Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop binnenkort een nieuwe Macbook Pro (15"), en ben ook in de markt voor een 24" scherm. Ik ging eerst de Dell 2408WFP kopen, omdat deze goede reviews krijgt en betere kleurenechtheid heeft dan goedkopere TN+Film schermen voor fotos te editen.

Een mede-fotografie-hobbyist zei mij echter dat ik dan beter m'n geld spaar en een goedkoper TN+Film scherm koop, aangezien het scherm van de Macbook Pro toch minstens even goed, misschien zelfs beter is dan de 2408WFP voor grafisch werk, vooral door de LED-backlight.

Heeft hij gelijk dat het Macbook Pro scherm superieur is aan de 2408WFP op dat vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan even de link niet vinden, maar de schermen in macbooks e.d. zijn te slecht voor woorden. 1 ding dat helemaal buiten proporties valt is de bleeding. Volgens mij op youtube ook iets van te zien. Echter de Dell heeft debiele inputlag. Ik zou kijken naar een hp 2475w, of nec 2490 bv. Zit zelf ook in de stress met kiezen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
maar inputlag is voor gamen toch alleen een issue?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 10:19:
Ik koop binnenkort een nieuwe Macbook Pro (15"), en ben ook in de markt voor een 24" scherm. Ik ging eerst de Dell 2408WFP kopen, omdat deze goede reviews krijgt en betere kleurenechtheid heeft dan goedkopere TN+Film schermen voor fotos te editen.

Een mede-fotografie-hobbyist zei mij echter dat ik dan beter m'n geld spaar en een goedkoper TN+Film scherm koop, aangezien het scherm van de Macbook Pro toch minstens even goed, misschien zelfs beter is dan de 2408WFP voor grafisch werk, vooral door de LED-backlight.

Heeft hij gelijk dat het Macbook Pro scherm superieur is aan de 2408WFP op dat vlak?
Kleurecht zou ik geen enkel laptop scherm noemen. Hoe dan ook is een TN paneel slechter dan het paneel wat in de Dell zit. Of er nou ledbacklight bijzit of niet.

Wat andere hier ook zeggen is de bleedings soms echt om te huilen bij die ledschermen... :X Heb bij sommige schermen letterlijk de streepjes van de backlight zien oplichten als een strook wit licht over het scherm... :/

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 19:10
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 11:58:
Ik kan even de link niet vinden, maar de schermen in macbooks e.d. zijn te slecht voor woorden. 1 ding dat helemaal buiten proporties valt is de bleeding. Volgens mij op youtube ook iets van te zien. Echter de Dell heeft debiele inputlag. Ik zou kijken naar een hp 2475w, of nec 2490 bv. Zit zelf ook in de stress met kiezen :(
Inputlag, als je het al merkt, is niet echt een relevante issue bij het bewerken van foto's. Ik zo sowieso een goed scherm met een IPS/PVA/MVA paneel nemen (extra werkruimte) ipv die brakke laptop schermpjes als kleuren belangrijk zijn bij je werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus het is niet echt zo dat de Macbook Pro een even goed scherm heeft. Misschien dan toch de 2408WFP of de HP 2475W zoals Johnny voorsteld, die is precies nog goedkoper en heeft minder inputlag (ik ben nog een redelijke gamer dus das is ook ietsje belangrijk voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan eventueel de 2709 uitproberen. Deze schijnt er minder last van te hebben en een betere kleurweergave dan de 2408WFP. Dit door de colorgamut van de 2408 van 110% (ofzo). Dit kan voor problemen zorgen ofzo (blabla).

Het enige wat ik weet is dat het een mooi alternatief is, je krijgt een iets grotere dotpitch, maar die 3" extra om foto's te kunnen bekijken kan nooit kwaad! Plus, de meerprijs is relatief laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:12:
Ok, dus het is niet echt zo dat de Macbook Pro een even goed scherm heeft. Misschien dan toch de 2408WFP of de HP 2475W zoals Johnny voorsteld, die is precies nog goedkoper en heeft minder inputlag (ik ben nog een redelijke gamer dus das is ook ietsje belangrijk voor mij).
Ik heb even gezocht naar wat voor scherm er in de nieuwe MBP zit en lees wat tegenstrijdige berichten. Sommige zeggen dat er een IPS scherm in zitten maar anderen ontkrachten dat weer. Ik kan helaas niets vinden op de Apple site. Volgens remmelt zit er in de 15" een een scherm met een TN paneel. Bijna alle laptops hebben TN panelen omdat deze zuiniger en goedkoper zijn. Als het inderdaad een om een TN paneel gaat is een extra scherm wel aan te raden.

