• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 08:00

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
Ik heb stabiliteit problemen met mijn nieuw aangeschafte hardware. Het systeem bestaat uit de volgende nieuw aangeschafte hardware.

Asus P5Q Deluxe
Intel core 2 Quad Q9550
OCZ Gold 4x4GB PC6400 DDR
Asus EAH3650/HTDI/512M

Ik maak daarbij gebruik van een bestaande Cooler Master Real Power 430 voeding en o.a. een Western Digital Raptor WD1500ADFD.

Het probleem is dat het systeem instabiliteit vertoond. Random blue screens die niet eens altijd blue zijn maar soms ook een paars/roze vierkant vertonen en spontane freezes waarbij het beeld corrupt wordt. Mijn bestaande Windows XP krijg ik wel gewoon opgestart maar daarna kan het soms een uur duren en soms loopt de boel meteen vast.
  • Ik heb als eerste Memtest laten draaien, deze ziet echter gewoon alle 16 GB aan geheugen en kan geen fouten vinden.
  • De hardware wordt ook niet te heet, er is voldoende airflow en de CPU meld onder zware stress 50 graden. Video kaart wordt ook niet warmer dan 50 graden.
  • Omdat ik gebruik maak van mijn bestaande Windows XP installatie die hiervoor op een AMD Athlon 2600 XP draaide, is er sprake van de nodige driver vervuiling. Maar een nieuwe installatie van Windows XP of Winows Vista eindigde ook in ramdom crashes.
  • Omdat in de FAQ stond dat een instabiele voeding ook een probleem kon zijn heb ik naar mijn voltages gekeken. Die leken stabiel te zijn, maar zo'n tooltje op een instabiel OS is natuurlijk niet 100% te vertrouwen. Dus ik heb een gloed nieuwe Cooler Master Real Power 520 voeding genomen en daar alles op aangesloten. Maar ook met die voeding bleef het probleem bestaan.
  • Ik heb de Multiplier van de CPU op 6 gezet i.p.v. de standaard 8.5. Het systeem was ook dan instabiel.
  • Ik heb daarna met slechts één geheugenbankje in verschillende slots geprobeerd en ook nog met een ander geheugenbankje uit dezelfde kit. Ook dat hiel niet.
  • Ik heb de timings van het geheugen terug gebracht naar 6-6-6-19 i.p.v. de standaard 5-5-5-18, maar ook dat had geen effect.
Het draaien van Super PI resulteert in de foutmelding NOT EXACT IN ROUND. Het draaien van de Prime95 torture test met 4 threads heeft iedere keer tot effect dat de threads op Core 3 & 4 crashen met een hardware fault melding. Het moment van crashen varieert wat.

Ik wil vandaag nog proberen om ander geheugen te gebruiken, maar aangezien Memtest geen fouten vind verwacht ik daar niet veel van. Ik heb zo langzaam al mijn test scenario's en ideeën er op zitten en hoopte hier nog wat goede adviezen te kunnen krijgen om vast te stellen wat het probleem is en zodoende het juiste component RMA te kunnen doen.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-07 12:41

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

is die voeding niet (veel)te licht voor je setup ?

Signature

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
De 430 voeding of de 520 waarme ik het ook heb geprobeerd?

Verwijderd

Ik zou toch echt aan je geheugen denken, hoe lang heb je memtest laten draaien?

Prime en SuperPI die fouten geven en random blue screens wijzen wel heel erg naar je geheugen.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is je moederbord uit je behuizing halen en op een kartonnen doos leggen. Vervolgens alles aansluiten en kijken of het dan stabiel is. Zo weet je zeker dat je niet ergens in je kast sluiting maakt.

Verwijderd

Probeer het eens met de helft van je geheugen (8GB), ik zit ook een beetje te twijfelen aan je voeding, 520 is niet echr veel.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
@thekip:
Ik heb memtest ruim een uur laten draaien, is niet volledig maar ik ging er vanuit dat als de fouten zo vaak voorkwamen het geheugen probleem zich toch ook snel moest voordoen. Ik zal vanmiddag met ander geheugen dan nog gaan proberen en memtest ook langer laten draaien. Met minder geheugen duurt het ook een stuk minder lang.
Ik zal even kijken of ik de opstelling meteen dan op karton doe. Kortsluiting in de behuizing lijkt me klein, kast is namelijk niet veranderd en dan verwacht je eigenlijk dat het vrijwel direct optreed. Maar ik wil het best proberen om ook dat af te dekken.

