Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

kabel testen vanwege traag internet

Pagina: 1
Acties:

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:36
Ik ga het toch maar hier even proberen

Ik heb ADSL van XS4all (nog KPN Lite). Tot ongeveer 16 januari had ik nog de volledige snelheid van 330Kb/sec als ik iets downloade. Op 19 januari haalde ik nog maar 90Kb/sec of soms 72Kb/sec.
Nu is het inmiddels gereduceerd tot 20Kb/sec.
Edit:" ik moet hier even een uitzondering op maken. Dit krijg ik het met het eigen XS4ALL testbestand.
Probeer ik het met andere bestanden dan varieert het ook nog al, maar dan zit ik toch meer in de buurt van de 90Kb/sec (sommige bestanden willen nog naar 150Kb/sec maar toch echt geen 330 meer)"
Na al 3 x de helpdesk van XS4ALL gebeld te hebben (ook met mijn mobiele telefoon, die vervolgens leeg was)
ben ik nog weinig opgeschoten. Met de helpdesk van XS4all al van alles geprobeerd, en zelf ook (zoals een meeting naar de speedtouch 510, andere pc aansluiten, op mijn andere telefooncontact de splitter enzo aangesloten, maar niks helpt.)
Het enige wat ik niet weet is of mijn telefoonkabel van het ISRA punt (Dat witte rechthoekige kastje in mijn meterkast) naar de 2 aansluitingen in mijn flat nog goed is. Volgens XS4All hoort de bouwer/KPN in mijn nieuwbouwappartement van 1999 voor versterking te zorgen.
Kan je dat zelf testen of die kabel nog goed is?

Nou wil wel het geval dat die bouwer dat stom geconstrueerd heeft. De meterkast staat in de centrale hal, waar volgens mij dat ISRA punt zich dus bevindt. Daar komt onderaan 1 kabel binnen. En aan de bovenkant gaan er 2 uit, ik vermoed zelf 1 naar de woonkamer en 1 naar mijn slaapkamer. Alleen die afstand is ongeveer 25 meter, want mijn eigenlijke woonruimte is dus ongeveer 25 meter verderop (4 huizen verder).
Maar ja voorheen werkte dat wel uitstekend.

[ Voor 9% gewijzigd door Johandmc op 28-01-2009 00:38 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Kun je je modem niet gewoon rechtstreeks op het IS/RA punt testen (dus zonder dat er andere apparaten en/of kabels op zitten, eventueel met een kort kabeltje van een meter of minder)?

Ook kun je even in je modem kijken of de gegevens kunt vinden over de lijndemping. (gemeten in db voor upstream/downstream)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
kalizec schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:35:
Kun je je modem niet gewoon rechtstreeks op het IS/RA punt testen (dus zonder dat er andere apparaten en/of kabels op zitten, eventueel met een kort kabeltje van een meter of minder)?

Ook kun je even in je modem kijken of de gegevens kunt vinden over de lijndemping. (gemeten in db voor upstream/downstream)
Je mag niet zelf in een ISRA punt zitten klooien. En als het in een centrale hal is waar dus meerdere aansluitingen zitten is het al helemaal niet aan te bevelen. Daarvoor hebben ze KPN monteurs.

• Johandmc
Ben geloof ik niet helemaal duidelijk geweest. Die meterkast behoort echt wel bij mijn appartement, (kan alleen open met mijn sleutel) enige nadeel is dus dat die op een stomme plek staat. En toch hadden ze ooit in die instructies iets geschreven dat je een kapje van het ISRA punt moest afhalen en dan bijvoorbeeld 2 draadjes doorknippen om de splitter op aan te sluiten.
Maar het grootste probleem in de meterkast is dat ik daar geen stroomaansluiting voor mijn speedtouch 510 modem hebt.
Oh en die dempingswaarden zijn:

Output Power (dBm) up/down = 11 / 14
Attenuation (dB) up/down = 5 / 9
Noise Margin (dB) up/down = 24 / 25
Vendor Id (local/remote) = ALCB / BDCM

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je in die kast komen met UTP?

dan mod je je speedtouch even naar PoE :) ( of je legt een 2de kabeltje waar je de voedings spanning overheen stuurt ;))

404 Signature not found

• Johandmc
SMSfreakie schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 00:09:
kan je in die kast komen met UTP?

