Toon posts:

n00b cooler vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De cooler van mijn processor loopt aan, waarschijnlijk door achterstallig onderhoud en dus , STOF!. Hoe maak ik dat het beste schoon?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Twee dingen heb je dan:
- een stoffige fan
- een stoffig koelblok

Koelblok erafhalen, poetsen, schoonblazen. Doekje over de fan heen. Desnoods Dust-off-spray erbij pakken, perslucht. Helpt ook goed, alleen niet echt in je pc zelf. Vandaar het deel over loshalen.

Enne... pictures ;)

Verwijderd

Ik heb speciaal hiervoor een paar oude tandenborstels en rougekwastjes (jajajajaa). Die zien inmiddels grauwgrijs.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik kwak er meestal isopropanolalcohol overheen uit een spuitbus.
tast electronica niet aan, en spuit het stof weg.

Droogt in paar minuutjes.
Doekje lijkt me niet tof...

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 10:24
eerst stofzuigen en als er dan nog tussezit even met doekje of idd kwastje ;)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
MrDucky schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 07:24:
eerst stofzuigen en als er dan nog tussezit even met doekje of idd kwastje ;)
Ik zou dus never-nooit-niet gaan stofzuigen in je PC, omdat een stofzuiger statische elektriciteit opbouwt in de lucht, wat kan ontladen als je de PC bijvoorbeeld aanraakt. Zo'n schok kan funest zijn voor een chip, dus best risicovol. Als het blok uit de PC is, is het een stuk veiliger om te doen, maar dus nooit in de kast zelf stofzuigen. Daarvoor gebruik je alchohol of perslucht.

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:39

KoffieNT

banaan

Wat ook een goeie is, is een luchtbedpompapparaat (:)). Die blaast bijna mn kast van de tafel. Stofzuiger erlangs en de pc is schoon in 5 minuten. Bestel nu!

http://www.outdoorsportsh...dedfiles/1069-fps-020.jpg

Rougekwastjes: jaja

:D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cooling vragen horen (gek genoeg...) in Cooling en niet in Processors, Moederborden en Geheugen

Move PMG->Cool

Oslik blyat! Oslik!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KoffieNT schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:32:
Wat ook een goeie is, is een luchtbedpompapparaat (:)). Die blaast bijna mn kast van de tafel. Stofzuiger erlangs en de pc is schoon in 5 minuten. Bestel nu!

http://www.outdoorsportsh...dedfiles/1069-fps-020.jpg

Rougekwastjes: jaja
Wederom veel ESD.

Ik heb trouwens vroeger ook zat pc's stofgezogen zonder direct dingen te slopen (mischien op langere termijn..... ), dus echt heel erg lijkt het me niet voor nu en dan. Je moet het risisco wel gewoon in je achterhoofd houden.

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-01 14:23
Ik doe het nog anders. gewoon de stofzuiger (voeding uittrekken van pc) en dan juist boven de fan processor de stofzuiger houden (draait hij andersom en zuigt hij gewoon al het stof mee).

Verwijderd

Ik zuigt rustig PC's uit. Over ESD maak ik me niet zoveel zorgen daarmee. Eerder dat ik componenten van de printplaat zuig danwel stoot. En ESD is meer een issue wanneer je merkt dat je na elke 2 stappen al jezelf moet ontladen. Een mooie blauwe boog tussen je vingertopje en de computerkast = not cool.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Het beste oplossing is inderdaad uithalen en uitblazen en dan een stof-filter zetten zodat het in het vervolg niet meer zo hard stoort!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Dima_2005 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:24:
Het beste oplossing is inderdaad uithalen en uitblazen en dan een stof-filter zetten zodat het in het vervolg niet meer zo hard stoort!
Perslucht is ideaal voor het grondig ontstoffen, maar denk aan je gezondheid (vooral icm allergie).
Vooral blazen ronde de CPU koeler, en door de voeding heen, geeft vaak hele wolken stof. Dat hou je niet bij met een stofzuiger.

Ik doe het uitblazen dan ook altijd buiten, en dan zo gaan staan dat het stof van me vandaan waait.

ESD problemen heb je eigenlijk niet met perslucht, bij stofzuigen wel; het grootste probleem is de plastic slang met metalen uiteinde; dat geeft veel kans op elektrische lading door het bewegen van de slang.

gelukkig heb ik beschikking over perslucht uit een slang, maar zo'n spuitbus werkt in principe net zo goed.

Petrolhead en draadjesnerd

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
PRaGA88 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:56:
Ik doe het nog anders. gewoon de stofzuiger (voeding uittrekken van pc) en dan juist boven de fan processor de stofzuiger houden (draait hij andersom en zuigt hij gewoon al het stof mee).
Dat lijkt me funest voor de fan uiteindelijk, je dwingt m met vrij hoge snelheid andersom te draaien.

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-01 14:23
Maar het werkt wel :p. Daar door is mijn cpu nu een 9-12°c koeler. En alles wordt direct opgezogen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wagenveld schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:11:
[...]

Dat lijkt me funest voor de fan uiteindelijk, je dwingt m met vrij hoge snelheid andersom te draaien.
Waarom zou dat zo enorm slecht zijn? ;).

Vasthouden van de fan werkt hier trouwens beter als je hem echt schoon wil krijgen.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 07:29
als hij nou blijft aanlopen wil soms een klein druppeltje naaimachine olie wonderen doen

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:12
Mensen die dat ESD geloven zijn echt onwetend.
Heb (helaas) 5 jaar lang met computers gewerkt. Nog nooit 1x voorgekomen dat er iets kapot ging.
Gewoon stofzuiger gebruiken en een kwast.

Let erop dat bij het stofzuigen van je fan, de fan stroom kan opwekken en deze richting je moederbord zit als je die kabel aangesloten hebt. Dus gewoon ff stekkertje loshalen en klaar..

En idd (lijkt me logisch) fan even vasthouden met stofzuigen of zachtjes mee laten draaien..

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 28-01-2009 18:34 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ID-College schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:33:
Mensen die dat ESD geloven zijn echt onwetend.
Heb (helaas) 5 jaar lang met computers gewerkt. Nog nooit 1x voorgekomen dat er iets kapot ging.
Gewoon stofzuiger gebruiken en een kwast.

Let erop dat bij het stofzuigen van je fan, de fan stroom kan opwekken en deze richting je moederbord zit als je die kabel aangesloten hebt. Dus gewoon ff stekkertje loshalen en klaar..

En idd (lijkt me logisch) fan even vasthouden met stofzuigen of zachtjes mee laten draaien..
Stroom opwekken naar je moederbord enzo, dan ben je pas echt onwetend.
Je zult hooguit een spanning opwekken... en in de meeste fans (en op de meeste mobo's...) zitten diodes die dat oplossen. Verder kun je best eventjes een paar volt over je fan zetten, waarbij de positieve kant aan de GND komt. Ik denk dat je niet dusdanig veel stroom op gaat wekken dat je de absolute spanning van de GND kunt veranderen.

Als jij ESD als een fabeltje beschouwt weet je echt niet waar jeh et over hebt of ben je gewoon een prutser (of beide). Fabricanten geven milijoenen uit aan ESD bescherming, en dat doen ze niet voor niets ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 28-01-2009 18:49 ]

Pagina: 1