Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Geen idee hoe ik moet beginnen...

Ik wil mijn muziek ook wel eens kunnen luisteren zonder dat ik achter de pc zit of dat pc aan moet staan. Hiervoor zijn een aantal oplossingen op de markt. Aanvankelijk wou ik voor een Logitech duet gaan, maar toen ik er, na het lezen van vele topics achterkwam dat er ook zoiets bestond als een Airport Express met Airtunes, begon ik mijn interesse voor de Logitech duet te verliezen, want de Airport Express klinkt wel erg interessant, omdat er een optical out aansluiting op zit. en omdat dit een stuk goedkoper is, want ik heb al een iPod Touch in het bezit waarmee ik hoop iTunes server aan te kunnen sturen.

Ik wil dus wel eens muziek luisteren zonder dat ik het gezoem van de pc hoor. Daarvoor heb ik de volgende opstelling bedacht en vroeg me af in hoeverre de combinatie mogelijk was:

- Airport Express
- Marantz SR4001 Versterker
- ADSL modem (Speedtouch)
- Ipod Touch 1ste generatie
- QNAP 209 met iTunes Server waar alle muziek op staat

De logitech duet heeft een mooie afstandsbediening, maar de iPod Touch heeft sinds enige tijd de Apple Remote App. Voordeel: Een veel groter scherm

- Kan ik met mijn iPod Touch de iTunes Server op de QNAP 209 besturen?
- Kan de Airport Express muziek van de iTunes Server op de QNAP 209 halen? Ik weet dat het zowiezo van de pc met iTunes daarop kan.

Ik weet dat de Airport Express, de iTunes Server en de iPod op 1 en hetzelfde netwerk moeten zitten, want anders kunnen ze niet met elkaar communiceren. De vraag is dus meer of deze opstelling werkt en of het een beetje vlot werkt.

En dan nog de laatste vraag: Wordt FLAC ondersteunt door iTunes Server? Her en der wordt antwoord gegeven op deze vraag, maar daar gaat het om iTunes 8 zelf. Als dit zoals bij iTunes NIET het geval is, dan gaat het hele feestje niet door. Desondanks een geniale oplossing, zo'n optische uitgang op een router/brigde plaatsen. _/-\o_

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die iTunes server zal vermoedelijk alleen passief de files serveren. Je zult dus nog een computer met iTunes nodig hebben die de muziek van de QNAP afspeelt en doorstuurt naar de Airport Express. Zover ik weet is het niet mogelijk om de QNAP direct de muziek te laten streamen naar de AirPort Express.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:59:
Die iTunes server zal vermoedelijk alleen passief de files serveren. Je zult dus nog een computer met iTunes nodig hebben die de muziek van de QNAP afspeelt en doorstuurt naar de Airport Express. Zover ik weet is het niet mogelijk om de QNAP direct de muziek te laten streamen naar de AirPort Express.
Wat dat betreft kun je dus beter een netwerk hdd kopen (goedkoper) en daar je muziek op zetten en op je pc op itunes 8 de bestanden vanaf die netwerk hdd afspelen?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat is een optie, of je neemt een Roku Soundbridge of een Sonos ZonePlayer 90, die kunnen nl. wel direct van een iTunes server afspelen. Voor de Sonos is er ook een controller app voor de iPhone/iPod touch. Dit zijn wel mooie oplossing, maar vrij prijzig (denk aan rond de 300 euro).

[ Voor 15% gewijzigd door Daedalus op 27-01-2009 21:16 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Eindelijk wat meer informatie gevonden, namelijk:

De Synology NAS Server is compatible met de Apple AirPort Express waardoor u in staat bent muziek te streamen van de server naar uw desktop of naar de externe speakers via Apple AirPort Express.

Wat bedoelen ze met streamen naar externe speakers via apple Airport express? Hoe werkt dat?

