• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik heb hier een Asrock ConroeXfire-eSATA2 draaien (S775, met een Intel 945P chipset). Hierop zit een Core 2 Duo E6400 CPU en op het moment 3GB ram (2x1GB, 2x512MB). Nu wil ik dit ding naar de max van 4GB tillen (ik draai Vista x64 op deze machine). Op de site van Asrock lees ik het volgende:
*Due to the chipset limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® XP, Windows® XP 64-bit, Windows® Vista™ and Windows® Vista™ 64-bit.
Hieruit zou ik opmaken dat de chipset de 4GB niet lekker zou adresseren, en je dus minder over zou houden. Soort van het 32-bits windows verhaal zeg maar, maar dan in de chipset. Kijk ik echter op de site van Intel:
Up to 10.7 GB/s of bandwidth and 4GB memory addressability for faster system responsiveness and support for 64-bit computing.
Daar staat weer niet zo'n waarschuwing. Kan ik nu met een 945 chipset en een 64 bits OS naar de 4GB, of zit ik alsnog vast aan de 3,25GB?

Hier stond een dode link.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
(jarig!)
In principe acht ik de informatie afkomstig van Intel hier van betere 'kwaliteit' dan die van Asrock. De enige manier waarop Asrock kan 'zorgen' dat 4GB data niet goed geaddresseerd kan worden op een 945P chipset is door een fout/gebrek te hebben zitten in het BIOS van dat moederbord. Alle andere zaken kunnen zij namelijk niet beïnvloeden.

Ga op zoek naar ervaringen van mensen met een dergelijk moederbord en 4GB RAM. Alleen dat biedt zekerheid. Ervaringen vind je niet door om ervaringen te vragen, maar door te zoeken naar reacties van mensen die toevallig een dergelijke configuratie hebben.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Dat is ook de reden dat ik hier een topic open ;) Ik acht ook de info van Intel wat nauwkeuriger, maar voor ik m'n ram koop zou het handig zijn als ik iemand vind met een 945 chipset en 4gb ram die mij kan vertellen dat het uitstekend werkt ;)

Tot nu toe op internationale fora nog niet veel kunnen vinden. OCWorkbench doet (deed) veel asrock, maar daar heb ik ook nog niets gevonden.

Hier stond een dode link.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 08:37
ik denk dat je "verlies" minimaal zou zijn als je er 4gb in prakt en hij idd niet de volledige hoeveelheid zou weergeven. Het feit dat 667 geheugen bijna niks kost is het "risico" verwaarloosbaar naar mijn mening.
ik zou de poging gewoon wagen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
(jarig!)
strandbal schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:36:
Dat is ook de reden dat ik hier een topic open ;)
Dat is mijn punt precies. Het is niet 'redelijk' om te verwachten dat iedereen met een 945P chipset zich hier even meldt omdat jij een topic opent. Het idee is dat jij zoekt naar topics waar toevallig iemand met een 945P chipset gepost heeft met zijn configuratie en of hij dat werkend heeft gekregen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

ik heb hier een asrock 945conroe dvi
Deze slikt gewoon 4gb

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 08:37
kalizec schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 22:55:
[...]

Dat is mijn punt precies. Het is niet 'redelijk' om te verwachten dat iedereen met een 945P chipset zich hier even meldt omdat jij een topic opent. Het idee is dat jij zoekt naar topics waar toevallig iemand met een 945P chipset gepost heeft met zijn configuratie en of hij dat werkend heeft gekregen.
je bent wel een zeurpiet zeg. Die kerel vraagt gewoon of mensen ervaringen hebben met iets. Weet je hoeveel posts er hier zijn waar zulk soort vragen over allerlei onderwerpen vragen? ik wou dat ik een euro kreeg voor elk soortgelijk topic.En volgens mij hebben ze hier mods op dit forum voor zaken die niet conform de regels zijn.
Modbreak:Eens, maar hou je er dan ook zelf aan :o

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 29-01-2009 08:52 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 09:29
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 23:58:
ik heb hier een asrock 945conroe dvi
Deze slikt gewoon 4gb
Maar kun je ook de volledige 4 GB gebruiken? Windows Vista SP1 zal melden dat je 4 GB in je computer hebt, maar kan misschien maar 3,3 GB daadwerkelijk gebruiken.

Ik meen me te herinneren dat de Intel 945 chipset geen "memory remapping" mogelijkheid heeft. Dat betekent dat je de adresruimte die nodig is voor I/O, je videokaart enz. niet kunt verplaatsen naar een gebied boven de 4 GB, zodat een 64-bit OS het volledige RAM kan aanspreken.

Als het inderdaad klopt, dan is het met de 945 chipset dus helaas niet mogelijk om de volledige 4 GB adresseerbaar te maken.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Dus hetzelfde verhaal als wanneer je bij de P45 chipset 16GB geheugen erin prikt.

Overigens lijkt me de kostprijs van het betreffende geheugen laag genoeg om de uitbreiding van 1,25 GB te rechtvaardigen, al zou het theoretisch 2 kunnen zijn :)

Petrolhead en draadjesnerd

Pagina: 1