Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Ik snap weinig van pensioenen, maar een simpele blik op mijn loonstrook van januari vertelt mij dat ik veel meer pensioenpremie ben gaan betalen. Zo'n 60% premie per maand meer dan vorig jaar en dat terwijl ik hier niet om heb gevraagd.

Wie weet of het hier een fout betreft of dat het normaal is dat de pensioenpremie ieder jaar flink stijgt?

Thanks alvast :)

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De reserves zijn teklein geworden bij pensioenfonds 'Het grote risico'

Nee vraag je collega's eens na.

60% lijkt me wel _heel_ erg veel.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Wat voor pensioen heb je? Bij welk pensioenfonds?

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
En de vraag is ook, hoeveel betaal je zelf? Ben je van €40 naar €64 gegaan, of van €500 naar €800?
Als je werkgever het merendeel betaalt is het niet zo'n schokkende aanpassing. Als je zelf alle premie betaalt, is het een forse aderlating. Het kan zijn dat je werkgever maximaal een vast bedrag betaalt en de gehele verhoging voor jouw rekening komt.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En als je een loonstijging hebt gehad van 60% zou het ook zomaar kunnen :)

Waarom? Omdat het kan!!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 19:46:
De reserves zijn teklein geworden bij pensioenfonds 'Het grote risico'

Nee vraag je collega's eens na.

60% lijkt me wel _heel_ erg veel.
Mij ook ja. Ga ik morgen doen.
FicoF schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 19:50:
Wat voor pensioen heb je? Bij welk pensioenfonds?
Avéro Achmea

Wat bedoel je met: "Wat voor pensioen heb je?" Ik weet dat het een premieovereenkomst is tussen wg en Avero.
riddles schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:02:
En de vraag is ook, hoeveel betaal je zelf? Ben je van €40 naar €64 gegaan, of van €500 naar €800?
Als je werkgever het merendeel betaalt is het niet zo'n schokkende aanpassing. Als je zelf alle premie betaalt, is het een forse aderlating. Het kan zijn dat je werkgever maximaal een vast bedrag betaalt en de gehele verhoging voor jouw rekening komt.
Ik ben van 64 naar 103 gegaan.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Lolhozer schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:04:
En als je een loonstijging hebt gehad van 60% zou het ook zomaar kunnen :)
Ik heb wel een loonstijging gehad, maar 60%?? Was dat maar waar. € 200,- per 1-1-2009.

[ Voor 5% gewijzigd door jagermeister op 27-01-2009 20:12 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat zegt je werkgever (HR) hiervan ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jagermeister schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:12:
Ik heb wel een loonstijging gehad, maar 60%?? Was dat maar waar. € 200,- per 1-1-2009.
Een salarisverhoging veroorzaakt normaal gesproken een meer dan evenredige stijging van pensioenpremie, dat komt doordat de pensioenpremie alleen wordt berekend over het deel boven het minimumloon.
In sommige regelingen kan de pensioenpremie ook schoksgewijs oplopen bij overgangen tussen leeftijdsklassen. Als je bijvoorbeeld vorig jaar 30 bent geworden (of dit jaar 30 wordt) kan in een beschikbare premieregeling je pensioenbijdrage bij gelijkblijvend salaris al 46% stijgen.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
asmi schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:38:
[...]

Een salarisverhoging veroorzaakt normaal gesproken een meer dan evenredige stijging van pensioenpremie, dat komt doordat de pensioenpremie alleen wordt berekend over het deel boven het minimumloon.
In sommige regelingen kan de pensioenpremie ook schoksgewijs oplopen bij overgangen tussen leeftijdsklassen. Als je bijvoorbeeld vorig jaar 30 bent geworden (of dit jaar 30 wordt) kan in een beschikbare premieregeling je pensioenbijdrage bij gelijkblijvend salaris al 46% stijgen.
Ik ben afgelopen jaar 30 geworden. Ben bang dat jij gelijk hebt :|
Bedankt voor de uitleg iig :)

Morgen maar even langs HR.

