• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-02 14:34
Dag allemaal,

Ik post al regelmatig en lees diverse threads regelmatig.
Nu heb ik zelf een vraag.

Ik bezit een 50 inch plasma TV. Nu blijkt deze bij het afspelen van 50Hz content (in ons geval alle DVD en diigtale TV) een flinke hoeveelheid posterization danwel false contouring te vertonen.

Een goede optie is om het signaal dat naar de tv gaat te forceren op 60Hz.

Nu vroeg ik me af welk apparaat hiervoor het meeste geschikt is en welke deze forcering zeker doet.

Ik begreep dat enkele receivers van Harman Kardon dit konden maar dat is "verholpen" met een firmware update.

Bij voorkeur wil ik slechts 1 apparaat ertussen welke ik tussen mijn tv en dvd/digitale decoder zet.

alvast dank!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 15:52

qless

...vraag maar...

60 hz is typisch iets amerikaans, heeft jouw tv geen speciale 100Hz modus?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Probeer je NTSC-materiaal af te spelen dan?

Zo niet, dan vermoed ik dat er iets structureel mis is met je TV (of al je kabels) maar logischerwijs zou ik dat voorleggen bij de fabrikant.

Zou je wel zo vriendelijk willen zijn om eens te posten welke apparaten (merk + types) je hebt staan en welke volgorde/combo de problemen geeft?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Batsu
Mijn TV: Samsung PS50A656 (50Hz Double Scan, geen Native 100Hz)
DVD-speler: Panasonig DVD S-511
Decoder: Telenet (type/merk geen idee)

Beide staan 1 op 1 aangesloten, de dvd via HDMI en de decoder via scart. Vreemd genoeg geeft de decoder minder problemen als de dvd (met upscaling)

Nee ik probeer juist 50Hz af te spelen en deze te forceren naar 60Hz

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

maar je hebt een 50 Hz tv, en je hebt 50 (of 25) Hz content, en toch wil je de content op 60 Hz hebben?

hoe zit het nu?

-_-

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Batsu schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:00:Nee ik probeer juist 50Hz af te spelen en deze te forceren naar 60Hz
Domme vraag maar "want"?

Ik zie namelijk per default (ongeacht jouw of mijn TV) al problemen ontstaan als je iets van 25fps/50Hz wil gaan herconfigureren/omzetten naar 30fps/60Hz.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 16:49

mr.paaJ

generatie cmd+z

Probeer eens met de beeldverwerkingsopties te spelen (contrast/scherpte etc) goede kans dat het daar mis loopt. Contrast wat lager, scherpte wat lager en kijken wat er gebeurt.
En wordt het minder als je je upscaling van de DVD uitzet?
50hz omzetten naar 60 moet je niet willen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr.paaJ op 29-01-2009 12:20 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
posterization danwel false contouring ...
Dit heeft toch helemaal niks met het aantal Hz te maken? :?

Posterization krijg je als je panel niet alle kleuren kan weergeven wat het via het signaal binnenkrijgt.
Bvb. 16-bit-kleuren op een 14-bit panel.
Posterization: Cause
The cause of posterization can be explained in one little sentence: too little information spread too far apart. The "information" refers to the tones contained in an image, and the "too far apart" refers to how far apart the tones are from each other. Figures 2 -- 5 illustrate this concept. Figure 2 (JPEG image) shows a color gradient from green to red. The gradient has a smooth transition of color across the gradient. Figure 3 shows the histogram of the image. The histogram shows no tonal gaps. In Figure 4 (JPEG image), the color gradient was subjected to some editing that caused posterization. The histogram in Figure 5 shows why the posterization occurred. This histogram shows that the tones are now spread far apart.
Unwanted posterization, also known as banding, may occur when the color depth, sometimes called bit depth, is insufficient to accurately sample a continuous gradation of color tone.

[ Voor 66% gewijzigd door Fire69 op 29-01-2009 12:28 ]

• Batsu
"maar je hebt een 50 Hz tv, en je hebt 50 (of 25) Hz content, en toch wil je de content op 60 Hz hebben?

hoe zit het nu?" Klopt precies

"Domme vraag maar "want"?

Ik zie namelijk per default (ongeacht jouw of mijn TV) al problemen ontstaan als je iets van 25fps/50Hz wil gaan herconfigureren/omzetten naar 30fps/60Hz." Er zijn mensen met identieke problemen en apparatuur en zij zeggen dat als de frame rate verhoogd wordt er nagenoeg geen banding/FC/posteriozation meer optreedt. Wat voor neven effecten verwacht je?

