Toon posts:

Systeem crash bij zware belasting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik in december mijn moederbord, geheugen, processor en grafische kaart heb vervangen crasht mijn pc bij zware belasting (voornamelijk bij he spelen van veel eisende games, Call of Duty 5, GTA IV, FarCry 2).
De crash trad in het begin op na 2-5 minuten gamen.

Wanneer de crash optreed ziet mijn beeldscherm eruit als op de onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/1439/beeldcrasheb9.th.jpg
Daarnaast blijft het geluid hangen (als een soort error sound, "errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr").

Sindsdien heb ik de volgende acties ondernomen om het probleem op te lossen:
  • OS Opnieuw geïnstalleerd en drivers handmatig opgezocht en geïnstalleerd (de 1e keer had ik dit via de Asus driver Utility gedaan meegeleverd bij mijn P5Q Pro moederbord).
  • Geheugen modules handmatig geconfigureerd in de bios.
    DRAM Frequency = DDR2-1066
    CAS# Latency = 5 DRAM Clocks
    DRAM RAS# to CAS# Delay = 5 DRAM Clocks
    DRAM RAS# Precharge = 5 DRAM Clocks
    DRAM Voltage = 2.10 V
  • De maximale temperatuur die ik gemeten heb van mijn GPU is 82 graden dit na ongeveer anderhalf uur Call of Duty 5
  • 45 Minuten Memtest86 gedraaid zonder dat er een probleem gevonden is.
  • Andere geheugen modules gebruikt, Mijn corsair setje eruit gehaald en 2x1GB DDR2-800 geheugen modules ingebouwd.
  • De Grafische Kaart om wezen ruilen voor een nieuwe.
  • Beide harde schijven 1 voor 1 eruit gehaald en getest met maar 1 van beide in het systeem
Nadat ik mijn grafische kaart ben wezen omruilen voor een nieuwe treed het probleem pas na een langere tijd op. Ik heb echter het idee dat na iedere crash de tijd dat ik kan doorbrengen in een game steeds korter wordt. De 1e keer heb ik ruim 2 uur kunnen gamen zonder een probleem. Toen ik diezelfde dag 's avonds nog eens ging gamen trad na ongeveer 45 minuten de 1e crash met de nieuwe grafische kaart op. De 2e crash kwam na 30 minuten en de 3e kwam de volgende dag na 15 minuten in Call of Duty 5.

Echter alle pogingen hebben het probleem niet kunnen verhelpen.

Mijn configuratie is als volgt:

OS: Windows XP Proffesional SP3 (Het probleem treed ook op bij Windows XP Home SP3)

Moederbord: Asus P5Q Pro
Processor: Intel Quad Core Q6600
Geheugen: Corsair TWIN2X4096-8500C5DF (2x2GB)
Grafische Kaart: XFX GTX260 Black Edition

Voeding: Thermaltake Toughpower CM (750W)
DVD-ROM: Medion IDE-DVD-ROM
Brander: LG GGW-H20LRB (Blu-ray brander)
Harde Schijven: Western Digital WD2500JD (250GB) & Maxtor DiamondMax 21 320GB SATA2
Konig CMP-MULTIPAN25 20-1 Cardreader
Sweex WirelessPCICard 11G

Mijn kast zier er van binnen als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/7259/1001575ns3.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/4759/1001576qi9.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/1460/1001577rk4.th.jpg

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn en hoe dit op te lossen is?

Bij voorbaat dank,

Corné de Bruin

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat een goede startpost, hulde!

Je hebt al veel geprobeerd zo te zien, maar zou je 's kunnen kijken wat je voeding doet met de voltages als deze flink belast wordt? Je hebt een goede voeding, maar je weet het maar nooit. Zou zomaar kunnen ;)

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik denk dat het kans op oververhitting veel groter is.
Ik zou zeggen probeer een te kijken wat voor temperatuur de CPU heeft en het moederbord.
Zet de kast eens open het liefst met een grote tafel ventilator er voor.
Zeker omdat de problemen steeds sneller volgen (de kast is al flink op gewarmt)
Tevens lijkt het op de foto of je enkel een outtake fan hebt maar aan de voorkant geen intake.

De processor kan flink wat warmte genereren en zeker die video kaart. Dus goede ventilatie is essentieel.
Als het de voeding zou zijn zou het volgens mij veel meer random moeten zijn en is het minder logisch dan de intervallen op een avond steeds korter worden.

Ik kan zo gauw niet zien hoe de harde schijven er inzitten, maar denk er aan dat die ook gekoeld moeten worden. Boven de 50 graden kunnen die ook fouten gaan geven waardoor het systeem gaat hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door ronny op 29-01-2009 14:19 ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-12 15:26

DaWaN

'r you wicked ??

Super goede startpost inderdaad :)

Het ziet er duidelijk uit als een videokaart probleem. Welke videokaart drivers gebruik je ?
Misschien is het ook een slim idee het bios van je moederbord te updaten, Asus kennende kan dat wel eens heel veel gaan helpen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 00:05
ik had ongeveer zelfde beeld met mijn 9600GT, heb drivers verwijdert,opnieuw geinstaleerd, kaart erruit, kaart errin, nooit meer last van gehad, geen idee wat het was maar ik ou zeggen proberen kan geen kwad

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

De videokaart drivers die ik momenteel gebruik zijn 178.13 Ik heb deze met de 2e install van Windows niet opnieuw geïnstalleerd.
Ik zal de oude driver eens helemaal eraf halen (178.13) met een driver cleaning tool en dan de nieuwste driver gereleasd door nvidia installeren (en zoals soheilmd zegt de kaart eruit en erin).

De bios van me moederbord heb ik al geupdate na versie 1601 (die is uitgebracht in december 2008).

Wat betreft de overhitting ik zal hier nog eens goed naar kijken en de temperaturen monitoren.
Aangezien de pc in een bureau staat maakt de kans op oververhitting natuurlijk wel groter.

EDIT: De videokaart driver updaten en de videokaart erop nieuw insteken verhelpt het probleem niet.
De temperatuur van mijn HD's zijn constant tussen de 35-42 graden.
De warmste CPU is gemeten op 54 Graden.
Ik heb geen metingen kunnen maken ingame want deze crash al na 7 minuten momenteel

EDIT2: Ook 's ochtends na een nacht uit te hebben gestaan, en met temperaturen van 38-45 graden voor de CPU en 33 graden voor de harde schijven, crasht de pc nu al na 6 minuten in game. (GPU temperatuur was 65 graden). Ook heb ik de kast op een plaats gezet waar hij zijn warmte veel sneller kwijt kan en heb ik de outtake fan op vol vermogen gezet.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2009 10:28 ]

Pagina: 1