Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding voor hifi buizen-preamp

Pagina: 1
Acties:

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023
Ik heb onlangs een voorversterker kit in elkaar gesoldeerd. Het gaat om een kit uit Taiwan van diyzone.net.
Voor de voeding wordt een toroid tranformator aangeraden, maar daar deze ook uit Taiwan zou moeten komen zijn de verzendkosten erg hoog. Nu wil ik zelf een (of twee?) geschikte trafo's aanschaffen bij bijv. Farnell of RS components, maar ik kom er niet uit welke dat zou moeten zijn?

Op de print zitten twee schroefterminals: 0 - 200 en 0 - 6.3

Volgens de leverancier is dit de passende trafo:

http://www.analogmetric.c...allery.php?id=78&img=1016

Toroid Transformer T30 50W for Tube Amplifier
Output Power: 50W
Insulating strength: 10Mohm, AC2000V/1min
Input Voltage (AC): 0-110V-220V
Output Voltage (AC): 0-6.3V x2(2A)
0-220-240-260V(100mA)

Verder het schema:
http://www.diyzone.net/images2/MAPLE_PRE_SCH.pdf

'Transformer SPEC:
200-0 50m x 1
6.3-0 2A x 1
T30 Transformer is recommanded'

En componenten lijstje:
http://www.diyzone.net/images2/MAPLE_PRE_BOM.xls

Bij voorbaat dank! :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je moet op de stroom letten voor je gloei.
Dat zal wel meevallen opzich (2A lees ik dat goed@trafo?).

Ja zo et zien wel (gezien je tekst).
6.3V is gewoon bij farnell te krijgen als amplimo (oid) trafo'tje.

Voor de 220-240-260 (ouch) zou je ae-europe eens kunnen porren als je niets vindt.
Die zijn echter ook niet goedkoop!

Echter zie ik in je schema alleen 200V AC voorkomen, en die zijn ook bij farnell wel te krijgen.

• daan08
Klopt, de 6.3V is ook niet mijn probleem dat had ik even moeten vermelden.

Beetje vreemd in het schema 200V (tevens op de print staat dit ook), en dan wordt een trafo 0-220-240-260 aanbevolen.

Als dit bij Farnell te krijgen is, zou je dan een linkje voor me willen posten, ik kan ze niet vinden 8)7

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heel simpel, ze willen maar 1 model trafo voor meerdere modellen versterkers hebben gok ik zo ;).
2N465: 44VA power transf. for valve amps
2N465: 44VA power transf. for valve amps
secondaries: 200V@0.1A + 8V@1.5A + 8V@1.5A
[Product Details...]

€47.60 (including 19 % tax)
Quantity:
http://www.amplimo.nl/ind...rs/View-all-products.html

3e van boven oid.

Jammer van die 8V. Aan de andere kant... je weet de stroom door je filament. Waarom niet gewoon een goede weerstand berekenen voor 1.7V spanningsval ;).
Of gelijkrichten en een 12SN7. 8*1.44 is bijna 12V. Weet niet of die pin-compatible is trouwens.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2009 16:11 ]

• daan08
Trafo ziet er goed uit, thanks! (Nu kan ik tenminste weer verder) :)

Hoe ik eea bereken weet ik niet.. maar stel ik kan dat doen, die trafo levert 1.5A aan 8V, is dat dan genoeg voor de gevraagde 2A aan 6.3?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee. Je zet ze parallel ;). Hij heeft 2 taps. Voor de 8V.
Even opletten, dat je ze goed parallel zet... je moet grijs en violet aan elkaar knopen. En blauw en groen.

Dan zit je met 8V AC (van maximaal 2*1.5=3 Ampere).
Kun je (volgens mij) 2 dingen doen:

Of een weerstand ertussen (je weet de weerstand van de filamenten) zodat je op 6.3V komt.
Of dubbelzijdig afvlakken, zodat je op 8*1.44 --> 11,52V komt. Ik weet NIET of dat genoeg is voor de 12V voor 12SN7s.

Ik zou dus voor een weerstand gaan.
Evt kun je ook nog 1-2 wikkelingen van de 8v wikkelingen (doe wel allebei de wikkelingen evenveel!) erbij wikkelen, dan verlaag je de spanning ook wat.

Vind je dit te lastig (begrijpelijk):

Farnell heeft ook gewoon kleine 6.3V ringkerntjes. ALs je daar niet kunt bestellen dm\mail je maar even ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2009 20:41 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
Als je alleen deze buizentrap wilt voeden, kun je ook met een kleinere trafo uit de voeten.
http://www.amplimo.nl/ind...lve-amps/flypage.tpl.html
Secundair 230V/60mA + 6V3/2,5A

De 2 buizen trekken samen 1,2A gloeistroom. Met 2,5A heb je dus ruim voldoende. De buizen zijn ingesteld op een anodestroom van 6mA, dus totaal 12mA. Na gelijkrichten en afvlakken kan deze trafo zo'n 40mA leveren, wat mij ook ruimschoots genoeg lijkt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar zijn versterker wil 200V. 230 is dan wel een stuk meer plotseling ik weet niet of dat zo slim is.
Hij haalt de rest van zijn hoogspanning uit die 200V, dus die moet wel kloppen zou ik zo verwachten ;).

De trafo moet trouwens 200V@50mA doen volgens het schema.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

mace

Sapere Aude

De 2N465 van Amplimo heeft secundair 200V bij 100mA, prima dus, heb je nog wat ruimte.

Alleen heeft hij verder nog 2x8v 1.5A wat op zich niet zo erg is als je dat eerst omlaag brengt voor de gloeispanning.

