Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voordeur openen met Bluetooth

Pagina: 1
Acties:

• zun
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09-2020
Hoi allemaal,

Ik heb recentelijk een project afgerond: ik kan nu thuis de voordeur openen met Bluetooth! :D Ik wou dit met jullie delen (ben er natuurlijk heel trots op :P), hier een voorproefje:

Filmpje is hier te vinden, en hoe de uitvoering tot stand is gekomen kan je hier volgen (work in progress).

Korte samenvatting: ik heb een MIDlet (Java) geschreven voor op mijn telefoon welke verbinding maakt, via Bluetooth, met een server die vlak bij de ingang staat. Vervolgens heb ik de seriele poort van die server aan het voordeursysteem (wat reeds aanwezig was) gekoppeld, waardoor ik de voordeur op afstand kan openen!

Dit was voor mij het eerste project op gebied van elektronica, bedoeld als leerervaring. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden (ben vooral benieuwd naar eventuele grove fouten die hier in aanwezig kunnen zijn :P).

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:06
Is je passkey 0000? Zo ja, tot vanacht ;)

Leuk project!

• zun
Passkey is erg lang, bestaat uit letters, cijfers en symbolen ;) Verder moet je gepaired zijn met de server (kan alleen vanaf de server geïnitialiseerd worden en die staat binnen :)) Passcode afluisteren wordt ook lastig, er zit nog een eigen gemaakte encryptie laag op, op applicatieniveau ;)

Klinkt misschien beetje overkill (is het ook :D), maar ik ben voorstander van best practice ;)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
De best practice is dan dat je je sleutel weer te voorschijn haalt ;)

Check bijvoorbeeld http://www.newscientist.com/article/dn7461. Hulde voor je kunnen, ik zou het zelf nooit kunnen (en doen ;))

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• zun
Zojuist het laatste deel geblogged m.b.t. het interfacen van de seriele poort met een (grotendeels) onbekend extern systeem, brand maar los over wat er fout kan gaan, mensen! :D Als beginner zal ik vast wel wat over het hoofd gezien hebben ;)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je nou een schuifdeur als voordeur? Ziet er erg grappig uit! Nu niet je telefoon verliezen want dan halen ze je huis leeg :P

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:49
Filmpje laadt niet verder dan 3 seconden?

Edit: Hmm.. schuifbalkje even verplaatsen en hij loopt weer na 3 seconden vast.

Maar cool project! Ga zeker de boel eens even doorlezen!

[ Voor 64% gewijzigd door Exception op 28-01-2009 18:57 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Exception schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:56:
Filmpje laadt niet verder dan 3 seconden?

Edit: Hmm.. schuifbalkje even verplaatsen en hij loopt weer na 3 seconden vast.

Maar cool project! Ga zeker de boel eens even doorlezen!
Filmpje blijft idd even hangen op 3 sec.. ik heb hem gewoon laten staan en 20-30 sec later ging die weer verder.

@TS: Het lijkt me niet dat je standaard een schuifdeur als voordeur hebt :D

• zun
@Tsurany: ja, zat er al in toen ik er kwam :P M'n telefoon heeft een ontgrendel pincode nodig, dus als ik 'm verlies is er niks aan de hand (dan werkt het "deur open knopje" niet :))

@Jeff van Hees: heb ik ook regelmatig last van, ook bij sites als YouTube en dumpert.nl. Ik dacht dat het bij mij kwam omdat ik Flash Player draai op Ubuntu (en dan wil pulseaudio, het audio afhandelsysteem, wel eens tegensputteren. Ff je browser opnieuw starten zou het probleem op moeten lossen [/offtopic] :)).

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

zun schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 19:05:
@Jeff van Hees: heb ik ook regelmatig last van, ook bij sites als YouTube en dumpert.nl. Ik dacht dat het bij mij kwam omdat ik Flash Player draai op Ubuntu (en dan wil pulseaudio, het audio afhandelsysteem, wel eens tegensputteren. Ff je browser opnieuw starten zou het probleem op moeten lossen [/offtopic] :)).
Dat is meer een FF probleem icm Flash.. gebeurd hier heel vaak. Dan blijft een filmpje bij mij altijd op 2 seconden hangen. Maar ik heb het ook getest in IE en daar hangt hij ook.

• zun
Je hebt gelijk, bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of ik het filmpje ergens anders kan hosten (staat nu op Google Video)!

• zun
Hmm, zo te zien doet het filmpje het weer goed :) (meerdere computers getest) Tijdelijke vertraging in de servers van Google misschien? Nja, eind goed al goed! :P

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-11 13:20
Wauw!! Dit is wel helemaal strak! Wil ik ook thuis, nu mijn ouders nog overtuigen ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
zun schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:29:
Passcode afluisteren wordt ook lastig, er zit nog een eigen gemaakte encryptie laag op, op applicatieniveau ;)
Met "eigengemaakt" bedoel je hopelijk dat je in de applicatie een bestaand protocol gebruikt om de communicatie te beveiligen? Want zelf zulk soort algorithmes bedenken is zo ongeveer de absolute tegenpool van "best practice".

Overkill is het gebruik daarvan trouwens niet, want bluetooth pairing etc. is voor het overige zeer makkelijk te kraken volgens mij.

