[Ervaringen] Laptop 'freezes' en Vista

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Dit is een onderzoekstopic. Ik vraag iedereen hun ervaringen hier te posten over een probleem waarbij je laptop zomaar voor aantal seconden, soms zelfs 15 seconden lang, even "bevriest". Je kan dan niet verder werken en zul je even moeten wachten totdat de programma's weer reageren.
Op dit moment gebeurt het met Windows Vista. (Windows XP is ook welkom hier)

Ik heb dat probleem op mijn HP TX2550ed. Maar omdat HP helpdesk niet in gelooft en me vrijwel zinloos verwijst naar Microsoft... alsof het een foutje is van Windows Vista, maar er draaien wel duizenden computers mee! Ze kunnen niets vinden over de freeze probleem van mijn tabletpc. Zijn er soms paar paar mensen die last van hebben? Niet meer?

Met de topic hoop ik algemeen beeld te kunnen krijgen over de Windows Vista freeze probleem dat van tijd tot tijd voorkomt. Het heeft iets te maken met de harde schijf lezen. Zodra Vista géén data kan aanvragen op het moment en harde schijf (of controller) eventjes niks doet, zal Windows zichzelf bevriezen, wachtend op de nieuwe data. Je kan wel programma's openen en gebruiken die geen data gebruiken van de harde schijf. Zoals vooringeladen Total Commander kan geopend worden die in de taakbalk zit. Maar harde schijf benaderen lukt ook niet met TC.

Moet ik hierop zeggen dat het een software probleem is? Slechte omgang met energiebeheer harde schijf welke het beetje opbotst met stilzetten hd terwijl Windows alweer nieuwe gegevens wil hebben? Matige drivers? Of is het toch nog een hardware probleem? Dat de controller blijft haken? Of is het harde schijf niet meer fris? Misschien is het anders dan harde schijf...

Je mag het zeggen. Heb je zelf ook freezes meegemaakt? Beschrijf dan hoe de freeze gaat en heb je iets aan kunnen doen? Laptop omgeruild en alles werkt goed? Of heb je bios update gedaan? Of andere drivers erop gedaan? Vertel het ons. :)

Als er genoeg gegevens zijn, kan ik conclusie trekken (kan nuttig zijn voor iedereen die met dezelfde probleem zit) en kan ik beter praten met HP helpdesk. Anders wordt het zinloze heen en weer gepraat wie de schuldige is. Ik wil graag feiten zien. Dank je wel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is belangrijk voor mij hoe anderen erover denken. Je hoeft niet per sé laptop hebben met freeze probleem, maar je mag ook je mening geven over de freeze probleem.

Ik moet echt ergens een conclusie trekken en overleggen met HP helpdesk.
Als er geen reacties komen, wordt het moeilijk voor mij om een goede conclusie te trekken. Vooral omdat HP geen zinvolle antwoorden geeft.

Alstublieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Met jou postcount zou je toch moeten weten dat kicken binnen 24 uur niet is toegestaan.

Ik heb ook wel eens korte lockups in Vista met mijn Asus F3Sc laptop, alleen niet zo erg als jij het beschrijft.

Dingen die wellicht relevant voor jou zijn:
1. Heb je de laatste BIOS er op staan
2. Hoe staat je hardeschijf ingesteld?

Ik weet dat in Vista kan worden ingesteld wanneer de HDD moet stoppen na bv 1 minuut inactiviteit. Check verder eens je chipset drivers. Ook je HDD kun je wel eens checken met een tooltje. Verder kun je zoveel proberen, zoals Linux draaien en kijken of deze ook problemen geeft.

Wellicht dat een andere HDD alle problemen oplost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik weet dat ik niet zomaar omhoog mag kicken, maar ik heb even erbij gezegd dat anderen zonder freezes ook mogen reageren over hun gedachte.

Mijn freeze van 15 seconden is wel aan vrij hoge kant, en dat is met de laatste bios F.09.
Ik zal eens kijken naar de staat van hdd met een tool.

De aantal reacties blijven wel weg. Kennelijk is freeze onder Vista op een laptop toch nog zeldzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik heb nog nooit freezes gehad icm m'n laptops en Vista..
Heb 'n maand of 3 met Windows Vista HP 32 bit gedraait op m'n Zepto Znote 6214W...
Draai nu al meer dan anderhalf jaar Windows Vista HP 32 bit op m'n Zepto Znote 6224W.. no problems.
Heb nu Windows Vista HP 64 bit geinstalleerd op m'n Zepto Znote 6224W en vooralsnog no problemos!

Maar freezes, een OS, verschillende hardware, verschillende software... Zoek daar 't probleem maar is uit :X

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridelance
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 13:49
Was net op zoek naar mensen die ook dit probleem hebben, ik heb blijkbaar nog niet lang moeten zoeken :)

Ik heb precies hetzelfde probleem als MrDummy, alleen dan gedurende een seconde of 5.

Tijdens .. euh .. "normaal" computerwerk heb ik er niet zoveel last van, maar ik ben net opnieuw begonnen met CoD en het wordt echt frustrerend :( Het spel loopt gewoon vast en vervolgens hoor je de hardeschijf weer op snelheid komen. Van zodra dat gebeurd is, kun je weer verder |:(

Heeft iemand al een oplossing voor dit probleem??
Heb net eens gekeken, zoals GENETX al zei, naar de tijd wanneer de harde schijf wordt stopgezet bij inactiviteit. Bij mij staat dat ingesteld op 20 minuten. Aangezien het probleem zich soms om de minuut voordoet, kan het volgens mij niet daarmee verholpen worden. (ofwel maak ik nu een foutje redenering :X )

Ik zal morgen toch eens een langere tijd instellen en kijken of het toch geen effect heeft :9
Pagina: 1