@Punniker:
Ik vond 520 watt Cooler Master toch niet weinig. De crashes doen zich ook voor tijdens idle toestand en een BSOD komt bijvoorbeeld niet voor tijdens maximale CPU belasting met Prime95. De video kaart is geen zwaar geval, toch?
Ik heb al met minde geheugen geprobeerd, zelfs met een enkel reepje van 4 GB. Maar ik ga ook nog met kompleet ander geheugen proberen.

• elvis4444
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-01 09:46
Je gebruikt neem ik aan wel een x64 versie van je besturingssysteem, ik had deze problemen ook met xp x64 en vista x32 (met 4 GB intern). Met vista x64 alles opgelost.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-07 01:32

Edmin

Crew Council

get on my horse!

BGB4rn schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 07:59:
is die voeding niet (veel)te licht voor je setup ?
Die mag geen probleem geven in combinatie met die lichte graka en ervan uitgaand dat je niet OC'ed hebt.

@ TS: ik mis wat stappen uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Elimineren is het enige wat je kunt doen. Daarbij zou ik inderdaad beginnen met het 1 voor 1 gebruiken van je DIMMs.

[ Voor 6% gewijzigd door Edmin op 28-01-2009 08:58 ]

Verwijderd

Ik heb eenzelfde probleem gehad met een P5Q-E, icm 8GB ram geheugen.
Welke Bios versie gebruik je? Bij mij was de oplossing namelijk om de laatste Bios te flashen.
Grote kans dat dat bij jou ook de oplossing is.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
@elvis4444:
Ik gebruik wel 32 bits OS, zou het probleem kunnen zijn maar dan verwacht ik meer een verklaarbaar gedrag. Op dit moment heb ik een onvoorspelbaar gedrag, maar ik zou kunnen kijken naar een 64 bit versie. Ik heb buitenom Memtest nog niks opgestart anders dan 32 bit Windows versies. Een HirensBootCD leide tot een piepend systeem, dus misschien maar eens een Knoppix of andere BootCD er in om wat diagnose te stellen.

@Ed_L:
Het systeem is inderdaad niet OC'ed en draait volgens de standaard snelheden en specificaties van alle onderdelen. Ik heb nog eens door de lijst van Hangen en Opstartproblemen heen gelopen (had ik al gedaan) en nog wat dingen gevonden die ik nog niet heb geprobeerd
  • FSB terugklokken had ik geprobeerd maar lukte niet waarna de bios deze weer terug heeft gezet. Mogelijk dat een lock op de andere frequenties niet goed had gedaan. Ik zal dit nog een nieuwe poging geven.
  • Visuele inspectie van de onderdelen heb ik uiteraard gedaan na aankoop en ook na installatie. Alles ziet er in orde uit, geen beschadigingen of lekkende condensatoren.
  • L2 Cache uitschakelen heb ik nog niet gedaan. Heb ook Memtest nog niet tot test #5 laten komen waarin eventuele problemen in de L2 cache boven water komen. Ga ik vanmiddag testen.
  • Core spanning schommelde tussen de 1.18 - 1.20 volt, ik kan kijken of die eventueel iets hoger kan krijgen en het systeem dan wel stabiel loopt.
@DonJ_CB:
Ik heb niet de laatste BIOS er in zitten, ik had dit wel geprobeerd maar de ingebouwde Bios flash utiliy deed een (voor mijn gevoel) hele lange check op mijn BIOS file (> 2 min) die ik op een USB stick had staan om vervolgens te melden data die niet geschikt was voor mijn BIOS. Ik zal hier ook nog een keer een nieuwe poging wagen, want er waren volgens de ASUS website wel wat memory compatibility issues opgelost in de twee nieuwe versies die beschikbaar waren.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:05
heb je al eens een andere graka geprobeerd ? "roze/paars" en "beeld corrupt" doet mij eerder in die richting denken

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ja ik heb ook al een andere video kaart geprobeerd. Ik dacht zelf namelijk door de beeld corruptie ook dat daar het probleem zat en had daar ook zwaar op ingezet. Maar dat was dus niet, want ook met een ander PCIe kaart werkte het niet. Sorry, was deze vergeten te melden.