"Posterization krijg je als je panel niet alle kleuren kan weergeven wat het via het signaal binnenkrijgt.
Bvb. 16-bit-kleuren op een 14-bit panel" Is dat dan niet juist andersom? Dat de bron niet genoeg kleur bevat waardoor de tv te veel moet verzinnen?

• Batsu
mr.paaJ schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:19:
Probeer eens met de beeldverwerkingsopties te spelen (contrast/scherpte etc) goede kans dat het daar mis loopt. Contrast wat lager, scherpte wat lager en kijken wat er gebeurt.
En wordt het minder als je je upscaling van de DVD uitzet?
50hz omzetten naar 60 moet je niet willen.
ik zal nogmaals eens uitgebreid gaan spelen maar deze dingen heb ik allemaal al aangespats. scherpte staat zelfs op 0, contrast staat wel hoog, kan ik eens wat lager zetten.

upscaling uitzetten zal ik eens kijken

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Batsu schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:41:
[...]
Wat voor neven effecten verwacht je?[/b]
[...]
Judder doelt hij waarschijnlijk op.
"Posterization krijg je als je panel niet alle kleuren kan weergeven wat het via het signaal binnenkrijgt.
Bvb. 16-bit-kleuren op een 14-bit panel" Is dat dan niet juist andersom? Dat de bron niet genoeg kleur bevat waardoor de tv te veel moet verzinnen?
Mja, aangezien je het over TV en DVD hebt, zou het omgekeerde idd ook wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Ik heb ook 'serieuze' posterization op een Panasonic 42PZ81 op digitale tv als er grote even vlakken in beeld zijn, bvb bij de programma-overzichten van 2BE, waarbij je een bijna egale rode achtergrond hebt.

• Batsu
Fire69 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:56:
[...]

Judder doelt hij waarschijnlijk op.

[...]

Mja, aangezien je het over TV en DVD hebt, zou het omgekeerde idd ook wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Ik heb ook 'serieuze' posterization op een Panasonic 42PZ81 op digitale tv als er grote even vlakken in beeld zijn, bvb bij de programma-overzichten van 2BE, waarbij je een bijna egale rode achtergrond hebt.
ik heb het voornamelijk bij bewegende gezichten/lichaamskleuren. Dan is de overgang van tinten niet mooi vloeiend maar juist scherp/computerachtig.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Batsu schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:41:
Ik zie namelijk per default (ongeacht jouw of mijn TV) al problemen ontstaan als je iets van 25fps/50Hz wil gaan herconfigureren/omzetten naar 30fps/60Hz." Er zijn mensen met identieke problemen en apparatuur en zij zeggen dat als de frame rate verhoogd wordt er nagenoeg geen banding/FC/posteriozation meer optreedt. Wat voor neven effecten verwacht je?
Tja, en als er mensen zijn die zeggen dat je een lepel op je scherm moet leggen en de rest van het jaar uri geller moet kijken geloof je het ook? Nofi trouwens.

Maargoed, begin gewoon met een NTSC filmpje, kijken of dat beter is.

Probleem bij 25->30fps, je film gaat dus sneller afspelen :P (elke 5sec ben je 1 sec 'sneller').

Zet alle gadgets uit op je TV en begin met een schone start. Schakel wat in, schakel wat uit, probeer wat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Batsu
SinergyX schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 13:41:
[...]

Tja, en als er mensen zijn die zeggen dat je een lepel op je scherm moet leggen en de rest van het jaar uri geller moet kijken geloof je het ook? Nofi trouwens.

Maargoed, begin gewoon met een NTSC filmpje, kijken of dat beter is.

Probleem bij 25->30fps, je film gaat dus sneller afspelen :P (elke 5sec ben je 1 sec 'sneller').

Zet alle gadgets uit op je TV en begin met een schone start. Schakel wat in, schakel wat uit, probeer wat.
hmmm nee natuurlijk niet, maar vreemde is dat ik niet de enige ben met deze klachten, en er al meerdere mensen deze "oplossing" hebben gesuggereerd. Dus dan ga ik ervanuit dat het wel ergens op gebaseerd is.

Een NTSC filmpje wordt nochtand geloof ik nog steeds in PAL naar mn tv gestuurd.

Vanaf 0 beginnen, heb ik al gedaan maar goed, wellicht dan nog maar een keer

• Batsu
Schop!

Wie kan me een goede frame rate convertor aanraden? Liefst zo goedkoop mogelijk!

zag genfen, atlona... Wellicht iemand anders iets??

[ Voor 23% gewijzigd door Batsu op 23-02-2009 11:59 ]

Pagina: 1