[ Voor 61% gewijzigd door Younes op 27-01-2009 21:22 ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hetzelfde als met de QNAP: je opent de share in iTunes op je computer en stuurt de muziek vanaf daar weer naar de AirPort Express. Het is wat ongelukkig geformuleerd, maar je kunt niet direct de muziek van de Synology naar de AirPort Express sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 21:24:
Hetzelfde als met de QNAP: je opent de share in iTunes op je computer en stuurt de muziek vanaf daar weer naar de AirPort Express. Het is wat ongelukkig geformuleerd, maar je kunt niet direct de muziek van de Synology naar de AirPort Express sturen.
Aan de computer is het dus de taak om de mp3 om te zetten in geluid die het vervolgens doorstuurt naar de AE en het enige wat dat doet is van draadloos signaal omzetten naar analoog of spdif signaal. Begrijp ik het zo goed? Als het goed is, heeft dit apparaat dus ook een DAC? want je kunt of minijack of spdif aansluiten. Maak ik een denkfout als ik zeg dat een dac een mp3 bestand om moet zetten zodat een versterker het weer kan geven? Of is er iets anders wat mp3's (of flacs) omzet?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Ik heb bij een apple store hun visie gevraagd over deze opstelling, maar deze wisten het niet zeker.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:52
- Airport Express
- Marantz SR4001 Versterker
- ADSL modem (Speedtouch)
- Ipod Touch 1ste generatie
- QNAP 209 met iTunes Server waar alle muziek op staat
heb eerst ff moeten opzoeken wat een QNAP 209 was, maar ok tis vrij simpel dit is wat je wilt nml:

je hangt vanaf je Airport Express een SPDIF/Line-out kabeltje naar je Marantz SR4001 versterker, op je QNAP 209 activeer je de iTunes Server, op je computer configureer je iTunes met de QNAP en de Airport, op je iPod Touch down je de app die je hebt voor 't controllen van je iTunes en badaboem :)

ja je computer MOET hiervoor aanstaan sinds iTunes de Aiport Express aanspreekt!!

http://www.qnap.com/pro_features_iTunes.asp hoe je de iTunes server aanknald

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Ik denk dat ik afzie van deze opstelling, puur om het feit dat de pc aan moet staan.

Ben nu aan het uitzoeken wat het verschil is tussen een NAS, een simpele netwerk HDD en een NAS met iTunes server en soortgelijke. Waarom? Bij mij is de vraag opgekomen waarom je een opslagapparaat moet hebben met een of andere server (twonkey of iTunes) om muziek op een (vb) squeezbox af te kunnen spelen.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Younes schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:42:
Ik denk dat ik afzie van deze opstelling, puur om het feit dat de pc aan moet staan.

Ben nu aan het uitzoeken wat het verschil is tussen een NAS, een simpele netwerk HDD en een NAS met iTunes server en soortgelijke. Waarom? Bij mij is de vraag opgekomen waarom je een opslagapparaat moet hebben met een of andere server (twonkey of iTunes) om muziek op een (vb) squeezbox af te kunnen spelen.
de iTunes server is niets meer dan een deamon/netwerk schijf maar dan in iTunes formaat...

waar je eigenlijk naar wilt kijken (denk ik) is of je op je NAS (of custom iets) MPD kan draaien (http://mpd.wikia.com/) en daar kan je dan een Ampache (www.ampache.org) naast draaien... die kan je besturen met willekeurige browser en gaan met die banaan. MPD heeft ook andere front-ends ofcourse ;)

Anders mag je me altijd een PM sturen oid mocht je wat meer willen weten erover

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
teh_twisted schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:57:
[...]

de iTunes server is niets meer dan een deamon/netwerk schijf maar dan in iTunes formaat...

waar je eigenlijk naar wilt kijken (denk ik) is of je op je NAS (of custom iets) MPD kan draaien (http://mpd.wikia.com/) en daar kan je dan een Ampache (www.ampache.org) naast draaien... die kan je besturen met willekeurige browser en gaan met die banaan. MPD heeft ook andere front-ends ofcourse ;)

Anders mag je me altijd een PM sturen oid mocht je wat meer willen weten erover
Nou jah, deze oplossing kan inderdaad ook, maar hoe komt de muziek bij de versterker terecht? Via de ipod touch kan het ook niet, want met ampache kun je inderdaad via http afspelen, maar dat ondersteunt de ipod niet. De pc moet dus uit. Daar gaat het eigenlijk allemaal om.

