Geluidskaart gezocht met gelijktijdig analoog 5.1 en SPDIF

Pagina: 1
Acties:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:40

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Voor mijn Vista pc met analoge Logitech 5500 5.1 set en de digitale 7.1 DTS/DolbyDigital receiver in de woonkamer ben ik op zoek naar een kaart die dit gelijktijdig kan aansturen, zonder steeds te moeten omschakelen tussen analoog output of digital output.

Momenteel heb ik een SB Audigy 2 ZS maar diens Vista ondersteuning is niet je-van-het. Op zich doet hij wel (na veel puzzelen) wat hij moet doen, maar simpelweg de 5.1 audio luidsprekertest afspelen in de woonkamer via SPDIF (Coax) gaat niet goed. Alleen de beide fronts doen het dan, terwijl hij bij de pc wel doodleuk alle speakers van de Logitech 5500 set bij langs gaat.

Vanwege games wil ik wel graag EAX ondersteuning, dus ik neig toch weer naar een Creative-oplossing en dan een X-fi model. Echter zie ik óf een aansluiting voor een front-panel (waar ik geen ruimte voor heb) óf een optische SPDIF IN en SPDIF OUT... zoals dees:
Afbeeldingslocatie: http://norrod.nl/onetrail/images/low/1702632-3815.jpg

.. en ik wil graag een coax SPDIF OUT. Dit omdat ik ca. 15 meter moet overbruggen van pc naar receiver.

'k Heb al zitten zoeken op http://nl.europe.creative...elcome_cle.asp?category=1 .. maar iets met bomen en bos. En eigenlijk moet je iedere manual doorlezen om te kijken wat de mogelijkheden precies zijn (je hebt ook gecombineerde coax/optical SPDIF connectoren op sommige modellen).

Ik hoop dat iemand deze situatie herkent en uit ervaring weet welke kaart dit kan doen. Qua budget wil ik eigenlijk niet over de 100 euro gaan. Ik zat nog te kijken naar een Auzentech X-Plosion 7.1 DTS, maar die heeft geen EAX ondersteuning, maar wel een coaxial SPDIF out ..

Afbeeldingslocatie: http://www.cool-prices.nl/pictures/artikelen/art9235_1_9069_150x150.jpg

De uitvoering die wél EAX heeft, e.g. Auzentech X-FI Prelude 7.1 (en dus een X-fi chip) kost echter 182 euro :X

Alvast bedankt voor jullie input. :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:12
ing._Buttje schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 19:58:
.. en ik wil graag een coax SPDIF OUT. Dit omdat ik ca. 15 meter moet overbruggen van pc naar receiver.
Je weet dat er convertors zijn voor optisch > coax SPDIF? Ik zou een kaart niet om die reden laten liggen, als 'ie verder aan je eisen voldoet... Reken op zo'n 2 tientjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 27-01-2009 20:03 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 17:49
Er zijn trouwens ook genoeg toslink kabels van 15 meter te vinden. Die kosten ook maar +- 20 euro.

En daarnaast is het heel normaal dat als je muziek af speeld via een sp/div aansluiting dat het geluid alleen maar stereo is. Je kan op je versterker wel instellen dat het geluids over de speakers wordt verdeeld zodat uit alle speakers muziek komt.

[ Voor 56% gewijzigd door kippy op 27-01-2009 21:07 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:02:
[...]

Je weet dat er convertors zijn voor optisch > coax SPDIF? Ik zou een kaart niet om die reden laten liggen, als 'ie verder aan je eisen voldoet... Reken op zo'n 2 tientjes.
euhm, ik heb geloof ik wel eens wat zelfbouw projectjes gezien. Wist niet dat er betaalbare kant-en-klare alternatieven waren. Is't wat? Kun je een linkje of pic aandragen misschien?
kippy schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 21:03:
Er zijn trouwens ook genoeg toslink kabels van 15 meter te vinden. Die kosten ook maar +- 20 euro.
ow .. kijk, dat weten we dan ook weer :)
En daarnaast is het heel normaal dat als je muziek af speeld via een sp/div aansluiting dat het geluid alleen maar stereo is. Je kan op je versterker wel instellen dat het geluids over de speakers wordt verdeeld zodat uit alle speakers muziek komt.
Het gaat me niet om muziek maar om de diverse series en films die je van internet plukt die ik graag op de televisie zou willen bekijken en waar aanwezig mét surround natuurlijk.

