Ubuntu 8.10 x64 op Nvidia Fakeraid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:28
Ik ben bezig met het installeren van Ubuntu 8.10 x64 op een nVidia Fakeraid controller. Deze zit op mijn moederbord (Asus M2N-SLI). Ik heb nu een array van 1000GB (2x Samsung T166 500GB). Daarin heb ik een NTFS partitie van 600GB (voor mijn Vista x64 installatie) en de rest is leeg. Start ik de installer direct dan ziet de Ubuntu Installer 2 losse 500GB hd's. Raid werkt dus niet native ben ik achter gekomen maar moet door middel van dmraid.

Afijn, dat is an sich niet zo moeilijk, gewoon even dmraid installeren. Vervolgens probeer ik te kijken naar het aantal disks in de array, dat klopt niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@ubuntu:/dev/mapper# dmraid -r
/dev/sda: nvidia, "nvidia_ahdchdeg", stripe, ok, 976773166 sectors, data@ 0

root@ubuntu:/dev/mapper# dmraid -s
*** Active Set
name   : nvidia_ahdchdeg
size   : 976773120
stride : 128
type   : stripe
status : ok
subsets: 0
devs   : 1
spares : 0

Best apart, hij ziet dus maar één disk in een stripe array. Terwijl er toch wel degelijk 2 disks in RAID 0 staan. Hier draai ik namelijk ook mijn Vista x64 op. Afijn, als ik hierna dus tóch de installer start zie ik daar wel de Array staan maar die is maar 500GB groot ipv 1000GB.. Lijkt dus toch alsof hij denkt dat ik maar één disk gebruik. En daarom zie ik mijn Windows partitie ook niet staan.

Doe ik soms iets verkeerd? Of is de ondersteuning van dmraid brak?

Ik heb zeg maar deze guide gebruikt: https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Ik heb ook nog zitten te denken om gewoon een Software raid te draaien in Ubuntu maar volgens mij ondersteund Vista geen pure Software Raid 0.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Fakeraid is 99% van de gevallen een ramp met Linux. Het is jammer om te zeggen, maar een software-matige raid van Linux zelf is betrouwbaarder. Of een hardware-raidcontroller uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
3
4
root@odin:~# dmraid -r
/dev/sdb: nvidia, "nvidia_aecbicde", mirror, ok, 312581806 sectors, data@ 0
/dev/sda: nvidia, "nvidia_aecbicde", mirror, ok, 312581806 sectors, data@ 0
root@odin:~#

Momenteel draai ik bij wijze van proef zowel Ubuntu 8.10 64bit alsmede Vista Ultimate 32bit in nvidia fake-raid 1. Ik heb eerst Vista geinstalleerd en daarna Ubuntu met de alternative cd. Gewoon even de wizard van de alternative cd volgen en klaar ben je. Ik ben overigens absoluut geen voorstander van dit soort crap raid oplossingen. Maar bij wijze van proef is het wel eens leuk om het een en ander te proberen.

Maar het is net wat mithras zegt je bent beter af met Linux software raid of een "echte" hardware raid controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:28
Hmm ok, ligt het dus niet echt aan mij. Allereerst ff die alternative cd downloaden want op dat punt zit het volgens mij al niet goed. :P

Software RAID via Ubuntu zelf is eventueel nog wel te overwegen alleen zit ik dan met Linux.. En een hardware raid controller is die pc niet waard.. :P

Net 'voor de gein' even Wubi geprobeerd maar dat werkt al helemaal niet. Op deze pc (Intel ICH10R met 2 Raptor's in RAID 0) werden mijn disks uit de 'array' gegooid en kon ik helemaal niet meer booten. Uiteindelijk met behulp van een restart (toen waren ze in een keer weer wél member) en het tijdelijk inserten van de Windows Vista cd kon ik weer normaal booten.. Wubi is dus zeker een no-go in combinatie met FakeRaid.

Ok, met dmraid op mijn Intel ICH10R wil het ook al niet lukken. Hier vind ie 2 schijven maar merkt hij de Array op als broken terwijl ik wel degelijk onder Vista @ RAID 0 zit te werken op dezelfde pc nu. Ik denk dat ik maar mee kap, dit heeft geen zin zo. :P

Nu eens goed gaan nadenken.. Wat zal ik doen met 2 pc's, 2x 150GB Raptor en 2x 500GB.. Hmm :P Nu heb ik:

@ Intel ICH10R: 2x 150GB WD Raptor @ RAID 0
@ nVidia RAID: 2x 500GB Samsung T166 @ RAID 0

Zonde van de snelheid op die Intel als ik die raptor's uit raid gooi natuurlijk.. :P

Edit: heb al bedacht hoe ik het ga doen.

Intel ICH10R: 2x 150GB WD Raptor @ RAID 0 + 1x 500GB Samsung T166
nVidia controller: 1x 500GB Samsung T166

Alleen nog even uitvinden hoe ik dat ga oplossen met de bootloader.. :P

[ Voor 114% gewijzigd door Steephh op 28-01-2009 20:50 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Waarom houd je niet de situatie zoals hij nu is in kwa schijven, maar haal je ze uit de array. Vervolgens maak je voor beide schijven een identieke partitietabel en zet je software RAID over beide. Windows kan dat en Linux ook.
Dus
schijf 1   schijf 2
_______    _______
|      |   |      |
| WIN  |   | WIN  |
|______|   |______|
|      |   |      |
| LIN  |   | LIN  |
|______|   |______|

WIN = MS Raid implementatie partitietype (dynamische volume ofzo heet dat)
LIN = Linux RAID (dus niet ext3 ofzo)

Vervolgens kan je voor beide OS'en de handleiding volgen en ben je vanaf dan ook onafhankelijk van je hardware. Gaat je mobo stuk? geen probleem, je array blijft draaien. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

[b][message=31422476,noline]
Software RAID via Ubuntu zelf is eventueel nog wel te overwegen alleen zit ik dan met Linux.. En een hardware raid controller is die pc niet waard.. :P
Ikzelf heb op mijn Ubuntu 8.10 x86 een software RAID5 opgezet met behulp van mdadm en dat werkt heel netjes. De snelheid zou in ieder geval hoger moeten zijn dan met een fakeraid. Als je dan de partitionering volgt die gertvdijk aangeeft kan je dus ook mooi in dual-boot werken. Wel opletten: de bootpartitie van Linux mag enkel op een non-raid of een RAID1 volume staan!

Ik heb trouwens deze simpele how-to gebruikt voor m'n RAID5, de werkwijze blijft voor andere raid-levels uiteraard gelijkaardig.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
D4rkSt4r schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:26:
Wel opletten: de bootpartitie van Linux mag enkel op een non-raid of een RAID1 volume staan!
Ja, dat is waar. :+ Ik heb tot nu toe alleen maar RAID1 opstellingen gedaan. :P Even een kleine aparte partitie aan het begin van de schijf dus. Die kan je wel als RAID1 inrichten. Schrijfsnelheden voor een bootloader boeien niet zo. ;)
Anyway, ik heb nog een tip om paritietabellen mee te kopiëren: sfdisk. Je kan daarmee eenvoudig een paritietabel dumpen en schrijven:
sfdisk -d /dev/sda > /root/schijven/sda.out
sfdisk /dev/sdb < /root/sda.out

Waarbij hier sda=source disk en sdb=dest disk. Alleen doen bij schijven van identieke grootte!

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 29-01-2009 12:34 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Pagina: 1