Ik denk dat ik de situatie overigens begrijp:

Je hebt een NAS nodig die de muziek serveert aan een media afspeel apparaat. Vandaar ook dat uPnP of DLNA protocol. Het media afspeelapparaat is de koppeling tussen de versteker, die de muziek weergeeft en tussen de opslagplaats, de NAS, daar waar alle bestanden staan.

Ik zie nu definitief af van de combinatie in de topic titel. Nu rest mij een waardige NAS en mediaplayer te vinden.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Younes schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 22:12:
Nou jah, deze oplossing kan inderdaad ook, maar hoe komt de muziek bij de versterker terecht? Via de ipod touch kan het ook niet, want met ampache kun je inderdaad via http afspelen, maar dat ondersteunt de ipod niet. De pc moet dus uit. Daar gaat het eigenlijk allemaal om.
Vanaf een servertje, douw je een geluidskaartje in (any will do behalve als je kritisch bent over 't geluid etc), die wordt aangestuurd door MPD en met Ampache kan je de MPD weer aansturen (kan ook alleen met MPD maar de frontendjes daarvoor waren nogal barbaars de laatste keer dat ik er wat mee deed (2~3jaar terug))
Younes schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 22:12:
Ik denk dat ik de situatie overigens begrijp:

Je hebt een NAS nodig die de muziek serveert aan een media afspeel apparaat. Vandaar ook dat uPnP of DLNA protocol. Het media afspeelapparaat is de koppeling tussen de versteker, die de muziek weergeeft en tussen de opslagplaats, de NAS, daar waar alle bestanden staan.

Ik zie nu definitief af van de combinatie in de topic titel. Nu rest mij een waardige NAS en mediaplayer te vinden.
Ik zou gewoon gaan voor een simpele computer die je nog hebt staan, knal er een paar schijfjes in, linux erop, draaien met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 10:30
Ik snap de oplossing die je zou willen, ik zoek zelf ook naar een oplossing voor het beluisteren van m'n itunes bibliotheek zonder tussenkomt van m'n macbook (dus zonder een computer aan te zetten).

Ik heb de volgende hardware:

Synology ds207 nas
Airport extreme router
Airport express
iPhone
En een stereoset natuurlijk ;-)

Ik zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn om de library op je iPhone te hebben (de xml dus, niet de mp3s zelf: die staan op de nas). Dan op de iPhone een soort iTunes client te hebben die dus je library kan draaien en zorgt voor de verbinding tussen de server en de airport express en zo dus de mp3tjes op je server streamt naar de express->stereoset? Hoe moeilijk kan het zijn zeg!

Sjongejongejonge. Dus als iemand een oplossing heeft: graag!

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 11:20
WiseGuy! schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:06:
Ik snap de oplossing die je zou willen, ik zoek zelf ook naar een oplossing voor het beluisteren van m'n itunes bibliotheek zonder tussenkomt van m'n macbook (dus zonder een computer aan te zetten).

Ik heb de volgende hardware:

Synology ds207 nas
Airport extreme router
Airport express
iPhone
En een stereoset natuurlijk ;-)

Ik zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn om de library op je iPhone te hebben (de xml dus, niet de mp3s zelf: die staan op de nas). Dan op de iPhone een soort iTunes client te hebben die dus je library kan draaien en zorgt voor de verbinding tussen de server en de airport express en zo dus de mp3tjes op je server streamt naar de express->stereoset? Hoe moeilijk kan het zijn zeg!

Sjongejongejonge. Dus als iemand een oplossing heeft: graag!
Ik heb een soortgelijke setup dus ik ben ook wel benieuwd of ik via mijn iphone muziek die op mijn nas (dns323) staat, kan afspelen met airport op mijn stereo... Zou wel echt tof zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Denk ook eens aan een fundamenteel andere invalshoek: telefoon met flink geheugen (32 GB kaartje ofzo), en je muziek van die telefoon via Bluetooth naar een speakerset of simpel ontvangertje streamen.

Als je in de Apple-sfeer wilt blijven, de iPhone/iPod Touch kan dat over een paar maanden als de 3.0 update uitkomt (pas dan wordt Bluetooth audio ondersteund). Maar elke andere telefoon-met-Bluetooth op de markt kan dit nu al.

