Modden uitzetten bij bepaalde topics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Just an idea;

Zoals we allemaal weten zijn de topics over Microsoft, Apple en Linux nogal onbetrouwbaar als het gaat om moderaties. Veel wordt natuurlijk opgevangen door meldingen alhier, maar het is daar vaak zo op emotie gebaseerd dat het vaak ook door pro-modders wordt overgeslagen. Is het niet een idee om topics die (uit historische data e.d.) erg 1 kant op hellen (dus bijv. opvallend veel +2 tov andere topics), om op die topics geen moderatie toe te laten, behalve door pro-modders. Het mod-systeem neemt dan nog steeds het meeste werk uit handen, alleen niet bij deze topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik vind het uitzetten wel wat overkill eigenlijk. MS/Apple/Linux-onderwerpen zijn inderdaad wel gevoeliger voor mismods, maar het is ook weer niet zo dat het hele draadje doorgaans verkeerd staat. Imo kunnen we er beter op focussen om de rotte appels in die threads uit het moderatiesysteem te schoppen.

Bovendien, waar leg je dan de grens? Wanneer zet je de moderatiemogelijkheden bij een thread uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
RoD schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 13:45:
Ik vind het uitzetten wel wat overkill eigenlijk. MS/Apple/Linux-onderwerpen zijn inderdaad wel gevoeliger voor mismods, maar het is ook weer niet zo dat het hele draadje doorgaans verkeerd staat. Imo kunnen we er beter op focussen om de rotte appels in die threads uit het moderatiesysteem te schoppen.

Bovendien, waar leg je dan de grens? Wanneer zet je de moderatiemogelijkheden bij een thread uit?
Als je modders er gaat uitgooien die alleen in die threads mismodden, dan zijn dat er nogal wat volgens mij. Wellicht dan ook wat drastisch. Maar de grens leg ik dus bij de topics die, en daar moet een database analyse voor zijn, bijv. >40% (ik noem maar wat) aan uiteindelijke moderaties laat zien die +1 of hoger zijn. Of die topics zitten vol met geniale antwoorden, of er is sprake van gevoels-modden. Dat zou dan vrij goed door pro-modders kunnen worden bekeken.. of dus gewoon alleen door hen. In het algemeen werkt het systeem prima, wat ik bedoel is om die topics ook te normaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Modereren uitzetten lijkt me geen goed idee. Het zijn juist deze topics die het meest vragen om goede moderatie omdat er vaak veel wordt gereageerd en er nogal eens reacties tussen zitten die weinig toevoegen. Als er problemen zijn met de kwaliteit van de moderaties kan dit beter verholpen worden door TMF te mobiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vroegah (toen er nog veel minder middelen waren) was ook zoiets voorgesteld. Ik heb daar zelf ook in 2001 om gevraagd.

Nu weet ik dat er voldoende tools zijn en ook inzet is om een flamewar te ontmantelen. Een -1 doet wonderen en bij de kleinste melding staat echt flamemateriaal op -2. Dus ja, uitzetten kan misschien maar anderzijds is de crew (ondergetekende) meer dan bereid wat extra handwerk te verzetten om de site algemeen leefbaar te houden. Leefbaar in de zin dat er niet veel preventieve betutteling plaatsvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Femme schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 16:00:
Modereren uitzetten lijkt me geen goed idee. Het zijn juist deze topics die het meest vragen om goede moderatie omdat er vaak veel wordt gereageerd en er nogal eens reacties tussen zitten die weinig toevoegen. Als er problemen zijn met de kwaliteit van de moderaties kan dit beter verholpen worden door TMF te mobiliseren.
Klopt, die vragen om goede moderatie. Maar dat is nu net het probleem, ook al zou je alles kunnen melden, het blijft soms vechten tegen de bierkaai. Juist om kwalitatief goede moderatie te krijgen in dat soort pittige topics, leek mij een beperkte moderatie beter. Misschien een level lager, alleen de expert-modders bijv.
En zeker zijn er nu meer tools, dus in andere topics loopt het systeem als een trein en valt het bij de pittige topics ook nog wel mee als je die helemaal niet had. Ik stel het meer voor als extra verbetering zeg maar.

