High Availability Cluster

Pagina: 1
Acties:

• Rossoneri15
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:29
Goedemorgen,

Momenteel hebben wij twee vmware esxi servers met een FREENAS attached storage te draaien. Echter zijn we bezorgd over de veiligheid als een van de esxi servers uitvaltv dan zitten wij zonder ons web- mail servers. Nu kunnen we dit oplossen door de optie vmware high availibility te gebruiken, echter valt dit buiten ons budget. En vragen wij ons nu af of er ook goedkopere alternatieven voorhanden zijn. Hoeft niet per se vmware te zijn het liefst wel Linux/Unix vanwege geheugen.

mvg,

Rossoneri15 :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het makkelijkste is natuurlijk om de Virtuele servers op beide hosts te laten draaien en met iets als NLB te werken. Maar niets alles laat zich op die manier clusteren. Een andere optie is om dan echt te clusteren, d.m.v. MSCS (MS clustereing Services) maar dat wil nog wel eens voor problemen zorgen in een VMWare omgeving.

De grote vraag is dan natuurlijk, wat voor servers wil je hoog beschikbaar houden. Wat draait daarop kwa OS en services.

• Rossoneri15
Hey,

1 Server draait op Ubuntu 6.06 met directadmin.
1 Server draait op Windows Server 2003 Enterprise SP2 met Kerio mailserver en twee esva 2.0 spamfilters.
Deze server willen wij hoog beschikbaar houden.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:09

ralpje

Deugpopje

En de vm's staan fysiek op de freenas? Niets houdt je natuurlijk tegen om die VM als één fysieke host down gaat alsnog handmatig op de andere host te starten. Het is niet volautomatisch, maar het werkt wel :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Rossoneri15
Ja de vm's staan fysiek op de freenas. Echter zitten wij in extern netwerkbeheer en zijn wij niet ten allen tijden beschikbaar om dit handmatig te doen.

• Rossoneri15
Nog iemand met ideeën??

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Heb je er al gedacht wat er gebeurd wanneer je FreeNAS systeem uitvalt? Daar zou ik me persoonlijk toch ook wel bezorgd om maken

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:09

ralpje

Deugpopje

Rossoneri15 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 11:55:
Ja de vm's staan fysiek op de freenas. Echter zitten wij in extern netwerkbeheer en zijn wij niet ten allen tijden beschikbaar om dit handmatig te doen.
De klant (jullie opdrachtgever) wil dus wel een HA oplossing, maar er niet voor betalen? Pech voor ze. Reken ze eens voor wat het kost als de boel wel plat gaat, en dan in verhouding tot wat een HA oplossing kost.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je geeft zelf al aan dat je handmatig de virtuele machine op de andere esxi server zou kunnen opstarten. Dit zou je ook kunnen scripten (als je iets meer als de free versie van de esxi server gebruikt)

Is wel een beetje hobbien.

Ik vraag me af of e-mail hier ook echt een HA oplossing nodig heeft. Mail kan best af en toe eens eruit liggen, als je maar de mogelijkheid hebt dit binnen een korte tijd de boel maar weer inde lucht te schoppen.

Met vmware HA ben je er ook niet, omdat je netwerk en je freenas nog steeds single points of failure zijn.

En dan wil je nog een testomgeving hebben, want in een HA omgeving kun je niet in productie testen. (heb je meteen backup hardware...)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Rossoneri15 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 11:39:
Deze server willen wij hoog beschikbaar houden.
Afgezien nog van je budget en (excusez le mot) hobbybob oplossing:
#define Hoog Beschikbaar?
Wat voor SLA zit er tegenover?
Geo-cluster of in dezelfde DC?

Afspraken over 99.9% uptime heb je zo gemaakt, nakomen is punt 2.
Dan zit er gelijk een ander prijskaartje aan vast namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rossoneri15
.
KC_Kaas schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 15:57:
Heb je er al gedacht wat er gebeurd wanneer je FreeNAS systeem uitvalt? Daar zou ik me persoonlijk toch ook wel bezorgd om maken
Voor het freenas probleem zijn we momenteel aan het onderhandelen met een bedrijf die ons nog geld schuldig is om 2 san machines te regelen, momenteel zijn wij aan het zien welke de beste cluster mogelijkheden hebben die zij leveren.
ralpje schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:01:
[...]

De klant (jullie opdrachtgever) wil dus wel een HA oplossing, maar er niet voor betalen? Pech voor ze. Reken ze eens voor wat het kost als de boel wel plat gaat, en dan in verhouding tot wat een HA oplossing kost.
Dit zijn ons eigen servers deze gebruiken wij voor klanten die te klein zijn voor het gebruiken van eigen web- en mailservers.
leuk_he schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:24:
Je geeft zelf al aan dat je handmatig de virtuele machine op de andere esxi server zou kunnen opstarten. Dit zou je ook kunnen scripten (als je iets meer als de free versie van de esxi server gebruikt)
Bedankt voor de tip ik zal kijken wat voor mogelijkheden ik hiervoor kan vinden.
leuk_he schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:24:
En dan wil je nog een testomgeving hebben, want in een HA omgeving kun je niet in productie testen. (heb je meteen backup hardware...)
We werken momenteel al in een test omgeving wat voor zo ver mogelijk een replica is van ons netwerk in het datacentre.
alt-92 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:56:
[...]
Geo-cluster of in dezelfde DC?
Zit allemaal in hetzelfde DC.
alt-92 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:56:
[...]

Afgezien nog van je budget en (excusez le mot) hobbybob oplossing:
Wat voor SLA zit er tegenover?
We hebben geen concrete afspraken over uptime in de SLA.
Pagina: 1