nieuw 24inch scherm wat is nu 1:1 Pixelmapping

Pagina: 1
Acties:

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 15:11
Zoals de topic titel al verteld, ik ben opzoek naar een 24 inch scherm voor aan mijn laptop. Ik wil eigenlijk onder de 350 euro blijven. Nu heb ik wel een aantal schermen gevonden waaronder de Samsung 2493HM, de Samsung 2443BW, verder een LG 246WH-BN, en een HP L2445W maar deze HP was boven de 400 euro en dat valt dus eigenlijk buiten mijn budget.

Nu komt qua kleuren en kwaliteit de Samsung 2493HM volgens reviews heb beste uit de bus. Alleen deze heeft geen 1:1 pixelmapping. Maar wat houdt dit nu in? Er wordt geen console of dvd speler op het scherm aangesloten. Ik wil het scherm voornamelijk gebruiken voor AutoCAD, en later misschien inventor, voor games en wel om een filmpje te kijken maar dit gebeurt via de laptop en niet via een dvd speler. Nog een vraag wat gebeurt er als ik games in een lagere resolutie speel dan 1920x1200 heb ik dan iets met 1:1 pixelmapping te maken?

Verder heb ik mijn best gedaan om te vinden wat ik moest weten maar op got en op google kon ik het niet vinden. Ja in het engels kreeg ik een pagina via google maar daar werd ik ook niet veel wijzer van.

Groeten,

Willem

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:01

scorpie

Supra Addict

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

1:1 pixelmapping houdt in dat een resolutie lager dan 1920x1200 (of de native resolutie) niet uitgerekt wordt over het hele scherm, maar dat er een zwarte rand om het beeld heen komt met de pixels die niet gebruikt worden.

In de praktijk gebruik ik het alleen met oudere spellen die geen breedbeeld ondersteunen. Dan gebruik ik de resolutie 1600x1200 en zet ik het scherm op pixel mapping, zodat het beeld niet uitgerekt wordt over het hele scherm, maar er aan elke kant een zwarte rand ontstaat.

Over het algemeen geldt dat een schem met een TN panel een snellere responsetijd heeft en daarom beter is om te gamen, maar een scherm met een PVA panel betere kleurweergave heeft (3x 8 bit in plaats van 3x 6 bit). De praktijk ligt ergens in het midden. Legio mensen doen fotobewerking op een TN panel en gamen op de LG 245W (PVA panel) die ik heb is ook goed te doen.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 15:11
Wanneer ik iets merk van 1:1 pixelmapping? wordt mijn beeld uit gerekt als ik een andere resolutie gebruik dan 1920x1200?

Edit ik het nu een oude philips 190B is dit ook zonder pixelmapping want ik speel games vaak op een lagere resolutie en heb hier geen problemen mee.

[ Voor 38% gewijzigd door dewil1990 op 28-01-2009 19:06 ]

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

1:1 pixelmapping wil zeggen dat de monitor elke pixel van het bronmateriaal, als 1 pixel op het scherm weergeeft. Heb je dus een 1440*900px monitor en een bron van 1024*768px, dan zie je zwarte balken om het beeld heen. Heb je dit juist andersom, dan worden de 1440*900 pixels in 1024*768 pixels gepropt (vervormd).

Normaal (zonder 1:1 pixelmapping) wordt het bronmateriaal (indien de resolutie anders is) door de monitor uitgerekt of samengeperst, waardoor het geheel minder scherp is. Als de beeldverhouding van de bron en de monitor verschilt (16:9, 5:4, 16:10), dan wordt zonder 1:1 pixelmapping het beeld vervormd. (in de nVidia drivers kun je de verhouding overigens vasthouden, zodat je eventueel zwarte balken ziet bij het spelen van een game).

Dit alles is met name van belang bij het spelen van games, of het kijken naar (full-HD 1080p) films. In software heb je hier geen last van, zolang je ingestelde resolutie gelijk is aan de standaard resolutie van je monitor.

De ondersteuning van 1:1 Pixelmapping kan op een monitor ook nog eens verschillen per aansluiting. Sommige monitoren ondersteunen het alleen op de VGA, DVI en/of de HDMI aansluiting.

Zie ook deze afbeeldingen
http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Waarbij denk ik ook belangrijk is dat de meeste (alle?) videokaarten het ook kunnen door even in de drivers te duiken. Het is dus eigenlijk alleen belangrijk bij het aansluiten van een andere bron dan een PC.

Life is not about specs, it is about joy!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 11:46
En anders stel je de 1 op 1 toch in in je nvidia/ ati drivers on flatpanel scale settings.
Als dat het enig is dat je van je koop weerhoudt, gelijk eentje ophalen!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Lumics schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 19:18:
En anders stel je de 1 op 1 toch in in je nvidia/ ati drivers on flatpanel scale settings.
Als dat het enig is dat je van je koop weerhoudt, gelijk eentje ophalen!
Dat bedoel ik dus :P Kon even niet op de exacte termen komen.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1