Edit: Overigens ben ik in een aantal maanden tijd € 447,- bruto meer gaan verdienen maar de premie die ik 4 maanden geleden betaalde (dus voor loonstijging) was precies even hoog als na de eerste loonstijging. In dit geval gaat jouw eerste verklaring dan niet op. Het zal dan toch mijn leeftijd zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door jagermeister op 27-01-2009 21:54 ]

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
De premie voor je pensioen wordt doorgaans maar 1x per jaar vastgesteld. Je tussentijdse verhoging zal ws niet in de premie meegenomen zijn. De stijging nu is dus 2x loonsverhoging + ws. leeftijd.

offtopic:
reminds me: moet m'n vrijwillige bijdrage voor dit jaar nog verhogen :p

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jagermeister schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 21:36:
Edit: Overigens ben ik in een aantal maanden tijd € 447,- bruto meer gaan verdienen maar de premie die ik 4 maanden geleden betaalde (dus voor loonstijging) was precies even hoog als na de eerste loonstijging. In dit geval gaat jouw eerste verklaring dan niet op.
Dat is ook weer afhankelijk van je pensioenregeling, maar vaak wordt de pensioenpremie maar één keer per jaar, op 1 januari bijgesteld. Over alle verhogingen gedurende het afgelopen jaar ga je zo pas vanaf 1-1-2009 pensioenpremie betalen. Dat verklaart dan ook weer een deel van de verhoging per 1-1-2009

NB verhoging van de pensioenpremie klinkt nadelig maar is dat niet per se. In een beschikbare premieregeling "spaar" je voor je eigen pensioen. Als je je hele werkzame leven evenveel in zou leggen als je het afgelopen jaar hebt gedaan dan zit er op je 65e waarschijnlijk domweg veel te weinig in de pot om je een fatsoenlijk pensioen te geven. Op jonge leeftijd leg je relatief weinig in omdat het ingelegde kapitaal nog veel tijd heeft om te renderen; als je ouder wordt zul je, in zo'n regeling, relatief steeds meer moeten inleggen.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
asmi schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 22:38:
[...]

Dat is ook weer afhankelijk van je pensioenregeling, maar vaak wordt de pensioenpremie maar één keer per jaar, op 1 januari bijgesteld. Over alle verhogingen gedurende het afgelopen jaar ga je zo pas vanaf 1-1-2009 pensioenpremie betalen. Dat verklaart dan ook weer een deel van de verhoging per 1-1-2009

NB verhoging van de pensioenpremie klinkt nadelig maar is dat niet per se. In een beschikbare premieregeling "spaar" je voor je eigen pensioen. Als je je hele werkzame leven evenveel in zou leggen als je het afgelopen jaar hebt gedaan dan zit er op je 65e waarschijnlijk domweg veel te weinig in de pot om je een fatsoenlijk pensioen te geven. Op jonge leeftijd leg je relatief weinig in omdat het ingelegde kapitaal nog veel tijd heeft om te renderen; als je ouder wordt zul je, in zo'n regeling, relatief steeds meer moeten inleggen.
Okay, heel duidelijk! Bedankt! _/-\o_

Nooit druk om gemaakt. Pensioenleeftijd is nog altijd ver weg, dus een beetje ver-van-mijn-bed-show. Als je ineens een stuk meer moet ophoesten, zet dat je wel aan het denken. Betaalde voorheen 64,- en nu dus 103,-. Dat voel je wel ff, ondanks die loonsverhoging.

Nog een vraagje: Mijn pensioenverzekering is op basis van beleggingen. Ik ben vergeten een forumulier in te vullen waarbij ik moest kiezen of ik zelf verantwoordelijk ben voor de beleggingen of dat de verantwoordelijkheid bij Avéro Achmea blijft.

