Nexus claimt stilste 850W-voeding

Pagina: 1
Acties:

• houseparty
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01-2025
In het artikel op de frontpage wordt een vergelijking getrokken die nooit getrokken mag worden.
Bij een load van 100 procent ligt de geluidsproductie op 30dBA, stelt Nexus, en dat is opmerkelijk stil: bij een test van Silent PC Review produceerden de stilste voedingen meer dan 40dBA bij een load van 600W tot 700W.
Ik heb eerst in een reactie op het artikel op de front page m'n mening geuit over die zin, maar bedacht me dat die eigenlijk hier thuishoorde. Sorry dat ik dus mezelf hieronder loop te quoten.

Ik heb véél respect voor de meetwaarden van SPCR.

Ze hebben al meerdere malen aangetoond dat leveranciers zoals ook Nexus vaak iets te laag zitten met waarden die ze opgeven in hun specificaties.

Daarom denk ik echt niet dat je de door Nexus opgegeven geluidsproductie voor een voeding mag gaan vergelijken met werkelijke exacte meetwaarden van SPCR voor andere voedingen. En zeker niet aangezien de testkamer en testomstandigheden die een Nexus gebruikt heeft wezenlijk zal verschillen met die van SPCR.

Een en ander blijkt ook uit bijvoorbeeld dit SPCR artikel van een andere Nexus voeding.

Dat neemt niet weg dat Nexus goede stabiele voedingen aflevert en dat ze wat dat betreft heel goed meekomen met bijvoorbeeld Enermax, Corsair, Seasonic, PCPC, FSP, Zalman, etc.

Imho mag die zin zo niet in het artikel voorkomen, zonder verdere nuancering. Dat is enorm misleidend.

Iemand zou dat kunnen opvatten als een reclame praatje voor Nexus. Tweakers.net is natuurlijk ook commercieel, maar ik acht deze site toch echt een heel stuk hoger dan dat. Ik hoop dat de redactie wat nuancering wil toevoegen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

'stelt Nexus' laat dacht ik weinig ruimte voor wie die uitspraak voor zijn rekening neemt?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• houseparty
Maar Nexus trekt verder geen vergelijking met SPCR meetgegevens. Het artikel doet dat wel.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik zal het nog iets voorzichtiger opschrijven, maar het is niet aan ons om te beweren dat Nexus liegt. Dat moeten, andermaal, de benchmarks maar uitwijzen :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• houseparty
Ik zal het nog iets voorzichtiger opschrijven, maar het is niet aan ons om te beweren dat Nexus liegt.
Dus je vindt dat die vergelijking wel getrokken mag worden?

Het hele stuk achter de ":" wat SPCR meetwaarden er bij haalt doelt er op die 30W als stiller weer te geven dan 40W. Het enige wat dat stuk doet is een vergelijking toevoegen die niet gemaakt kan worden. Verder heeft het geen toegevoegde waarde en kan het net zo goed achterwege gelaten worden.

Zeg dan:
bij een test van Silent PC Review produceerden de stilste voedingen meer dan 40dBA bij een load van 600W tot 700W al kunnen die meetwaarden niet vergeleken worden met de meetwaarden van Nexus.

Er is nergens gesteld dat Nexus liegt. Enkel dat je niet zomaar in het wilde weg een gemeten geluidsproductie kunt vergelijken met een andere gemeten geluidsproductie. En dat wordt dus wél gedaan.
Dat moeten, andermaal, de benchmarks maar uitwijzen
Post dan een benchmark van die voeding. En geen benchmarks van andere voedingen, waarbij de benchmark resultaten verder een nietszeggend gegeven zijn.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Er staat nu in het artikel dat de door de fabrikant gegeven waarden laag zijn in verhouding tot waarden die uit objectieve benchmarks komen. Een benchmark hebben we simpelweg niet, dus laten we ter vergelijking zien wat normaal gesproken als 'laag' wordt beschouwd en dan mag iedereen verder zijn eigen conclusies trekken.

