Toon posts:

Kies OS in het Boot menu met WOL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Dames en Heren,

Sinds korte tijd beschik ik over een Dell optiplek 755 (kerstkado van mijn werkgever) en die beschikt heel mooi over de Wake On LAN (Beter bekend als WOL) functie.

Hier wil ik dolgraag gebruik van maken, alleen kan ik niet kiezen tussen welk 2 operating systems. Aangezien ik nog nooit WOL gebruikt heb en dus ook nog bezig (ik heb deze tut al doorgenomen: Wake up on lan via het internet) weet ik dus niet of het mogelijk is om 2 besturingssystemen te installeren en dat ik dan aan kan geven, zoals gewoonlijk doormiddel van een bootloader, welk Os ik wil laden. Maar dan wel via WOL....

Ik ben bang dat ik het onduidelijk heb neergezet dus hierbij een stappenlijst van wat ik graag zou willen hebben:
1-Vanaf afstand stuur ik een magic package die mijn pc activeert,
2-Ik log in op een bepaalde manier waarbij ik de bios voor mijn neus krijg en dan de bootloader kan gebruiken
of
2-Ik stuur al een partitie nummer mee waarvan de pc moet opstarten.
3-Ik kan mooi genieten van mijn 'servertje' die ik op afstand kan aanzetten.

Thanks in advance!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Koop een Remote management kaart , anders gaat het je denk ik niet lukken.
Magic packet is alleen ding ontwaken , niet besturen hij zal altijd de default booten.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm jammer. Nou goed, dan zal ik wel muntje gooien.

Thanks in ieder geval voor de snelle reactie!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je hebt een boot manager nodig die je op afstand kunt besturen. zou moeten kunnen, ken ik niet, kan ik niet vinden.

Ik kan me wel voorstellen dat je een pc op afstand opstart, in b.v. linux , en dan een instelling aan de boot manager veranderd zodat je hem daarna reboot in een andere configuratie.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 20:25:
Je hebt een boot manager nodig die je op afstand kunt besturen. zou moeten kunnen, ken ik niet, kan ik niet vinden.

Ik kan me wel voorstellen dat je een pc op afstand opstart, in b.v. linux , en dan een instelling aan de boot manager veranderd zodat je hem daarna reboot in een andere configuratie.
Ja dat had ik zelf dus ook bedacht maar dat betekent dat ik dan best wel vaak de pc 2x moet opstarten wil ik het juiste OS voor mijn kiezen krijgen.. Het kan wel zo, maar praktisch is anders.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik heb wel een idee; Installeer een derde OS, een kleine linux install. Console only, netwerk en ssh toegang. Maak dit os de default in GRUB (of gebruik je wat anders?). Als je nu je pc aanzet met WOL, start hij op naar deze install. SSH ernaar toe en gebruik het command grub-reboot om naar je gewenste OS te booten.
Edit: Idee uitgewerkt; Ik weet niet hoe je je pc start vanaf een afstand, maar ik doe dat via mn eigen website, phpscriptje dat naargelang de pc-naam ik invoer, de goede pc start. Als je dat nou ook zo zou maken, kan je misschien in php een soort menutje klooien, waar je dan kan kiezen welk os je wilt hebben. Dan laat je php op de een of andere manier (ben ik niet echt in thuis) een 'bit' zetten op de server, die je kleine linux install uitleest, en op basis daarvan beslist welk os naar te rebooten.

[ Voor 44% gewijzigd door MaximusTG op 29-01-2009 10:02 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Pagina: 1