Helaas kom ik daar net pas achter. Die Avero enveloppen liet ik altijd dicht aangezien het meestal overzichten en andere (toentertijd) oninteressante post. Nu zit ik dus vast aan een eigen verantwoordelijkheid voor de beleggingen. Dat wil ik niet :'( ;)

Kan dat nog worden teruggedraaid, denk je?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ach, zo moeilijk is het niet. Vuistregeltje: Aantal jaren tot je pensioen * 2 = % van je spaarpot in aandelen. 65-30 = 35 dus je wil zo'n 70% in aandelen investeren. Dat lijkt op het moment misschien riskant, maar de aandelen die je vandaag koopt hebben 35 jaar de tijd om er weer bovenop te komen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28
jagermeister schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 23:28:
[...]

Helaas kom ik daar net pas achter. Die Avero enveloppen liet ik altijd dicht aangezien het meestal overzichten en andere (toentertijd) oninteressante post. Nu zit ik dus vast aan een eigen verantwoordelijkheid voor de beleggingen. Dat wil ik niet :'( ;)

Gewoon ff met Avero bellen, denk dat ze daar niet moeilijk over doen. Doorgaans stellen ze zo'n deadline omdat een x% standaard de post niet leest en ze geen zin hebben om die mensen achter de broek aan te zitten met wat ze nu eigenlijk willen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
In het algemeen is je pensioenpremie evenredig met je pensioengevend salaris. Dat is je het deel van je (vaste) salaris dat boven de franchise ligt, en onder het maximum salaris van de pensioenregeling.

Twee termen:
- franchise: een bedrag rond de 15.000 euro bruto per jaar. Over het onderste deel van je salaris bouw je geen pensioen op, want daar dient de AOW als basisvoorziening.
- maximum pensioengevend salaris: sommige regelingen stoppen bij een bepaald brutoloon. De gedachte is dat je daarboven maar je eigen voorzieningen moet treffen. Ik denk dat dit niet van toepassing is, want je hebt het al gauw op een brutoloon > 70.000 euro per jaar.

Het gevolg van de franchise is dat een betrekkelijk kleine stijging van je salaris kan leiden tot een meer dan evenredige stijging van je pensioenpremie. Als je bijvoorbeeld van 16.000 naar 17.000 stijgt, verdubbelt je pensioenpremie.

Verder kunnen drie andere dingen aan de hand zijn:
- in veel regelingen wordt de premie volgens een vast percentage (bv. 70/30 or 50/50) verdeeld tussen werkgever en werknemer. Is de verdeelsleutel veranderd in de nieuwe CAO?
- je bent een jaar ouder. Veel regelingen hebben een premie die oploopt met de leeftijd (of leeftijdsgroep) van de werknemer.
- als je een middelloon of eindloonregeling hebt, heeft je pensioenfonds te maken met een dekkingsgraad. Door de gedaalde waarde van beleggingen en de gedaalde risicovrije kapitaalmarktrente zijn de dekkingsgraden ernstig gedaald. Veel fondsen voeren een premiestijging door om dat te herstellen. (niet van toepassing op beschikbare premie pensioenregelingen)

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij mij (in de kleinmetaal) is bij een zelfde salaris als vorig jaar (verhoging komt in februari) de pensioenpremie van 12,6% naar 13,65% gegaan.
In combinatie met het wegvallen van de WW premie houd ik net ietsje meer over.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Hier van 6,18% naar 6,30%. Niet een echt significante stijging dus (ABP).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
jagermeister schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 23:28:
Nog een vraagje: Mijn pensioenverzekering is op basis van beleggingen. Ik ben vergeten een forumulier in te vullen waarbij ik moest kiezen of ik zelf verantwoordelijk ben voor de beleggingen of dat de verantwoordelijkheid bij Avéro Achmea blijft.

Vast wel. Dit is toch niet meer dan de gekozen fondsmix?

Het verbaast me dat de standaard is om bij niet reageren de verantwoordelijkheid bij de pensioendeelnemers zelf te leggen aangezien dit in beginsel strijdig lijkt met de zorgplicht die aanbieders van dergelijke producten hebben.
Pagina: 1