• fopspeen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-08-2023
Hoi,

Ik zit met een probleem waar ik al 1 maand tegen aanloop maar niet opgelost krijg.
We hebben een database server, en hier staat Oracle 9 op.
Nu is met een database update iets fout gegaan met het updaten.
De Back-up is terug gezet, maar sindsdien zijn er veel problemen.
Svchost.exe creeërt ontzettend veel handles. Deze blijft maar oplopen.
Tot ongeveer 5000 handles, en dan word de applicatieserver die gebruik maakt van de database ook langzaam. En eigenlijk niet meer bruikbaar zo traag.

We hebben er al een standaard programma van microsoft opgezet, om de processen te ontleden wat er onder die svchost.exe zit, en hier zat iets onder van McAfee, en WMI.
Maar beide creeerden niet de hoeveelheid handles die aangegeven stond.

Nu had ik op internet iets gevonden dat een bepaalde register instelling dit misschien kon verhelpen, maar helaas stond er niet bij welke..Iemand enig idee?

Opnieuw installeren is niet echt een optie, aangezien ons ERP systeem op deze server staat.
Mocht dit echt als laatste oplossig zijn, dan jammer maar helaas.

Het gaat om een:

Dell Poweredge 2850
2x Pentium XEON 3.0 GHz processor
Windows 2003 32 bits
4GB RAM geheugen

Heeft iemand hier enig idee over??

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
fopspeen schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:07:
Hoi,

Ik zit met een probleem waar ik al 1 maand tegen aanloop maar niet opgelost krijg.
We hebben een database server, en hier staat Oracle 9 op.
Nu is met een database update iets fout gegaan met het updaten.
De Back-up is terug gezet, maar sindsdien zijn er veel problemen.
Svchost.exe creeërt ontzettend veel handles. Deze blijft maar oplopen.
Tot ongeveer 5000 handles, en dan word de applicatieserver die gebruik maakt van de database ook langzaam. En eigenlijk niet meer bruikbaar zo traag.

We hebben er al een standaard programma van microsoft opgezet, om de processen te ontleden wat er onder die svchost.exe zit, en hier zat iets onder van McAfee, en WMI.
Maar beide creeerden niet de hoeveelheid handles die aangegeven stond.

Nu had ik op internet iets gevonden dat een bepaalde register instelling dit misschien kon verhelpen, maar helaas stond er niet bij welke..Iemand enig idee?

Opnieuw installeren is niet echt een optie, aangezien ons ERP systeem op deze server staat.
Mocht dit echt als laatste oplossig zijn, dan jammer maar helaas.

Het gaat om een:

Dell Poweredge 2850
2x Pentium XEON 3.0 GHz processor
Windows 2003 32 bits
4GB RAM geheugen

Heeft iemand hier enig idee over??
Wat kom je tegen in je Windows Event Logs?

Heb je al eens een volledige systemscan gedaan met een virusscanner (bijvoorbeeld Trend Micro HouseCall)

Wat krijg je te zien als je dit doet?: (Bron)
To view the list of services that are running in Svchost:

1. Click Start on the Windows taskbar, and then click Run.
2. In the Open box, type CMD, and then press ENTER.
3. Type Tasklist /SVC, and then press ENTER.

Tasklist displays a list of active processes. The /SVC switch shows the list of active services in each process. For more information about a process, type the following command, and then press ENTER:
Tasklist /FI "PID eq processID" (with the quotation marks)

• fopspeen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-08-2023
Ja dat is best vreemd!
In mijn Eventlogs kom ik eigenlijk niet veel aparts tegen. Geen extreme foutmeldingen.
Als wat kleine dingetjes van print drivers die ik meeneem vanuit mijn Remote Desktop.

Een volledige systeem scan is gedaan (word elke nacht gedaan), maar daar is niets gevonden. We gebruiken hiervoor McAfee.

Verder heb ik het proces uitgelezen met cmd. (overigens een heel fijn iets om te weten!!)
En hier kwam uit dat er in de svchost.exe 1 proces draait.
"DcomLaunch" Dit is nodig voor een Dcom applicatie die draait op de applicatie server en dus ook op de database.

Edit: Ik ga hier eens mee googlen of ik hier iets op kan vinden.
Mocht iemand tips hebben hierover, graag!

[ Voor 7% gewijzigd door fopspeen op 28-01-2009 15:39 . Reden: aanpassing ]

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-02 19:50
Je kan performance problemen met svchost op verschillende manieren troubleshooten.
Met process explorer kan je inderdaad kijken welke 'thread' (een process is eigenlijk niet veel meer dan een container voor threads) het meest belastend is. Je kan zelfs een thread pauzeren om te kijken of dat een gunstig effect heeft.

Een andere optie, alleen voor een testomgeving, is door gebruik te maken van een tooltje van Microsoft (naam even vergeten, kan het voor je opzoeken) die alle processen binnen svchost in een apart process stopt. Die tool heet iets van isosvc.exe ofzo (isolate svchost)

Je krijgt dan ook binnen je taskmanager meerdere processen en geen svchosts meer, voor je performance niet handig maar wel om te troubleshooten.