Aan de andere kant, als je sommige filmpjes over lockpicking moet geloven, draait een beetje inbreker een doorsnee cilinderslot ook in drie tellen open met z'n pink en een halve schroevendraaier bij wijze van spreken, dus onveiliger kan het haast niet zijn geworden :)

Koele shit dus, nog een ideetje voor een uitbreiding; website zodat je ook via internet (met je telefoon) de deur kunt openen vanaf waar je ook bent? Dus niet alleen binnen bluetooth range. Risico daarvan is natuurlijk nog wel wat groter...

• Noork
  • Niet online
Wel grappig, maar met een sleutel ben je veel sneller binnen. En wat als de batterij van je telefoon leeg is.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-11 11:37
Hehe herkenbaar, zoiets als dit had ik gemaakt met de centrale deurvergrendeling van m'n eerste auto ;) alleen was dat via wifi met m'n carpc en pda :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

offoptic.....

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/im_an_idiot.png

ontopic...

Is zo'n midlet continue actie of heeft je telefoon geen mogelijkheid daarvoor?

[ Voor 51% gewijzigd door leuk_he op 30-01-2009 17:44 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 15:32
@Zun: Nice! altijd al zoiets willen hebben :P Maar mijn vrije tijd werkt niet mee ;)
Ik zag dat je op de TU zit (blog gelezen ;) ) is dit een studentenhuis/flat en zijn er meerdere inlogcodes/programma's of is dit gewoon alleen voor jezelf?

@leuk_he: \o/ :P

• zun
@Wilke: de eigen gemaakte security layer is een bestaand protocol i.c.m. een eigen protocol. Ik ben aan het nadenken over een beveiligde manier via wifi, zodat mijn huisgenoten de deur ook kunnen openen met hun iPod/iPhone (via browser). Theoretisch kan ik al via internet de deur open doen door naar huis te sshen en de deur te openen via command line :)

@Noork: in mijn geval duurt het langer voordat ik binnen ben met sleutel, ik moet dan namelijk omlopen naar een andere deur (de schuifdeur heeft geen sleutel). Ik draag die sleutel ook nog op zak voor het geval mijn batterij leeg/kapot is (had ik vorige week, toen was m'n batterij naar de knoppen, gelukkig heb ik de sleutel altijd bij me :))

@JapyDooge: een carpc is ook vet! Zoiets wil ik ook nog eens maken! De mogelijkheden zijn eindeloos :)

@leuk_he: uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een Java applicatie als daemon te laten draaien in de achtergrond. De reden daarvoor is dat het initialiseren van de Bluetooth library aardig wat tijd in beslag neemt (enkele seconden!) en vervolgens moet je ook nog de service detecteren (duurt ook even). De MIDlet maakt een socket connectie naar de daemon en de daemon maakt gelijk een connectie naar de BT server (Bluetooth library hoeft dus maar één keer te laden, de service hoeft ook maar één keer gevonden te worden, daarna wordt deze onthouden).

Bedankt voor al jullie reacties, het doet me deugd dat jullie het een gaaf project vinden! :D

• zun
@YannickH: Het merendeel van de mensen die hier wonen is student, maar officieel is het geen studentenhuis :) Tot nu toe werkt het alleen nog voor mezelf, maar ik ben bezig het uit te breiden zodat m'n huisgenoten het ook kunnen gebruiken (wanneer ik weer tijd heb :)) De toegangscodes zijn al geïmplementeerd :D Ik moet de applicatie nog geschikt maken zodat het ook op toestellen werkt die geen Windows Mobile draaien. Een iPhone zonder jailbreak moet er bijv. ook mee overweg kunnen, daar kan je geen daemon op draaien voor zover ik weet.

[ Voor 4% gewijzigd door zun op 30-01-2009 18:11 ]

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
Als de schuifdeur niet met een sleutel open gaat, hoe gaat hij dan 'standaard open'? Met een pasje?

Gaaf is denk ik een understatement, dit is zeer gaaf.

Ik weet niet hoe het licht werkt, maar misschien kun je het ook nog zo maken dat het licht in de hal ook automatisch aan gaat, en als je weer buiten het bereik van je bluetooth bent, dat het dan weer uit gaat.

• zun
@Niels: de schuifdeur heeft twee standen: handmatig en automatisch. Wanneer de deur op automatisch staat, opent de deur wanneer er iemand voor of achter staat (niet gewenst want dan kan iedereen zomaar naar binnen lopen :P). Bij handmatig moet je een knop indrukken om de deur te openen, deze knop is alleen binnen aanwezig, de deur is in handmatige toestand dan ook niet van buiten te openen (vandaar dat ik dan moest omlopen en de sleutel in het slot moet steken van een andere deur :)) Het idee m.b.t. het licht is goed, echter, ik ben eigenlijk van plan om dat met een zgn. "clapper" te regelen ;)

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:22
RFID Anyone? :D

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig maar wat als je server crashed of een power out een ups draait ook niet eeuwig :+

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

LuckyY schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:47:
Allemaal leuk en aardig maar wat als je server crashed of een power out een ups draait ook niet eeuwig :+
Is dat niet altijd een probleem met een schuifdeur?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
LuckyY schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:47:
Als de stroom stuq is doet die hele deur het sowieso niet natuurlijk :p

🌞🍃

Pagina: 1