Vandaag 28-01-09 op mijn gemak aan de BNN IQ test meegedaan. Ik vond de aanloop nogal gemakkelijk maar het zogenaamde "rekenen" was een ramp vond ik en ik ben nog wel een liefhebber van echt rekenen en wiskunde. . .in rekentesten heb ik trouwens mijn gehele leven op school slechte scores gehad. . .hoofdrekenen vind ik een ramp. . .ik weet dat wiskunde weinig met rekenen te maken heeft maar toch. . .ik dacht het er net als altijd slecht vanaf gebracht te hebben met rekenen en dat was ook zo! Ik had op basis van mijn totale aantal fouten een score van pakweg 110 te krijgen. . .historisch gezien als ik met dergelijke testen meedoe ligt de score tussen 115 en 127.. . .gemiddeld dus pakweg een gewone score van ongeveer 120. . .een beetje gemiddeld voor mijn opleidingsniveau (Engineering BASC)
Vandaag kwam ik tot mijn verbijstering weg met een score van 136 en de hoogste score van de deelnemers in de studio was 128. Als ik nu de 136 meeneem kom ik op een gemiddelde van ongeveer 125 en dat vind ik hoger dan ik me normaliter heb ingeschat. . .nu ik 65 wordt had ik verwacht dat de mijn IQ-scores zouden gaan zakken. . .een score van 118-120 had ik wel normaal gevonden.
Een ander aspect van de test was dat iemand in de studio die dacht tussen de 125 en 135 te gaan scoren weg kwam met 120 en dat viel hem vies tegen. . . net andersom dan ik ervaarde.
De gedachte dat dergelijke testen per geval niet bijster indicatief zijn voor iemand’s intelligentie is me goed bekend maar als je meerder testen doet wordt het gemiddelde toch wel indicatief voor waar een persoon binnen een bepaalde groep grofweg ingedeeld kan worden.
Wat is er naar jullie mening mis met die BNN IQ test van 28 januari 2009?
Zijn er hoog/laag resultaten te vinden van de scores van inzendingen met een smsje?
Vandaag kwam ik tot mijn verbijstering weg met een score van 136 en de hoogste score van de deelnemers in de studio was 128. Als ik nu de 136 meeneem kom ik op een gemiddelde van ongeveer 125 en dat vind ik hoger dan ik me normaliter heb ingeschat. . .nu ik 65 wordt had ik verwacht dat de mijn IQ-scores zouden gaan zakken. . .een score van 118-120 had ik wel normaal gevonden.
Een ander aspect van de test was dat iemand in de studio die dacht tussen de 125 en 135 te gaan scoren weg kwam met 120 en dat viel hem vies tegen. . . net andersom dan ik ervaarde.
De gedachte dat dergelijke testen per geval niet bijster indicatief zijn voor iemand’s intelligentie is me goed bekend maar als je meerder testen doet wordt het gemiddelde toch wel indicatief voor waar een persoon binnen een bepaalde groep grofweg ingedeeld kan worden.
Wat is er naar jullie mening mis met die BNN IQ test van 28 januari 2009?
Zijn er hoog/laag resultaten te vinden van de scores van inzendingen met een smsje?