Ik vind het met name zinvol om een dergelijk cijfer te geven, omdat ik van pak 'em beet de gemiddelde Pabst-fan wel lagere waarden gewend ben. Het is daarom nuttig om duidelijk te maken dat 20dBA niet 8dBA harder is dan een dure fan, maar 10dBA zachter dan een praktijktest voor voedingen. De fabrikant claimt immers dat hij de 'stilste' voeding heeft, staat al in de kop te lezen. En nogmaals, of de waarden van deze voeding in de praktijk overeind blijven, dat moet nog worden bezien - het enkele _bestaan_ van onafhankelijke benchmarks maakt al duidelijk dat fabrikanten niet op hun woord vertrouwd moeten worden. Als dat wel zou kunnen, zouden jij en ik niet zo graag naar SPCR kijken voor meer info.

• houseparty
Rataplan schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:22:
Er staat nu in het artikel dat de door de fabrikant gegeven waarden laag zijn in verhouding tot waarden die uit objectieve benchmarks komen. Een benchmark hebben we simpelweg niet, dus laten we ter vergelijking zien wat normaal gesproken als 'laag' wordt beschouwd en dan mag iedereen verder zijn eigen conclusies trekken.
Dus is de Nexus 10dBA voeding stiller volgens het artikel. Dus moet je die halen.. Mooi geformuleerd. Vooral als je je insunuatief met marketing bezighoudt, niet als je objectief nieuwtjes wilt brengen.

Laat dan ook blijken in het artikel dat je een referentie aanhaalt welke weergeeft wat reëlere waarden zijn voor geluidsproductie van stille voedingen. En dat die Nexus waarschijnlijk in het stillere segment past mocht die ook op die testtafel gelegd worden. Dat gebeurt nu gewoon niet, in tegendeel, je trekt de referentie direct.

En als je al een referentie wilt maken met een claim van Nexus ten opzichte van werkelijke meetwaarden hoor je gewoon naar dit SPCR artikel te linken.
Ik vind het met name zinvol om een dergelijk cijfer te geven, omdat ik van pak 'em beet de gemiddelde Pabst-fan wel lagere waarden gewend ben. Het is daarom nuttig om duidelijk te maken dat 20dBA niet 8dBA harder is dan een dure fan, maar 10dBA zachter dan een praktijktest voor voedingen.
Natuurlijk kun je wel met decibellen strooien in het artikel. Maar formuleer het dan gewoon een stuk beter of geef die andere link.
De fabrikant claimt immers dat hij de 'stilste' voeding heeft, staat al in de kop te lezen. En nogmaals, of de waarden van deze voeding in de praktijk overeind blijven, dat moet nog worden bezien - het enkele _bestaan_ van onafhankelijke benchmarks maakt al duidelijk dat fabrikanten niet op hun woord vertrouwd moeten worden.
Ja en hoeveel mensen varen blind op specs zoals ze op een doos geschreven staan?
Als dat wel zou kunnen, zouden jij en ik niet zo graag naar SPCR kijken voor meer info.
Ik geloof niet dat Mike Chin blij is dat hun waardes willekeurig en buiten context getrokken gebruikt worden. Daar is ie alergisch voor.

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-02 09:09
Je moet wat beter lezen, in het artikel staat overal "zou" waarmee dus duidelijk wordt gemaakt dat het de claim van de fabrikant is. Er staat ook dat Nexus dan een hele stille voeding zou hebben, mocht de claim waar zijn. Wat is de big deal, het is toch overduidelijk dat dit gegevens zijn die van de fabrikant afkomstig zijn en daarom nog niet door een externe partij geverifieerd?

• houseparty
Jorrit schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:12:
Je moet wat beter lezen, in het artikel staat overal "zou" waarmee dus duidelijk wordt gemaakt dat het de claim van de fabrikant is.
Nexus trekt nergens een subjectieve vergelijking met meetwaardes van een onafhankelijke reviewsite. Tweakers.net wel.
[b][message=31426414,noline]Er staat ook dat Nexus dan een hele stille voeding zou hebben, mocht de claim waar zijn.
Refereer dan hier naar. Waaruit blijkt dat Nexus' meetwaarden in SPCR's metingen ook 10dBA hoger uitvallen.
[b][message=31426414,noline]Wat is de big deal, het is toch overduidelijk dat dit gegevens zijn die van de fabrikant afkomstig zijn en daarom nog niet door een externe partij geverifieerd?
Je mag je stellig afvragen of dat wel zo is. Geef dan die andere link waar de meetwaardes van een andere Nexus voeding met vergelijkbare claim wél objectief getest wordt in een werkelijke situatie.

[ Voor 20% gewijzigd door houseparty op 29-01-2009 15:21 ]

Pagina: 1