Wat betreft de keuze tussen de HP en de Dell zou ik voor de Dell gaan omdat die goedkoper is (490 euro bij qsix). Hier nog wat leesvoer met betrekking tot de inputlag van de 2408WFP: http://aphnetworks.com/re..._lag_and_you_dell_2408wfp. Voor meer info kun je het beste naar het [TFT] Dell UltraSharp Serie (20,1", 24", 27", 30") - Deel 12 topic gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorick op 28-01-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spijtig dat Apple blijkbaar een minder goed scherm in hun high-end laptops steekt dan vroeger.

Ik ga volgende week naar London en zou daar een scherm willen oppikken (samen met de MBP) met de pond die zo laag staat. De 2408WFP is verkrijgbaar voor £426 en de HP voor £380.

Jorick hoe heb je die prijs gevonden? Op de prijswatch staat die in de €700 en op Geizhals vind ik hem ook niet goedkoper dan €580. Ik vrees dat ik nogal wat batjes misloop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Via Qsix. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee. In het ultrasharp topic staan wel meer ervaringen met Qsix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Heb zelf de 2475w van hp en geen last van input lag bij het gamen (bv COD-WaW). Voor de rest in lightroom is het goed werken. Ben zeer tevreden over het scherm. Ik moet alleen nog testen of mijn ps3 er lekker mee werkt. Warmte ontwikkeling valt volgens mij wel mee. Ik heb het idee dat mijn kamer warm wordt door het cpu en gpu geweld en niet zozeer de monitor.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
2475w is een wide gamut monitor, iets om ook even stil bij te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

flo_ schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:55:
2475w is een wide gamut monitor, iets om ook even stil bij te staan..
De Dell 2408WFP ook...
Dat zijn overigens de meeste nieuwe MVA/PVA & IPS schermen tegenwoordig. Wat je nog wel eens ziet, is dat er verschil zit in het kleurenbereik; 110% en 92% zijn wide gamut, 72% is normaal.
TN is praktisch altijd minder dan 72%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
woelders schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:29:
[...]

De Dell 2408WFP ook...
Dat zijn overigens de meeste nieuwe MVA/PVA & IPS schermen tegenwoordig. Wat je nog wel eens ziet, is dat er verschil zit in het kleurenbereik; 110% en 92% zijn wide gamut, 72% is normaal.
De HP is dan een 92% monitor als ik me niet vergis niet 110%

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
Gizzy schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:48:
[...]

De HP is dan een 92% monitor als ik me niet vergis niet 110%
92% word ook wel eens 102% genoemt wat ook wel eens als 110% word aangeduid..

de nieuwe 2408wfp heeft trouwens nauwelijks inputlag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
woelders schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:29:
[...]

De Dell 2408WFP ook...
Ja, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je geen sRGB kunt instellen op die HP en volgensmij wél op die Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flo_ schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 22:43:
[...]

Ja, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je geen sRGB kunt instellen op die HP en volgensmij wél op die Dell.
Er zit op de HP wel een sRGB setting maar die doet iets anders als de monitor op sRGB zetten.
Bij Dell gaat het scherm wel naar sRGB. Wordt dan net als een heel goed TN scherm zeg maar.

Over inputlag met de Dell: Ik heb sinds kort de Dell 2408WFP A02.
Na uitgebreid spelen met o.a. Racedriver Grid en UnrealTournament 2004 is er wat mij betreft geen inputlag :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Ik zit er ook aan te denken om de 2408wfp A02 te kopen.
459 EUR @ http://cgi.ebay.nl/2408wf...ewItemQQitemZ230357874458

Ik kijk graag films en van plan om binnenkort op blu-rays over te schakelen dus ik zie het scherm wel zitten.
Heeft er iemand ondertussen echt ervaring mee want er zijn nogal wat reviews waar de revisie er niet bij staat en de A02 schijnt het toch wel wat beter te doen.
Pagina: 1