Dus wat ik eigenlijk zou willen, is een HDMI/DVI incl. 5.1 surround sound oplossing zodat ik ook nog eens op mijn Philips 32" HD-ready LCD scherm van HD-ready resolutie kan genieten. Nu heb ik momenteel een ATI 1900 kaart van ASUS met 2x DVI out. Dit is te converten naar HDMI, maar dan ben ik er nog niet qua geluid. Bovendien zijn die 15m DVI kabels niet erg betaalbaar :X

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:02
ing._Buttje schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 21:57:
[...]

euhm, ik heb geloof ik wel eens wat zelfbouw projectjes gezien. Wist niet dat er betaalbare kant-en-klare alternatieven waren. Is't wat? Kun je een linkje of pic aandragen misschien?

Zoiets bijvoorbeeld!.

ow .. kijk, dat weten we dan ook weer :)

15m kabel is soms wat lastig te vinden, 10m kost echter maar weinig. Opzich kan je 't ook aan elkaar koppelen.

Het gaat me niet om muziek maar om de diverse series en films die je van internet plukt die ik graag op de televisie zou willen bekijken en waar aanwezig mét surround natuurlijk.

Dus wat ik eigenlijk zou willen, is een HDMI/DVI incl. 5.1 surround sound oplossing zodat ik ook nog eens op mijn Philips 32" HD-ready LCD scherm van HD-ready resolutie kan genieten. Nu heb ik momenteel een ATI 1900 kaart van ASUS met 2x DVI out. Dit is te converten naar HDMI, maar dan ben ik er nog niet qua geluid. Bovendien zijn die 15m DVI kabels niet erg betaalbaar :X

Opzich zou je met de auzentech je z5500 coaxiaal kunnen aansluiten, en de rest optisch? Dan kan je met een goedkope kaart toch twee signalen krijgen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
verdraait .. die http://www.allekabels.nl is een verdraait leuke site :) Zelfs DVI <> HDMI 15m wordt interessant. Ik zou een DVI->HDMI kabel van 5m kunnen koppelen aan een HDMI<>HDMI van 10m ... middels een HDMI koppelstuk.

En audio heeft coaxiaal toch de voorkeur omdat ik toch nog wel eens een hoekje om moet en de kabel loopt een metertje onder de vloerbedekking door waar je langsloopt. Optisch lijkt me dan te kwetsbaar.

Daar ga ik morgen nog eens verder op rondneuzen B) thnx

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-01-2009 22:23 ]

• kippy
Als je in films geen serround geluid krijgt en deze wel een AC3 of DTS stream hebben moet je ps/div passtrough in je ac3filter of ander software inschakelen. Hoe je dat moet doen staat in veel toppics hier op tweakers en op het internet. Doe je dat niet zul je zoizo geen serround over sp/div krijgen ook niet met een andere geluidskaart. Dus denk je eerst ook even met je instellingen moet klooien.

En de 5.1 speaker teste doet het zoizo meestal niet over sp/div, die zijn namelijk bedoelt voor analoge aansluitingen. Tenzij je een geluidskaart met dolby digital live of dts connect hebt.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
'k Heb even gekeken, maar hij stond inderdaad al op pass through. Dat die 5.1 test niet werkt, zegt dus niet zoveel..

Ik geloof dat ik toch maar -op-safe- ga (EAX5, OpenAL) en een Creative Sound Blaster X-Fi Titanium ga halen en dan zo'n convertor ertussen voor optical SPDIF naar Coaxiale SPDIF*.
Afbeeldingslocatie: http://images.europe.creative.com/iss/images/products/large/main-prod17927.png
* Ik ga denk ik wel ff op zoek of er ook niet toevallig ergens een gewoon digitaal coaxiaal signaal op bepaalde onboard connectoren zit, want dan kan ik het ook dáár vanaf tappen :P

• kippy
ing._Buttje schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:25:
'k Heb even gekeken, maar hij stond inderdaad al op pass through. Dat die 5.1 test niet werkt, zegt dus niet zoveel..
Wat ik al zij, een 5.1 test werkt meestal niet over sp/div. Tenzij je een geluidskaart hebt met dolby digital live of DTS connect. Maar dat heb je dus niet.
De enige manier om te testen of er 5.1 via je sp/div uitgang komt is met een DVD die een 5.1 stream bevat.
Pagina: 1