Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:41
Vanavond op het werk een disussie gehad met een aantal collega's.

Een collega van mij wou op een gegeven moment het informatiebordje van een Acer V223HQ Monitor aanpassen, omdat hij het niet eens was met de gemelde specificaties.

De resolutie van het scherm is volgens Acer: * 1920x1080

Linkje: http://www.acer.nl/acer/p...2att92=185&CRC=3802491511

Volgens mijn collega's kan dit niet aangezien het scherm alleen beschikt over een VGA aansluiting., en daardoor dus nooit een full-hd resolutie kan doorgeven.

Hier ben ik het echter niet mee eens, en naar mijn weten kan een vga aansluiting prima zo'n resolutie doorgeven. Mits de videokaart waar de monitor op word aangesloten dit ook ondersteund.

Het probleem is echter dat ik nergens een fatsoenlijke bron kon vinden waarmee ik mijn gelijk, of ongelijk kan aangeven.

Heren en dames van Tweakers.net. Wie heeft er gelijk in deze?

[ Voor 15% gewijzigd door Robbie T op 27-01-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Zoals hier te lezen:

Wikipedia: List of video connectors

2048 x 1536 @ 85 (2560 x 1600 @ 60 in theory[1])

Daarbij moet vermeld worden dat VGA bij hogere resoluties erg gevoelig wordt voor kabellengte en de bescmering die de mantel biedt tegen interferentie. Als hier niet op gelet wordt is de kwaliteit inderdaad matig tot slecht. Wordt hier wel op gelet dan is het verschil met DVI moeilijk te zien.

PS.

Ik denk dat je op 1080p resoluties en hoger aan een goede kabel van minder dan 3 meter en zeker zonder verlengstukken moet denken.

[ Voor 12% gewijzigd door kalizec op 27-01-2009 23:54 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VGA is een analoge standaard; de enige beperking is dus de RAMDAC die de boel aan de kant van de videokaart in analoog omzet en aan de kant van de monitor de electronica daar (ADC in het geval van een TFT, de scanning electronica bij een CRT). Wel stijgt de invloed van ruis en reflecties op de kabel naarmate je de pixel clock omhoogschroeft (dus de totale gebruikte bandbreedte verhoogt). Daarom ook dat wat je hier ziet vrij zeldzaam is. Om goed beeld te krijgen op dat scherm moet allereerst de videokaart erg goede analoge filters hebben (tegenwoordig geen sinecure omdat geen hond die troep gebruikt), geen al te erge spiegelingen en verlies oplopen in de DVI-I > Dsub15 verloop. Kabel moet goed zijn. En het scherm zelf moet de boel weer goed in een digitaal signaal omzetten. Kans dat dat allemaal goed is, is minimaal.

Kortom, dit is een typisch marketingpronkstuk van een scherm dat eigenlijk zinloos is. Er is misschien EUR 1 beknibbeld op productiekosten om er geen DVI aansluiting op te hangen, met als gevolg een scherm dat vrijwel nooit goed beeld zal leveren - want iemand die genoeg geld en aandacht heeft voor de overige componenten om die goed op orde te krijgen zal zonder meer een betere scherm dan dit kopen :X

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 28-01-2009 00:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Altijd dat gebash op VGA/analoog;

Ik heb hier een Dell scherm van 1920x1200 waarbij mijn desktop via DVI-I is aangesloten en mijn laptop regelmatig via VGA. Beide draaien dan op de native resolutie en er is absoluut maar dan ook absoluut geen onderscheid te zien...

Dus @ TS: laat het bordje maar gewoon zitten, je collega is van harte welkom om te komen kijken dat het echt perfect werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

VGA is gewoon sterk afhankelijk van je RAMDAC en je kabel.

@woelders: mischien zie je wel geen verschil omdat jij (!) het niet kunt zien, of je scherm het niet af kan beelden?

Ik val je niet aan, maar vind alleen dat je erg snel een conclusie trekt.
Sowieso ga je digitaal (pc) omzetten naar analoog (vga) naar digitaal (een LCD is een digitaal medium).
Waarom het dan niet digitaal houden en dan de DAC en de ADC weglaten? ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mijn TV (een HD-ready) kan 1366x768 aan. dat is dus al meer dan HD-Ready (1280x720).

Of ik nu m'n HTPC op de TV tover, of ik via m'n laptop met m'n VGA-out op dat ding aansluit, maakt niet uit. Op VGA kan je dus prima de HD-Ready resolutie weergeven.

HD (High Definition) spreekt nergens van dat het signaal daadwerkelijk digitaal moet zijn, en kan dus prima over analoge VGA, althans.. dat is mijn idee, ik doe het regelmatig namelijk.

