ICH10 RAID, Vista boot sector verplicht op 1ste volume?

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil Intel Matrix RAID gebruiken met 2 disken van 1TB:
- Volume 1: RAID 0 (met 1 partitie voor vmware sessies)
- Volume 2: RAID 1 (met 1 partitie voor windows & 1 partitie voor data).

Het installeren en partitioneren van Vista is gelukt, maar tijdens de installatie verplicht hij mij van de partitie op RAID 0 te formateren en blijkbaar wordt dit mijn boot partitie. Windows staat wel op de eerste RAID 1 partitie als C drive.

Is er een mogelijkheid om mijn boot partitie op de C drive te zetten? Persoonlijk vermoed ik van niet wat ik kan niet kiezen welke partitie mijn systeem moet booten in de bios, indien ik RAID kies. Maar je weet maar nooit...

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Windows installeren zonder dat de RAID-0 array is aangekoppeld al geprobeerd?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17
In de bios kun je niet aangeven vanaf welke partitie geboot moet worden, simpel omdat de bios geen weet van partities heeft. De bios start de MBR van de geselcteerde schijf, deze voert weer de bootloader van de actieve partitie uit en deze laadt weer de OS bootbestanden. Is de partitie waar Windows op staat een primaire partite of een logische in een extended partitie? In dat laatste geval kan er standaard niet van geboot worden en moeten de bootbestanden op een actieve primaire partitie staan.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Zijn de schijven nog verder leeg? Zo ja, de volumes verwijderen en opnieuw aanmaken in omgekeerde volgorde.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor de rest zijn de schijven leeg ja, maar op die samsung 1TB harde schijven is de eerste 200GB een pak sneller dan de laatste. Vandaar dat ik mijn stripe op de eerste wou, windows wil ik daar niet op vanwege de mizerie bij een HDD crash.

Het is de eerste keer dat ik intel RAID gebruik en vind het bizzar.
- In de bios kan ik enkel kiezen dat ik op SATA0 wil booten.
- In de matrix raid heb ik heel eenvoudig eerst een stripe gemaakt en dan een mirror met de overschot.
- In windows setup een partitie aangemaakt (ik herinner mij niet keuze te hebben over primair of logisch.
-> Op die zelfde moment kwam die klagen dat de RAID0 geen partitie heeft & dat hij die moet formateren (voor er een boot partitie van te maken).

Zal vanavond eens opnieuw beginnen en eventueel met win pe eerst partities maken.