[ Windows 2003 ] .mdb op NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-09 16:36
Beste allen,

Databasefiles, iets specifieker in dit geval Access .mdb files, kunnen standaard niet op een netwerk schijf. De melding ""bla.mdb" is on a network device not supported for database files" volgt dan. Ze dienen op een lokale harddisk of SAN (t.o.v. de database) te worden geplaatst (zie Description of support for network database files in SQL Server).

Nu zie ik hier en daar toch mogelijke workarounds hiervoor. Is dit werkbaar of moet je dat helemaal niet willen proberen? Iemand ervaring hiermee?

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een NAS werkt file-based. Dat wil zeggen dat je als je één record wijzigt in je database, je de hele database download naar je client, de wijziging maakt en dan de hele database weer upload naar je NAS. MS beschermt je tegen dit soort performance drama's.

De enige zinnige variant is je NAS een iSCSI target te maken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

MDB bestanden van Access mogen gewoon op een netwerkdrive staan.

Wellicht dat de database bestanden van SQL Server lokaal op de server moeten staan (lijkt mij niet meer dan logisch, echter gebruiken wij Oracle dus ken ik SQL niet goed).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een NAS werkt file-based. Dat wil zeggen dat je als je één record wijzigt in je database, je de hele database download naar je client, de wijziging maakt en dan de hele database weer upload naar je NAS.
Dat lijkt me niet. Ik kan een torrent binnenhalen en direct laten wegschrijven naar NAS. Als dit waar was zou met ieder nieuw blokje data de hele file heen en weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
Mijzelf schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:46:
[...]
Dat lijkt me niet. Ik kan een torrent binnenhalen en direct laten wegschrijven naar NAS. Als dit waar was zou met ieder nieuw blokje data de hele file heen en weer gaan.
Hmm, laatste keer dat ik torrent gebruikte, waren het pre-allocated bestanden. Da's toch wat anders dan records midden in een bestand verwijderen/toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Voor zover ik weet ondersteund geen enkel bestandssysteem aangroeien in het midden, dus het toevoegen van een record zal wel aan het eind gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
Mijzelf schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:45:
Voor zover ik weet ondersteund geen enkel bestandssysteem aangroeien in het midden, dus het toevoegen van een record zal wel aan het eind gebeuren.
Er vanuit gaande dat dat ook gebeurt voor wijzigingen en verwijderingen. Geen idee wat de verschillende sql versies allemaal doen. Misschien als je enige vorm van autoshrink uitzet. Weet het ook niet, maar om te zeggen dat een ms sql database op een huis-tuin-en-keuken NAS gaat werken, met de reden dat je torrentjes ook goed werken.. Da's nogal erg kort door de bocht.

edit: en ja, weet dat TS access bedoelt. Maar ook daar veel verschillende versies. Heb hier een paar programma's gemaakt met access lees/schrijf acties via UNC pad (omdat het helaas niet anders kon, ouwe 3rd party meuk). Het werkt, maar of het dan automatisch voor nieuwe Access versies ook werkt..

[ Voor 19% gewijzigd door _H_G_ op 28-01-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Weet het ook niet, maar om te zeggen dat een ms sql database op een huis-tuin-en-keuken NAS gaat werken, met de reden dat je torrentjes ook goed werken..
Dat zei ik niet hè. Ik ontkende dat een NAS ervoor zorgt dat voor iedere wijziging een file in zijn geheel moet worden opgehaald, en weer teruggeschreven. Een (pre-allocated) bestand van 1GB waar constant op random plaatsen stukjes van 32kB worden aangepast en ingelezen is een bewijs van het tegendeel.

Over een database heb ik niets gezegd, hoewel ik niet echt inzie waarom dat principieel anders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 16:55
Je artikel gaat over SQL Server en je hebt het zelf over Access .MDB bestanden. Welke van de twee is het nu de bedoeling voor?

Een SQL Server ondersteund inderdaad standaard alleen DAS of SAN storage. Vanwege performance is wordt niet echt geadviseerd om dit op een netwerkschijf te plaatsen. Of het betrouwbaar werkt, daar valt niets over te zeggen. Dat hangt van vele factoren af, waaronder de omvang van de database, de hoeveel data-access (reads/writes), de kwaliteit van je netwerk, etc.

De enige manier om erachter te komen is het te testen. Maar mijn advies is om het niet te doen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1