Toon posts:

RAID 5 disk kwijt. Hoe opnieuw toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een Gigabyte GA-MA790GP-DS4H moederbord waar 6 SATA aansluitingen op zitten.
Hier heb ik er 4 van in gebruik met 4x 1TB harddisk in Raid-5.
Vandaag een blu-ray speler gemonteerd, en daarna de boel aangezet: array failure...
(os staat op een gewone IDE schijf; 4x1TB is puur NAS opslag)
Na wat zoeken en aan/uit schakelen om te kijken welke disk het betreft, blijkt dat er 1 sata-aansluiting een stukje is losgeraakt.
Deze er weer in geprikt, nog steeds disk failure.
Nieuwe sata kabel geprobeerd: idem.
Nu in de setup van de sata raid controller gekeken: de bewuste disk is geen deel meer van de array, maar staat omschreven als "single disk"
Ik ben hem nu een low-level format aan het geven, waarna ik hoop dat ie weer in de array opgenomen zal worden...
Ik zie alleen geen functie om een schijf aan een array toe te voegen..
Wanneer ik naar de sta-buils kijk, staan daar wel gewoon 4 schijven, waaronder ook de dader.. (en de melding "critical array"

Weet iemand hoe ik deze schijf nu weer aan de array kan toevoegen?

Thanks.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:17
Moet je em niet als foreign disk importeren of zit ik er nu langs?

Al eens een poging gedaan met de software die erbij zit? Bij mij Highpoint werkt dat perfect namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 19:16:
Moet je em niet als foreign disk importeren of zit ik er nu langs?

Al eens een poging gedaan met de software die erbij zit? Bij mij Highpoint werkt dat perfect namelijk.
eeh, nee, niet geprobeerd/aan gedacht eerlijk gezegd...

Zal ik de low level format onderbreken en proberen?
hij staat nu een paar % verder... dat duurt namelijk nog wel even...

Ik vind het alleen wel raar dat ik die optie niet zie in het menu van de controller zelf...
Of is dat normaal, dat dat met de software moet gebeuren?

(zowiezo al raar dat ie ineens single disk is, na een keer losgeraakt te zijn geweest, maargoed..)

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:49
Als je je systeem hebt aangezet zonder die ene disk is het niet zo gek.
Waarschijnlijk is er op je array data gewijzigd, maar niet op je losse disk. Dan raakt hij orphaned.

Ik zou dan verwachten dat hij ging rebuilden, maar ik ken alleen "echte" hardware arrays.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ftp://download.gigabyte.r...ual_ga-ma790gp-ds4h_e.pdf

Hoofdstuk 5, pagina 78+ ... Drive assignments e.d. al doorgenomen?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
jazeker, die ligt voor m'n neus...
Daar kom ik echter alleen mee uit als ik een verse array wil maken...
staat geen rebuild optie tussen...

of ik moet het verkeerd zien? zoveel ervaring heb ik niet met raid...

Ik wil wel voorzichtig te werk gaan, want er staat o.a digitale foto's van de afgelopen 15+ jaar op...
Ik zou de haren uit het hoofd trekken als dat dadelijk foetsie is... :(

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Is er geen optie om je uitgevallen disk als 'hot spare' aan te maken? De meeste RAID-controllers gaan hierop hun degraded/critical array zelf weer rebuilden.

Verwijderd

Topicstarter
helaas zitten al die opties er niet op...
ik heb er 4:
1) view drive assignments
2)Define LD
3)Delete LD
4)controller configuration.

bij de laatste kon ik ook niet veel byzonders doen... (weet ff niet meer exact wat, en hij's nu aan het formatteren... 1% per 5 min...)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 19:50:
helaas zitten al die opties er niet op...
ik heb er 4:
1) view drive assignments
2)Define LD
3)Delete LD
4)controller configuration.

bij de laatste kon ik ook niet veel byzonders doen... (weet ff niet meer exact wat, en hij's nu aan het formatteren... 1% per 5 min...)
als je wilt formatteren is een quick format in dit soort situaties bijna altijd voldoende.

En er MOET een optie zijn om je raid array te rebuilden. Anders heeft mist je controller toch echt een redelijk essentieel onderdeel zijn raid functionaliteit

-_-

Verwijderd

Een critical array kun je nog steeds benaderen, dus eerst een backup maken van de foto's.