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:56
cyspoz schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 07:54:
Het draaien van Super PI resulteert in de foutmelding NOT EXACT IN ROUND. Het draaien van de Prime95 torture test met 4 threads heeft iedere keer tot effect dat de threads op Core 3 & 4 crashen met een hardware fault melding. Het moment van crashen varieert wat.
Als de threads op core 3 & 4 crashen, schakel die dan eens uit in de BIOS, kijk wat hij dan doet.

En even voor mijn eigen gemoedsrust: waarom gebruik je een 32-bits OS met 16GB aan geheugen?

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
cyspoz schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 10:10:
@elvis4444:
Ik gebruik wel 32 bits OS, zou het probleem kunnen zijn maar dan verwacht ik meer een verklaarbaar gedrag. Op dit moment heb ik een onvoorspelbaar gedrag, maar ik zou kunnen kijken naar een 64 bit versie. Ik heb buitenom Memtest nog niks opgestart anders dan 32 bit Windows versies. Een HirensBootCD leide tot een piepend systeem, dus misschien maar eens een Knoppix of andere BootCD er in om wat diagnose te stellen.

@Ed_L:
Het systeem is inderdaad niet OC'ed en draait volgens de standaard snelheden en specificaties van alle onderdelen. Ik heb nog eens door de lijst van Hangen en Opstartproblemen heen gelopen (had ik al gedaan) en nog wat dingen gevonden die ik nog niet heb geprobeerd
  • FSB terugklokken had ik geprobeerd maar lukte niet waarna de bios deze weer terug heeft gezet. Mogelijk dat een lock op de andere frequenties niet goed had gedaan. Ik zal dit nog een nieuwe poging geven.
  • Visuele inspectie van de onderdelen heb ik uiteraard gedaan na aankoop en ook na installatie. Alles ziet er in orde uit, geen beschadigingen of lekkende condensatoren.
  • L2 Cache uitschakelen heb ik nog niet gedaan. Heb ook Memtest nog niet tot test #5 laten komen waarin eventuele problemen in de L2 cache boven water komen. Ga ik vanmiddag testen.
  • Core spanning schommelde tussen de 1.18 - 1.20 volt, ik kan kijken of die eventueel iets hoger kan krijgen en het systeem dan wel stabiel loopt.
@DonJ_CB:
Ik heb niet de laatste BIOS er in zitten, ik had dit wel geprobeerd maar de ingebouwde Bios flash utiliy deed een (voor mijn gevoel) hele lange check op mijn BIOS file (> 2 min) die ik op een USB stick had staan om vervolgens te melden data die niet geschikt was voor mijn BIOS. Ik zal hier ook nog een keer een nieuwe poging wagen, want er waren volgens de ASUS website wel wat memory compatibility issues opgelost in de twee nieuwe versies die beschikbaar waren.
16GB voor een 32-bits systeem? Waarom al dat geld uitgeven als er toch maar maximum +/- 3.2 GB kan gebruikt worden? :X
64-bit is hier dan idd een aangewezen zaak volgens mij...

Toch proberen van de laatste BIOS erop te zetten, kan veel oplossen

Simke

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
@Dennis.Lier:
Ik zal kijken of ik die kan uitschakelen, weet je toevallig hoe dat moet of heet. Kan me namelijk niet herinneren dat ik tot op heden een optie heb gezien in de BIOS die dat mogelijk maakt.