[ Voor 12% gewijzigd door vgroenewold op 29-01-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Misschien is het handig om bij draadjes die extra aandacht vereisen sneller een topic in TMF te openen. Dan zien veel mods (en dan met name de Pro/PowerMods, met hun 5x weging) snel dat dat draadje aandacht vereist, en kan er een boel rechtgezet worden.

Tenminste, dat lijkt mij een maatregel die eerder aangegrepen zou moeten worden dan het uitzetten/beperken van de moderatie. Dat laatste is behoorlijk drastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het wel eens met vgroenewold dat het vechten tegen de bierkaai is. Ik heb persoonlijk ook weinig zin om dergelijke ontsporende threads nog door te lopen, of allemaal apart op TMF te gaan melden. (kost toch betrekkelijk veel tijd om zo'n melding te doen.) De laatste risico thread was binnen de kortste keren 4 pagina's... en het waren allemaal reacties die al 100 keer voorbij zijn geweest...

Maar de laatste tijd is het niet alleen in dat soort threads weer droevig met de moderaties gesteld. Ook in normalere threads vindt je weer heel veel dubieuze moderaties. Heb de afgelopen week meer gepost, en minder gemodereerd... maar daardoor heb ik wel een beetje bijgehouden wat er op mijn reacties voor moderaties zijn gekomen. En daar werd je niet vrolijk van. Zaken die gewoon 100% een +1 waard zijn, blijven gewoon op 0, en krijgen zelfs -1's om de oren. Dat is werkelijk niet erg motiverend.

Het modereren is gewoon nog steeds niet goed op orde. De -1's gaan redelijk goed, maar daarboven is het een puinhoop. Alles krijgt altijd maar een 0. +1 krijg je harder met populair meningmodden, dan gewoon gedegen posts. Dat is uiteraard duidelijker in een verhitte discussie, dan in een rustige thread, maar het probleem is nog steeds aanwezig. Daarom denk ik dat we gewoon nog verder bezig moeten gaan om het modereren in het algemeen te verbeteren, en ons niet vastbijten op threads waar het probleem alleen wat beter zichtbaar is.

Een paar maanden geleden is er gepraat over een extra +3 moderatie niveau, en ik dacht dat ik toen positieve geluiden van o.a. Femme en Crisp had gezien. Dus toen hoopte ik dat het snel ingevoerd zou worden. Hoe staat het daar eigenlijk mee? Is het voorlopig weer in de koelkast, of staat het op het fornuis te sudderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Ondanks ik niet meer actief modereer, ben ik wel een voorstander om met het idee van vgroenewold iets te gaan doen, want alle Microsoft, Apple, browser voorkeuren etc. topics worden (meestal) een schertsvertoning van het artikel waar het over gaat.

Ikzelf zou voor een andere benadering kiezen, mensen onder een bepaalde reactiescore mogen gewoon niet meer reageren op deze topics of niet meer modereren, waardoor je de Promods ongemoeid laat en daar geen druk oplegt om die threat te doorlopen, want dat wens ik die mensen nu ook weer niet toe ;)

Het zal mij niets verbazen en weet ook niet of daar ooit wel eens naar gekeken is, dat de mensen die mismodden/meningmodden in dit soort onderwerpen vaak vergezeld gaan met een 'lage' reactiescore en daardoor vrij gemakkelijk uit dit soort threats 'geweerd' kunnen worden.

Just my 2 cents

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Ik snap wel waarom vgroenewold met dit idee komt.
Ik sta ook niet te popelen om 600 reacties door te lopen waar steeds weer hetzelfde in staat van hetzelfde lage nivo.

Gevaar is ook dat je daar zo van gaat balen dat je dan te streng gaat modereren.

Maar er kleven grote praktische bezwaren aan het uitzetten van het modden op deregelijke threads. Je krijgt meteen weer een lading gezeik van mensen die dat als censuur beschouwen etc.