De vierde schijf die nu geen deel van het array is, moet je inderdaad rebuilden, kan lang duren, hij moet de hele schijf beschrijven.
Staat er niets in de manual?

Verwijderd

Topicstarter
de link van de manual staat erboven. ik heb hier de papieren versie. Ik kan er niets over vinden eerlijk gezegd, noch in de FAQ van Gigabyte...
Wat hij nu aan het doen is:
"Secure Erase function is DOING now...
please wait....
Start time 18:49:01
End time: 00:00:00
Erase Channel ID: 03 (dat is de bewuste schijf, ID 3)
Erase count: 1of 1
erase progress: 14%... ( :( ) "

in de opbouw heb ik gewoon 4 schijven staan.
boven naar beneden:
LD 1-1
LD 1-2
<Single disk>
LD 1-4

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Just checking: zit je in de BIOS of de Raid BIOS? Een DS4 heeft ICH10R of een ICH9 raid chip. Ik heb een UD5 met ICH10R, maar dat is redelijk hetzelfde.

Volgens mijn handleiding van de UD5, helemaal ergens achteraan:
Als je het raid bios ingaat bij het opstarten met Ctrl+I (ie) dan hoort automatisch een melding te komen dat een degraded volume ontdekt is. Je kan dan een schijf kiezen waar een rebuild op wordt uitgevoerd.

Volgens de handleiding wordt een rebuild gestart als je in het OS zit.

Je kan vanuit het OS de rebuild status volgen of handmatig starten, mocht het niet automatisch willen starten. Je moet hiervoor de chipset drivers geinstalleerd hebben? In ieder geval opstarten: 'Intel Matrix Storage Console'. Daar View kiezen en dan op zoek naar de schijf die niet in de array zit. Rebuild van dat punt.

Kan je hier iets mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Motrax op 27-01-2009 20:07 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
het is dacht ik een ICH10
ik heb het over de Raid bios idd, van de controller.
Ik heb nog niet gekeken met de sw.
volgens mij wel de hele mikmak geinstalleerd...

kan ik een ctrl-alt-del doen nu ie een low level format aan het uitvoeren is?
hij staat nu op 18% namelijk..

Verwijderd

Topicstarter
vanmorgen was ie dus klaar met de format.
er startte dus geen automatische rebuild, ook niet nadat ik opnieuw heb opgestart.
Onder kopje 4 instellingen zie ik alleen dat de raid kaart is geinstallerd in bus xxx, verder niets te kiezen.

PC opgestart, ik kan nergens een rebuild doen..
windows geeft verder ook geen foutmeldingen oid, maar tijdens het booten geeft de controller wel weer aan dat er dus een critical array is...
iemand nog tips en/of ideeen wat ik vanmiddag bij thuiskomst zou kunnen doen?
alvast dank.

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-02 18:18
Zoals kroesed eerder ook al zei. Het is een critical array maar je kan hem nog steeds benaderen. Dus gelijk backups maken en daarna kan je zonder risico verder dingen proberen. Dat is ook een beetje het idee van RAID-5: als er 1 schijf ontbeekt kan je nog steeds bij je data komen.

Persoonlijk zou ik direct een externe hardeschijf (of 2) kopen en daar alles heen kopieeren. Je hebt, als alles helemaal volstaat max 3TB aan data. Zo duur zijn 1,5 TB schijven nu niet meer.

Tenslotte nog een tip voor in de toekomst, RAID!=backup (trust me, ik spreek inmiddels uit ervaring :(). Als je bijvoorbeeld een virus had gehad hadden de foto's van de hele RAID array ook verdwenen kunnen zijn. Daar beschermt RAID5 niet tegen. (Om over een eventuele brand nog maar te zwijgen). Persoonlijk slaap ik een stuk rustiger sinds ik gebruik maak van online backups (bijvoorbeeld KPN backup online). Succes!

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Tja, volgens de handleiding zou je wanneer je de raid bios ingaat een melding moeten hebben over de critical array en meteen een keuze kunnen maken welke schijf je wil gebruiken voor een rebuild.

Dan zou er wel een beschikbare schijf moeten zijn. Als dat er niet komt, vraag ik me af of er wel een schijf beschikbaar is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

intel storage matrix manager ff downloaden?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Is die single disk nu toegewezen aan een eigen array? Die moet natuurlijk vrij zijn voordat je de schijf beschikbaar wil stellen om naar te rebuilden.