Dus als een monitor 1280x720 kan weergeven is ie dus HD-ready, en bij 1920x1080 is het Full-HD.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 13:21

mace

Sapere Aude

dion_b schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 00:33:
Kortom, dit is een typisch marketingpronkstuk van een scherm dat eigenlijk zinloos is. Er is misschien EUR 1 beknibbeld op productiekosten om er geen DVI aansluiting op te hangen, met als gevolg een scherm dat vrijwel nooit goed beeld zal leveren - want iemand die genoeg geld en aandacht heeft voor de overige componenten om die goed op orde te krijgen zal zonder meer een betere scherm dan dit kopen :X
Dat heeft toch te maken met importrestricities? Waarbij op elk product met een digitale ingang extra heffing betaald moet worden? Daarom wordt de firewire poort op veel camcorders ook softwarematig op exit-only gezet voor de modellen die hier geimporteerd worden.

@TS:

Full-HD kan prima over VGA, ik doe dat ook met mijn xbox 360 namelijk.

Dit is een zogenaamd Reduced Blanking signaal waarbij de blanking signalen die normaal bij CRT monitoren gebruikt worden veel korter of niet aanwezig zijn. De blanking signalen zijn ervoor om de elektronenbundel uit te schakelen als hij van onder het scherm weer naar boven gaat.

Aangezien een LCD geen elektronenstraal heeft die weer terug moet naar een beginpunt maar gewoon direct weer het nieuwe beeld kan opbouwen is dit signaal veel kleiner of afwezig zodat er meer pixels binnen 1 klokpuls passen.

Dus ja, het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

woelders schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 01:44:
Altijd dat gebash op VGA/analoog;

Ik heb hier een Dell scherm van 1920x1200 waarbij mijn desktop via DVI-I is aangesloten en mijn laptop regelmatig via VGA. Beide draaien dan op de native resolutie en er is absoluut maar dan ook absoluut geen onderscheid te zien...

Dus @ TS: laat het bordje maar gewoon zitten, je collega is van harte welkom om te komen kijken dat het echt perfect werkt!
Als ik m'n 24" PVA panel met de meegeleverde VGA kabel aansluit, dan is de beeldkwaliteit op 1920x1200 om te huilen. M'n laptop zit aan de VGA en m'n PC aan de DVI. Als ik dan switch van ingang, dan is het kwaliteitsverschil zeer duidelijk te zien. En dat zal dan ongetwijfeld aan de RAMDAC en de kabel liggen, maar ik ga geen geld uitgeven aan dure kabels en videokaarten als het met een DVI aansluiting direct opgelost is.

Dat terzijde, er wordt gesteld dat Full HD 1920x1080 pixels is. Of dat via een VGA kabel, een DVI kabel, rooksignalen of kabouters wordt doorgestuurd, dat maakt volgens mij helemaal niets uit.

Sowieso vind ik dat er tegenwoordig maar raak gegooid wordt met HD thermen. Als het een (TFT) computerscherm is, vind ik dat je gewoon de native resolutie moet neerzetten en helemaal niet over HD moet praten.

Ongetwijfeld zijn er mensen die precies het tegenovergestelde zullen roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens. En niet alleen bij computerschermen. Vooral ook bij TVs.

Bij monitoren is het soms even vissen naar native reso, maar als je'm gevonden hebt werkt hij gewoon via alle connectoren die theoretisch die resolutie kunnen leveren (DVI, HDMI, DisplayPort, VGA etc, alleen low-res S-Video en composite niet). Bij TVs is het daarentegen huilen met de pet op. "HD Ready" schermen die de ene keer 1360x768 met vierkante pixels zijn, dan weer 1280x720 met vierkante pixels of doodleuk 1024x768 met rechthoekige pixels. En nog los van de native resolutie, vaak blijkt dat maar één aansluiting gebruik kan maken van die native resolutie en worden andere signalen doodleuk slechts op een afwijkende resol geaccepteerd en dan (erg brak) geup- danwel downscaled naar native.

"Vroeger" was een TV zodanig anders dan een monitor dat dergelijke ongein te begrijpen was. Bovendien had je toen simpelweg PAL en NTSC (euh, en FR met SECAM) beeldformaten en dus ook resoluties en moest iedere ingang zich daarop aanpassen. Nu is een TV technisch vooral een grote monitor met relatief lage resolutie die enerzijds in staat geacht wordt oude PAL en NTSC formaten te verwerken, anderzijds 640p/576p/720p/1080i/1080p van consumentenelectronica en anderzijds feed vanaf een aangesloten HTPC.

Het aansluiten van een signaal in native reso is het makkelijkste voor de verwerking (kan indien digitaal 1:1 doorgegeven worden, indien analoog gewoon op native reso gesampled zonder scaling), maar uitgerekend dat blijkt vaak moeilijk en in sommige gevallen doodleuk onmogelijk :X

whoah, flinke rant :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1