Toon posts:

Server 2003 AD op Intel Xeon 5130 proc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik moet voor mijn stage bedrijf een server 2003 opzetten.
Mijn vraag is dus : Kan je op een PowerEdge SC 1430 Server van Dell een Domein draaien met ongeveer 50 users actief ingelogd en aantal kantoor applicaties gebruiken. ( office, e-mail, skype, internet browser etc ) Er hoeft geen Exchange gedraaid te worden.

Hardware : Intel Xeon 5130 ( core 2 duo 2GHz ), 2 GB DDR2,

Het moet voor de komende 5 jaar gebruikt worden en ik heb niet echt het gevoel dat deze server goed genoeg is.

Oftewel, is dit goed genoeg of moet er echt een betere server worden aangeschaft?

Alvast bedankt :)

• Laagje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08-2022
Beetje zelf zoeken kan geen kwaad..

1e hit op google: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc739022.aspx

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02
Volgens mij moet het wel genoeg zijn.... Wat je gaat doen is niet echt spannend. :+

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 14:50
Die disk requirements boeien niet echt m.b.t. de gestelde eisen van TS.
Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:28:
Oftewel, is dit goed genoeg of moet er echt een betere server worden aangeschaft?
Ik snap dit soort posts niet echt :) Je geeft de eisen in een paar regels. Het is toch voor niemand duidelijk zo wat die server gaat doen? Ik kan het zo lezen dat ie alleen een active directory moet beheren voor authenticatie van inloggen van 50 gebruikers. Dan is het overkill.

• Laagje
True, was alleen maar even een voorbeeld dat de requirements voor één domain controller prima op te zoeken zijn. Dat de eerste hit over diskspace gaat, kan ik niets aan doen :-)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

_H_G_ schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:30:
[...]

[...]

Ik snap dit soort posts niet echt :) Je geeft de eisen in een paar regels. Het is toch voor niemand duidelijk zo wat die server gaat doen? Ik kan het zo lezen dat ie alleen een active directory moet beheren voor authenticatie van inloggen van 50 gebruikers. Dan is het overkill.
Tja, overkill als al die gebruikers tegelijkertijd in gaan loggen, alleen hebben daar de meeste MKB's al mee te maken aangezien er vaak niet genoeg geld is voor een half serverpark :)

Ervaring wijst uit dat bovenstaande korte specs voor 50 simultane gebruikers veel te weinig is. Indien de 50 gebruikers niet tegelijkertijd aanwezig zijn op de server dan moet het geen problemen geven.

Wabbawabbawabbawabba

• Laagje
Ervaring wijst uit dat bovenstaande korte specs voor 50 simultane gebruikers veel te weinig is. Indien de 50 gebruikers niet tegelijkertijd aanwezig zijn op de server dan moet het geen problemen geven.
Huh? Volgens mij moet de machine alleen een domain controller worden voor alle 50 werkplekken? Niet dat de gebruikers aan gaan melden op de server..

In dat geval is het RUIM voldoende :-)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees, misschien onterecht, in je startpost "Kan je op een PowerEdge SC 1430 Server van Dell een Domein draaien met ongeveer 50 users actief ingelogd en aantal kantoor applicaties gebruiken".

Mag aannemen dat die applicaties op de PC op elk bureau gaan draaien en verder niet? Anders gezegd; definieer in Microsoft-termen de rollen van de server en ga daarna kijken of je je sizing op orde hebt of niet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 14:50
KatirZan schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 13:45:
[...]
Tja, overkill als al die gebruikers tegelijkertijd in gaan loggen, alleen hebben daar de meeste MKB's al mee te maken aangezien er vaak niet genoeg geld is voor een half serverpark :)

Urr, bedoelde dat de voorgestelde server overkill is, als alleen authentication nodig is. Of het nou gelijktijdig is of niet. Authentication stelt niks voor.

Je ervaring zal vast omgevingen betreffen waar ze ook nog eens proberen om 50 profielen over te pompen, een hoop mappen te synchroniseren. Dan nog een wsus hebben draaien op dezelfde server, en het gebruiken als rras (wat ook behoorlijk kan aantikken als al die bout-progjes niet gewijzigd zijn en op 50 computers tegelijkertijd gaan controleren op updates).

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
KatirZan schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 13:45:
[...]

Toch heb ik diverse klanten die een vergelijkbare set-up hebben en met (zelf vaak meer gebruikers) prima kunnen werken! Als je 50 roaming profiles tegelijkertijd uit moet spugen, dan ben ik het met je eens, maar verder werkt dit prima.
Ik heb zelfs klanten die er ook nog eens naar volle tevredenheid Exchange op draaien (weliswaar met net ietsje meer RAM). Dan is overigens een goede RAID controller met SCSI disks wel aan te bevelen.

Zonder meer info. over wat de bedoeling is, kan er echt niets zinnigs te zeggen zijn of het voldoende is. En dan hebben we het nog niet eens over de problemen die voortkomen uit een eventuele beroerde configuratie.