Maar ik heb wel een ideetje om zulke threads makkelijker goed te krijgen zonder dat dat bij de normale lezers opvalt.
Wat als de weging van de crew en promods voor dergelijke threads nu eens op 10x wordt gezet ipv 5x?
Dan hebben crew en promods niet meer het gevoel tegen de bierkaai te vechten in dergelijke extreme threads.
Bovendien krijg je dan niet dat gezeur over censuur aangezien ze niet zien dat er een andere weging wordt toegepast.
(Wat je bv wel weer zou krijgen als je de powermods in zo'n thread veel reacties zou vast zetten op een bepaalde score)

Nog een voordeel is dat de mismodders in dergelijke threads wat sneller een grote afwijking krijgen en harder 'gestraft' worden voor hun gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
mjtdevries schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 09:25:
Maar er kleven grote praktische bezwaren aan het uitzetten van het modden op deregelijke threads. Je krijgt
meteen weer een lading gezeik van mensen die dat als censuur beschouwen etc.
Klopt, maar dat heb je nu ook al. Waar we het allemaal over eens kunnen zijn is, het feit dat het modsysteem niet democratisch is en hetgeen ook niet de bedoeling is. Maar als je iedereen wilt laten meemodden, zal je strenge regels moeten introduceren, juist om het probleem wat we nu zien te beperken. Als een maatregel als beperkt modden op een goede manier kan worden uitgelegd, dan zou het begrijpelijk moeten zijn voor modders die prima modden. Meningmodders zullen sneller de boel opgeven "want het is censuur", wat mij eerlijk gezegd geen probleem lijkt. Wat te denken van een tijdelijke beperking op die topics? Even beperken, met uitleg waarom en vervolgens een maandje later weer kijken hoe het dan gaat. Noem het een soort opvoeding.
Bovendien krijg je dan niet dat gezeur over censuur aangezien ze niet zien dat er een andere weging wordt toegepast.
Dat is alleen maar omdat de meeste mensen geen idee hebben dat er modders zijn met +5 of +10, komen ze daar achter dan hoor je dat wel in de mismod-topics. Je zou dus ook heimelijk een beperking in kunnen stellen. Dat bijv. de weging van mensen die geen expert-status hebben, in die topics op 0.5 komen te staan o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Bij de PW en bij V&A is er een meldpunt voor foute dingen. Kan er geen knopje "Reactie melden bij Moderators" komen of zo, waarin de users (en dus ook promods/powermods) fout gemodereerde reacties kunnen melden (aan elkaar)? Dan zou het Mismod-topic ook een beetje ontlast kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
En hoeveel meldingen zou je daar dan welniet krijgen? Bij V&A valt het nog wel mee hoeveel mensen er langskomen, maar de artikelen op de FP worden bekeken door tienduizenden mensen. Vooral omdat ook al wel is gebleken dat zat mensen het moderatiesysteem helemaal niet begrijpen verwacht ik niet tussen al deze meldingen veel zinvolle meldingen zullen zitten. En bovendien: hoe laagdrempeliger je het maakt, hoe sneller mensen die zich ook maar iets op hun teentjes getrapt voelen (en die zijn er zat) allemaal onterechte meldingen gaan doen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Volgens mij is het ook wel handig om bij een nieuwsartikel een link naar het mismoderatietopic te plaatsen,daar waar 'meldpunt' ook tussen staat. Zijn misschien nog wel users die niet van het bestaan daarvan af weten.

edit:
Bedoelde Megaflix hetzelfde als ik?

[ Voor 9% gewijzigd door pcgek op 01-02-2009 13:22 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
In dat geval gewoon naar /16, dat vereist veel minder onderhoud, net als de feedbacklink gewoon naar /43 verwijst. Maar er staat al een linkje naar de modfaq en via daar kom je ook hier terecht, met als voordeel dat ze dan direct hebben gezien hoe het systeem werkt...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Het is niet erg direkt,maar aan de andere kant heb je wel weer gelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door pcgek op 01-02-2009 13:29 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Dirk schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:19:
Vooral omdat ook al wel is gebleken dat zat mensen het moderatiesysteem helemaal niet begrijpen verwacht ik niet tussen al deze meldingen veel zinvolle meldingen zullen zitten.
Je zou het meldpunt kunnen beperken tot powermods en promods? ik denk dat het aantal submits dan mee zal vallen. Dan kun je het mismod-topic laten gebruiken door users.
pcgek schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:20:
Bedoelde Megaflix hetzelfde als ik?
Ik denk het niet. Jij bedoelt een linkje naar het mismod-topic, ik bedoel een knopje naast de reacties.