Edit: oh wacht even, je hebt een 1st gen Touch. OK dan zal je die moeten verkopen/omruilen voor een 2nd gen. Toch lijkt me dat een aardig alternatief voor een onhandige en vooral dure server+Airtunes+versterker opstelling.

[ Voor 55% gewijzigd door Dreamvoid op 11-05-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 00:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Een oudere topic maar nog steeds niet opgelost neem ik aan?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 20:28
betreffende het MDP heb ik nog wel een vraagje: Ik heb een NAS (Qnap TS209 II) waarop dat geinstalleerd kan worden, maar dan is er nog iets nodig tussen mijn versterker en de NAS. Kan dat elke willekeurige streamer zijn, of moet ook daarop MPD of Ampache kunnen installeren? Dat kan namelijk volgens mij niet op alle streamers, toch?

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Pff ik heb ook al alles bekeken.
Zelf heb ik een Synology met itunes server mogelijkheden maar dat werkt niet zoals ik het wil.
Op m'n iMac staat al mijn muziek als MASTER collectie en deze zit ook in itunes op die iMac.
Als ik hem laat aanstaan kan ik natuurlijk perfect sharen, maar ik wil ook zonder iMac muziek kunnen luisteren.

Wat ik nu heb is een Sonos Connect, en aan m'n airport een 2,5inch HD gehangen waar heel die collectie opstaat. En dat werkt wel goed, alleen is de sonos software bagger! Je kan niet gewoon files afspelen maar je moet alles via een Queue doen en dat is onnozel. Ik gebruik het te weinig dus ga de sonos terug verkopen. Een macmini als mediaplayer blijft het beste imo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 21:01
Ik heb sinds enige tijd de volgende oplossing in gebruik:

Windows 7 met iHomeserver software
Apple Airport Express
Versterker
iPhone/iPad met de Remote app van Apple.

iHomeserver is een schil over iTunes heen en heeft een aantal voordelen tov iTunes. Zo indexeert de software je MP3 collectie automatisch, ook als er nieuwe content wordt toegevoegd. Het beheerd dus je iTunes library automatisch. Je kan het laten werken op een VM zonder soundcard, (iTunes werkt niet zonder soundcard in het systeem)

Het mooie is dat ik nu via mijn iPhone met de Apple Remote app de muziek collectie kan bedienen en laten afspelen op elk Airplay apparaat in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Niet online
Is in dit geval iTunes Match niet enorm interessant? Voor 25 euro per jaar heb je jouw hele collectie in 'the cloud'. (voor zover de muziek ook in de iTunes store beschikbaar is).

Dan kan je met een AppleTV de boel afspelen. Die heeft ook een optische audio uitgang dus je TV hoeft niet aan te staan om muziek af te spelen, en je kan hem dan bedienen met je iPod Touch.

Dit is tenminste hoe het in mijn hoofd zou werken.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

C00KW4US schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:06:
Ik heb sinds enige tijd de volgende oplossing in gebruik:

Windows 7 met iHomeserver software
Apple Airport Express
Versterker
iPhone/iPad met de Remote app van Apple.

iHomeserver is een schil over iTunes heen en heeft een aantal voordelen tov iTunes. Zo indexeert de software je MP3 collectie automatisch, ook als er nieuwe content wordt toegevoegd. Het beheerd dus je iTunes library automatisch. Je kan het laten werken op een VM zonder soundcard, (iTunes werkt niet zonder soundcard in het systeem)

Het mooie is dat ik nu via mijn iPhone met de Apple Remote app de muziek collectie kan bedienen en laten afspelen op elk Airplay apparaat in het netwerk.
Mm, interessant. Zou zo ook iets bestaan voor osx? Want dit vindt ik het grootste probleem met itunes. Ik organiseer zelf mijn mp3 directory, nieuwe albums worden getagged/renamed volgens mijn regels. Het zou super zijn als itunes die nieuwe albums automatisch toevoegd zonder dat hij ze kopieert naar z'n eigen media directory. Als je manueel management aanvinkt in itunes moet je ook telkens die nieuwe mp3 directories zelf in itunes gooien.

Pagina: 1