[ Voor 0% gewijzigd door mbaltus op 29-01-2009 14:15 . Reden: hmmm, eerst even een refresh doen.... with _H_G ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

confusius020,

Welkom op GoT :)
Ik mis in jouw topic een tweetal zaken die belangrjk zijn: eigen inzet (wat heb je zelf al geprobeerd en gedaan) en voldoende informatie (wat moet die server precies gaan doen etc) ? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:07:
confusius020,

Welkom op GoT :)
Ik mis in jouw topic een tweetal zaken die belangrjk zijn: eigen inzet (wat heb je zelf al geprobeerd en gedaan) en voldoende informatie (wat moet die server precies gaan doen etc) ? :)
De server dient nu als een simpel servertje waar nog geen domein op draait. Hij dient nu alleen als Data/Backup server ( externe HDD's ).

De bedoeling is om clients in te laten loggen op het DOMEIN in plaats van gewoon lokaal op hun desktops omdat de users teveel vrijheid hebben en daarom tooltjes gaan installeren enzovoorts waardoor er verschillende incidenten voordoen. Dit moet worden voorkomen dat users in Groups komen en alleen de applicaties kunnen gebruiken die ze nodig hebben.

Op dit moment hebben alle gebruikers gewoon hun eigen computer en kunnen ze doen en laten wat ze willen.

• MAX3400

MAX3400

Nogmaals: MAX3400 in "Server 2003 AD op Intel Xeon 5130 proc?"

Sorry, maar het antwoord wat je net gaf, is nog steeds erg wazig om samen te vatten als "server-rollen" en dus nog steeds geen aanleiding om uitspraken te doen of Dell wel/niet gaat voldoen (en zeker niet voor de komende 5 jaar).

/edit
Ik zie dat je bepaalde applicaties/rechten ook wil afschermen en standaardiseren. Hierdoor krijg ik de meteen de indruk dat je iets als SCCM nodig zou hebben of een ander soort van centrale uitrol in combinatie met GPO's. Gaat de Dell dit ook allemaal voor zijn rekening nemen of heb je daar andere manieren of member-servers voor staan?

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 30-01-2009 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 10:36:
Nogmaals: MAX3400 in "Server 2003 AD op Intel Xeon 5130 proc?"

Sorry, maar het antwoord wat je net gaf, is nog steeds erg wazig om samen te vatten als "server-rollen" en dus nog steeds geen aanleiding om uitspraken te doen of Dell wel/niet gaat voldoen (en zeker niet voor de komende 5 jaar).

/edit
Ik zie dat je bepaalde applicaties/rechten ook wil afschermen en standaardiseren. Hierdoor krijg ik de meteen de indruk dat je iets als SCCM nodig zou hebben of een ander soort van centrale uitrol in combinatie met GPO's. Gaat de Dell dit ook allemaal voor zijn rekening nemen of heb je daar andere manieren of member-servers voor staan?
Ja op dit moment moet de server alles voor zijn rekening gaan nemen maar er is budget voor een andere server wanneer het echt nodig is. Zou ik dan iets van een Applicatie server nodig hebben en een SCCM ?

• MAX3400

MAX3400

Goed, dan vat ik het even samen; de server gaat het volgende doen:
- Active Directory
- Mogelijk DNS & DHCP
- (gedeeltelijk) Profiles & home-directories
- GPO's
- (mogelijk) uitrol van gestandaardiseerde applicaties
- file & printserver; dus centrale opslag alle documenten en printers aansturen in het netwerk?
- ???

Ik zie dat je het hebt over een applicatie-server; of ik snap niet wat jij wil of jij weet misschien niet wat dat inhoudt, maar gaan mensen dan applicaties vanaf server X installeren op hun werkstation of zijn er ook applicaties die je alleen op de server wil installeren die mensen daar dan opstarten? In het laatste geval; kan dat dan over het netwerk of moet men via Terminal Server op de server zelf werken?

Dus, ik ben misschien erg technisch/vervelend/zeikerig maar definieer nou alsjeblieft eens de server-rollen die centraal (door 1 of meerdere servers) verzorgd moeten worden, daarna kan je pas bedenken welke rollen op welke server kunnen/mogen en dan kunnen we pas bedenken of de Dell voldoende is.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:00:
Goed, dan vat ik het even samen; de server gaat het volgende doen:
- Active Directory
- Mogelijk DNS & DHCP
- (gedeeltelijk) Profiles & home-directories
- GPO's
- (mogelijk) uitrol van gestandaardiseerde applicaties
- file & printserver; dus centrale opslag alle documenten en printers aansturen in het netwerk?
- ???

Ik zie dat je het hebt over een applicatie-server; of ik snap niet wat jij wil of jij weet misschien niet wat dat inhoudt, maar gaan mensen dan applicaties vanaf server X installeren op hun werkstation of zijn er ook applicaties die je alleen op de server wil installeren die mensen daar dan opstarten? In het laatste geval; kan dat dan over het netwerk of moet men via Terminal Server op de server zelf werken?