Edit: Durrr. 8)7 Spuit 11.

Maar voor de gloei heb je toch geen ringkern nodig? Een simpele E-kern is dan toch ook goed?

[ Voor 22% gewijzigd door mace op 29-01-2009 23:25 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar als je toch al een ringkern moet hebben voor die 200V is het prachtig als daar al een handige tap opzit.

Ik zou gewoon wet van ohm toepassen en die 8V naar 6.3 tweaken door een passende weerstand (neem geen 1/4W ding....). Dan ben je gewoon klaar met 1 trafo :). Weerstandje komt niet echt nauw en kost gewoon 3x niets.

Heb je hier trouwens geen UGTs nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2009 23:55 ]

• daan08
Bedankt voor jullie antwoorden!

Komt dus sowieso neer op die trafo van amplimo, die zal ik dan ook bestellen.
@ Boudewijn; welke weerstand heb ik nodig (mits dit met deze info te berekenen valt) en wat is UGT?

Ik ben elektronica noob geloof ik.. :X

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bulldoze: ik ga je niet voorkauwen, maar je weet de stroom door de filamenten (gloei...) . Je weet dat er 6.3V overheen moet staan (over de filamenten) en je weet dat je 8V in krijgt.
Wet van Ohm ;).

UGT == uitgangstrafo. Die zie je vaak wel nog bij versterkers zittten, ook bij preamps.

• daan08
Kom er niet uit hoor boudewijn..

Ik heb hier die trafo 200V/8V van amplimo. Het enige wat ik nog moet doen is van 8 naar 6.3V. Ik neem aan dat ik een bepaalde waarde vermogensweerstand nodig heb. Heb wet van ohm en een hoop formules geprobeerd te hanteren maar kom niet echt tot het antwoord. Hulp plz _/-\o_

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh je weet de weerstand van je filament.

Weerstandsdeler maken? ;). Dan verstook je wel continue 1.7V*"de stroom die je trekt".
Anders een vrij stevige regulator pakken?

• daan08
Dat verstoken is geen probleem, extra verwarming..
Als electronica noob weet ik natuurlijk óók niet hoe ik een weerstandsdeler maak :D

Na wat rekenen kwam ik uit op 3.4W / 0.85ohm.. als ik die weerstand plaats krijg ik mooi 6.3V?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is de weerstand van je filament? Dat moet je eerst weten :).

Verder; zoek eens op wat een spanningsdeler is.

Noot: het is spanningsdeler, niet weerstandsdeler zoals ik abusievelijk aangaf. :X

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 23-03-2009 13:56 ]

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Boudewijn schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:55:
Wat is de weerstand van je filament? Dat moet je eerst weten :).

Verder; zoek eens op wat een spanningsdeler is.

Noot: het is spanningsdeler, niet weerstandsdeler zoals ik abusievelijk aangaf. :X
Je hoeft het niet perse te weten, ik heb hierboven namelijk al gezien dat de buisjes 1.2A gebruiken, bij 6.3 volt. Je wil dus een weerstand hebben die bij 1.7 volt 1.2A laat lopen. Beetje grof uitgerekend kom ik dan op een weerstand van 1.5Ohm, moet je wel een "dikke" hebben, 1.7 volt, 1.2A betekend 2Watt, dus ik zou voor de veiligheid maar een 5Watt weerstand gebruiken ( ik hou er niet van als m'n vingers perongeluk tegen een weerstand aankomen, en er aan vast sissen :P )

Edit: Ik ben niet zo thuis in de buizen wereld, maar mogen die dingen een wisselspanning als gloeispanning hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Zjosh op 23-03-2009 15:35 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat mogen ze. Tenij het een directly heated cathode is meen ik, dan kun je echt last van brom hebben.
Ik richt ze meestal gelijk.

@Zjosh: ik had het hem ook wel kunnen geven, maar een educatief element is altijd goed ;).

• daan08
Zjosh en boudewijn bedankt :) Ik heb de benodigde weerstand besteld samen met wat andere zooi ;)

Educatief.. tja.. de ervaring moet nog uitwijzen of ik deze kennis vaker nodig ga hebben (vast wel)

Ik zal hier posten als het resultaat er is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt 1 weerstand besteld? :D

Tipje; bestel ze per 10 ;).

Behalve bij dure 1% 5W weerstanden mischien ,maar zelfs die komen altijd van pas.

[ Voor 65% gewijzigd door Boudewijn op 23-03-2009 22:35 ]

• daan08
Nee heb er twee :+ Voor het geval dat er 'iets' mis zou zijn (kleine kans?)

Van Amplimo kreeg ik trouwens ook nog antwoord op mn vraag;
Er zijn 3 mogelijkheden:

1. de buitenste isolatielaag van de trafo verwijderen en van elke 8V secundaire 24 windingen verwijderen, daarna het isolatieband weer aanbrengen en de zo ontstane wikkelingen parallel schakelen.

2. beide 8V wikkelingen parallel schakelen, buitenom de trafo met geïsoleerd draad een extra wikkeling aanbrengen van 24 windingen en deze in tegenfase in serie schakelen met de 8V

3. een serie weerstand van ca. 1 Ohm, minimaal 2W (liever 5W)

Het aantal van 24 windingen is een redelijke schatting, hangt af van de uiteindelijke belasting, de nauwkeurigheid van de 6,3V is natuurlijk ook rechtstreeks afhankelijk van de variatie van de netspanning.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou voor 3 gaan, zelf aan trafo's kloten vind ik niet het leukste.
Pagina: 1