Hallo,
Ik heb een Gigabyte GA-MA790GP-DS4H moederbord waar 6 SATA aansluitingen op zitten.
Hier heb ik er 4 van in gebruik met 4x 1TB harddisk in Raid-5.
Vandaag een blu-ray speler gemonteerd, en daarna de boel aangezet: array failure...
(os staat op een gewone IDE schijf; 4x1TB is puur NAS opslag)
Na wat zoeken en aan/uit schakelen om te kijken welke disk het betreft, blijkt dat er 1 sata-aansluiting een stukje is losgeraakt.
Deze er weer in geprikt, nog steeds disk failure.
Nieuwe sata kabel geprobeerd: idem.
Nu in de setup van de sata raid controller gekeken: de bewuste disk is geen deel meer van de array, maar staat omschreven als "single disk"
Ik ben hem nu een low-level format aan het geven, waarna ik hoop dat ie weer in de array opgenomen zal worden...
Ik zie alleen geen functie om een schijf aan een array toe te voegen..
Wanneer ik naar de sta-buils kijk, staan daar wel gewoon 4 schijven, waaronder ook de dader.. (en de melding "critical array"
Weet iemand hoe ik deze schijf nu weer aan de array kan toevoegen?
Thanks.
Ik heb een Gigabyte GA-MA790GP-DS4H moederbord waar 6 SATA aansluitingen op zitten.
Hier heb ik er 4 van in gebruik met 4x 1TB harddisk in Raid-5.
Vandaag een blu-ray speler gemonteerd, en daarna de boel aangezet: array failure...
(os staat op een gewone IDE schijf; 4x1TB is puur NAS opslag)
Na wat zoeken en aan/uit schakelen om te kijken welke disk het betreft, blijkt dat er 1 sata-aansluiting een stukje is losgeraakt.
Deze er weer in geprikt, nog steeds disk failure.
Nieuwe sata kabel geprobeerd: idem.
Nu in de setup van de sata raid controller gekeken: de bewuste disk is geen deel meer van de array, maar staat omschreven als "single disk"
Ik ben hem nu een low-level format aan het geven, waarna ik hoop dat ie weer in de array opgenomen zal worden...
Ik zie alleen geen functie om een schijf aan een array toe te voegen..
Wanneer ik naar de sta-buils kijk, staan daar wel gewoon 4 schijven, waaronder ook de dader.. (en de melding "critical array"
Weet iemand hoe ik deze schijf nu weer aan de array kan toevoegen?
Thanks.