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Motrax schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:06:
Just checking: zit je in de BIOS of de Raid BIOS? Een DS4 heeft ICH10R of een ICH9 raid chip. Ik heb een UD5 met ICH10R, maar dat is redelijk hetzelfde.
Het is een AMD bordje en daar zit echt geen Intel southbridge op. :P
De southbridge is een SB750 van AMD.

Hoe dan ook, eerst zorgen voor een backup!

[ Voor 65% gewijzigd door pafdaddy op 28-01-2009 15:52 ]

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

:D Ik was op de verkeerde voet gezet door DS4 in de beschrijving.

Maar dan nog moet het hersteld kunnen worden :+

☻/
/▌

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:04
Motrax schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 15:56:
:D Ik was op de verkeerde voet gezet door DS4 in de beschrijving.

Maar dan nog moet het hersteld kunnen worden :+
Dat kan ook vast wel.

Inderdaad eerst even backuppen zodat mocht je het slopen je de data veilig hebt. Werkt ook stuk ontspanner.

Op een asus bordje heb ik gespeeld met amd raidexpert, kan zo niet vinden of die ook bij gigabyte gelevert wordt, maar is verder dezelfde chipset.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40
Ik heb een soort gelijk "probleem" gehad. Op mijn server draai ik Mirrored Raid, echter ik wilde uiteraard een testen wat nu als het mis gaat. Dus laten booten met maar 1 schijf. Inderdaad ook een melding dat mijn raid Critical was. Echter daarna de tweede schijf er weer bijgehangen en deze werd niet meer in de arrey herkend.
Dit alles was op een Gigabyte, GA-MA78GM-S2H
Hier zit dus dezelfde raidcontroller op.

Uitereindelijk heb ik het kunnen oplossen met het tooltje AMD RAIDXpert.
Via dit programma kun je je raid weer rebuilden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die heb ik zojuist geinstalleerd inderdaad, maar ik krijg, nadat ik het programma start, een HTTP pagina waar ik van RAIDXpert een login/pass moet ingeven, en ik heb geen idee wat dat zou moeten zijn...?
Ik heb overigens vannacht een backup gemaakt van de foto's, het belangrijkste wat er op staat (ik heb 1TB extern achter de hand gehouden idd voor dit soort dingetjes...)
Ik heb dus zoals boven vermeld een array van 4 schijven, waarvan er 3 zijn toebedeeld, en 1 als single disk staat aangegeven (maar wel in de array geconfigged zit...)

maw: hoe start ik die RAIDXpert op?
ik denk dat ik er dan wel zal zijn...

thanks allen voor de reply's.

Verwijderd

Topicstarter
nou, goeggel is ons aller vriend: admin-admin en je bent binnen.
even gesnuffeld, werkt redelijk eenvoudig.
Hij is _als het goed is_ nu aan het herbouwen :)

Dank jullie wel voor de support en tips.
Ik post straks/morgen het resultaat :)

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:04
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:17:
nou, goeggel is ons aller vriend: admin-admin en je bent binnen.
even gesnuffeld, werkt redelijk eenvoudig.
Hij is _als het goed is_ nu aan het herbouwen :)

Dank jullie wel voor de support en tips.
Ik post straks/morgen het resultaat :)
Dankjewel voor het bekend maken (aan mij tenminste) dat je amd raid expert ook op andere moederborden met de SB750 chipset kunt gebruiken, want daar twijfelde ik nog een beetje over.

Verder is het daarna inderdaad redelijk eenvoudig. Herbouwen duurt even initialisatie is in een wip gebeurd.
Nadelig van de SB750 als raid controller vind ik is dat elke disk die "vers" aangekoppeld word meteen als een single jbod disk aanmerkt. Je kunt dus niet oude schijf eruit, nieuwe schijf erin en weglopen omdat de controller wel zelf begint met rebuilden.
Tweede nadeel is het gebrekkige email / smtp warning systeem. Ik kon het althans niet instellen dat het op een beveiligde smtp server kon inloggen met een username en password.

*nsa is stiekum wel nieuwsgierig of het inderdaad uiteindelijk gelukt is.

[ Voor 3% gewijzigd door nsa1984 op 08-02-2009 16:55 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Pagina: 1