[ Voor 40% gewijzigd door Megaflix op 01-02-2009 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vindt het een heel goed idee van Megafix. Ik merk van mezelf, dat het toch een behoorlijke drempel is om een mismod in het topic te posten. Het kost gewoon nogal wat cut&paste werk. En aangezien iedereen toch vrijwilliger is, en het in de vrije minuutjes moet doen, kan dat vervelend zijn.

Het limiteren van de snelle verwijzing tot Powermods en ProMods lijkt me een uitstekend middel om 'spam' te voorkomen.

Is het nog een beetje de vraag hoe je het precies aankleedt... Zou een aparte lijst kunnen zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat het een macro is, die het gewoon eenvoudiger maakt om een post in het mismod topic te maken. Beiden hebben voor en nadelen... Laatste lijkt me in ieder geval makkelijker te implementeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:11:
Ik vindt het een heel goed idee van Megafix. Ik merk van mezelf, dat het toch een behoorlijke drempel is om een mismod in het topic te posten. Het kost gewoon nogal wat cut&paste werk. En aangezien iedereen toch vrijwilliger is, en het in de vrije minuutjes moet doen, kan dat vervelend zijn.

Het limiteren van de snelle verwijzing tot Powermods en ProMods lijkt me een uitstekend middel om 'spam' te voorkomen.
Hoeveel pro- en powermods zijn er eigenlijk? Want als dat een kleine groep is, dan zal de tijdsdruk nog steeds vrij hoog zijn. Expert-modders lijken mij ook nog wel kunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Er zijn zo'n 12 ProMods en 4 actieve PowerMods. :) Er zijn meer mensen met x5-rechten maar die houden zich daar niet primair mee bezig.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het uitzetten van moderaties op risicovolleartikelen zal er enkel voor zorgen dat deze topics nog slechter leesbaar worden. Het probleem met dit soort artikelen is gewoon dat het enorm veel werk kost om ze te modereren. Als een artikel al wat ouder is heb je zelfs als ProMod/PowerMod nauwelijks invloed meer invloed op het gemiddelde.
Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:49:

Het modereren is gewoon nog steeds niet goed op orde. De -1's gaan redelijk goed, maar daarboven is het een puinhoop. Alles krijgt altijd maar een 0. +1 krijg je harder met populair meningmodden, dan gewoon gedegen posts. Dat is uiteraard duidelijker in een verhitte discussie, dan in een rustige thread, maar het probleem is nog steeds aanwezig. Daarom denk ik dat we gewoon nog verder bezig moeten gaan om het modereren in het algemeen te verbeteren, en ons niet vastbijten op threads waar het probleem alleen wat beter zichtbaar is.
Er wordt inderdaad matig gemodereerd. Er mogen veel meer +1's uitgedeeld worden dan nu wordt gedaan. Met een beetje moetje zijn er soms ook +2's te ontwaren (een goede methode is een fris artikel modereren waar je zelf nog veel invloed op hebt, daarna filteren op +1 en bekijken wat van deze reacties een must-read is).

Het probleem met de fp-moderators is dat het een grote groep gebruikers is waar we niet erg veel invloed op hebben. Wellicht kan het helpen om in een .plan eens wat discussie aan te wakkeren.
Een paar maanden geleden is er gepraat over een extra +3 moderatie niveau, en ik dacht dat ik toen positieve geluiden van o.a. Femme en Crisp had gezien. Dus toen hoopte ik dat het snel ingevoerd zou worden. Hoe staat het daar eigenlijk mee? Is het voorlopig weer in de koelkast, of staat het op het fornuis te sudderen?
Op dit moment zijn we helaas allemaal bezig met grote projecten. Hierna hoop de plannen voor verbetering van het moderatiesysteem in stappen uit te kunnen voeren.
mjtdevries schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 09:25:

Maar ik heb wel een ideetje om zulke threads makkelijker goed te krijgen zonder dat dat bij de normale lezers opvalt. Wat als de weging van de crew en promods voor dergelijke threads nu eens op 10x wordt gezet ipv 5x? Dan hebben crew en promods niet meer het gevoel tegen de bierkaai te vechten in dergelijke extreme threads. Bovendien krijg je dan niet dat gezeur over censuur aangezien ze niet zien dat er een andere weging wordt toegepast. (Wat je bv wel weer zou krijgen als je de powermods in zo'n thread veel reacties zou vast zetten op een bepaalde score)

