner in de map "Mijn Documenten". Dit gebeurt ook als ik rechtermuisklik doe en dan voor openen kies. Als ik echter in dit verkenner venster in de mappenlijst het USB mass-storage-device aanklik, opent hij wel gewoon.
Dit probleem deed zich voor bij Windows XP SP2 (installatie van een jaartje oud) en bij een schone installatie van Windows XP SP3 (Professional) op dezelfde laptop (Asus Z83USeries). Wat is hier aan de hand? Ik weet flink wat van Windows af intussen maar ik heb geen idee waar ik nu de oorzaak moet zoeken. Zoeken op google naar "usb my documents explorer" heeft me niks opgeleverd (en een combinatie van deze woorden in het nederlands en los van elkaar, hetzelfde geldt voor GoT).

Het gaat dus om Windows XP SP3 Professional op een Asus Z83USeries (waar oorspronkelijk Vista op heeft gestaan).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er intussen zelf achtergekomen wat er aan de hand was.

Voordat ik een clean install had gedaan van de laptop had ik last van dat ik niet regedit en taskmgr kon starten. Ik had al een vaag vermoeden dat er een virus op zat, maar toen ik zag dat er een virusscanner opzat die zichzelf volgens de eigenaar nog steeds update heb ik dat vermoeden maar uit m'n hoofd gegooid. Maar omdat de computer nog meer rare kuren vertoonde heb ik een ghost image gemaakt en de boel geformat en een volledig nieuwe installatie gedaan.
Ik heb daaarnaast ook de XP key gebackupt op een USB stickje via een programmatje net voor de reinstall.

Daarna heb ik een full format gedaan en XP eropnieuw op gegooid en hetzelfde USB stickje erin gedaan om nog een en ander terug te kopieren en drivers te installeren.

Wat dus blijkt is dat net voordat ik ging reinstallen een virus op de computer stond, die zich heel erg sneaky naar de USB stick kopieert samen met een autorun.inf en zichzelf verborgen heeft gemaakt. Ook schakelt hij het tonen van verborgen bestanden uit op de desbetreffende computer en haalt hij de weergave-eigenschappen link in het menu van de Verkenner weg zodat je deze niet weer kunt inschakelen. Toen ik de USB stick in de verse installatie stopte, waar nog geen Anti-Virus programma opstond draaide hij de autorun en kwam hetzelfde virus weer op de computer terecht. Daardoor had ik dezelfde symptomen als voorheen. Ik kwam hier pas achter toen ik regedit wilde opstarten.

Het gaat hier om het Brontok virus, meer info is te vinden op de volgende website:
http://www.raymond.cc/blo...ptions-disabled-by-virus/

Dit virus heeft er ook voor gezorgd dat steeds als ik op mn (besmette) usb stickje wilde klikken, dat het virus geactiveerd werd, ik durf te wedden dat om het zo onzichtbaar mogelijk te laten zijn na het uitvoeren explorer.exe op te starten zodat je wel de USB stick kon verkennen, deze werd echter zonder parameters aangeroepen en opent dan automatisch in Mijn Documenten.
Het rare was dat je niet het vetgedrukte automatisch starten zag zoals je normaal ziet bij CD's en DVD's met autorun.

Ben iig blij dat ik het zelf heb kunnen oplossen en hoop dat ik hier ook andere mensen mee kan helpen die na mij met hetzelfde probleem te maken krijgen :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Goed uitgezocht, en netjes dat je de uitleg er ook bijzet.
Daar kunnen anderen ook hun voordeel mee doen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device