MBR op 2TB+ volume na Vista installatie

Pagina: 1
Acties:

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:50
Beste medetweakers,

Om meteen maar met de deur in huis te vallen; mijn situatie:

Ik heb een Areca 1280 waar een raid6 aanhangt die groter is dan 2TB. Dit weekend heb ik deze uitgebreid met 1 extra schijf, uiteraard eerst de raidset en daarna de volume-set in de areca software (40u in totaal bezig geweest maargoed). Nadat dit alles klaar was gereboot in Vista op de partitie te extenden in diskpart. Daar begint het probleem...

In diskmanagement ziet windows de unallocated space, prima dus.
In diskpart wordt de huidige volumegrootte (partitie) goed gezien
In diskpart wordt de huidige diskgrootte goed gezien (dus met de unallocated space)

Juiste volume selecteren en het commando extend gebruiken.. klaar is kees... helaas, niet dus. Foutmelding "can not extend MBR partitions over 2TB".

Hoop gezocht, nagevraagd ed. Wat blijkt, vista zet automatisch een MBR op alle disks waardoor extenden niet meer werkt.

De schijf die ik heb is geen GPT disk, de array is inmiddels enkele jaren oud en in die tijd had de areca-software nog de optie 'for windows' om zo de 2TB barriere te omzeilen. Deze optie paste de blocksize aan van 512Kb naar 4096Kb zodat de limiet op 16TB kwam te liggen. Die 16TB heb ik uiteraard nog altijd niet bereikt.. (het is wel erg maar niet zo erg ;) )

Onder XP kon ik altijd prima deze array extenden, onder vista dus niet meer. Beetje jammer.

Nu de oplossingen die ik al geprobeerd heb:

1. Even snel XP installeren op deze machine om array te extenden.
Helaas, tijdens de installatie chrasht XP op het 'installing devices'. Waarschijnlijk doordat de nieuwe chipset niet ondersteunt wordt in XP. (draai een DFI Lanparty UT X58 met een i7 920). Ik heb SP1 en SP3 cd's geprobeerd, allemaal zonder succes. Terug naar XP is dus geen optie (of iemand moet weten hoe ik dit toch voor elkaar kan krijgen).

2. Gezocht naar diskpart-opties.
Diskpart kent meer opties dan alleen extenden natuurlijk. Ik ben via het 'recovery console' in Vista in diskpart aan het zoeken geweest en verschillende dingen uiteraard tegen gekomen. De meest interssante was deze:

convert basic

Hiermee zou je een schijf weer als basic-disk moeten kunnen krijgen waarmee het MBR probleem opgelost is. Veel op google gezocht over het converten van MBR naar basic maar hier is niets over te vinden. Alles gaat over om dynamic disks terug naar basic disks te converteren en dat is dit dus zeker niet.

Aangezien ik huiverig ben om zomaar een commando uit te proberen op deze array (hij staat teslotte vrij vol en het gaat niet over 2, 3 of 4TB) heb ik dit commando uiteraard nog niet gebruikt.

Met jullie hulp zou ik graag willen proberen dit probleem op te lossen, weet iemand of dat dit 'convert basic' commando mijn complete array formateerd of hoe ik op een andere manier mijn array alsnog op een veilige manier kan expanden. Laatste waar ik zin in heb is de complete boel weer ombouwen naar een S775 setup waar ik dan even snel een XP installatie op kan zetten aangezien ik geen S775 cpu meer zo heb liggen..

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Vreemd dat de vista diskmanager zo anders met die 2TB barrière omgaat. Ik vermoed echter dat Vista je 'beschermt' tegen het groter maken van de partitie, omdat hij er vanuit gaat dat je nog een normale 512Kb blocksize gebruikt.

Het blijft in ieder geval verwarrend. Afaik bestaat er niet zoiets als een basic disk, althans niet als vorm langs MBR en GPT. Zoals MBR en GPT twee verschillende soorten partitie-indeling zijn waarvan je één van beide moet hebben op een schijf/array, zal je ook een basic óf dynamic disk moeten hebben. Ik kan geen bron vinden die het 'convert basic' commando noemt samen met een manier van partitie-indelen. Ik kan me ook niet voorstellen dat Vista ongevraagd een andere partitie-indeling activeert. Zoiets zou alleen mogen gebeuren bij het initialiseren van een schijf/array.

Het 'convert basic' commando zou ik dan ook vermijden, want ik zie bronnen die melden dat de schijf leeg moet zijn hiervoor. Blijft over het extenden van de partitie in XP, met alle ongemakken van dien (ander moederbord plaatsen of je Areca in een ander systeem zetten). Dat is in ieder geval de veiligste oplossing.

Edit: wellicht is Vista x64 een optie? Of gebruik je die al? Anders kan je ook nog server 2003/2008 (trial) gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Fauna op 28-01-2009 11:08 . Reden: OS-opties ]

• dvl-2
Ik heb Vista ultimate 32-bit.

Ik ga er niet teveel tijd meer instoppen in allerlei risicovolle dingen proberen. Eind deze week krijg ik voor enkele dagen weer een S775 setje in mn handen, ik prop die er dan wel even in om te expanden. (Bord moet er toch nog uit ivm ombouwen van het NB-blokje.

• dvl-2
Eind deze week bleek al gisteravond te zijn. XP geinstalleerd, diskpart gestart en gewoon partitie opgerekt. Geen enkel probleem onder XP.

<slotje>