Nog een voordeel is dat de mismodders in dergelijke threads wat sneller een grote afwijking krijgen en harder 'gestraft' worden voor hun gedrag.
Dat is ook onderdeel van de plannen. Meer gradaties aanbrengen zodat moderators die maar wat aanklooien minder invloed hebben en tegelijkertijd elke zichtbaarheid hiervan verwijderen zodat users niet kunnen zien welke (automatisch verkregen) status ze hebben. Hoe we het upgraden moeten aanpakken weet ik nog niet precies, maar er zullen in ieder geval meer factoren meegewogen moeten worden dan aantal moderaties in een periode en afwijking van het gemiddelde.
Megaflix schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:02:
Bij de PW en bij V&A is er een meldpunt voor foute dingen. Kan er geen knopje "Reactie melden bij Moderators" komen of zo, waarin de users (en dus ook promods/powermods) fout gemodereerde reacties kunnen melden (aan elkaar)? Dan zou het Mismod-topic ook een beetje ontlast kunnen worden.
Het zou een mooie oplossing zijn als er een interface komt waarmee moderators vanaf een bepaalde status direct bij de moderatie kunnen aangeven dat het gemiddelde van de reactie volgens hun nog steeds onjuist is. Deze reacties verschijnen vervolgens in een queue die voor andere moderators zichtbaar is. Zodra de reactie het gewenste gemiddelde heeft gekregen kan hij automatisch uit de queue verwijderd worden.

Dergelijke reacties kunnen ook meteen duidelijk gemarkeerd kunnen worden in de reactieweergave zodat reacties met een discutabel gemiddelde snel opgespoord kunnen worden. Dit maakt het modereren in grote topics een stuk efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Femme schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:36:
Er wordt inderdaad matig gemodereerd. Er mogen veel meer +1's uitgedeeld worden dan nu wordt gedaan. Met een beetje moetje zijn er soms ook +2's te ontwaren (een goede methode is een fris artikel modereren waar je zelf nog veel invloed op hebt, daarna filteren op +1 en bekijken wat van deze reacties een must-read is).
Misschien gezamelijk afspreken de +1 voortaan allemaal onder de loep te nemen en te zien of we die op +2 kunnen krijgen, als er meer +2's komen van de vaste moderators, dan gaan de overige moderators vanzelf meer posts op +1 zetten denk ik.
Het zou een mooie oplossing zijn als er een interface komt waarmee moderators vanaf een bepaalde status direct bij de moderatie kunnen aangeven dat het gemiddelde van de reactie volgens hun nog steeds onjuist is. Deze reacties verschijnen vervolgens in een queue die voor andere moderators zichtbaar is. Zodra de reactie het gewenste gemiddelde heeft gekregen kan hij automatisch uit de queue verwijderd worden.

Dergelijke reacties kunnen ook meteen duidelijk gemarkeerd kunnen worden in de reactieweergave zodat reacties met een discutabel gemiddelde snel opgespoord kunnen worden. Dit maakt het modereren in grote topics een stuk efficiënter.
Dat gaat een stuk verder dan ik in gedachte had, maar het is wel een veel beter idee dan het mijne :) Moet dat nog op devtrack gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Megaflix schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:14:
Misschien gezamelijk afspreken de +1 voortaan allemaal onder de loep te nemen en te zien of we die op +2 kunnen krijgen, als er meer +2's komen van de vaste moderators, dan gaan de overige moderators vanzelf meer posts op +1 zetten denk ik.
Laten we dan wel eerst wat discussie hebben over wat we dan nog meer op +2 willen hebben terwijl het niet aan de modfaq voldoet.
Want daar zijn de meningen de laatste tijd wat over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Overigens mooi te zien dat er wat met m'n suggestie wordt gedaan, in deze voorgestelde vorm vind ik het zeker ook al een vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Megaflix schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:14:
[...]

Dat gaat een stuk verder dan ik in gedachte had, maar het is wel een veel beter idee dan het mijne :) Moet dat nog op devtrack gezet worden?
Ik zal het zelf wel even uitwerken.
mjtdevries schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 10:43:
[...]