dan mod je je speedtouch even naar PoE :) ( of je legt een 2de kabeltje waar je de voedings spanning overheen stuurt ;))
wat je met PoE bedoelt weet ik niet. Zover ik weet staat er iets ingesteld met PPOA in dat modem.
Kabeltjes trekken heen en weer had ik ook al lang geleden bedacht, maar ik dacht dat een telefoonkabel, netwerkkabel en stroomkabel niet door de zelfde buis mochten.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Gezien je een st510 hebt, ga ik er ook maar even vanuit dat de elco's lekken.
Hierdoor traint je modem steeds lager in. Heb je misschien nog een ander modem voor handen? Grote kans dat het daarmee prima wil lukken en je storing ook voorbij is.

PSN: djmurcielago

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Johandmc schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 00:43:
[...]

wat je met PoE bedoelt weet ik niet. Zover ik weet staat er iets ingesteld met PPOA in dat modem.
Kabeltjes trekken heen en weer had ik ook al lang geleden bedacht, maar ik dacht dat een telefoonkabel, netwerkkabel en stroomkabel niet door de zelfde buis mochten.
PoE betekend Power over Ethernet. Maar als ik me niet vergis kan je daar alleen gelijkstroom door sturen.

Alle kabels mogen wel door dezelfde buis mits ze goed afgeschermd zijn. Zelf heb ik kabels moeten leggen voor een kantoor in onze achtertuin. Daar loopt nu twee cat5e, coax, gas en electra doorheen op een afstand van 75m. Geen enkel probleem.

Maar als je steeds lagere snelheden krijgt en verder niks hebt verandert kan het eigenlijk niet aan de kabel liggen. Probeer eens een ander modem.

En hoe is het mogelijk dat je geen stroomaansluiting hebt in je meterkast?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Johandmc
The Dolf schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 01:39:
[...]

PoE betekend Power over Ethernet. Maar als ik me niet vergis kan je daar alleen gelijkstroom door sturen.

Alle kabels mogen wel door dezelfde buis mits ze goed afgeschermd zijn. Zelf heb ik kabels moeten leggen voor een kantoor in onze achtertuin. Daar loopt nu twee cat5e, coax, gas en electra doorheen op een afstand van 75m. Geen enkel probleem.

Maar als je steeds lagere snelheden krijgt en verder niks hebt verandert kan het eigenlijk niet aan de kabel liggen. Probeer eens een ander modem.

En hoe is het mogelijk dat je geen stroomaansluiting hebt in je meterkast?
Ik ga het denk ik toch proberen met een ander modem, want daar kan ik wel aan komen. Dat van die lekkende elco's weet ik niet zeker, maar ik heb wel zo'n 510 uit de nieuwe serie. Misschien niet direct maar toch, moet wel zeggen zie ook mijn gewijzigde startpost dat ik wel een soort variabele snelheden krijg, waarbij het testbestand van XS4ALL van 100MB het wel het bonst maakt. Dus ik was ook al redelijk zeker aan het worden dat de kabel onwaarschijnlijk lijkt.

Uiteraard komt de stroom wel uit de meterkast, er loopt een grote kabel naar mijn appartement waar dan de stoppen zitten bij de verwarmingsketel, en dan pas zie ik overal wandcontactdozen waar ik apparaten op aan kan sluiten. Ik zie in de meterkast geen punt waar ik iets aan kan sluiten.

Edit bericht om 18:15:
Alles lijkt weer te werken (nou ja bijna dan) zoals het hoort. Ik kan de bestanden weer binnenhalen met 330Kb/sec en dat geven een aantal testen op i-net, ja ook die van XS4ALL aan.
Enige vreemde blijft dan nog dat het modem inmiddels op 512/4096 ipv 512/3072 maar ja dat schijnt te zijn voor Het Net abbonees lees ik hier, en die krijgen ook niet echt meer door die verhoging.
Maar goed ik ben al blij :) dat het werkt, maar het is een mysterie wat er aan de hand was, of toch een modem dat aan het overlijden is??

[ Voor 18% gewijzigd door Johandmc op 28-01-2009 18:18 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk was het dan een fout in de wijkcentrale mits je zelf niks hebt verandert.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Pagina: 1