Dus, ik ben misschien erg technisch/vervelend/zeikerig maar definieer nou alsjeblieft eens de server-rollen die centraal (door 1 of meerdere servers) verzorgd moeten worden, daarna kan je pas bedenken welke rollen op welke server kunnen/mogen en dan kunnen we pas bedenken of de Dell voldoende is.
- Active Directory
- DNS & DHCP
- Profiles & home-directories
- GPO's
- uitrol van gestandaardiseerde applicaties
- file & printserver; dus centrale opslag alle documenten en printers aansturen in het netwerk
- applicaties die je alleen op de server wil installeren die mensen daar dan opstarten
Ja dit is precies wat er moet gebeuren :*)

Geen applicatie server dus :)

En ik ben nog niet helemaal thuis in de wereld van Servers :X

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:12:
[...]

- Active Directory
- DNS & DHCP
- GPO's
- file & printserver; dus centrale opslag alle documenten en printers aansturen in het netwerk
- applicaties die je alleen op de server wil installeren die mensen daar dan opstarten
Ja dit is precies wat er moet gebeuren :*)

Geen applicatie server dus :)

En ik ben nog niet helemaal thuis in de wereld van Servers :X
serv 1
- Active Directory
- DNS & DHCP
- GPO's

serv 2

Meest practical opstelling.

Als je applicatie de server killed kan iedereen in ieder geval doorwerken.

Hoe wil je trouwens die op de server geinstalleerde applicaties naar de clients krijgen?
En wat voor stadaard applicaties wil je met de AD installeren?

• MAX3400

MAX3400

Nou, als je inderdaad zeker weet dat je bovenstaande rollen wil verzorgen, dan het volgende:

Hoeveel centrale data (documenten etc) heeft de klant nu en wat is de verwachte groei? Hetzelfde geldt voor de profielen (wat ga je erin opslaan) alsmede de home-directories? Want ik vermoed dat je moet gaan kijken naar in ieder geval een andere/nieuwe server met veeeel meer schijfruimte en ook een backup-unit.

Centrale applicaties; dit betekent dat je moet gaan inventariseren welke applicaties het worden. Skype, bijvoorbeeld, raad ik af om te centraliseren. Office (2003/2007??) centraal draaien, kan aardig in de papieren lopen afhankelijk van de werkzaamheden. Tikt iedereen centraal een briefje of loopt de hele toko elke dag duizenden rijen in Excel te hercalculeren? Oftewel; CPU & RAM wordt dan een bottleneck. Daarbij moet je Terminal Servers inrichten, licenties voor inloggen maar ook voor de applicaties aanschaffen etc.

Grof gezegd, voor 50 man die geen achterlijk rare dingen doen, kom ik nu al op 4 servers (1x domain controller, 1x file-server, 2x terminal server) waarbij enige vorm van redundantie etc. dus niet is meegenomen.

Dat je geen ervaring hebt met server-omgevingen; geen probleem maar ik zou je adviseren om eens iemand in te schakelen ter plekke (die met je stage te maken heeft) om mogelijk te bespreken dat de gegeven opdracht hoger ligt dan de kennis die je hebt opgebouwd in je studie?
Vorkie schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:18:
Hoe wil je trouwens die op de server geinstalleerde applicaties naar de clients krijgen?
En wat voor stadaard applicaties wil je met de AD installeren?
Snelste is denk ik eenmalig een applicatie packagen//sequencen (denk aan Wyse installer) en de MSI & MST op een centrale share zetten. En dan een fijn inlogscript voor de fat clients bedenken die controleert of een package aanwezig is en zo niet, unattended erop trapt.

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 30-01-2009 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:19:

Dat je geen ervaring hebt met server-omgevingen; geen probleem maar ik zou je adviseren om eens iemand in te schakelen ter plekke (die met je stage te maken heeft) om mogelijk te bespreken dat de gegeven opdracht hoger ligt dan de kennis die je hebt opgebouwd in je studie?
Ik studeer bedrijfskundige informatica en moet een Informatie Systeem opzetten en beheren in 5 maanden tijd. Heb een MCSA boek aangeschaft dus moet wel goed komen :)

In ieder geval bedankt ;)

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:38:
[...]

Ik studeer bedrijfskundige informatica en moet een Informatie Systeem opzetten en beheren in 5 maanden tijd. Heb een MCSA boek aangeschaft dus moet wel goed komen :)

In ieder geval bedankt ;)
;) BI is nou niet de meest logische studie om een ontwerp als in je vraagstelling te kunnen opleveren. Maar in ieder geval goed om te zien dat je MCSA-dingetjes meepikt waar nodig om kennis bij te krijgen. Ik weet niet precies wat men verstaat onder "Informatie Systeem" maar als je daar iets meer over kan vertellen (even ongeacht de hard- / software), dan zijn er vast wel producten van bijvoorbeeld Microsoft, die een alles-in-een oplossing kunnen bieden.

Hint; om je stage (en je opdracht) duidelijker te krijgen, ga eens wat personen binnen de organisatie goed interviewen om een duidelijk beeld te krijgen hoe zij denken/vinden te moeten werken met PC's en wat graag centraal/decentraal willen zien etc. Het ontwerp wat ik namelijk noemde is relatief simpel maar kan zomaar 95% verkeerd zijn voor een bedrijfje wat er net anders over denkt.

Pagina: 1