Ik heb stabiliteit problemen met mijn nieuw aangeschafte hardware. Het systeem bestaat uit de volgende nieuw aangeschafte hardware.
Asus P5Q Deluxe
Intel core 2 Quad Q9550
OCZ Gold 4x4GB PC6400 DDR
Asus EAH3650/HTDI/512M
Ik maak daarbij gebruik van een bestaande Cooler Master Real Power 430 voeding en o.a. een Western Digital Raptor WD1500ADFD.
Het probleem is dat het systeem instabiliteit vertoond. Random blue screens die niet eens altijd blue zijn maar soms ook een paars/roze vierkant vertonen en spontane freezes waarbij het beeld corrupt wordt. Mijn bestaande Windows XP krijg ik wel gewoon opgestart maar daarna kan het soms een uur duren en soms loopt de boel meteen vast.
Ik wil vandaag nog proberen om ander geheugen te gebruiken, maar aangezien Memtest geen fouten vind verwacht ik daar niet veel van. Ik heb zo langzaam al mijn test scenario's en ideeën er op zitten en hoopte hier nog wat goede adviezen te kunnen krijgen om vast te stellen wat het probleem is en zodoende het juiste component RMA te kunnen doen.
Asus P5Q Deluxe
Intel core 2 Quad Q9550
OCZ Gold 4x4GB PC6400 DDR
Asus EAH3650/HTDI/512M
Ik maak daarbij gebruik van een bestaande Cooler Master Real Power 430 voeding en o.a. een Western Digital Raptor WD1500ADFD.
Het probleem is dat het systeem instabiliteit vertoond. Random blue screens die niet eens altijd blue zijn maar soms ook een paars/roze vierkant vertonen en spontane freezes waarbij het beeld corrupt wordt. Mijn bestaande Windows XP krijg ik wel gewoon opgestart maar daarna kan het soms een uur duren en soms loopt de boel meteen vast.
- Ik heb als eerste Memtest laten draaien, deze ziet echter gewoon alle 16 GB aan geheugen en kan geen fouten vinden.
- De hardware wordt ook niet te heet, er is voldoende airflow en de CPU meld onder zware stress 50 graden. Video kaart wordt ook niet warmer dan 50 graden.
- Omdat ik gebruik maak van mijn bestaande Windows XP installatie die hiervoor op een AMD Athlon 2600 XP draaide, is er sprake van de nodige driver vervuiling. Maar een nieuwe installatie van Windows XP of Winows Vista eindigde ook in ramdom crashes.
- Omdat in de FAQ stond dat een instabiele voeding ook een probleem kon zijn heb ik naar mijn voltages gekeken. Die leken stabiel te zijn, maar zo'n tooltje op een instabiel OS is natuurlijk niet 100% te vertrouwen. Dus ik heb een gloed nieuwe Cooler Master Real Power 520 voeding genomen en daar alles op aangesloten. Maar ook met die voeding bleef het probleem bestaan.
- Ik heb de Multiplier van de CPU op 6 gezet i.p.v. de standaard 8.5. Het systeem was ook dan instabiel.
- Ik heb daarna met slechts één geheugenbankje in verschillende slots geprobeerd en ook nog met een ander geheugenbankje uit dezelfde kit. Ook dat hiel niet.
- Ik heb de timings van het geheugen terug gebracht naar 6-6-6-19 i.p.v. de standaard 5-5-5-18, maar ook dat had geen effect.
Ik wil vandaag nog proberen om ander geheugen te gebruiken, maar aangezien Memtest geen fouten vind verwacht ik daar niet veel van. Ik heb zo langzaam al mijn test scenario's en ideeën er op zitten en hoopte hier nog wat goede adviezen te kunnen krijgen om vast te stellen wat het probleem is en zodoende het juiste component RMA te kunnen doen.