En voor je gemoedsrust, er komt straks een 64 bit OS op, alleen Windows XP 32 bit stond er nog op en ik wilde daarmee even verder werken om geen onderbreking te hebben in mijn dagelijkse werkzaamheden en dan ondertussen een nieuwe verse 64 bit Windows installatie uitvoeren.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 08:38:
ik zit ook een beetje te twijfelen aan je voeding, 520 is niet echr veel.
dikke bullshit, die pc gebruikt stressed nog geen 250w..
Probeer het eens met de helft van je geheugen (8GB),
dat zou het nog wel ns kunnen zijn, weet je zeker dat je bord dat ondersteund?

[edit:] oh, en heb je je geheugen wel op het goede voltage lopen?
en als het "standaard" voltage 1.8 gewoon is, maak dr ns 1.9 van, het kan zijn dat je n beetje vdrop/droop op je geheugen hebt doordat je dr zo veel in hebt gezet..

[ Voor 23% gewijzigd door AlexanderB op 28-01-2009 12:12 ]

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:56
cyspoz schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:04:
@Dennis.Lier:
Ik zal kijken of ik die kan uitschakelen, weet je toevallig hoe dat moet of heet. Kan me namelijk niet herinneren dat ik tot op heden een optie heb gezien in de BIOS die dat mogelijk maakt.
Ik heb even de (online) manual van je moederbord doorgespit, maar ik kon het zo niet vinden. Ik zal nog even verder zoeken, want ik weet zeker dat ik meerdere moederborden heb gehad waarbij het kon. En dat waren echt niet allemaal top kwaliteit / prijs moederborden.

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 08:29
Even de QVL downloaden, de symptomen lijken mij in ieder geval een geheugenprobleem.

http://support.asus.com/d...f_type=34&SLanguage=en-us

Even snel gekeken maar ze staan niet op de QVL.

[ Voor 11% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 28-01-2009 13:28 ]

* PSN=Chef_NL** *

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Kijk ook even of je voeding gewoon 100% is. Het zou best kunnen dat deze gewoon niet stabiel is (genoeg watt of geen genoeg watt heeft daar niks mee te maken :))

Macbook Pro 15" 

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Zet inderdaad eens de voltages goed ipv auto. 1.25V voor je cpu, al hoewel hij 1.30V ook aan moet kunnen. 1.35V desnoods, tot 1.3625V mag volgens Intel (de cpu wordt dan wel warmer). Daarnaast kun je proberen om de FSB (333MHz ergens) eens lager in te stellen, desnoods op 200MHz. Loopt die dan nog steeds vast? Ook voor het geheugen op 1.8V, 1.9V eventueel.

Verder drie kleine vraagjes. Je hebt de 8pins ATX-stekker wel aangesloten? (EATX12V) Zonder dat zal die niet mogen booten, maar als je maar 4pins aansluit verwacht ik dat die minder stabiel is dan bij de 8pins. Dit zou misschien uit kunnen maken.

Verder, wanneer krijg je de BSOD's. Random, na x minuten, bij zware belasting?

En tot slot natuurlijk, een multimeter bij de hand om de 12V/lijn in de gaten te houden? :P

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11
Een recente 64-bit Linux distro met mcelog zou ik gebruiken om eens te kijken of je gekke dingen krijgt. Als er echt wat stuk is aan je hardware zie je dat in /var/log/mcelog. Verder vind je waarschuwingen ook terug in /var/log/dmesg, syslog e.a.
Over het algemeen heeft AMD wel betere afvanging voor dit soort hardwareproblemen in de Linux kernel. Je ziet dan tot in details wat er misgaat. Dit laatst op een Opteron servertje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
MCE 1
HARDWARE ERROR. This is *NOT* a software problem!
Please contact your hardware vendor
CPU 0 2 bus unit TSC 1ece1ee6fecb62 
  L2 cache ECC error
  Bus or cache array error
       bit46 = corrected ecc error
       bit62 = error overflow (multiple errors)
  bus error 'local node origin, request didn't time out
      prefetch mem transaction
      memory access, level generic'
STATUS d000400000000863 MCGSTATUS 0
MCE 2
HARDWARE ERROR. This is *NOT* a software problem!
Please contact your hardware vendor
CPU 0 4 northbridge TSC 1ece1ee6fece8b 
ADDR 16486248 
  Northbridge ECC error
  ECC syndrome = 9b
       bit32 = err cpu0
       bit46 = corrected ecc error