Laten we dan wel eerst wat discussie hebben over wat we dan nog meer op +2 willen hebben terwijl het niet aan de modfaq voldoet. Want daar zijn de meningen de laatste tijd wat over verdeeld.
De richtlijnen in de faq zijn helemaal niet zo beperkend.

"Dit niveau is bedoeld voor reacties met een inhoud die niet gemist mag worden door lezers van de thread. De reacties bevatten de kern van de discussie in een thread of bieden belangrijke aanvullingen op de informatie in het artikel, bijvoorbeeld objectief beschreven ervaringen uit eigen hand."

Zoek naar reacties die extra informatie of inzichten bieden die bezoekers niet zouden moeten missen na het lezen van het artikel om een compleet plaatje te krijgen over het onderwerp van het artikel. Vaak zijn dat soort reacties wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
mjtdevries schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 10:43:
Laten we dan wel eerst wat discussie hebben over wat we dan nog meer op +2 willen hebben terwijl het niet aan de modfaq voldoet.
Want daar zijn de meningen de laatste tijd wat over verdeeld.
Ik zie dat ik het niet al te handig heb verwoord :X Ik bedoel kijken of er ook +1's zijn, die met wat afronding ook op +2 kunnen. Ben het zeker eens dat je niet de regels moet gaan verruimen, maar meer voorstander van wat flexibeler opvatten van bijv "meerwaarde".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
ik vond je verwoording geen probleem hoor.

Maar er zijn allerlei methodes waarop je meer +2 reacties kan moderen, en daar zijn in de praktijk nogal grote verschillen in.

Bij twijfel tussen +1 en +2 gewoon sneller naar 2 gaan is een optie.

Ik zie ook mensen voorstellen om van de +1 reacties de beste er uit te pikken en die 2 geven.
Dat zal andere uitkomsten geven dan de optie hierboven.

Dan zijn er mensen die vinden dat er in elke thread een bepaalde percentage +1 en +2 reacties zouden moeten zijn. In een thread die een lager nivo heeft betekent dat dat je al wat eerder een +1 en +2 geeft.

Op zich voel ik minder voor dat laatste, maar de modfaq geeft er ook wel meer mogelijkheden voor:
Het niveau +1 is bedoeld voor reacties die op een positieve wijze boven het maaiveld uitsteken
Het maaiveld is immers niet altijd gelijk.

Op zich vind ik ze allemaal prima, maar ik denk wel dat het goed is als er een beetje afstemming plaatsvind tussen de powermods en promods hierover.

Overigens vraag ik me af of het opnieuw in leven roepen en wat fanatieker gebruiken van het +2 topic niet zeker zo effectief is?

Ik zie de laatste tijd duidelijk meer reacties op +2 komen zonder dat ik daarvoor soepeler hoef te modereren. Soms is het volgens mij meer een kwestie dat er genoeg powermods en promods het artikel gezien hebben zodat het ook op +2 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Vaak zie je in een topic dat reacties (waarvan de score erg makkelijk te bepalen is ) 'overgemodereerd' zijn, terwijl er op een reactie verder of 1 eerder bijna geen moderaties zijn geweest.

Ik kan me voorstellen dat er users zijn die alléén reacties modereren waarvan de waarde overduidelijk is, waardoor je dit soort 'praktijken' toch erg vaak tegenkomt. Misschien dat diezelfde gebruikers ook nog even een 'kijkje' komen nemen op het mismoderatietopic, om daar ook nog even een 'graantje mee te pikken'.

Maar dit heeft natuurlijk helemaal niets meer met serieus modereren te maken, wat eigenlijk wél de bedoeling zou moeten zijn.

Om dit soort 'moderators' wat te stimuleren beter hun best te doen, heb ik het volgende idee in gedachten wat heel simpel is (geldt dan natuurlijk voor iedereen) .

Stel, iemand wil 1 moderatie doen in een topic?. Dan geen probleem.
Iemand wil 2 (of meer)moderaties doen?. Verplicht óók de tussenliggende reacties te modereren.

Is misschien toch een kleine verbetering zonder het hele systeem overhoop te halen. ;)

Pagina: 1