Een vriend van me heeft de volgende situatie in huis:
- Kabelinternet komt boven binnen op kabelmodem.
- Vanaf de modem gaat een kabeltje naar een switch (geen router)
- Op de switch zitten 2 computers aangesloten
- Vanaf de switch loopt ook een kabel naar beneden door
- Die kabel zit dan aangesloten op een router die beneden staat, met firewall, dhcp, etc.
- Op de router beneden zijn enkele computers aangesloten.
De vraag is nu: in hoeverre zijn de apparaten die boven zijn aangesloten beveiligd door de firewall van de router? Ik zat te denken dat als je de computers die boven staan via DHCP laat verbinden met de router beneden, dat het dan ok is. Waar ik echter over twijfel, is de fysiek directe verbinding tussen de modem en de computers boven (via de switch). Ik weet niet of dat een probleem is; je zou denken van niet, omdat de computers boven op het subnet van de router beneden zitten.
Wie heeft enig idee?
- Kabelinternet komt boven binnen op kabelmodem.
- Vanaf de modem gaat een kabeltje naar een switch (geen router)
- Op de switch zitten 2 computers aangesloten
- Vanaf de switch loopt ook een kabel naar beneden door
- Die kabel zit dan aangesloten op een router die beneden staat, met firewall, dhcp, etc.
- Op de router beneden zijn enkele computers aangesloten.
De vraag is nu: in hoeverre zijn de apparaten die boven zijn aangesloten beveiligd door de firewall van de router? Ik zat te denken dat als je de computers die boven staan via DHCP laat verbinden met de router beneden, dat het dan ok is. Waar ik echter over twijfel, is de fysiek directe verbinding tussen de modem en de computers boven (via de switch). Ik weet niet of dat een probleem is; je zou denken van niet, omdat de computers boven op het subnet van de router beneden zitten.
Wie heeft enig idee?