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik draai zelf een Q9550 met vier pins ATX stekkertje en OC. Dat mag het probleem dus eigenlijk niet zijn.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:09:
dikke bullshit, die pc gebruikt stressed nog geen 250w..
Dat kan inderdaad wel kloppen, want de power meter van de Cooler Master Real Power hing bij stress rond de 200. Is natuurlijk maar een speelgoed meter, maar geeft wel iets van een indicatie.
AlexanderB schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:09:
at zou het nog wel ns kunnen zijn, weet je zeker dat je bord dat ondersteund?

[edit:] oh, en heb je je geheugen wel op het goede voltage lopen?
en als het "standaard" voltage 1.8 gewoon is, maak dr ns 1.9 van, het kan zijn dat je n beetje vdrop/droop op je geheugen hebt doordat je dr zo veel in hebt gezet..
De Intel P45 Chipset ondersteund het geheugen, daar is het ook speciaal voor gemaakt alsdus de website van OCZ. Het moederbord zou het ook aan moeten kunnen volgens de manual maar het staat niet op de QVL.
Ik zal nog wel eens kijken of ik het voltage inderdaad kan opschroeven, alhoewel ik daar wat huiverig voor ben. De geheugenbanken zitten dicht op elkaar en het werken met slechts één geheugenbank heeft het probleem ook.

@Dennis.Lier:
Alvast bedankt voor het doorspitten van de manual, ik zal zelf even kijken of in de BIOS iets tegen kom wat mogelijk niet in de manual staat.

@Chef_v_leeuwen:
Nee, maar dat was mij ook op voorhand bekend. Maar er is slechts één merk waarvan ik 4 GB DDR2 geheugen reepjes heb gevonden die op een normaal consumenten moederbord werken.

@remcokatz:
Ik heb al twee voedingen getest.

@blackangel:
Daar gaan we mee aan de gang, ik had op fora over Prime95 ook al gelezen dat (vooral bij OC'en) een te lage CPU spanning voor instabiliteit kan zorgen. De boel is nu niet OC'ed maar kan natuurlijk nog wel aan de orde zijn.
Ik had in eerste instantie mijn originele 430 voeding aangesloten. Ik dacht ook eigenlijk dat het daarmee niet kon omdat ik een 8 polig EPS stekker nodig had. Maar toen ik het moederbord uit de doos haalde waren over 4 van de 8 pennen een beschermkapje geplaatst. En na een snelle test met die voeding leek het daarmee te werken. Later heb ik dus de zwaardere gloednieuwe Cooler Master Real Power 520 voeding aangesloten en wel een 8 polige EPS stekker gebruikt.
Ik heb geen multimeter bij de hand, maar het lijkt er op dat het geen voedingsprobleem is wat aan de voeding zelf ligt. Die 520 zou zwaar genoeg moeten zijn en de voltage lijnen lijken in de BIOS en onder het OS stabiel te zijn volgens de bijgeleverde tooling.

@gertvdijk:
Linux booten ga ik proberen om te kijken of het niet een Windows aangelegen probleem is. Ik wil het proberen met een Live CD/DVD en als niet echte Linux Guru denk ik dan al snel aan Knoppix. Ik zag dat Knoppix deze weer versie 6heeft uitgebracht, daar zit dan hopelijk ook de juiste hardware ondersteuning in.

@Iedereen:
Allemaal bedankt voor de vele suggesties, ik ga er vanmiddag mee aan de gang en laat jullie weten welke nieuwe bevindingen ik doe. Hopelijk kom ik tot een oplossing.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je geheugen voltage opschroeven zou ik iig niet doen. Deze DIMMs zijn geschikt voor 1.8V, niet 2.1V zoals veel andere DIMMs. Geheugen is nogal gevoelig voor te hoge voltages en het zou gewoon moeten werken.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11
cyspoz schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:16:
@gertvdijk:
Linux booten ga ik proberen om te kijken of het niet een Windows aangelegen probleem is. Ik wil het proberen met een Live CD/DVD en als niet echte Linux Guru denk ik dan al snel aan Knoppix. Ik zag dat Knoppix deze weer versie 6heeft uitgebracht, daar zit dan hopelijk ook de juiste hardware ondersteuning in.
Hmm ja, maar ik zie ook dat de meeste Live CDs geen mcelog hebben. Dus heel veel ga je er niet uit kunnen halen, tenzij je het installeert (al dan niet op externe hdd of usb stick). Let er trouwens op dat je een recente kernel hebt 2.6.27 of .28 of later is wel aan te raden voor dergelijke nieuwe hardware. Knoppix is daar altijd lekker vaag over wat ze gebruiken...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
@Ed_L:
Ok, bedankt voor die attentie. Ik was zoiezo 2.1V niet van plan, hoogstens 1.9V omdat de geheugen banken ook zeer dicht bij elkaar zitten door de heatspreaders die er op zitten en ik de boel niet wil beschadigen.

@gertvdijk:
Ik zal kijken wat ik kan doen. Ik wilde ook nog proberen om Ultimate Boot CD te booten. Hier staat ook nog de nodige tooling op die los van Windows werkt, dus mogelijk handig.

Update:
Ik ben inmiddels thuis en het systeem draait momenteel Memtest en dan test #5 om te kijken of er problemen zijn met de Level 2 cache van de CPU. Er zit 1 geheugenbankje in om het testen niet te lang te laten duren.
Het testen met ander geheugen is op dit moment niet mogelijk maar dat probeer ik straks zodat dat wel kan.

[ Voor 25% gewijzigd door cyspoz op 28-01-2009 15:38 . Reden: Update ]

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
typisch dat het probleem specifiek iedere keer op core 3 en 4 optreedt.

Je zou bijna denken aan een paar half kromme pinnetjes in de socket 775
los/vast contact etc.

Petrolhead en draadjesnerd

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ik heb alletwee de BIOS updates die beschikbaar waren van de ASUS website gedownload en op de USB stick gezet. Heb in de BIOS de ASUSTeK EZ Flash 2 BIOS ROM Utility V3.25 opgestart. Ik heb eerst een back-up gemaakt van mijn huidige ROM. Dat ging goed volgens het programma. Daarna heb ik beide BIOS versies geprobeerd en bij allebei krijg ik de foutmelding: "Unable to update BIOS due to an internal error".

Googled forums leren mij dat ik niet de enige ben en dat het resetten van de BIOS (clear CHMOS) een mogelijke oplossing is. Na dat gedaan te hebben is een flash inderdaad succesvol gelukt en zit de meest recente BIOS versie er in. Ik ga kijken of ik Windows kan booten en daar Prime95 en SuperPi eens aan het werk zetten. Alternatief geheugen is nog niet beschikbaar,

Update:
Het eerder beschreven probleem in Prime95 doet zich niet meer voor, het lijkt er op dat de BIOS flash resultaten heeft. 3 Testruns verder in Prime95 en alle workers draaien nog correct. Op dit moment zit er een enkel reepje van 4GB in de machine, ik ga zometeen rebooten en alle reepjes er in stoppen.
SuperPi crashte net wel, maar dat kon mogelijk ook komen omdat er nog oude files in de folder stonden, had op internet gelezen dat dit mogelijk van invloed is geweest. Ik ga kijken of ik dat nog een keer kan reproduceren als ik de applicatie folder heb schoongemaakt.

Update:
Inmiddels zit al het geheugen er in en heeft Prime95 al wat testruns zonder fouten afgerond. SuperPi heeft zojuist ook succesvol een 32M calculatie gedaan. Ik heb ook geen BSOD gezien, dus daarmee lijkt het probleem opgelost. Ik ga alleen nog even mijn voeding wijzigen om te kijken of het ook gewoon stabiel draait met de 430 voeding, wat naar mijn inzien zou moeten kunnen.
Iedereen bedankt voor de vele ideeën die zijn aangedragen,

[ Voor 41% gewijzigd door cyspoz op 28-01-2009 17:57 . Reden: Update ]

Pagina: 1